حتماً شنیده‌اید که با انجام فرم سلام بر خورشید که یکی از فرم‌های خاص و پرکاربرد ورزش یوگا است می‌توانید خیلی خوب وزن کم کنید. اگر هدف‌تان لاغری است و انجام آن جزو برنامه‌ی هر روزه‌ی زندگی‌تان است اما تاکنون نتیجه‌ی مطلوبی نگرفته‌اید ۷۲۴ پرس دات کام را با این مقاله همراهی کنید تا با چند دلیل رایج برای لاغر نشدن‌تان آشنا شوید. با ۷۲۴پرس همراه باشید.

یوگا یکی از بهترین ورزش‌ها برای تمام افراد از پیر تا جوان است. به علاوه وقتی توانستید با کمک یک مربی به طور اصولی با حرکات آن آشنا شوید می‌توانید در هر نقطه‌ و در هر زمانی که باشید از آموخته‌های‌تان استفاده کرده و مستقل از مربی و باشگاه به پرورش جسم‌ و ذهن‌تان بپردازید.

یوگا- 724press.com

اگر مدتی باشد که از جمله طرفداران این ورزش آرام اما جامع هستید، تا حد مطلوب و قابل قبولی با فرم‌های یوگا آشنایی دارید. حتی اگر خیلی از آن‌ها را انجام نداده باشید با توجه به منابع بی‌شمار ِدر دسترس، حداقل این بی‌شمار فرم یوگا به چشم‌تان رسیده یا در مورد آن‌ها شنیده‌اید. فرم‌های یوگا به خوبی تمام بدن را گرم کرده و به فعالیت و تکاپو وا می‌دارند. بیشتر فرم‌های یوگا تمرکزی بسیار عالی بر انعطاف بدن دارند؛ برخی فرم‌ها برای حل مشکلات و ناهنجاری‌های اکتسابی عضلات و اسکلت بدن راه درمان هستند و برخی معجزه‌ی خود را در کمک به سوخت و ساز بدن نشان می‌دهند.

مطلب مرتبط:  ۱۵ دقیقه تمرین یوگای صبحگاهی برای تازه‌کارها

یکی از عالی‌ترین فرم‌های یوگا برای تقویت سیستم تنفسی، سیستم قلبی عروقی، انعطاف بدن، آرام سازی ذهن و در نهایت افزایش سوخت و ساز و به دنبال آن کاهش وزن فرم سلام بر خورشید «Surya Namaskar» که مجموعه‌ای از ۱۲ آسانای پرقدرت است. با انجام متناوب و اصولی سلام بر خورشید به وضعیت خوبی از نظر حجم قفسه‌ی سینه، انعطاف بدن و سلامت قلب و عروق می‌رسید و بنابراین اگر این فرم را درست یاد گرفته و درست اجرا کنید گویی یک ورزش کامل را یاد گرفته‌اید.

به علاوه اگر زمان کمی هم در اختیار دارید و قصد دارید ورزشی را انتخاب کنید که در حداقل زمان بیشترین تأثیر را داشته باشد این فرم به تنهایی خواسته‌ی شما را تأمین کرده و تمام بدن‌تان را ورزش می‌دهد. قرن‌ها می‌شود که این فرم یوگا برای حفظ تناسب اندام استفاده می‌شود بنابراین چرا همه نباید از آن استفاده کرده و جزو حرکات معمول ورزشی‌شان قرار بدهند.

اما از خوبی‌های سلام بر خورشید که بگذریم به موضوعی که قرار است در این مقاله به آن بپردازیم می‌رسیم؛ این که چرا علیرغم تلاشی که در انجام این حرکت مفید می‌کنیم و مداومتی که به خرج می‌دهیم نتیجه‌ی مطلوبی نگرفته و آثاری که قرار بود در لاغری و کاهش وزن‌مان مشهود باشد هنوز دیده نمی‌شود. در ادامه این مطلب از ۷۲۴پرس دات کام، با شش مورد از رایج‌ترین دلایلی که برای این ناکامی می‌شود بیان کرد می‌پردازیم که شاید اگر از این بعد آن‌ها را مد نظر قرار بدهید و روی آن‌ها کنترل دقیق‌تری داشته باشید بتوانید خیلی زودتر به نتیجه‌ی دلخواه برسید و از منافع این فرم بیشتر بهره‌مند بشوید.

