در گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی می‌توان مانع درج مختلف جغرافیایی در عکس‌ها شد. به عبارت دیگر علاوه بر اینکه می‌توان پس از عکاسی اطلاعات EXIF را مشاهده و حذف کرد، می‌توان حین عکاسی نیز مختصات جغرافیایی را روی تصاویر ثبت ننمود. در ۷۲۴ ترفند امروز به این موضوع می‌پردازیم. با ما باشید.

اندروید هم مثل دوربین‌های دیجیتال امروزی می‌تواند از GPS استفاده کند و مختصات مکانی که در آن عکس تهیه شده را به فایل عکس اضافه کند. اما ممکن است به دلایلی مثل حفظ حریم شخصی نخواهید مختصات جغرافیایی روی تصاویر موجود باشد و مکان عکاسی ناشناس باقی بماند. اصطلاح Geotagging در اندروید به این معنی است که ابزار اندرویدی حین عکاسی مختصات را به عنوان یک برچسب یا در حقیقت یکی از عناصر متادیتا روی فایل‌ها ثبت کند. در ادامه روش غیرفعال کردن Geotagging در اندروید را بررسی می‌کنیم.

غیرفعال کردن مختصات مکانی در اپلیکیشن Google Camera

اگر از اپلیکیشن اصلی دوربین در اندروید خام یعنی همان Google Camera استفاده می‌کنید، این مراحل را دنبال کنید.

ابتدا اپ دوربین را اجرا کنید. روی منوی سه‌خط در گوشه‌ی بالا و چپ تپ کنید.

در منو روی گزینه‌ی Settings تپ کنید تا تنظیمات عکاسی ظاهر شود.

 روی آپشنی به اسم Save Location تپ کنید و به این ترتیب ثبت مختصات مکانی غیرفعال می‌شود.

غیرفعال کردن ثبت مختصات مکانی در اپ دوربین سامسونگ

در گوشی‌های سامسونگ اپلیکیشن دوربین متفاوتی وجود دارد. مراحلی که در ادامه خواهید خواند به گوشی گلکسی اس ۷ و اپلیکیشن پیش‌فرضی که سامسونگ برای عکاسی طراحی کرده مربوط می‌شود و شاید در برخی گوشی‌های دیگر این کمپانی از اپلیکیشن متفاوتی استفاده شده باشد.

ابتدا اپ دوربین را اجرا کنید و سپس روی آیکون چرخدنده‌ای‌شکل تنظیمات در گوشه‌ی بالا و راست صفحه تپ کنید.

در منو اسکرول کنید تا به گزینه‌ی Lacation tags برسید. این ویژگی را در حالت غیرفعال قرار دهید تا ثبت مختصات مکانی متوقف شود.

غیرفعال کردن ثبت مختصات مکانی روی عکس‌ها در گوشی‌های LG و سایرین

ال‌جی هم مثل سامسونگ اپلیکیشن دوربین خاص خود را دارد. در گوشی‌های ال‌جی و دیگر گوشی‌ها و تبلت‌ها می‌توان روشی دیگر برای جلوگیری از ثبت مختصات مکانی در پیش گرفت. اساس این روش عمومی جلوگیری از دسترسی اپلیکیشن دوربین به اطلاعات حسگر GPS است و به این ترتیب فرقی نمی‌کند که چه گوشی‌ای و چه اپلیکیشنی در اختیار شماست، در هر صورت می‌توانید مانع شناسایی مختصات مکانی شوید.

مراحلی که در ادامه طی می‌کنیم به گوشی ال‌جی جی۵ مربوط می‌شود که طبعاً نسخه‌ی اندروید آن جدید است. در نسخه‌های قدیمی‌تر اندروید نمی‌توان دسترسی‌ها را به راحتی نسخه‌های جدید مدیریت کرد و شاید بهتر باشد که GPS را حین عکاسی خاموش کنید.

ابتدا نوار نوتیفیکیشن را به پایین بکشید و سپس روی آیکون چرخدنده‌ای‌شکل اپلیکیشن تنظیمات اندروید تپ کنید.

در منوی Settigs اندروید به پایین اسکرول کنید و گزینه‌ی Apps را پیدا کنید. روی آن تپ کنید.

در این بخش اپ دوربین را پیدا کنید و روی آن تپ کنید. در صفحه‌ی بعد روی گزینه‌ی دسترسی‌ها یا Permissions تپ کنید.

 در این بخش یکی از دسترسی‌ها Your Location یا مکان شماست. این دسترسی را غیرفعال کنید.