وقتی اسم تارت برده می‌شود، همه ما به شیرینی‌های لذیذ و خوش آب و رنگ فکر می‌کنیم. اما خب، همیشه هم اینطور نیست. دراین فرصت با ما در ۷۲۴پرس همراه باشید تا طرز تهیه یک نوع تارت لذیذ و مغذی را  مرور کنیم که در تهیه آن از انواع سبزیجات و مواد مغذی و مفید استفاده شده است. ضمن آنکه با رعایت نکاتی ساده می‌توانید از این تارت هویج در برنامه غذایی روزانه گیاهخوران هم بهره ببرید. با ما همراه باشید.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از BBCGoodFood، تارت هویج با پنیر فتا، تارتی مغذی  است که از انواع سبزیجات رنگارنگ در تهیه آن استفاده شده و درنهایت با رنده پوست لیمو و نوعی سس پستوی خانگی تزئین می‌شود. درمجموع مواد استفاده شده در تهیه این خوراک چندان گران نبوده و می‌توان گفت این غذایی مقرون به صرفه است.

تارت با هویج های نازک و برش خرده- 724press.com

اما برای تهیه آن به چه موادی احتیاج داریم؟

مواد لازم

  • ۸۰۰ گرم هویج- هویجی را انتخاب کنید که  قسمت سبز فوقانی آن سالم باشد
  • ۲ قاشق چای‌خوری روغن زیتون
  • ۱ قاشق چای‌خوری ادویه مخلوط با دانه کنجد و نمک
  • ۲ قاشق چای‌خوری عسل
  • ۱۲۵ تا ۱۵۰ میلی‌لیتر روغن زیتون فرابکر
  • ۲ حبه سیر خرد یا رنده شده
  • ۵۰ گرم گردوی خرد شده
  • ۴۰ گرم پنیر پارمسان- رنده شده، در صورت تمایل می‌توانید از پنیرهای سفت مناسب گیاه‌خواران استفاده کنید
  • ۲۵ گرم جعفری، ساطوری شده- مقداری برگ جعفری هم برای تزیین نهایی خوراک
  • ۲۰۰ گرم پنیر فتا- پنیر را داخل صافی بریزید تا آب اضافی آن خارج شود و سپس آن را خرد کنید
  • ۱۵۰ گرم ماست یونانی
  • رنده پوست یک عدد لیمو
  • تخم مرغ زده شده، یک عدد
  • خمیر هزار لا یا هر نوع خمیر مناسب دیگر

طرز تهیه

تارت هویج با استفاده از فتا و خمیر هزار لا- 724press.com

ابتدا فر را روشن کرده و دمای آن را روی  ۱۸۰ الی ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کرده و فن گاز را هم روشن کنید. ابتدا برگ‌های فوقانی هویج را بریده و کنار بگذارید، سپس هویج‌ها را پوست گرفته  و آن‌ها را از طول نصف کنید. توجه کنید که بخش‌های سفت هویج را بریده و دور بریزید. سپس روی هویج‌ها کمی روغن زیتون ریخته و ادویه بپاشید و کمی با دست هم بزنید تا همه بخش‌های هویج به روغن و ادویه آغشته شود. هویج‌ها را داخل  سینی مخصوص فر ریخته و آن‌ها را به مدت   ۲۵ الی نیم ساعت  داخل فر قرار دهید تا برشته شوند. در این مدت یکی دوبار در فر را باز کرده و مراقب باشید هویج‌ها به کف سینی نچسبیده باشند. وقتی بافت هویج نر و رنگ آن طلایی رنگ شد، سینی را از فر خارج کرده و مجددا مقداری ادویه و همینطور عسل را روی هویج‌ها ریخته و آن‌ها را کنار بگذارید. 

مطلب مرتبط:  طرز تهیه یک تارت خوشمزه با خرما

در مرحله بعد برگ‌های سبز هویج را به همراه روغن زیتون فرابکر داخل غذاساز ریخته و آن را به اندازه‌ای به هم بزنید تا کاملا خرد شود. گاهی غذاساز را خاموش کرده و به کمک قاشق کناره‌های ظرف را تمیز کنید تا مایه نهایی یک دست باشد. در این مرحله، سیر، گردو، پنیر پارمسان و جعفری را اضافه کرده و مجددا مخلوط کنید. اگر مخلوط خیلی غلیظ بود، مقدرای روغن زیتون اضافه کنید تا بافت لطیف‌تری داشته باشد. مایه حاصل را داخل یک ظرف دیگر ریخته و کمی از آن بچشید و با ادویه مزه‌دار کنید. حالا  غذاساز را تمیز کرده و این بار پنیر فتا، ماست، بیشتر رنده پوست لیمو و ادیوه اضافه کنید و به هم بزنید تا مایه‌ای یک دست و کرمی آماده شود.

