یوگا یکی از ورزش‌هایی است که همزمان شما را هم از نظر جسمانی و هم ذهنی تحتتأثیر قرار داده و به حفظ تعادل فکری فرد کمک می‌کند. در یوگا حرکات مختلفی را انجام می‌دهیم که تأثیراتی عمیق روی سلامت عمومی بدن دارند. در این بین، تمرین سلام بر خورشید یکی از تمرین‌های پیچیده اما بسیار مفید است که می‌تواند جسم و ذهن شما را تقویت کند. درمرور شماری از فواید انجام حرکت سلام بر خورشید با ما همراه باشید.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Pokharayogaschool، سلام بر خورشید یکی از مهم‌ترین تمرینات یوگا است. این حرکت شامل ۱۲ حالت مختلف در یوگا است که می‌توان آن را حین خواندن ۱۲ مانترای مختلف انجام داد. مانتراها باعث اضافه شده عناصر الهی به این تمرین مورد استفاده قرار می‌گیرند.    اولین سوابق مرتبط با استفاده از این حرکت به اواسط قرن بیستم میلادی باز می‌گردد.

سلام بر خورشید به سبک هندی- 724press.com

سلام برخورشید که با نام «سوریا نامسکار» (Surya Namaskar) شناخته می‌شود، یکی از تمرین‌های پیشرفته در یوگا است که به صورت مؤثر حرکات مختلف را درکنار هم جمع کرده و یک حرکت واحد را ایجاد کرده است؛ البته باید توجه داشته باشید که طیف وسیعی از اعمال انجام شده در سلام برخورشید وجود دارد و نمی‌توان برای آن یک روال سابق را مشخص کرد. درواقع تمرین سلام برخورشید بینش بدن را تحریک می‌کند تا به صورت مستقیم از انرژی خورشید بهره ببرد. در کنوانسیون وِدایی، خورشید مظهر آگاهی است و به این ترتیب خورشید به صورت مرتب و روزانه در فرهنگ هندی مورد تحسین قرار می‌گیرد.

مطلب مرتبط:  ۱۲ حرکت یوگا برای مبتدیان در منزل

بااین‌حساب باید گفت هدف تمرین سلام بر خورشید در یوگا ایجاد وضعیتی متعادل  و تحریک کردن حس مهربانی در افراد است و درکنار آن بستری را فراهم می‌کند که فرد در تمام مدت از وضعیت تنفس خود آگاهی داشته باشد. برای افزایش انطعاف‌پذیری در انجام حرکت سلام برخورشید به تدریج فرد یاد می‌گیرد که دم را عمیق و بازدم را با امتداد و طول زمان بیشتری انجام دهد. درحین حرکت و تغییر از یک وضعیت به وضعیت بعدی مهم است که فرد همواره از تنفس عمیق و بازدم خود آگاه باشد و بهتر است هرچه بیشتر به فرآیند دم عمق دهد.

انجام حرکت سلام بر خورشید یا سوریا ناماسکار- 724press.com

اما شاید برای شما هم این پرسش ایجاد شده باشد که چرا حرکت سلام بر خورشید تااین اندازه حائز اهمیت است. برای درک بهتر فواید انجام حرکت سلام خورشید در یوگا، درادامه با 724press همراه باشید تا به مرور خلاصه‌وار برخی از این دلایل بپردازیم

۱. سلام بر خورشید باعث افزایش گردش انرژی در بدن می‌شود

سلام بر خورشید یک روش فوق‌العاده برای تقویت قوای بدن  است که بهتر است هنگام صبح و پس از بیدار شدن از خواب، آن را قبل از هر کار دیگری  انجام دهید. مسلم است که انجام این حرکت در ابتدای کار چندان آسان نیست و شما را به چالش می‌کشد، اما به تدریج انجام آن برای همه افراد ممکن می‌شود. فراموش نکنید که در یوگا شما باید به توان  و محدودیت‌های خود توجه کنید، درنتیجه شاید در ابتدا شما چند حرکت اولیه سلام بر خورشید را انجام دهید و لازم نباشد توالی حرکات را از ابتدا به انتها اجرا کنید.

فراموش نکنید سلام بر خورشید می‌تواند به تصفیه خون و بهبود وضعیت گردش خون کمک کند و درنهایت این امر به تقویت قوای جسمانی شما منجر خواهد شد. پس از  دورنمای سخت اولیه آن نترسید. 

۲. انجام این حرکت باعث کشیده شدن عضلات و تقویت آن‌ها می‌شود

انجام بخش‌های مختلف سلام بر خورشید آن هم بدون وقفه، انعطاف‌پذیری و استحکام بیشتری را برای بدن شما به ارمغان می‌آورد. در این حرکت شاهد کشیده و باز شدن عضلات شانه، همسترینگ و عضلات بین دنده‌ای قفسه سینه هستیم که باعث برطرف شدن تنش‌ها و گرفتگی‌های عضلانی می‌شود.

