کرونا بسیاری از مردم را خانه نشین کرده است؛ انسان‌هایی که خود را حبس شده در چهار دیواری خانه دیده و رفته رفته دچار کسالت روح و افسردگی شده‌اند. اما بیایید کمی روی رفتار و سبک فعلی زندگی خود تجدیدنظر کرده و با انجام یک حرکت ورزشی ساده که نیازمند امکانات خاصی هم نیست، حال روحی و خلق و خوی‌مان بهبود ببخشیم. بله، پیاده روی کردن می‌تواند همان اکسیر سلامتی باشد که این روزها بیش از هر زمان دیگری به آن نیازمند هستیم. شاید بپرسید چرا؟ خب، برای پاسخ به این پرسش با ۷۲۴پرس همراه باشید.

مردم همیشه به دنبال قرصی جادویی هستند؛ یک قرص شاید درخشان و منحصربفرد که آنها را برای همیشه سالم و دور از بیماری نگه دارد تا بتوانند حتی دوران میانسالی و پیری خود را بدون درد و مشقت تحمل انواع بیماری‌ها سپری کرده و زندگی فعال داشته باشند. اما خبر خوبی برای این دسته نداریم، چون متأسفانه چنین چیزی وجود ندارد. هرچند هنوز هم اکسیر سلامتی در اختیار شما است، اگر به آن توجه کرده و آن را به عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره خود به رسمیت بشناسید. بله، احتمالا خودتان متوجه شدید از چه چیزی صبحت می‌کنیم: ورزش! بله، ورزش کردن آن هم به صورت منظم، همان دارویی است که به آن نیاز دارید تا تناسب اندام‌تان را حفظ کرده و دیگری نیازی به قرص و داروهای تقویت‌کننده دیگر نداشته باشید.

پیاده روی بانوان مسن-724press.com

با افزایش سن، شاید مردم نتوانند به همان ورزش‌هایی بپردازند که درایام جوانی سرگرم‌شان می‌کرد، اما پیاده‌روی ورزشی است که برای همه کس در هرسن و سال و موقعیتی مناسب است. تأثیرات آن را به آرام‌ترین شکل ممکن روی بدن خود حس خواهید کرد و درعین حال خرج و مخارج چندانی هم روی دست‌تان نمی‌گذارد، فقط کافی است یک جفت کفش مناسب و محکم داشته باشید که برای پیاده روی کردن مناسب بوده و جلوی خسته شدن عضلات پا یا فشار آمدن به آنها را بگیرد.

مطلب مرتبط: با ۷۰۰۰ قدم در روز خطر مرگ زودرس را کاهش دهید

توجه کنید: کفش خوب، پس همین ابتدا اشاره می‌کنیم هرگز برای پیاده روی کردن به سراغ پوشیدن دمپایی نروید؛ چون پای شما تکیه گاه خوبی نداشته و ممکن است دمپایی هر زمان از پای‌تان دربیاید. صندل انتخاب بهتری است، اما در نهایت یک کفش خوب با طراحی مناسب، طرز راه رفتن شما را هم اصلاح می‌کند. یعنی اجازه می‌دهد ابتدا پاشنه پا به زمین برخورد کرده و سپس این حرکت تا نوک انگشتان پا امتداد پیدا کند. این شیوه درست راه رفتن، مهم‌ترین عامل در تشویق شما به انجام این ورزش سبک روزانه است، چون از درد و خستگی پا جلوگیری می‌کند.

اما مسئله دیگری که ورزش کردن به ویژه به شکل منظم را چیزی دور از دسترس نشان می‌دهد، انتخاب یک شروع مناسب است. به عبارتی مثل هر فعالیت جدید، اکثر مردم با مشکل «شروع کردن کار» مواجه هستند؛ طوری که از دید عده‌ای زایمان حتی از این انتخاب ساده‌تر است! بله، برداشتن اولین قدم همیشه سخت‌ترین مرحله است و پس از آن با روی غلتک افتادن امور، قدم‌ها بعدی معمولا بدون زحمت چندانی دنبال می‌شود. اما به خودتان دلگرمی دهید که این یک سرمایه گذاری بلند مدت است. شاید این مرحله سخت باشد، اما فراموش نکنید تحمل و درمان انواع بیماری‌های حاد و مزمن مثل مشکلات قلبی و عروقی، اضافه وزن، چربی انباشته شده در ناحیه شکم، دیابت، مشکلات کلیوی، فشار خون و حتی سرطان، سخت و البته هزینه‌بر است. درحالی که شما می‌توانید خیلی راحت با چند دقیقه پیاده‌روی در روز، آنها را کنار زده و به زندگی سالم بدون درد و مشکل و تحمیل هزینه‌های درمان لبخند بزنید.

پیاده روی افراد مسن-724press.com

اما راه رفتن چگونه حال ما را خوب می‌کند؟ هنگام راه رفتن، ماهیچه‌های ساق پا مواد شیمیایی از خود آزاد می‌کنند که مسئول چندین فایده مهم برای سلامتی انسان هستند. بخشی از این مواد شامل اندورفین می‌شود؛ برخی دیگر از نظر ترکیب و ساختار شبیه مواد نشاط آور هستند والبته همه آنها باعث بهبود روحیه و خلق و خوی فرد شده و خواص ضد افسردگی دارند. به گزارش ۷۲۴پرس، مطالعات زیادی در مورد مزایای پیاده روی انجام شده است که براساس آنها مشخص شده ده دقیقه پیاده روی در طول روز می‌تواند به تسکین اضطراب و کاهش عصبانیت و خشم کمک کند.

