براساس مطالعات صورت گرفته در بین طیف وسیعی از افراد جامعه، نتایج بسیار جالبی بدست آمده است که نشان می‌دهد درآمد بالاتر، عملکرد بهتر مغز و همچنین تجربه عشقی بیشتر بین افراد فعال و بی‌تحرک کاملاً متفاوت است. درواقع تمام موارد ذکر شده برای یک فرد فعال بسیار بیشتر اتفاق می‌افتد. بله کاملاً درست متوجه شدید، سبک زندگی در وضعیت جسمی، روحی و حتی در وضعیت اقتصادی ما تأثیرگذار است؛ اکنون این انتخاب شماست که چه سبکی برای زندگی خود داشته باشید. بهتر است با نشانه‌های بی‌تحرکی آشنا شده و برای مقابله با آن خود را آماده کنید.

سبک زندگی بی‌تحرک چیست و آیا شما یک فرد با چنین سبکی هستید؟

زمانی که ما با تلفن‌همراه خود سرگرم هستیم، مدتی را در محل کار  می‌نشینیم و چند ساعتی را به مشاهده تلویزیون اختصاص می‌دهیم یا اینکه شب‌ها قبل از خواب دقایقی به مطالعه می‌پردازیم، این حس در ما تبلور دارد که پس ما بی‌تحرک نیستیم؛ درحالی که باید به شما بگویم، متاسفانه همه ما با چنین وضعیتی دچار بی‌تحرکی هستیم. براساس تعاریف رسمی زندگی بی‌تحرک در CDC، فعالیت‌هایی که در حالت نشسته یا درازکش انجام می‌شوند و مصرف کم انرژی را به همراه دارند، درصورتی که حداقل ۶ ساعت شبانه‌روز را شامل شوند، جزو طبقه‌بندی بی‌تحرکی قرار می‌گیرند.

خستگی و بی‌تحرکی-724press.com

به عبارت دیگر، اگر تمام ساعاتی که پای سیستم رایانه، تلفن همراه، تماشای تلویزیون و مطالعه می‌گذرانید به ۶ ساعت یا بیشتر برسد، شما وارد یک سبک زندگی بنام بی‌تحرکی شده‌اید. اکنون ممکن است با خود بگویید، می‌توانم با انجام تمرین بصورت روزانه خود را از این طبقه‌بندی خارج کنم؛ اما باید این نکته را درنظر داشته باشید که براساس پرژوهش‌های انجمن قلب آمریکا، حتی اگر بصورت متوسط هفته‌ای ۱۵۰ دقیقه را به ورزش اختصاص دهید، همچنان از خطر ابتلا به سبک زندگی بی‌تحرک مصون نیستید.

مطلب مرتبط:  سبک زندگی آرام و بی‌ دغدغه بهتر است یا شلوغ و هیجانی؟

چگونه چنین اتفاقی رخ می‌دهد؟

جواب بسیار ساده و کوتاه است: تکنولوژی و نظام سرمایه‌داری

بسیاری از ما حتی نمی‌دانیم چند ساعت در روز را به نشستن اختصاص می‌دهیم؛ جامعه در طول سال‌ها به تدریج به سمت بی‌تحرکی حرکت کرده و در حالی که در شرکت‌ها و سازمان‌ها بیش از ۸۰ درصد مشاغل بی‌تحرک هستند، میزان بی‌تحرکی افراد در ۱۰ سال گذشته بطور میانگین یک ساعت اضافه شده است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که ما در حال کار کردن نیز تحرک نداریم. جالب است بدانید در آمریکا هر فرد بطور متوسط چیزی حدود ۱۲ ساعت در روز می‌نشیند و این موضوع برای کارمندان اداری نزدیک به ۱۵ ساعت می‌رسد. آماری فاجعه‌بار که بیش از دو برابر مدت زمان تعیین شده برای طبقه‌بندی بی‌تحرکی است.

آیا فعالیت نداشتن واقعاً بد است؟

پاسخ کوتاه: بله، قطعاً نداشتن فعالیت فاجعه است.