۱. حرکات را درست انجام نمی‌دهید

سوریا ناماسکار در یوگا- 724press.com

فرم سلام بر خورشید دارای مجموعه‌ای از آساناهایی است که باید صحیح و به ترتیب پشت سر هم انجام داده شوند. اگرچه در ابتدا سخت است که مانند مربی‌تان حرکت را انجام بدهید و گستره‌ی انعطاف‌تان به حدی نیست که حرکات را مطابق با اصولش تکرار کنید اما به مرور و با تکرار و تمرین حرکات در حین حفظ آرامش ذهن و جسم، از توانایی بدن‌تان به شگفت خواهید آمد.

نکته‌ای که در این بین مهم است این است که اگر در ابتدا قادر نیستید اصل حرکات را به همان شکل واقعی‌شان تکرار کنید سعی نکنید با پیچ و خم دادن اضافی به ستون فقرات‌ و اسکلت بدن‌تان به خودتان فشار بیاورید. فقط تا جایی خم شوید که بدن‌تان اجازه می‌دهد. تا جایی پا را به جلو ببرید که می‌توانید آن را باز کنید. نگران نباشید چون همانطور که گفتیم به مرور توانمند شده و به این فرم تسلط پیدا می‌کنید.

پس برای این که از فواید فرم سلام بر خورشید برخوردار شوید؛ از همان ابتدا آن را درست یاد بگیرید، درست تکرار کنید و به طور صحیح اجرا کنید. به این ترتیب است که یک ورزش کامل را انجام داده و می‌توانید انتظار تغییرات خوبی را در کاهش وزن‌تان داشته باشید.

۲. تعداد دفعات تکرار حرکات‌تان کم است

خم به عقب یا مار کبرا در یوگا- 724press.com

برای این که از نتایج مثبت هر تمرینی، چه در ورزش یوگا و چه در ورزش‌های قدرتی، بهره‌مند شوید باید حرکات مربوطه را به تعداد دفعاتی که باید تکرار کنید تا بدن‌تان شروع به کالری‌سوزی کند. اگر تکرارهای‌تان در هر حرکت از آن اندازه‌ای که برای شروع کالری سوزی در بدن‌تان لازم است کمتر باشد در نتیجه دیرتر و سخت‌تر به هدف‌تان که همانا کاهش وزن است می‌رسید.

اگر قرار باشد وزن کم کنید باید هم میزان غذای مصرفی‌تان را کاهش بدهید تا کالری کمتری نسبت به قبل به بدن‌تان برسد و هم کاری کنید که بدن‌تان مجبور به تأمین انرژی از چربی‌های اضافه و ذخیره در بافت چربی بشود یعنی شروع کند به کالری‌سوزی. به همین خاطر علاوه بر یک رزیم غذایی که به کمک شما می‌آید، رو آوردن به فعالیت‌های فیزیکی متنوعی که میزان چربی‌سوزی را در بدن‌تان افزایش می‌دهند بسیار مهم است. پس حالا که برای داشتن سلامت جسمانی‌تان قدمی برداشته‌اید و سلام بر خورشید را به عنوان حرکت ورزشی انتخابی خودتان برگزیدید به تعداد تکرار حرکات توجه کنید و کم نگذارید حتی اگر برای‌تان سخت باشد.

مطلب مرتبط: راهنمای انتخاب رژیم غذایی سالم و مؤثر برای کاهش وزن

۳. به اندازه‌ی کافی در آساناهای خاص سلام بر خورشید باقی نمی‌مانید

حرکت سجده در یوگا- 724press.com

هنگامی که مجموعه حرکت‌های فرم سلام بر خورشید را انجام می‌دهید چه به منظور کاهش وزن و چه به منظور افزایش انعطاف عضلات‌تان، باید بسیار آرام باشید و حرکات را خیلی آهسته و بدون شتابزدگی انجام بدهید.

فرم بدن‌تان را در هر آسانا به اندازه‌ی ۳ تا ۴ بار تنفس عمیق و آهسته حفظ کنید و سپس به آرامی به آسانای دیگر تغییر وضعیت بدهید. باور کنید که همین وقفه‌های کوتاه در هر وضعیت برای شما بسیار مفیدند. در حین همین انجام آهسته‌ی حرکات هم بدن‌تان قوی می‌شود هم عضلات‌تان درگیر حرکت شده و تقویت می‌شوند و در کنار همه‌ی این‌ها چربی‌های انباشته شده در بدن‌تان برای تأمین انرژی لازم برای عضلات‌تان شروع می‌کنند به سوختن و آزاد کردن کالری.

