شاید باورتان نشود اما مرورگر Microsoft Edge ویژگی‌های جالبی دارد که می‌تواند آن را نسبت به مرورگر محبوب کروم برتر کند. حتی اگر یکی از طرفداران سرسخت گوگل کروم باشید، بهتر است بدانید مرورگر اج دارای ویژگی‌هایی است که می‌تواند بهره‌وری بالاتری در زمان گشت و گذار در اینترنت در اختیار شما بگذارد. علت این موضوع کاملاً مشخص است؛ زیرا مایکروسافت از سال ۲۰۱۸ مرورگر Edge را روی پلتفرم chromium بنا کرد. با وجود شباهت‌های زیادی که در حال حاضر بین این دو مرورگر وجود دارد، مرورگر اج ویژگی‌های دیگری دارد که می‌تواند آن را در این چالش پیروز کند. برای آشنایی با ویژگی‌های جذاب اج با ما همراه باشید.

۱. عمر باتری بیشتر

شرکت مایکروسافت در یک فضای رقابتی مرورگر خود را با مرورگرهای Firefox، Chrome و Opera مقایسه کرد. در این آزمایش مشخص شد که مرورگر Edge چیزی حدود ۳۶-۵۳ درصد مصرف توان کمتری نسبت به سه رقیب معروف خود ثبت کرد. از آنجایی که مرورگر اِج با ایده بهینه‌سازی باتری طراحی شده است، می‌توانید از آن به نسبت سایر مرورگرها به مدت بیشتری حتی بدون نیاز به اتصال به شارژ یا تغییر تنظیمات باتری استفاده کنید.

۲. کاهش مصرف حافظه

نسخه‌های جدید مرورگر اِج مقدار کمتری از حافظه سیستم را در زمان اجرا اشغال می‌کنند؛ درحقیقت می‌توان گفت مرورگر Edge نسبت به Chrome در زمان اجرا میزان کمتری از حافظه را به خود مشغول می‌کند. بنابراین زمانی که چندین تب در این مرورگر بصورت همزمان باز باشد، نگرانی بابت هنگ کردن سیستم نخواهید داشت.

مطلب مرتبط: چگونه برخی سایت‌ها را در گوگل کروم مسدود کنیم؟

۳. سازگار با افزونه‌های کروم

بسیاری ازکاربران و طرفداران مرورگر کروم، دلیل اصلی استقبال از آن را پشتیبانی و بهره‌مندی از افزونه‌های بسیار زیاد می‌دانند. اکنون مایکروسافت در نسخه‌های به‌روز شده مرورگر اِج سعی دارد افزونه‌های بیشتری از کروم را به مرورگر خود اضافه کند. اگر راغب به استفاده از اِج شده‌اید، برای داشتن افزونه‌های کروم در آن مراحل زیر را دنبال کنید:

وارد کردن مستقیم افزونه‌ها از کروم:

  • به Setting > Profiles > Import browser data بروید.
  • کروم را انتخاب کنید.
  • سپس مورد را که می‌خواهید اضافه شود، انتخاب کنید؛ توجه داشته باشید که Extensions آخرین مورد در لیست است.

افزونه‌ها را از فروشگاه کروم دانلود کنید:

  • افزونه موردنظر خود را جستجو و دانلود کنید.
  • روی کلید آبی Add to Chrome کلیک کنید.
  • سپس روی Add extension کلیک کنید؛ افزونه موردنظر در نوار ابزار مروگر ظاهر خواهد شد.

افزونه اِج-724press.com

۴. ذخیره مجموعه‌ای از وب‌سایت‌ها

با داشتن چنین امکاناتی دیگر نیاز به ذخیره کردن سایت‌های موردعلاقه خود در برنامه‌هایی نظیر OneNote یا Evernote نخواهید داشت. زیرا می‌توانید آنها را در مرورگر اِج ذخیره نمایید. با کمک این ویژگی می‌توانید متن، عکس و فیلم را در مرورگر خود ذخیره کنید. حتی می‌توانید یادداشت‌های خود را برای ایجاد کامنت، ساخت لیست و حتی يادآوری تایپ کنید. به گزارش ۷۲۴پرس (724press.com)، برای اضافه کردن مجموعه خود، روی تب Collections که در سمت راست بالای صفحه قرار دارد یا آیکون سه نقطه بالای صفحه و سپس Collections کلیک کنید. سپس هنگام مرور وب‌سایت‌ها نسبت به اضافه کردن یادداشت و صفحات خود اقدام کنید. درصورتی که مرورگر Edge را در دستگاه‌های دیگر خود نصب کنید، می‌توانید به مجموعه‌های ذخیره شده خود دسترسی داشته باشید.

مجموعه سایت‌های منتخب-724press.com

۵. پین کردن Taskbar

برای دسترسی سریع و آسان به سایت‌هایی که بیشترین مراجعه را دارند، روی Setting > More tools کلیک کنید. در اینجا باید روی گزینه Pin to taskbar یا Lunch the taskbar pinning wizard کلیک کنید. گزینه اول آیکون مربوط به سایت موردنظر را به تسک‌بار ویندوز اضافه می‌کند و با استفاده از گزینه دوم می‌توانید چندین سایت را برای پین شدن بطور همزان انتخاب نمایید.