مطلب مرتبط: بهترین تمرین‌های ورزشی صبحگاهی

اگر شغل کم تحرکی دارید و بخش زیادی از اوقات کاری خود را پشت میز نشسته‌اید، حتما هر ساعت از جای خود برخاسته و دو الی ۵ دقیقه راه بروید تا هم جلوی خشکی و تحلیل عضلات‌تان را بگیرید و هم باقی روز فعال و پرانرژی بمانید. حال اگر بتوانید مدت زمان پیاده روی روزانه خود را به ۴۰ دقیقه در روز افزایش دهید که قطعا مزایای بیشتری درانتظارتان است. البته بیایید کار را خیلی سخت نکنیم؛ لازم نیست چهل دقیقه پیاده‌روی را یک مرتبه انجام دهید، می‌توانید آن را به دو تایم بیست دقیقه‌ای تقسیم کنید.

پیاده روی با کفش کتانی مناسب-724press.com

به هرحال یک حرکت آهسته اما پیوسته، بهتر از یک شروع طوفانی است که خیلی زود به هیچ منتهی شود. مسئله دیگر افزایش سرعت قدم‌هایتان است. برای شروع خیلی روی عضلات پا فشار نیاورید و آرام پیاده روی کنید تا عضلات کم کم از خشکی درآمده و به اصطلاح جان بگیرند. سپس هربار مقداری سرعت خود را افزایش دهید تا مثلا بتوانید ۲.۵ کیلومتر را در چهل دقیقه پیاده روی کنید. خوشبختانه این روزها انواع اپلیکیشن و برنامه‌های ورزشی رایگان در دسترس علاقمندان است که می‌توانند به شما در ردیابی سرعت و مسافتی که طی کردید و همینطور تعداد قدم‌هایی که برداشتید، کمک کنند.

اما بیایید کمی به اوضاع این روزها هم توجه کنیم؛ ترس از پاندمی کرونا و ابتلا به کووید 19، این روزها بسیاری از مردم را خانه‌نشین کرده است. کسانی که به دلیل همین نگرانی نه می‌توانند به باشگاه بروند و کمی ورزش کنند و نه حتی تمایل دارند که فقط از خانه بیرون رفته و کمی قدم بزنند. خب، چاره کار چیست؟ این دسته چطور می‌توانند از فواید پیاده روی کردن بهره ببرند بی آنکه دچار حملات ترس و اضطراب ناشی از احتمال ابتلا به بیماری کرونا شوند؟ راه‌حل، یکی از درمان‌های سنتی است که یوگی‌های معمولا از آن استفاده میکنند: پیاده روی بی‌نهایت.

پیاده روی بی نهایت در یوگا-724press.com

برای این کار کافی است در ایوان، حیاط یا تراس خانه با استفاده از گچ یا چسباندن نوار چسب دو دایره رسم کنید تا شبیه شکل عدد هشت انگلیسی 8 شود که به نوعی نماد بی‌نهایت هم هست. حالا باید پانزده دقیقه در جهت عقربه‌های ساعت روی این دایره‌ها راه بروید و پانزده دقیقه دیگر در خلاف جهت عقربه‌های ساعت همین کار را تکرار کنید. به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، درهند مردم معمولا قوانین خاصی برای این کار دارند؛ مثلا اینکه دوایر باید رو به شمال-جنوب باشد یا اینکه قطر هر دایره باید تقریبا دو متر باشد. همچنین آنها این کار را صبح‌ها انجام می‌دهند. اما شما خودتان را محدود نکنید و براساس امکانات و شرایط خود این کار را انجام بدهید؛ حتی می‌توانید عصرها هم کمی پیاده روی کنید.

مطلب مرتبط: ۱۰ تمرین ورزشی مناسب برای زنان بالای ۴۰ سال

پیاده روی علاوه بر مزایای متداول پیاده روی کردن، باعث ایجاد تعادل و هماهنگی در بدن می‌شود که یکی از اهداف مهم ورزش یوگا است. این مسئله به ویژه برای افرادی که پس از بهبودی از  سکته مغزی یا فلج دچار مشکلاتی هستند، بسیار مفید است. همچنین در طول پیچ‌هایی که هنگام راه رفتن روی شکل 8 انجام می‌دهید، ستون فقرات و زانو در جهات مختل خم و راست می‌شوند که این هم خوب است و اعتقاد براین است که این روش پیاده روی تمام اندام‌های بدن را تحریک می‌کند که برای حفظ سلامت‌شان لازم است.

پیاده روی در طبیعت-724press.com

درنهایت فراموش نکنید پیاده روی نه تنها خلق و خوی شما را بهبود می‌بخشد، بلکه به کاهش وزن، کنترل دیابت، پیشگیری از سکته مغزی و حمله قلبی هم کمک کرده، فشار خون را کاهش داده و شانس ابتلا به بیماری‌هایی همچون آلزایمر و زوال عقل را کاهش می‌دهد. باورش شاید سخت باشد اما ورزش کردن به هرشکل و البته پیاده روی کردن به شکل خاص می‌تواند روی تعداد دفعاتی که با بیماری سرماخوردگی دست به گریبان می‌شوید را هم کاهش داده و حتی روند بهبود بیماری را تسریع کند. یک فعالیت ساده و این همه مزایای قابل توجه، ارزش صرفی کمی وقت را دارد.

در پایان این مطلب، امیدوارم از این مرور کوتاه برفواید پیاده روی و همراهی با ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید. نظر شما در مورد پیاده روی کردن چیست؟ آیا شما هم به ورزش به عنوان راهی برای خلاصی از مشکلات سلامتی در آینده توجه دارید؟ همچنان ما را با درمیان گذاشتن نظرات و پیشنهادات‌تان همراهی کنید.