همانطور که بدن خود را حرکت می‌دهید، مفاصل را هم نرم و رها کرده و از این طریق به حفظ دامنه حرکتی بدن خود هم کمک می‌کنید. بدنی که عضلاتی نرم و مفاصلی آماده داشته باشد، کمتر در هنگام حرکات یا چرخش‌های ناگهانی دچار مشکل می‌شود.

12 حرکت متوالی سلام بر خورشید- 724press.com

۳. تجربه مدیتیشن در هنگام حرکت

سلام بر خورشید مجموعه‌ای از آساناها است که با حرکات دم و بازدم در هم آمیخته شده‌اند. همان‌طور که برای شروع حرکت در یک وضعیت بدنی خاص قرار گرفته و سپس به وضعیت بعدی می‌روید، دم و بازدم خود را هم دنبال کرده و به‌عبارتی آن را هدایت می‌کنید.

مطلب مرتبط:  نکاتی که هر مبتدی باید درباره یوگا و مدیتیشن بداند

این توجه به تنفس باعث ایجاد ارتباط عمیق‌تر میان بدن و مغز می‌شود و به این ترتیب شما در زمانی ایده‌آل برای تجربه مدیتیشن در هنگام حرکت بوده و از این طریق ذهن و بدن را همزمان آرام می‌کنید.

۴. تمرین احترام گذاشتن به خود

اگر به صورت مرتب و هر روزه سلام بر خورشید را انجام بدهید، به تدریج درک بهتری از وضعیت جسمانی خود پیدا می‌کنید. ذهن و جسم ما همیشه در یک وضعیت ثابت قرار ندارد و بسته به هر وضعیت روحی یا روانی احساساتی مختلف را تجربه می‌کنیم که به اشکال مختلف ذهن یا جسم را تحت‌تأثیر خود قرار می‌دهند. پس مهم است که حین انجام حرکت یوگا متوجه این تغییرات بشویم.

به‌این ترتیب شما ممکن است یک روز از احساس سبک‌بالی و انعطاف‌پذیری بدن خود لذت ببرید و روزی دیگر متوجه احساس خستگی یا سفتی عضلات شوید. نگران نباشید، چون در این فرآیند شما به تدریج در حال شناخت بدن خود هستید و این می‌تواند تأثیر تمرینات یوگا را چند برابر کند. درواقع آگاهی شما از ذهن و جسم‌تان به بهبود سلامت هر دو کمک می‌کند.

انجام سلام بر خورشید در طبیعت- 724press.com

۵. ایجاد حس امتنان و سپاسگزاری

قدردانی‌کردن نعمتی درخشان است که ممکن است چندان مورد توجه ما قرار نگیرد. یوگا به ما می‌آ»وزد که از تمام موهبت‌ها و  حتی ساده‌ترین چیزهای اطراف‌مان سپاسگزاری کنیم.  این قدردانی شما را به چرخه‌ای باشکوه هدایت می‌کند که به سمت بالا اوج می‌گیرد. با انجام سلام برخورشید این سپاسگزاری را به صورت مرتب و روزانه انجام دهید تا از تأثیرات شگرف آن بهتر آگاه شوید.

۶. کمک به کاهش وزن

سلام کردن به خورشید در کنار منافع ذهنی، به جسم شما هم کمک شایانی می‌کند. یکی از منافع این حرکت، کمک به از بین بردن چربی‌ها انباشته شده و سوزاندن کالری‌های اضافه است.

مطلب مرتبط:  ۶ دلیلی که باعث می‌شوند با حرکت «سلام بر خورشید» لاغر نشوید

سلام بر خورشید برای کاهش چربی شکم مفید بوده و انجام مرتب آن می‌تواند باعث صاف شدن شکم شود. تمام حرکات یوگای به کار رفته در این تمرین که با چرخش بدن، کشش یا انقباض نقاط مختلف بدن همراه است، باعث ایجاد حسی از رضایت در کل بدن شده و از این رضایت برای کاهش وزن و حفظ آن بهره می‌برد. درنتیجه باید گفت انجام حرکت سلام بر خورشید مناسب افرادی است که خواستار خلاصی از چاقی هستند.

حرکات یوگا- 724press.com

۷.  کمک به کاهش ریزش مو

بخشی از حرکات استفاده شده در تمرین سلام بر خورشید باعث تقویت گردش خون در ناحیه پوست سر می‌شود. انجام حرکاتی همچون قله (Parvatasana) یا خم شدن به سمت جلو (Padhastasana) باعث تقویت خونرسانی به ناحیه سر می‌شود. فراموش نکنید خون‌رسانی به پوست سر در کنار ماساژ دادن کف سر می‌تواند به جلوگیری از ریزش مو   و جلوگیری از سفید  شدن موها کمک کند.