پین کردن سایت‌ها-724press.com

برای حذف آیکون هرکدام از سایت‌هایی که به تسک‌بار ویندوز اضافه شده می‌توانید روی آن کلیک راست کنید و سپس روی گزینه Unpin کلیک کنید.

مطلب مرتبط: چگونه دسترسی سایت‌ها به وبکم و میکروفون و موقعیت مکانی را در مرورگر Edge ممنوع کنیم؟

۶. ذخیره کردن همه سایت‌ها در Favorites

اگر غالباً بصورت همزمان چندین سایت را با یکدیگر باز کنید، می‌توانید همه آنها را در یک پوشه ذخیره کرده در بخش Favorites ذخیره کنید.  روی یکی از تب‌هایی که همزان باز هستند، کلیک راست کنید و سپس روی گزینه Add all tabs to favorites کلیک کنید. برای گروه جدید یک نام انتخاب کرده و روی Save کلیک کنید. حالا می‌توانید با کلیک راست کردن روی پوشه موردنظر گزینه Open all را انتخاب کنید تا همه آنها همزمان باز شوند.

سایت منتخب-724press.com

۷. وب‌سایت‌ها را با صدای بلند بخوانید

برای برخی از افراد، خواندن و شنیدن همزمان می‌تواند به تمرکز و بهتر فهمیدن متن کمک کند. اگر می‌خواهید کامپیوتر برای شما کار خواندن را انجام دهد، روی آیکون سه نقطه تنظیمات در بالای صفحه کلیک کنید. سپس روی گزینه Read aloud کلیک کنید؛ می‌توانید با کلیک روی گزینه‌های صدا، سرعت یا صدای جدید را انتخاب کنید.

۸. بدون حواس‌پرتی مطالعه کنید

مطالعه در سایت‌ها با وجود تبلیغات زیاد، نوارهای کناری و ویدیوهایی که بصورت پاپ‌آپ ظاهر می‌شوند، می‌توانند اذیت‌کننده باشند. درصورتی که می‌خواهید بدون هیچ مزاحمتی مطالب موجود در سایت‌ها را بخوانید، می‌توانید از ویژگی Immersive Reader در اِج استفاده کنید. با کمک این ویژگی تنها متن اصلی موجود در سایت برای شما قابل مشاهده خواهد بود و تمامی تصاویر، ویدیوها و بنرهای تبلیغاتی ناپدید خواهند شد. برای این کار می‌توانید روی کلید F9 کلیک کنید تا مستقیماً به حالت مطالعه بروید.

حالت مطالعه اِج-724press.com

در نوار بالای صفحه می‌توانید گزینه‌های Read Load، Text Preferences، Grammer tools و Reading Preferences را مشاهده کنید. به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، بوسیله این ویژگی‌ها می‌توانید نام‌ها، فعل‌ها، صفات و فید‌ها را شناسایی کنید؛ همچنین به راحتی می‌توان با استفاده از گزینه Reading Preferences نسبت به ترجمه کلمات و متن اقدام کنید؛ در این بخش گزینه تمرکز روی متن و همینطور ترجمه تصویری برخی کلمات موجود است.

گزینه‌های ترجمه و مطالعه اِج-724press.com

۹. تم روشن و تیره

علاوه‌بر اینکه خود ویندوز تم‌های تیره و روشن را در اختیار شما می‌گذارد، مایکروسافت اِج همانند گوگل کروم به شما این امکان را می‌دهد تا تم خود مرورگر را به تنهایی تغییر دهید. برای این کار ابتدا به تنظیمات مرورگر رفته و سپس روی Appearance و Default theme کلیک کنید. در اینجا می‌توانید یکی از گزینه‌های Light یا Dark را بنا به سلیقه یا زمان استفاده خود از سیستم انتخاب کنید.

۱۰. اعلان‌های بی‌صدا

درصورتی که برای ویندوز و برخی وب‌سایت‌ها اجازه ارسال نوتیفیکیشن را صادر کرده‌اید، آنها در هر زمانی که اعلان جدیدی داشته باشند، شما را از آن باخبر می‌سازند. در مواقعی که در حال انجام کاری هستید و نیاز به تمرکز دارید، چنین اعلاناتی می‌تواند تمرکز شما را بهم بزند؛ مرورگر اِج برای چنین زمان‌هایی ویژگی Quiet Notifications را ارائه می‌کند. به کمک این ویژگی می‌توانید اعلانات را بدون ایجاد صدا دریافت کنید.

اعلانات بی‌صدا-724press.com

با فعال کردن این ویژگی دیگر اعلانی از طریق پاپ‌آپ روی صفحه ظاهر نمی‌شود و تنها یک آیکون زنگوله در نوار آدرس‌ها خواهید دید. به جهت فعال کردن ویژگی اعلانات بی‌صدا باید به صفحه تنظیمات و سپس Site Permissions > Notifications  بروید. در این صفحه باید گزینه Quiet notification requests را فعال کنید.