این روزها کم کم زمزمه‌هایی از بازگشت به زندگی عادی به گوش می‌رسد، گویی بالاخره قرار است دوران سیاه پاندمی کرونا را پشت سر گذاشته و آرام آرام به زندگی عادی و معمول خود بازگردیم. اگرچه شیوع این ویروس هنوز به صورت کامل متوقف نشده است و هنوز برخی از کشورها با آن درگیر هستند، اما بسیاری دیگر با رعایت قوانین و پروتکل‌های بهداشتی در کنار تزریق گسترده واکسن، رفته رفته از شرایط خطرناک عبور می‌کنند. اما مردم به خصوص عاشقان ورزش و فعالیت بدنی چگونه باید با شرایط دوران پسا کرونا مواجه شوند؟

عادات رفتاری بسیاری از انسان‌ها بعد از تحمل یک بازه زمانی طولانی مرتبط با شیوع وسیع ویروس کرونا، دستخوش تغییر و دگرگونی‌های بسیاری شده است. یکی از حوزه‌هایی که شاهد تغییرات جالب توجهی بوده، عادت و روتین ورزشی افراد بوده است؛ چرا که نگاه آنها به فعالیت‌های فیزیکی و ورزش کردن باتوجه به اتفاقات و رویکردهای اعمال شده به دنبال همه گیری این ویروس مهلک، تغییرات چشمگیری داشته است.

شیوع جهانی ویروس کرونا-724press.com

از آنجایی که پاندمی ویروس کووید 19، بسیاری از فعالیت‌های گروهی را به تعطیلی کشانده و مراکز ورزشی همچون باشگاه‌ها به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای مدتی تعطیل شد، بسیاری از مردم به انجام تمرینات ورزشی در منزل روی آوردند تا دست کم از آمادگی جسمانی اولیه خود چندان فاصله نگیرند. از طرف دیگر کسانی که به این ویروس متبلا شدند هم پس از بهبودی، به دنبال راهی بودند که بار دیگر وضعیت فیزیکی خود را از طریق ورزش کردن ارتقا دهند. تمامی این موارد در کنار مشکلات و چالش‌های دیگر دست به دست هم داده و نگاه و رابطه ما به ورزش و فعالیت‌های بدنی را تغییر دادند.

مطلب مرتبط: چطور بعد از کرونا به شکل اصولی دوباره ورزش کردن را شروع کنیم؟

درست همینجا بود که نگاه گروهی به مقوله دویدن تغییر کرد. چراکه دوره طولانی مدت تعطیلی سالن‌های ورزش و بدن‌سازی مردم را وادار کرد تا به دویدن به عنوان بخشی جدید از برنامه روزانه خود نگاه کنند و نکته جالب اینکه بسیاری از این دوندگان جدید، برای اولین بار این فعالیت را تجربه می‌کردند. به گزارش ۷۲۴پرس، یک نظرسنجی که به تازگی توسط شرکت کفش ورزش ران ریپیت (RunRepeat) انجام شد، نشان می‌دهد که در دوره پاندمی و شیوع ویروس کرونا، ما شاهد رونق دویدن در میان مردم بودیم.

دویدن در کنار ساحل-724press.com

اما این تجربه جدید هم چالش‌های خاص خود را دارد و لازم است افرادی که دویدن را به عنوان یک روتین جدید در برنامه روزانه خود گنجانده‌اند، بهتر با این مقوله و مسائل و نکات ایمنی مرتبط با آن آشنا شوند. بنابراین اگر شما هم یکی از افرادی هستید ک این فعالیت بدنی جدید یا هر فعالیت فیزیکی دیگر همچون دویدن را در هنگام شیوه ویروس کرونا شروع کرده‌اید، بهتر است نکات اصلی در مورد حفظ سلامت عمومی و ایمنی جسمانی خودتان را مد نظر قرار دهید.