هرچه بیشتر به زندگی کم‌تحرک خود ادامه دهید، ضمن اینکه بیماری‌ها گسترش پیدا می‌کنند، احساساتی نظیر افسردگی و اضطراب، تفکراتی درباره مرگ زودرس و... خیلی سریع به سراغتان خواهند آمد. باید به این نکته توجه داشته باشید که تمام این تفکرات واقعیت دارد. اکنون قصد داریم به فعالیت‌هایی بپردازیم که بتوانیم به کمک آنها از خودمان فردی فعال‌تر از قبل بسازیم. قبل از آن بهتر است با چند واقعیت تلخ بیشتر آشنا شوید:

  • عدم تحرک بدنی، چهارمین عامل مرگ و میر جهانی است. بهتر است این واقعیت را چند بار بخوانید و بدانید که نشستن و کم تحرکی شما را به این مورد نزدیک خواهد کرد.
  • کم تحرکی سالانه افرادی بیشتری را نسبت به HIV می‌کشد و میزان مرگ و میر تا ۷۱ درصد افزایش می‌یابد.
  • نشستن یا دراز کشیدن بیش از دو برابر شرایط معمول، خطر ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، فشار خون بالا، درد مفاصل، پوکی استخوان، افسردگی و اختلالات شناختی را افزایش می‌دهد.
  • در افراد مسن‌تر، فقدان فعالیت‌ می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل را به اندازه افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به این بیماری هستند، افزایش ‌دهد.
  • سبک زندگی بی‌تحرک، ساختار مغز شما را که با شکل‌گیری حافظه مرتبط است، تغییر می‌دهد.

باید چقدر فعالیت داشته باشیم؟

مشکلات جسمی-724press.com

اساساً باید از هر فرصتی برای پیاده‌روی، ایستادن و حرکت به اطراف استفاده کنیم؛ چند دقیقه در هر نیم ساعت حالت مناسبی است، اما باید حداقل ۲ ساعت این کار انجام شود. به گزارش ۷۲۴پرس، انجمن قلب آمریکا توصیه‌هایی برای میزان فعالیت افراد بصورت هفتگی ارائه کرده است که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم:

بزرگسالان: ۱۵۰ دقیقه ورزش بصورت هفتگی

کودکان در سن مدرسه: بیش از ۶۰ دقیقه ورزش بصورت روزانه

کودکان پیش دبستانی: ۱۸۰ دقیقه ورزش بصورت روزانه

مطلب مرتبط:   چگونه زندگی متعادلی داشته باشیم؟

چرا باید خودمان را از سبک زندگی بی‌تحرک جدا کنیم؟

مسلماً اولین دلیل برای رهایی از سبک زندگی بی‌تحرک، داشتن عمری طولانی همراه با سلامتی است. بنظرم این انگیزه باید به حد کافی قوی باشد، اما متأسفانه چیزی که تاریخ به ما نشان می‌دهد، خلاف این موضوع است. فعالیت‌های جسمی نه تنها شانس ما را برای داشتن یک زندگی طولانی‌تر افزایش می‌دهند، بلکه سبب می‌شود در این مدت احساس بهتری داشته باشیم، بهتر بخوابیم، کمتر به بیماری مبتلا شویم و از همه مهم‌تر احساس شادی در زندگی خود داشته باشیم. در اغلب اوقات، ایجاد تغییرات در زندگی وابسته به یک موضوعی است که ما آن را انگیزه می‌نامیم. اما چه چیز‌هایی به ما انگیزه می‌دهند؟

زندگی بی‌ تحرک-724press.com

انگیزه در هر فرد می‌تواند متفاوت باشد، برای مثال شاید داشتن عمر طولانی برای یک نفر انگیزه باشد، برای فرد دیگری خارج شدن از وضعیت بیماری و رنج‌های مرتبط با آن و برای برخی دیگر انگیزه‌ می‌تواند یک موضوع مالی باشد. به همین دلیل باید با خودتان خلوت کنید و صادقانه بررسی کنید که چه چیزی می‌تواند برای فعالیت کردن انگیزه کافی در شما ایجاد کند. یک هدف که دستیابی به آن سبب ایجاد تغییراتی در سبک زندگی شما می‌شود را انتخاب کنید. سعی کنید هدفی واقعی با قابلیت دستیابی انتخاب کنید. زیرا اهداف دور از دسترس ممکن است سبب بی‌انگیزگی و شروع دوباره سبک زندگی بی‌تحرک شود.

