این روزها شاهد تلاش گسترده کشورهای حاشیه خلیج فارس برای توسعه و پیشرفت هستیم. امارات متحده عربی از مدتی پیش گام‌های بزرگی در این زمینه برداشته و شهر دبی این روزها یکی از قطب‌های مهم اقتصادی و تجاری منطقه خاورمیانه است. شاهزاده جوان سعودی هم این روزها به دنبال رونق بخشیدن به چشم‌انداز کشورش و سرمایه‌گذاری‌های گسترده دراین زمینه است؛ به‌طوری که عربستان به دنبال گرفتن میزبانی جام جهانی  ۲۰۳۴ است.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Dezeen، عربستان سعودی از همین حالا برنامه‌ریزی برای میزبانی جام جهانی فوتبال سال ۲۰۳۴ را آغاز کرده است  و دراین راستا  پروژه بزرگ نئوم  (Neom) در شمال شرقی این کشور  را به‌عنوان  مکان برگزاری این رقابت‌ جهانی پیشنهاد داده است. طبق گزارش روزنامه تایمز، این کشور  پیشنهاد قبلی خود برای میزبانی جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۳۰ که قرار بود آن را به صورت مشترک با مصر و یونان برگزار کند را کنار گذاشته و اکنون بر میزبانی انفرادی این جام تمرکز کرده است.

استادیوم فوتبال در پروژه نئوم در عربستان سعودی- 724press.com

به‌عنوان بخشی از برنامه‌های عربستان سعودی برای میزبانی جام جهانی در نئوم، پیست اسکی «Trojena» هم پیش‌تر حق میزبانی بازی‌های زمستانی سال  ۲۰۲۹ را از آن خود کرد. به گزارش تایمز،  این تفرجگاه کوهستانی و دیگر مکان‌های مرتفع در این کشور همچنین قرار است به‌عنوان بخشی از برنامه  میزبانی این کشور برای مسابقات تابستانی جهانی هم مورد استفاده قرار گیرند. بااین‌حال میزبانی یک تورنمنت زمستانی درست مثل جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، مسائل جانبی دیگری را هم به همراه خواهد داشت.

عربستان سعودی هم همچون قطر اگر میزبان مسابقات جهانی باشد، به‌احتمال بسیار زیاد به دلیل سابقه حقوق بشری خود با انتقادهایی مواجه خواهد شد. به گزارش ۷۲۴پرس، درجریان جام جهانی در قطر، یک مقام ارشد فاش کرد که دست کم چهارصد کارگر مهاجر هنگام کار روی ساختمان‌های استفاده شده در جام جهانی جان خود را از دست دادند. دراین رابطه پیتر فرانکنتال از عفو بین‌الملل در گفتگویی اعلام کرد این سکوت معماران و دست‌اندرکاران ساخت استادیوم‌های جام جهانی بود که به قطر برای سرپوش گذاشتن روی این مسائل کمک کرد.

پیست اسکی و پروژه مگا در عربستان سعودی- 724press.com

درسال‌های اخیر عربستان سرمایه‌گذاری هنگفتی را در زمینه ورزش آغاز کرده است و درهمین راستا این روزها شاهد حضور ستاره‌های بزرگ و شناخته شده دنیای فوتبال همچون کریستیانو رونالدو، کریم بنزما و نیمار در تیم‌های این کشور هستیم. جام جهانی باشگاه‌های فوتبال یا جام باشگاه‌های جهان امسال هم قرار است در عربستان سعودی برگزاری شود و البته صندوق سرمایه‌گذاری عمومی این کشور هم بخش قابل توجهی از مالکیت باشگاه فوتبال نیوکاسل یونایتد بریتانیا را از آن خود کرده است.

مطلب مرتبط:  ساخت بزرگ‌ترین آسمانخراش جهان در شهر ریاض عربستان

این صندوق سرمایه‌گذاری همچنین سرمایه زیادی را برای توسعه پروژه نئوم در نظر گرفته است که شامل شهری به وسعت ۱۷۰ کیلومتر به نام «The Line» و همینطور یک پیست اسکی است. نئوم هم به دلیل مسائل حقوق بشری به‌شکلی گسترده مورد انتقاد قرار گرفته است. سال گذشته سازمان حقوق بشری «القسط» (ALQST) گزارش داد سه مرد پس از اخراج اجباری از سایت توم به اعدام محکوم شدند. همچنین اوایل سال جاری میلادی هم کارشناسان شورای حقوق بشر سازمان ملل نسبت به اجرای اعدام‌های قریب‌الوقوع در این کشور ابراز نگرانی کردند.

چشم اندازی از شهر نئوم عربستان سعودی- 724press.com

جام جهانی بعد که در سال ۲۰۲۶ برگزار خواهد  شد، سه میزبان دارد. قرار است سه کشور کانادا، مکزیک و ایالات‌متحده به صورت مشترک این جام را برگزار کنند. همچنین از همین حالا کشورهایی همچون اسپانیا، پرتغال، مراکش، اروگوئه، آرژانتین، شیلی و پاراگوئه برای میزبانی مشترک جام جهانی ۲۰۳۰  پیشنهادهایی را مطرح کردند.

درنهایت نئوم تنها پروژه بزرگی نیست که این روزها در عربستان مورد توجه قرار گرفته است. این کشور در راستای توسعه هرچه بیشتر خود و آمادگی برای جلب سرمایه و توجه بیشتر جهانی، پروژه‌های متعددی را کلید زده است که در مجالی دیگر به برخی از آنها خواهیم پرداخت. درپایان امیدوارم از این مرور و همراهی با ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید. نظرات ارزشمندتان را با ما و دیگر دوستان‌تان هم درمیان بگذارید، سپاس