انگیزه دقیقاً همان کلید اصلی برای شروع هر کاری است؛ افراد به دلایل مختلفی ازجمله مشغله کاری، نداشتن زمان کافی و... انگیزه کافی برای ورزش و حفظ تناسب اندام ندارند. بدون داشتن انگیزه قطعاً هرگاه به سمت ورزش بروید، بعد از مدتی دست از تلاش برخواهید داشت. تا بحال چند بار برای شروع تمرینات ورزشی و داشتن اندام دلخواه خود برنامه‌ریزی کرده‌اید؟ در این مطلب قصد داریم به معرفی انگیزه‌های لازم برای داشتن تناسب اندام بپردازیم؛ تا انتها با ما همراه باشید.

از ورزش کردن لذت ببرید

تمرین لذت بخش-724press.com

زمانی که اسم ورزش را می‌شنوید، ناخودآگاه ممکن است تجربه‌ها و سختی‌های آن در ذهن شما تداعی شود. البته ورزش و تمرین سخت نیست، این موضوع بدلیل آن است که شما بصورت نامنظم به ورزش می‌پردازید و هر بار شروع آن کمی سختی و درد بدنی به همراه دارد. این یک واقعیت درونی است که ما بدنبال راحتی و اجتناب از سختی‌ها هستیم. ورزش کردن اگر همراه با انگیزه، پشتکار و رژیم غذایی مناسب باشد، نه تنها سخت نیست، بلکه می‌تواند روحیه ما را نیز تغییر دهد. با این حال، خوشبختانه ذهن شما می‌تواند انتخاب کند که شما از چه چیزی لذت ببرید و همه این موارد بستگی دارد که شما هر کاری را به یک هدف و احساس مثبت گره بزنید. بیشتر اوقات افراد بدون اینکه دلیل خاصی داشته باشند، ورزش کردن را شروع می‌کنند؛ این دقیقاً همان اشتباهی است که دیگر نباید صورت بگیرد. ممکن است بگویید می‌خواهم با ورزش کردن وزن خود را کم کنم؛‌ اما این دلیل هیچ احساسی در پشت خود ندارد، شما باید با یک احساس قوی نسبت به کاهش وزن خود به سمت ورزش کردن بروید. با این کار هنگام ورزش کردن احساس رضایت درونی خواهید داشت و انگیزه کافی برای ادامه ورزش و دستیابی به تناسب اندام دلخواه خواهید داشت.

مطلب مرتبط:  ۷ ورزش عالی برای از بین بردن چربی‌ های کل بدن

درست همانند هر عادتی، هرچه بیشتر احساسات مثبت را به هدف موردنظر خود گره بزنید، نتایج بهتری نیز خواهید گرفت. با چنین ترفندی هر بار که ورزش می‌کنید، ذهنتان درد را پنهان می‌کند؛ زیرا هدف تناسب اندام و داشتن حس رضایت از وضعیت خودتان در آینده است و در این راه ورزش یک تجربه لذت‌بخش برای رسیدن به این هدف خواهد بود.

علاقه‌مندی‌های خود را پیدا کنید

لذت از ورزش-724press.com

ممکن است تصور شما از ورزش برای داشتن تناسب اندام، دویدن روی تردمیل به مدت ۳۰ دقیقه در روز و تکرار آن بصورت سه روز در هفته است. واقعیت این است که دویدن روی تردمیل شاید برای خیلی از افراد هیجان‌انگیز نباشد. مسلماً گزینه‌های بسیاری برای اینکه با ورزش کردن به تناسب اندام دلخواه برسید وجود دارد؛ پس ناامید نشوید! مهم این است که باید نسبت به کاری که انجام می‌دهید علاقه داشته باشید، پس اگر واقعاً به دنبال داشتن تناسب اندام هستید، به دنبال ورزشی باشید که بتوانید با علاقه آن را دنبال کنید. ورزش باید سرگرم‌کننده باشد؛ اگر چنین چیزی را حس نمی‌کنید، پس درواقع خودتان را به یک فعالیت اشتباه محدود می‌کنید. صدها ورزش و تمرین مختلف برای انتخاب وجود دارد، سعی کنید راه‌های مختلف را برای تناسب اندام دنبال کنید، تا زمانی که ورزش موردعلاقه خود را پیدا نکردید دست از تلاش برای جستجو برندارید.