محرک‌ها و مزایای فعال بودن شامل موارد زیر می‌شود:

مزایای فعالیت فیزیکی-724press.com

پول: مطالعات نشان می‌دهد افرادی که فعالیت بدنی بیشتری دارند، درآمد بیشتری نیز کسب می‌کنند.

زندگی جنسی سالم‌تر: در یک نظرسنجی از بیش از ۱۰۰۰ نفر مشخص شد که ۳۴٪ از این افراد ورزش و فعالیت بدنی را در برنامه زندگی خود لحاظ کرده‌اند؛‌ این افراد توانایی برقراری رابطه جنسی بیشتری در طول هفته دارند. کاملاً منطقی است که اگر فعال‌تر باشید، استقامت بیشتری نیز دارید و در چنین روابطی عملکرد بهتری خواهید داشت.

باهوش‌تر خواهید بود: یک حقیقت دیگری که درباره فعال بودن وجود دارد این است که این موضوع سبب بالا رفتن تمرکز و بهبود حافظه می‌شود.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید کامل نبودن این لیست است. اما می‌توانید دلایل خود را برای داشتن انگیزه کافی به این لیست اضافه کنید. همانطور که بالاتر به آن اشاره کردم، سعی کنید اهدافی را انتخاب کنید که حتماً انگیزه کافی را در شما ایجاد کنند.

چگونه با فعالیت بیشتر با سبک زندگی بی‌تحرک را کنار بگذاریم؟

واقعیت این است که راه‌های بسیار زیادی برای فعالیت بیشتر و جدا شدن از سبک زندگی بی‌تحرک وجود دارد. در این بخش به لیستی اشاره می کنیم که مغز شما را وادار به فکر کردن درباره این موضوع می‌کند. سعی کنید خودتان را به چالش بکشید و خارج از چارچوب فعلی ذهنتان فکر کنید. دیدگاهتان را تغییر دهید و نتیجه را یادداشت نمایید.

  • هر زمان که می‌توانید پیاده‌روی کنید، بهتر است با یک دوست خود همراه شوید یا اینکه از کتاب صوتی برای لذت بردن از مسیر استفاده کنید.
  • تا جایی که می‌توانید کارهای نشسته را کنار بگذارید.
  • از پله‌ها برای بالا و پایین رفتن استفاده کنید.
  • کارهایی همچون جارو زدن، باغبانی و شستن ظرف‌ها را انجام دهید.
  • با کودکان وقت بگذرانید و با آنها بازی کنید.
  • برای خرید کردن به فروشگاه بروید و خریدهای آنلاین را متوقف کنید.

خرید فیزیکی-724press.com

  • به کلاس رفته یا به گروه‌های فعال بپیوندید.
  • کارهایی که نیاز فعالیت فیزیکی دارند را در برنامه یادآوری تلفن همراه ذخیره کنید.
  • از افراد دیگر بخواهید برای شما مسئولیت‌هایی تعیین کنند.
  • شنا، بازی و تمرینات آبی انجام دهید؛ حداقل در آب راه بروید.
  • به حیاط خانه رفته و فعالیت‌های ورزشی انجام دهید.
  • یوگا و مدیتیشن را فراموش نکنید.
  • به کلاس تنیس بروید.
  • از سبدهای بسکتبال در محله خود استفاده کنید.

بازی بسکتبال-724press.com

اکنون باید بررسی کنیم و ببینیم چگونه می‌توانیم عادت‌های جدید و پایداری بسازیم.

عادت‌های جدید بسازید

همه ما آرزوهای زیادی برای تغییر زندگی خود داشتیم و سپس زمانی که نتوانستیم اتفاق جدید را در زندگی خود بگنجانیم، دچار مشکلات شدیم. کتاب‌هاب زیادی درمورد شکل‌گیری عادات نوشته شده است، اما در این بخش از مقاله ۷۲۴پرس، چند نکته که کیتی میلکمن (نویسنده کتاب چگونه تغییر کنیم) به آنها اشاره کرده را بازگو می‌کنیم:

عادت جدید خود را به یک عادت فعلی گره بزنید

در زمان‌هایی که مشغول مسواک زدن هستید، سعی کنید ورزش‌های مخصوص پا را بصورت ایستاده انجام دهید؛ یکی از این ورزش‌ها که بسیار ساده است، می‌تواند بلند شدن روی پاشنه پا بصورت متوالی باشد. زمانی که حیوان خانگی خود را بیرون می‌برید، خودتان نیز چندین حرکت کششی انجام دهید. همچنین می‌توانید برای بالا و پایین به واحد مسکونی خود بجای آسانسور از پله‌ها استفاده کنید. درواقع باید از هر روشی که می‌توانید برای انجام فعالیت فیزیکی استفاده کنید.

