به ازای هر انسان ۱۴۰,۰۰۰ مورچه در کره‌ی زمین زندگی می‌کند. با این حال، این آمار به معنای آن نیست که مورچه‌ها را مهمان منازل خود کنیم. با این وجود شما می‌توانید با از بین بردن لانه، منابع غذایی و ایجاد موانع، مانع از ورود آن‌ها به منزل‌تان شوید. در ادامه روش‌هایی پیشنهاد می‌شود که از ورود این مهمانان ناخوانده به خانه‌ی خود جلوگیری کنید.

راه‌های ورود آن‌ها را مسدود کنید

تمام مناطق ورودی را مهر و موم کنید

از آنجا که مورچه‌ها کوچک هستند، هزاران عدد از آن‌ها می‌توانند از یک روزنه‌ی کوچک وارد منزل شما شوند. بعضی از آن‌ها به راحتی شناسایی می‌شوند. بعضی از آن‌ها فقط زمانی شناسایی می‌شوند که به صورت رژه‌ی مورچه‌ها حرکت کنند. قبل از هر چیز روزنه‌های ورود مورچه‌ها را پیدا کنید. دقت کنید که مورچه‌ها از کجا وارد یا خارج می‌شوند. پس از آن اقدام به درزگیری روزنه‌ها با سیلیکون، بتونه، چسب یا گچ کنید. در روش‌های موقت می‌توانید از وازلین یا چسب‌های پوستر استفاده کنید.

مهر و موم شکاف‌ها با درزگیری

شکاف‌های اطراف پنجره‌ها، درها و دیوار را ببندید. هر فضایی که به ارتش مورچه‌ها اجازی ورود می‌دهد را مسدود کنید. مزیت دیگر مهر و موم کردن منافذ منزل صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های آن است.

مسیر عبور مورچه‌ها‌ را با مواد ضد مورچه آغشته کنید

این راهکار ساده‌تر از درزگیری روزنه‌های ورودی است. به طوری که می‌توان با ایجاد موانعی با دفع مورچه‌ها- و حتی کشتن آن‌ها- از ورود آن‌ها به منزل جلوگیری کرد. استفاده از موادی چون خاک دیاتومه، نمک و بعضی سموم تجاری می‌تواند این شیوه را عملی کند.

خاک دیاتومه نوعی پودر است که با خارج کردن رطوبت از بدن مورچه‌ها آن‌ها را می‌کشد. از این رو این ماده بهتر است در محیط‌های خشک استفاده شود.

نمک را هم امتحان کنید. نمک هم تاثیر خشک کنندگی برای مورچه‌ها دارد به خصوص اگر دانه‌های نمک را به لانه‌ی خود انتقال دهند. از نمک می‌توانید در زیر درها، نزدیکی پنجره‌ها و امتداد لبه‌های دیوار استفاده کنید.

یک مانع نواری بسازید

بخش‌هایی از آشپزخانه‌ی خود را با نوار چسبی که سمت دیگرش هم چسبنده است پوشش دهید. در این روش نیاز به استفاده از سم یا پودر نیست. در این حالت، مورچه‌ها هنگام حرکت به سمت چسبنده به طور موثری متوقف می‌شوند.

پودر تالک را امتحان کنید

تالک در شکل‌های مختلف یکی از موادی است که برای دفع مورچه‌ها استفاده می‌شود؛ هر چند که مکانیزم عمل آن چندان شناخته شده نیست. گچ خیاطی و پودر بچه هر دو حاوی ماده‌ی تالک هستند. البته این نکته را به خاطر داشته باشید که تالک یک ماده‌ی سرطان‌زا است!

  • در بعضی موارد، استفاده از گچ طبیعی ساخته شده از سنگ گچ توصیه شده است. البته گچ معمولی با گچ حشره کش تفاوت دارد و فقط شبیه هم هستند. استفاده از گچ حشره‌کش در دهه‌ی ۱۹۹۰ در ایالات متحده غیر قانونی اعلام شد، اما هنوز هم می‌توان این گچ را در بازار پیدا کرد.
  • برخی از مارک‌های پودر بچه از نشاسته‌ی ذرت ساخته شده که اثر خاصی بر روی مورچه‌ها ندارد. از این رو قبل از استفاده، مواد سازنده‌ی محصول را بررسی کنید.

عوامل غیر سمی را هم امتحان کنید

گاهی می‌توان مسالمت‌آمیزتر رفتار کرد و در برابر هجوم مورچه‌ها با مواد معطری که دوست ندارند، دفاع کرد. ترکیبی از سرکه، روغن نعناع، دارچین، فلفل سیاه، فلفل قرمز، گل میخک و برگ سرخ می‌تواند در این خصوص کمک کند.