جیمیل یکی از بهترین خدمات گوگل است که با استقبال بی‌نظیر کاربران در اینترنت نیز مواجه شد. برای استفاده از این سرویس باید حتماً یک حساب کاربری ایجاد کنید؛ خیلی از ما چندین حساب کاربری داریم و شاید به‌دلایلی رمز عبور یکی از آنها را فراموش کنیم؛ در این مقاله سعی داریم به نحوه بازیابی رمز عبور حساب کاربری جیمیل بپردازیم. با ما همراه باشید...

روند استاندارد بازیابی جیمیل

جیمیل چند روش متفاوت برای تأیید هویت کاربران و بازیابی (ریست) رمز عبور دارد. خوشبختانه همه آنها در یک باکس جادویی کوچک قرار دارند که جیمیل از طریق آن گام به گام مراحل را پیاده‌سازی می‌کند. شروع فرایند بازیابی رمز عبور بسیار ساده است؛ تنها با کلیک بر روی گزینه forgot password که در صفحه لاگین جیمیل وجود دارد همه چیز آغاز می‌شود. سپس از شما خواسته می‌شود آخرین رمز عبوری که به یاد می‌آورید را وارد کنید. اگر این مز عبور درست باشد و سیستم پشتیبان و بک‌آپ را تنظیم کرده باشید، از شما خواسته می‌شود تا به یکی از روش‌های موجود مراحل بازیابی حساب کاربری را ادامه دهید. اگر هیچ‌یک از رموز عبرو خود را به خاطر نمی‌اورید روی گزینه try a different question کلیک کنید.

گزینه بعدی یک کد را برای ایمیل بازیابی که احتمال می‌دهد شما یک ایمیل بازیابی ثانویه (که برای اولین بار در زمانی که جیمیل خود را ایجاد کردید آن را راه‌اندازی کردید) دارید، ارسال خواهد کرد؛ با استفاده از این گزینه لینکی حاوی یک کد ۶ رقمی که به شما امکان می‌دهد گذرواژه جدیدتان را تنظیم کنید و دسترسی دوباره به حسابتان داشته باشید برای شما در حساب ثانویه ایمیلتان ارسال می‌شود (به جیمیل نیازی نیست). ایمیل خود را در حساب ثانویه چک کنید تا کد را ببینید؛ سپس آن را برای تولید یک رمز عبور جدید وارد کنید.

حساب‌های جدیدتر ممکن است همچنین از گزینه بک‌اپ بوسیله شماره تلفن همراه بهره‌مند باشند. اگر این روش نیز به شما کمک نکرد و شما همچنان به حساب کاربری خود دسترسی ندارید، دوباره روی گزینه try a different question کلیک کنید. حالا باید با روش‌های قدیمی‌تر و با امنیت پایین‌تر به سراغ بازیابی حساب برویم؛ سوالاتی مانند اینکه what’s your mother’s maiden name. شما باید بتوانید حداقل به یکی از این سوالات پاسخ دهید.

در این مرحله یک رمز عبور جدید ایجاد و آن را تأیید کنید. حالا دوباره به حساب کاربری خود دسترسی خواهید داشت.

حساب کاربری خود را ایمن کنید

پس از تنظیم رمز عبور جدید، گوگل از شما می‌خواهد تا تنظیمات امنیتی حساب کاربری خود در جیمیل و همچنین بطور کلی حساب کاربری خود در گوگل را مورد بررسی قرار دهید. ما بشدت توصیه می‌کنیم شماره تلفن همراه خود و یک ایمیل پشتیبان را به به حساب خود اضافه کنید؛ اگر از چنین ویژگی‌هایی بهره‌مند باشید به‌سرعت می‌توانید حساب کاربری خود را بازیابی کنید و نیازی به تمامی مراحل بالا نخواهد بود.

اگرچه جیمیل قبلاً از سوالات امنیتی پشتیبانی می‌کرد اما حالا اجازه نمی‌دهد هر چیز جدیدی به آن اضافه شود. بلکه تنها می‌توانید دسترسی به سوالات را حذف کنید. این کار عملاً نشان می‌دهد که سوالات امینیتی خود دچار نقص هستند. پس از ورود به حساب کاربری جیمیل خود، روی عکس پروفایل خود کلیک کنید و سپس گزینه My Account را حساب کنید.

در این صفحه روی گزینه Signing in to google کلیک کنید؛ در اینجا می‌توانید ایمیل ریکاوری و شماره تلفن خود را دوباره مشاهده نمایید؛ همچنین می‌توانید ببینید آخرین دستگاهی که با آن به حساب کاربری شما اتصال پیدا شده است چه دستگاهی و از چه مکانی بوده است.

اگر هر دستگاهی به‌جز دستگاه‌های خودتان در لیست بود می‌تواند دلیلی برای هک شدن یا اقدام برای هک کردن حسابتان باشد.