اگرچه گفتیم این فرم یوگا برای کسانی خوب است که می‌خواهند از شر چربی‌های انباشته در بدن‌شان خلاص شوند اما وقت کافی ندارند، اما نباید به بهانه‌ی نداشتن زمان کافی آساناها را خیلی سریع انجام داده و از حرکتی بلافاصله به حرکت بعدی بروید. به غیر از بحث کالری سوزی، اگر سریع آساناها را انجام بدهید احتمال اشتباه انجام دادن آن‌ها هم بیشتر می‌شود. پس آرام باشید، زمان کافی برای تمرین‌تان بگذارید و از آن لذت ببرید.

۴. تعداد دفعات تکرارتان را افزایش نمی‌دهید

حرکات سلام برخورشید در یوگا- 724press.com

یکی از نکته‌هایی که توجه به آن، انجام هر روزه‌ی فرم سلام بر خورشید را برای‌تان پربارتر می‌کند و به شما برای کم کردن وزن کمک می‌کند این است که هر از چند گاهی که به یک تعادل و تسلط بر تکرار فرم رسیدید و بدن‌تان به تعداد دفعاتی که کل حرکت را انجام می‌دادید عادت کرد، تعداد تکرارهای‌تان را افزایش بدهید.

درست است که در ابتدای امر که تمرین منظم را شروع کرده‌اید و در حال عادت کردن به سلام بر خورشید و انجام هر روزه‌ی آن هستید، بهتر است این فرم را آهسته اما پیوسته انجام بدهید، اما به مرور که پیشرفت کردید برای این که بدن‌تان را در شوک و فشار بیشتری قرار بدهید و میزان کالری سوزی بدن‌تان افت پیدا نکرده و حتی بیشتر شود لازم است تعداد دفعاتی که فرم را تکرار می‌کردید را بیشتر کرده و کمی سرعت اجرای آساناها را بالاتر ببرید. بنابراین اگر به طور مثال در ابتدا روزی ۱۰ مرتبه سلام بر خورشید را انجام می‌دادید بعد از یک هفته تعداد تکرارتان را به روزی ۱۵ مرتبه برسانید.

مطلب مرتبط: ۱۲ حرکت یوگا برای مبتدیان در منزل

۵. در تصمیم‌تان مبنی بر لاغر شدن مصمم نیستید

سلام برخورشید- 724press.com

پایدار ماندن شرط کلیدی کاهش وزن است. اگر نتوانید به تعهدتان نسبت به برنامه‌ی پرهیز غذایی و برنامه‌ی ورزشی‌تان پایبند بمانید خیلی سخت است که انتظار کم شدن وزن‌تان را داشته باشید. اگر تصمیم جدی دارید که با حرکت سلام بر خورشید به وزن ایده‌آل‌تان برسید، که البته تصمیم خوبی گرفته‌اید، سعی کنید به انجام هر روزه‌ی آن هم پایبند بمانید و به طور مرتب و منظم این فرم ایده‌آل یوگا را به اندازه‌ی لازم تکرار کنید.

۶. آساناها را جا می‌اندازید

مت یوگا- 724press.com

همه‌ی ۱۲ آسانایی که فرم سلام بر خورشید را می‌سازند در جای خودشان مهم و ارزشمند هستند. هر کدام از این وضعیت‌ها و حرکت‌های بدنی یک گروه از عضلات بدن را مورد هدف قرار می‌دهند و به راه‌های مختلفی باعث چربی‌سوزی در بدن می‌شوند.

مطلب مرتبط: آیا یوگا هم می‌تواند به بدن ما آسیب برساند؟

بنابراین اگر آسانایی را انجام نداده رد کنید و آن را جا بیندازید در نتیجه از منافع آن هم استفاده نخواهید کرد. بیشتر مردم هاستا اُتاناسانا «Hasta Uttanasana» که آخرین حرکت فرم سلام بر خورشید است و همان آسانای ایستاده با دست‌های کشیده از بالا به سمت عقب است را حذف می‌کنند؛ در حالی‌که این آسانا، حرکت واجب و سودمندی است و باعث افزایش حجم ریه، ایجاد کشش خوب در عضلات شکم و دست‌ها و ورزش داده شدن عضلات پشت می‌شود.

پس تلاش کنید که هر حرکت را در سر جای خودش انجام بدهید و هیچ آسانایی را حذف نکنید.