تارت هویج با تزئین پنیر فتا و برگ جعفری- 724press.com

حالا سینی فر مناسب را داخل فر گذاشته و صبر کنید تا سینی گرم شود. یک ورقه کاغذ روغنی مستطیلی شکل به ابعاد تقریبی ۳۰ در  ۴۰ سانتیمتر را  بریده و خمیر هزار لا یا هر نوع خمیر دلخواه دیگر را روی آن پهن کنید. به کمک یک چاقوی تیز، به فاصله دو سانتی‌متر مانده به لبه  کاغذ را با چاقو برش بزنید، اما آن را جدا نکنید. تخم مرغ را زده و با استفاده از یک قلم مو آن را روی تمام سطح خمیر بمالید و کمی نمک هم دور لبه خمیر بپاشید. با چنگال سطح خمیر را سوراخ کنید تا خمیر در حین پخت پف نکند. در این مرحله با احتیاط خمیر را به همراه کاغذ روغنی داخل سینی که در فر قرار دارد گذاشته و اجازه دهید به مدت  ۱۵ تا بیست دقیقه بپزید و طلایی رنگ شود.

حالا سینی را از فر خارج کرده و با استفاده از پشت قاشق فلزی سطح خمیر را به آرامی کمی به پایین فشار دهید ، سپس خمیر را به مدت پنج الی ده دقیقه کنار بگذارید تا خنک شود.

در این قسمت از آموزش امروز ۷۲۴پرس، نوبت آماده کردن محصول نهایی است. ابتدا روی سطح نان آماده شده را با پنیر فتا پر کنید. در ادامه هویج‌های برشته شده را روی آن چیده و درنهایت سس پستو مانندی که آماده کردید را روی آن ریخته و درنهایت آن را با برگ‌های جعفری و باقیمانده رنده پوست لیمو تزئین کنید. خوراک ساده و گیاهی شما آماده است. نان را برش زده و میل کنید، نوش جان

تارت هویج و کدو- 724press.com

نکته:

  • اگر گردو دوست ندارید، می‌تواند به جای آن از هر نوع مغز و آجیلی که دوست دارید استفاده کنید.
  • پستوی تهیه شده از برگ هویج را می‌توانید به مدت سه ماه داخل فریزر نگهداری کرده و در کنار غذاهایی مثل ماکارونی و پاستا سرو کنید.
  • می‌توانید در کنار هویج از برگ کلم و پیاز خلال هم استفاده کرده و طعم‌های بیشتری را به تارت اضافه کنید که البته این سلیقه‌ای است.
  • اگر دوست دارید می‌توانید به جای خمیر یک تکه، این تارت‌ را با برش‌های خمیر کوچک‌تر هم آماده کنید که سرو آن راحت‌تر است.
  • به جز رنده پوست لیمو، می‌توان آب نصف لیمو را هم به مایه پنیری اضافه کرد که البته این به ذائقه شما بستگی دارد.
  • اگر از ضخامت زیاد هویج‌ها راضی نیستید، می‌توانید آن‌ها را به وسیله چاقو پوست کن یا رنده به صورت نازک و نواری برش زده و به این شکل از آن در تارت استفاده کنید.

امیدوارم از این مرور و همراهی با ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید. نظر شما در مورد خوراکی‌هایی ساده مثل این تارت لذیذ چیست که با استفاده از انواع گیاهان تازه تهیه می‌شوند؟ فراموش نکنید که با جایگزین کردن پنیرهای حیوانی با انواع گیاهی می‌توانید به سادگی از این تارت در برنامه گیاهخورای خود هم استفاده کنید. درپایان یک بار دیگر یادآوری می‌کنم که مشتاقانه در انتظار شنیدن نظرات و تجربیات شما عزیزان هستیم، حتما آن‌ها را با ما درمیان بگذارید، سپاس