کارشناسان حوزه ورزش می‌گویند گنجاندن دویدن در برنامه روزانه مستلزم انجام حرکات کششی و گرم‌کننده در کنار انتخاب کفش مناسب است تا از آسیب دیدگی‌های احتمالی جلوگیری کرده و از این طریق انگیزه ورزشکاران را برای دنبال کردن این فعالیت فیزیکی تقویت کند تا آن را به عنوان قسمتی منظم و همیشگی در برنامه زندگی خود حفظ کنند. به علاوه توجه به این نکات باعث می‌شود که بعد از عبور کامل از این پاندمی و با ورود به به اصطلاح دوران پساکرونا، دویدن را همچنان به عنوان یک روتین و فعالیت منظم روزانه ادامه دهیم. اما پرسش این است: 

آیا ما در شرایط رونق دویدن در دوران شیوع کرونا هستیم؟

دویدن در پارک-724press.com

شرکت ران ریپیت برای بررسی خود، توجه را معطوف ۳۹۶۱ دونده فعال کرده و سعی کرد ارزیابی کند چگونه همه‌گیری کرونا روی رفتارهای دویدنی آنها تأثیرگذار بوده است. در جریان این بررسی مشخص شد ۲۸.۷۶ درصد از دوندگان فعلی این فعالیت را در طول دوران همه گیری شروع کردند و نکته جالب اینکه هدف بسیاری از آنها از انجام این فعالیت ورزشی، تقویت سلامت جسمانی بوده است. به طوری که ۷۲ درصد از دوندگان جدید با قاطعیت اعلام کردند سلامتی عامل اصلی تشویق آنها به دویدن بوده است؛ این درحالی است که تنها ۱۸ درصد از دوندگان قدیمی که از قبل از شیوع کرونا هم می‌دویدند؛ چنین دغدغه‌ای داشتند.

دویدن برای حفظ سلامت عاطفی و ذهنی، دومین انگیزه قوی در میان دوندگان بود. البته این انگیزه تنها در میان ۵۴.۵۲ درصد دوندگان جدید مورد توجه بود؛ درحالی که ۶۴% دوندگان قدیمی از چنین انگیزه‌ای به عنوان مشوق خود برای دویدن نام بردند.

نیک ایزو، مدیر تحقیقات تناسب اندام این شرکت در مورد اینکه چگونه نگرانی در مورد سلامت جسمانی بر دیگر نگرانی‌های ما در طول دوران همه گیری ارجحیت پیدا کرد چنین می‌گوید:

در دوران شیوع کرونا، همه چیز حول محور حفظ سلامتی می‌چرخید و درواقع افراد نگران سلامت خود بودند که به واسطه شیوع کرونا در معرض خطر قرار گرفته بود. مثلا مردم قبل از رفتن به فروشگاه مواد غذایی از خود می‌پرسیدند که آیا لازم است چنین کاری را انجام دهند یا بهتر است در خانه بمانند؟

وی در ادامه اشاره می‌کند که این مسئله نباید چندان هم اسباب حیرت و تعجب باشد، چون دوندگان جدید حفظ سلامت جسمی را موتور اصلی برای انجام این فعالیت فیزیکی معرفی کردند و البته که این مسئله در هنگام بروز پاندمی‌های این چنینی، دغدغه بسیاری از مردم است.

کفش ورزشی مناسب دویدن-724press.com

ایزو معتقد است شیوع بیماری‌های همه‌گیر فرصتی مناسب را برای افراد فراهم می‌کند تا عادات جدید مانند دویدن را در زندگی روزمره خود بگنجانند. از آنجایی که سالن‌های ورزشی تعطیل شدند و سایر گزینه‌ها مثل انجام ورزش‌های تفریحی همه به دلیل شرایط موجود محدود شدند؛ درنتیجه فرصت و راه‌های تقویت سلامت جسمانی هم دچار بستگی و محدودیت وسیع شدند و همین مسئله بسیاری را ناگزیر از روی آوردن به دویدن کرده است.

مطلب مرتبط: ۱۳ فایده دویدن در طبیعت و کوه

دویدن یک گزینه قابل دسترسی و همچنین تاحدی ایمن است؛ فعالیتی در هوای آزاد که دلشوره و نگرانی ورزش کردن در محیط‌های بسته را ندارد و از طرف دیگر فعالیتی انفرادی است، یعنی شما می‌توانید با فراغ بال و بی نگرانی از حضور در جمع و محاصره شدن توسط دیگر افراد در سالن‌های بدنسازی، انجام دهید.