مطلب مرتبط:  ۷ روش ساده برای جذب افراد در زندگی را یاد بگیرید

سعی کنید عادت‌های خود را لذت‌بخش کنید

اگر از پیاده‌روی لذت نمی‌برید، سعی کنید با دوستانی که این موضوع را برایتان لذت‌بخش می‌کند به پیاده‌روی بروید. در حین شستن ظرف‌ها برنامه‌های تلویزیونی موردعلاقه خود را نگاه کنید. در حین دوچرخه سواری با هدفون به موسیقی گوش دهید و...

بازی با کودکان-724press.com

عادت‌ها را به یک مسابقه تبدیل کنید

اگر از رقابت لذت می‌برید، بهتر است عادت‌هایی که دارید را به یک مسابقه تبدیل کنید؛ با دوستان و همکاران خود برای رقابت در یک کار و فعالیت مشترک رقابت کنید. حتی ورود به لیگ‌های محلی ورزشی نیز می‌تواند برای این موضوع یک راهکار جذاب باشد.

عادت را به چیزی که علاقه دارید مرتبط کنید

هر چیزی که برای شما مهم است، آن را به هدفی برای فعال‌تر بودن تبدیل می‌کند. اگر به حیوانات علاقه دارید، به گروه‌های محلی داوطلب برای نجات حیوانات بپوندید؛ درصورتی که به بازی‌های ویدیویی علاقه دارید، سعی کنید آنها را ایستاده انجام دهید. بطور کلی سعی کنید فعالیت‌های فیزیکی را به اهدافی که جزو علاقه‌مندی‌های شما هستند، مرتبط کنید. البته برای این کار نیاز است تا خلاق باشید!

روز شروع عادت را متفاوت بدانید

به گزارش 724press.com، مطالعات نشان می‌دهد که شروع یک عادت جدید به نوعی روز شروع تازه تعیین می‌شود و این موضوع سبب می شود که شما نسبت به پایبندی به این عادت جدید تشویق شوید. بنابراین چه روز سال نو باشد چه شروع یک فصل جدید، اولین یا آخرین روز هفته باشد؛ مهم این است که روز شروع عادت جدید برایتان یک روز شروع تازه است.

مطلب مرتبط:   از نداشتن انگیزه در زندگی رنج می‌ برید؟ این راهکارها به شما کمک خواهند کرد

با تغییرات کوچک خود را برای موفقیت آماده کنید

یک مثال معروف وجود دارد که می‌گوید: «رم در یک روز ساخته نشد»؛  اهداف کوچک و دست یافتنی برای خود تعیین کنید. نکته مهم درباره اهداف کوچک این است که اکثراً دست یافتنی هستند و رسیدن به اهداف ماده‌ای بنام دوپامین (یک ماده شیمیایی لذت‌بخش) در مغز ما آزاده می‌کند و همین موضوع سبب می‌شود که ساخت عادت‌ها برای ما به یک عمل لذت‌بخش و کلیدی برای رسیدن به موفقیت‌های بزرگ‌تر تبدیل شود.

سخن پایانی

سکب زندگی بی‌تحرک، مشکلات متعددی برای افراد ایجاد می‌کند. زندگی امروزی سبب شده تا افراد زیادی  به بی‌تحرکی مبتلا شوند و انگیزه کافی برای انجام فعالیت‌های فیزیکی نداشته باشند. سعی کنید از این سبک فاصله بگیرید، انگیزه کافی را در خود ایجاد کنید و فعالیت‌هایی را انتخاب کنید که علاوه‌بر لذت‌بخش بودن، به شما برای شروع سبک زندگی فعال کمک کند. باید به این نکته توجه داشته باشید که داشتن فعالیت می‌تواند سبب شود شما زندگی طولانی‌تر، شادتر، هوشمندانه‌تر و ثروتمند‌تر را تجربه کنید.