مطلب مرتبط:  آیا با ورزش می‌توانیم مغزی جوان و فعال داشته باشیم؟

به دنبال یک همراه مسئولیت‌پذیر باشید

همراه ورزشی-724press.com

زمانی که تنها فردی که به او گزارش می‌دهید خودتان هستید، غیبت در یک تمرین و حذف آن کار آسانی است. اگر از بودن در رختخواب احساس رضایت دارید و مستعد تنبلی هستید، احتمال اینکه در صبح یک روز بارانی از خواب بیدار نشده و به تمرین نپردازید، بسیار زیاد است. علت چیست؟ کاملاً واضح است؛ اگر چیزی یا کسی ما را به چالش نکشد، بصورت کاملاً شرطی از ایجاد شرایط سخت برای خودمان اجتناب خواهیم کرد. اینجاست که یک همراه مسئولیت‌پذیر یا یک مربی شخصی می‌تواند به شما کمک کند. زمانی که متعهد شوید و شخصی منتظر شما باشد، تحت هر شرایطی خود را به او خواهید رساند و دیگر عذرهای ساده شما را از تمرین برای رسیدن به تناسب اندام متوقف نخواهند کرد.

مطلب مرتبط: ورزش‌هایی که می‌توانید داخل منزل انجام دهید

به دنبال یک الگو باشید

الگوی زندگی-724press.com

اگرچه ممکن است پس از انجام تمرینات لازم بالاخره به تناسب اندام دلخواه برسید، اما مهمترین و سخت‌ترین کار حفظ تناسب اندام بدست آمده در مدت زمان طولانی است. به توصیه ۷۲۴پرس، چه یک فرد مبتدی باشید که از شروع یک کار ترس دارد، چه یک فرد معمولی که قصد دارد در کارهای خود ثبات ایجاد کند، همواره نگاه کردن به یک الگو می‌تواند کلید انگیزشی برای حفظ تناسب اندام باشد. اگر هدفی وجود داشته باشد که واقعاً قصد دارید به آن برسید، احتمال زیادی وجود دارد که فرد یا افرادی قبل از شما رسیدن به آن هدف را با موفقیت پشت سر گذاشته باشند؛ پس حتماً شما هم می‌توانید چنین هدفی را به پایان برسانید. بنابراین، الگوبرداری در زمینه تناسب اندام می‌تواند برای شما انگیزه کافی ایجاد کند. کافی است عادات و برنامه‌های روزانه افراد موفق در زمینه تناسب اندام و همچنین فرمول موفقیت آنها را پیدا کنید تا انگیزه خود را برای رسیدن به نتیجه مطلوب حفظ نمایید. بهتر است بدانید که حتی با داشتن انگیزه کافی، اگر استراتژی نادرستی را پیش بگیرید به نتایج نامطلوب خواهید رسید. الگوبرداری از فرد و استراتژی مناسب و دیدن نتایج بطور منظم، روحیه شما را تقویت می‌کند و انگیزه شما را برای داشتن تعهد به ورزش چندین برابر خواهد کرد.