هدر میلتون یک فیزیولوژیست ورزش بالینی دارای مجوز در هیئت مدیره دانشگاه نیویورک در گفتگویی اشاره می‌کند که بسیاری از دوستان و آشنایانش از دویدن به عنوان راهی امن برای خارج شدن از خانه و انجام فعالیت‌های هوازی نگاه کرده و از مزایای متعدد آن بهره می‌برند. به طور کلی این دو کارشناس معتقدند همه گیری ویروس کرونا باعث شده است دویدن حتی برای آن‌دسته از افراد که ممکن است در شرایط عادی چندان تمایلی به انجام آن نداشته باشند هم به عنوان راهی برای فرار از شرایط موجود درنظر گرفته می‌شود. اما برای دویدن باید نکاتی را در نظر گرفت:

چگونه ریسک آسیب دیدگی جسمانی را کاهش دهیم؟

دویدن در طلوع-724press.com

انجام یک فعالیت جسمانی جدید همچون دویدن به عنوان بخشی جدید از برنامه ورزشی روزانه، نیازمند توجه به راهنمایی و نکات ایمنی اصلی است تا فرد را از آسیب دیدگی در امان نگاه دارد. به گفته هدر میلتون دونده جدید بیشتر تمایل دارند بیرون از منزل و در فضای باز شروع به دویدن کنند بی‌آنکه چندان به نکات ایمنی توجه داشته باشند.

به عنوان نمونه مردم خیلی ساده تصمیم به دویدن گرفته و این کار را شروع می‌کنند بی آنکه به اصلی‌ترین نکته یعنی انتخاب کفش‌های کتانی  و ورزشی مناسب با دویدن فکر کنند. آنها یک کفش ورزشی معمولی که ممکن است سال‌ها از آن استفاده کرده‌ان را پوشیده و شروع به دویدن می‌کنند؛ این‌درحالی است که کفش‌های ورزشی طراحی شده و متناسب با فعالیتی مثل دویدن، پشتیبانی لازم از بدن شما را انجام داده و باعث می‌شوند این حرکت بیشترین تأثیر را روی بدن شما داشته باشد.

کفش‌های مخصوص دویدن پاهای شما را از برخورد مداوم با آسفالت پیاده رو محافظت می‌کنند. همچنین باید توجه داشت که وزن بدن در کنار نیروی جذابه باعث ایجاد تأثیراتی دامنه‌دار روی سایر قسمت‌های بدن می‌شود و انتخاب کفش مناسب می‌تواند این تأثیرات را به خوبی مدیریت کند.

میلتون در ادامه اضافه می‌کند:

کفش مناسب به فرم دویدن شما هم کمک می‌کند. گاهی بدن ما از آمادگی لازم برای انجام این فعالیت ورزشی و بهره‌مندی از فواید آن برخوردار نیست. شاید چون پاهای شما از ثبات و قدرت لازم برخوردار نبوده و عضلات بدن‌تان مثل عضلات شکم، باسن و عضلات حمایت‌کننده ستون فقرات دچار ضعف هستند. دراین حالت اگر به دویدن سرعتی اصرار داشته باشید، این امر می‌تواند منجر به آسیب دیدگی جسمانی شود.

بنابراین تلاش برای دویدن آن هم به شکل دوی سرعتی و بدون کسب آمادگی لازم به معنای پذیرفتن ریسک آسیب دیدگی است. پس بهتر است درکنار انتخاب کفش مناسب، به میزان و شدت دویدن خود هم توجه کنید. اگر تازه کار هستید لازم نیست همان ابتدا خیلی به خودتان سخت بگیرید. دویدن را خیلی آرام و در مسافت‌های کوتاه امتحان کنید. به آن شکل یک بشقاب نگاه کنید که لازم نیست خیلی پر و غنی باشد، پس به بدن خود و ظرفیت‌هایش هم توجه داشته باشید.

کفش ورزشی-724press.com

یکی دیگر از مؤلفه‌های مهمی که می‌تواند دویدن را به فعالیتی امن و لذت بخش تبدیل کند، فرآیند گرم کردن بدن است. مثل هر فعالیت ورزشی دیگر بهتر است قبل از شروع کار کمی بدن و عضلات خود را گرم کنید. فرقی نمی‌کند یک دونده تازه کار هستید یا حرفه‌ای، مهم این است که بدن خود را برای شروع فعالیت فیزیکی آماده کنید. بنابراین تا از روی مبل خانه بلند شدید، دویدن را شروع نکنید. بهتر است قبل از آن کمی تمرینات کششی به ویژه کشش ران انجام دهید تا عضلات آماده کار شوند. همچنین چند تمرین ساده مثل خم و راست شدن، کشش مچ پا و عضلات پشت ساق هم راهکارهایی مناسب است چون برای دویدن به تمام آنها نیاز دارید.