۸.  سلام بر خورشید به زیبایی پوست کمک می‌کند

برای حفظ سلامت، درخشندگی و زیبایی پوست انجام سوریا نامسکار را فراموش نکنید. سلام بر خورشید روشی موفق برای داشتن پوستی روشن، شفاف و درخشان است. این تمرین باعث دفع مواد زائد از پوست می‌شود. وقتی فرد به شکلی آزادانه عرق می‌کند، سموم جمع شده از طریق منافذ پوستی همراه عرق دفع می‌شوند. درنتیجه هم بدن و هم پوست پاکسازی شده  از این طریق از ایجاد جوش هم جلوگیری می‌شود.

حرکت قله در یوگا- 724press.com

۹. بهبود وضعیت کلیه‌ها

تمرین سلام بر خورشید باعث ماساژ دادن کلیه‌ها شده  و از این طریق خون‌رسانی کلیه را تسریع کرده و عملکرد آنها برای تصفیه خون را بهبود می‌بخشد.  درنتیجه باید گفت انجام این تمرین کارکرد کلیه‌ها را در حد مطلوب حفظ می‌کند؛ امری که  درنهایت باعث تصفیه خون و بهبود سلامت دیگر اندام‌ها می‌شود.

۱۰. بهبود عملیات هضم و گوارش

از آنجایی که در طول انجام حرکت سلام بر خورشید اندام‌های بدن از جمله معده فشرده شده و کشش پیدا می‌کنند، این حرکت همچون یک ماساژور عمل کرده و سیستم گوارش را تقویت می‌کند. درنهایت تقویت سیستم گوارش روی عملکرد آن هم تأثیر گذاشته و عملیات هضم مواد غذایی بهتر انجام می‌شود.

حرکت درخت در یوگا- 724press.com

درکنار آن  سلام برخورشید روی وضعیت روده‌ها هم تأثیرگذار بوده و به تخلیه مواد زائد از طریق مجاری گوارشی کمک می‌کند. درنهایت تخلیه این مواد از بروز بیماری‌های مختلف و اختلالات گوارشی جلوگیری می‌کند.

۱۱.  بهبود عملکرد ریه‌ها

تمرین سلام بر خورشید باعث بهبود استفاده ایده‌آل از ریه‌ها و درنتیجه فرایند تنفس کمک می‌کند. این مسئله باعث تقویت جریان هوا و بهبود وضعیت کیسه‌های هوایی می‌شود

حرکت یوگا- 724press.com

۱۲. تقویت قلب

سلام بر خورشید باعث بالا رفتن ضربان قلب شده و از این طریق کل سیستم گردش خون را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. در این فرآیند تمام سلول‌ها و بافت‌های بدن اکسیژن تازه و مواد مغذی را به خوبی دریافت کرده و شاهد افزایش انرژی و سلامت بدن هستیم. درکنار آن دفع مواد زاید از بدن هم سرعت بهتری پیدا می‌کند.

۱۳. تقویت اعصاب و سیستم عصبی

انجام تمرین سلام بر خورشید باعث ماساژ اعصاب کل بدن شده و در کنار آن با کشش دادن اعصاب به تقویت واکنش‌های عصبی کمک می‌کند. هرچه اعصاب  و سیستم عصبی بدن سالم‌تر باشند، عملکرد عضلات و اندام‌های بدن هم بهبود پیدا می‌کند.  سلام برخورشید هر عصب و ماهیچه بدن را تقویت و ذهن را بیدار می‌کند.

۱۴. به تعادل هورمونی بدن کمک می‌کند

سلام بر خورشید باعث متعادل شدن عملکرد غدد درون‌ریز بدن می‌شود. درنتیجه به از بین بردن هرگونه ناهنجاری این غدد کمک کرده و باعث بهبود جریان خون در آنها می‌شود. به این ترتیب باید گفت انجام حرکت سلام بر خورشید به حفظ تعادل هورمونی بدن کمک می‌کند.

ابتدای حرکت سلام بر خورشید- 724press.com

۱۵. کمک به شل شدن عضلات بدن

با انجام تمرین سلام بر خورشید، ماهیچه‌ها بدن به خوبی منقبض و کشیده می‌شوند که این امر به قوی‌تر شدن عضلات کلی بدن کمک می‌کند. این انقباض و انبساط عضلانی همچنین به هدایت خون به سمت ریه و کلیه کمک کرده و درنتیجه این اندام‌ها می‌توانند با تصفیه خون و زدودن مواد زائد  آن به سلامت بدن کمک کنند.

درپایان این مطلب امیدوارم از این مرور و همراهی با ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید. نظر شما در مورد یوگا چیست؟ آیا سابقه انجام حرکات یوگا را دارید؟ نظر شما در مورد تمرین سلام بر خورشید و فواید آن چیست؟ فراموش نکنید نظرات، تجربه‌ها و پیشنهادهای خود را در این زمینه با ما و دیگر دوستان‌تان هم درمیان بگذارید. سپاس