رژیم غذایی خود را اصلاح کنید

رژیم غذایی-724press.com

مطمئناً شما هم بارها درباره انواع رژیم‌های غذایی شنیده‌اید. سوال اینجاست که چرا ما باید رژیم‌های مختلف را امتحان کنیم تا احساس خوبی داشته باشیم؟ درحالی که لزوماً نیاز به داشتن یک رژیم غذایی محدود کننده و سخت نیست. کافی است مراقب غذاهایی که روزانه می‌خورید باشید. اگر عادت منظم به خوردن میان وعده‌های ناسالم یا خوردن فست‌فود بعنوان شام دارید، به احتمال زیاد احساس خوبی در درازمدت نخواهید داشت. هنگامی که در بدن خود احساس خوبی ندارید، سطح عزت نفس و انرژی شما به پایین‌ترین حد خود خواهد رسید. این موضوع سبب از دست دادن انگیزه دستیابی به تناسب اندام خواهد شد.

مطلب مرتبط:  چرا رژیم غذایی مدیترانه‌ ای بسیار محبوب است؟

بنابراین، افزودن مقدار زیادی غذاهای سالم به رژیم غذایی، سبب ایجاد انرژی مثبت‌تری در شما خواهد شد. درنتیجه شما سالم‌تر و سرزنده‌تر خواهید بود. همانطور که در بدن و ذهن خود احساس بهتر و سبک‌تری دارید، انگیزه تناسب اندام در شما به بالاترین سطح می‌رسد.

عادات خوب را ترکیب کنید

ترکیب عادات خوب-724press.com

ممکن است بدلیل احساس راحتی و آشنایی با وضعیت موجود خود، عادت‌های خود را به یک روال تنظیم کنید. این دقیقاً همان چیزی است که باید از آن بترسید. اکثر انسان‌ها از بلاتکلیفی ناراحت هستند؛ درواقع بیشتر برنامه‌های روزانه شما معمولاً از یک چرخه تکراری پیروی می‌کنند و در این میان برنامه تمرینی شما از این قاعده مستثنی نیست. همانطور که به یک فعالیت عادت می‌کنید، ذهن شما خیلی سریع آن را حفظ می‌کند و هر بار که تمرین می‌کنید درواقع مغزتان شبیه حالت اتوپایلت در هواپیما عمل خواهد کرد؛ درنتیجه بعید است که هیچ هیجان یا انگیزه خاصی را تجربه کنید.

بنابراین برای تجربه هیجان باید روال فعلی را تغییر دهیم. اگر خود را بی‌حوصله و بی‌انگیزه می‌بینید، به احتمال زیاد به دلیل عدم تغییر در برنامه تمرینی است. بنابراین سعی کنید عادت‌های ورزشی هفتگی خود را با یکدیگر ترکیب کنید. هنگامی که فعالیت‌های موردعلاقه خود را پیدا کردید، آنها را در برنامه هفتگی خود ترکیب کنید. بعنوان مثال، اگر عادت دارید هر روز به مدت ۳۰ دقیقه دویدن ساده داشته باشید، سعی کنید آن را به به مرتبه در هفته کاهش دهید و در روزهای دیگر به فعالیت‌هایی همچون شنا، وزنه زدن یا یوگا بپردازید. اگر با گذشت چند ماه، مجدداً این روال هم تکراری و کهنه شد، باید دوباره فعالیت‌های خود را در هفته تغییر دهید. بطور کلی هیچ‌گاه نگذارید که یک روال در شما تبدیل به عادت شود.

مطلب مرتبط: ۱۳ فایده دویدن در طبیعت و کوه

سخن پایانی

در این مطلب به بیان ۶ ترفند عملی برای تقویت انگیزه به جهت داشتن تناسب اندام اشاره کردیم؛ همواره سعی کنید با داشتن یک هدف قابل تحقق و خلق انگیزه کافی برای دستیابی به آن، خودتان را در چالش‌های مثبت قرار دهید. دست از تلاش و تمرین برندارید و زمانی که به هدف خود رسیدید همه چیزهایی که سبب این اتفاق شدند را رها نکنید. همانطور که می‌دانید، انسان بطور ذاتی علاقه‌مند است که خود را از چالش‌های سخت دور کند، اما اگر به اهداف بزرگی فکر می‌کنید باید به دل این چالش‌ها بزنید و خود را با آنها مواجه کنید.