این گرم کردن شاید ۳ الی پنج دقیقه از وقت شما را بگیرد، اما طبق بررسی‌های انجام شده برای بهبود توانایی‌های شما حین دویدن بسیار ضروری است.

مدیریت یک عادت جدید

دویدن در طبیعت-724press.com

به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، یکی از چالش‌ها بزرگ در انجام فعالیت‌هایی ورزشی مثل دویدن، اطمینان از استمرار آنها است. بنابراین مهم است عادت جدید خود را مدیریت کنید. مهم است که شما در انجام این فعالیت تازه احساس راحتی داشته و با مهربانی و واقع بینی به خودتان و توانایی‌هایتان توجه کنید. بنابراین بهتر است از قبل با شرایط جسمانی خود آشنا شده و برای سازگاری تدریجی با شرایطی که این عادت جدید برای‌تان ایجاد می‌کند آماد شده باشید. طبیعی است که در ابتدا این کاری ساده نباشد، اما به تدریج با انجام منظم این فعالیت شما هم به شرایط تازه عادت خواهید کرد.

از طرف دیگر براساس یافته‌های نظرسنجی انجام شده توسط شرکت ران ریپیت، دونده‌های تازه وارد در مقایسه با افراد قدیمی و باتجربه‌تر بیشتر به انجام مسابقه و فعالیت‌های مجازی علاقه نشان دادند. به گفته ریزو کاهش استرس و فشار ناشی از آموزش و حس راحتی و آزادی در نوع فعالیت باعث شده است که این افراد تازه وارد آسایش بیشتری داشته و با علاقه این فعالیت را دنبال کنند. 

مطلب مرتبط: سلامت زانو و باید و نبایدهای دویدن روی سطوح شیب‌دار

بنابراین اگر تازه شروع به دویدن کرده‌اید، انتظار نداشته باشید هر روز به اندازه یک دوی ماراتن بدویید؛ کار را با سرعت آهسته و گام‌های کوچک شروع کنید. در ابتدا شاید بد نباشد تنها دو روز در هفته بدوید تا کم کم به این برنامه عادت کنید. هرچه قدر این رفتار و عادت جدید را آسان بگیرید، به تدریج با افزایش قدرت و استقامت جسمانی از کار خود بیشتر لذت خواهید برد.

به گفته میلتون برای کسانی که تازه به دویدن علاقمند شدند و همچنین همه افرادی که در طول پاندمی کرونا از انجام فعالیت‌های جسمانی دور بوده‌اند، بهتر است که ورزش را با رعایت اصل اعتدال شروع کرده و از زیاده روی کردن پرهیز کنند. بنابراین به گفته این کارشناس بهتر است کار را از همان حداقل دو روز در هفته شروع کرده و اصراری برای برداشتن قدم‌های بلند در بازه زمانی کوتاه نداشته باشید چون باعث بالا رفتن ریسک آسیب دیدگی جسمانی و حتی سرخوردگی و کنار گذاشتن ورزش می‌شود.

سخن پایانی

دویدن در جنگل-724press.com

در دوران پاندمی کرونا و به دنبال شرایط پیش آمده، دویدن به یکی از ورزش‌های محبوب تبدیل شده است. اما برای لذت بردن از این فعالیت فیزیکی مفرح و بهره‌مندی حداکثری از فواید و امتیازات آن باید به نکاتی مهم توجه داشته باشید.

بهتر است این عادت تازه را به صورت منظم دنبال کرده و آن را به فعالیتی پایدار در برنامه ورزشی هفتگی خود تبدیل کنید، اما درعین‌حال لازم نیست همان ابتدا به خودتان سخت بگیرید. کار را با روالی منطقی و قابل کنترل ادامه دهید، به مسائلی همچون انتخاب کفش و لباس مناسب توجه کرده و برای حفظ سلامتی و جلوگیری از آسیب دیدگی‌های احتمالی گرم کردن بدن را جدی بگیرید.

درپایان امیدوارم مرور این نکات برای شما مثمرثمر بوده و شما را برای انجام دوباره فعالیت‌های ورزشی تشویق کرده باشد. فراموش نکنید نظرات و پیشنهادات خود را با ما در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید.