مادر طبیعت برای هر درد و مشکل ما درمانی دارد. درمانی که شاید هنوز به آن دست پیدا نکردیم، اما جایی درمیان این همه گیاهان شگفت‌انگیز پنهان شده و منتظر کشف شدن است. اما بشر هم بیکار ننشسته و به دنبال راهی برای رفع مشکلات سلامتی از طریق طبیعت است و دراین بین با گیاهان شگفت‌انگیزی آشنا شده که اثرات درمانی و فواید سلامتی قابل توجهی دارند. بوسولیا یا کندر یکی از آنها است که از دیرباز مورد توجه طب آیورودا قرار داشته است.

بوسولیا (Boswellia) که از آن با عنوان کندر هندی (Indian frankincense) هم  یاد می‌شود، نوعی عصاره گیاهی است که از درختی به نام «Boswellia serrata» گرفته می‌شود. رزین حاصل که از عصاره بوسولیا ساخته می‌شود، برای قرن‌ها در طب سنتی  دو قاره آسیا و آفریقا مورد استفاده بوده است. باور عمومی این است که این ماده می‌تواند تأثیرات مثبتی روی بیماری‌های التهابی مزمن و همینطور برخی دیگر از انواع بیماری و مشکلات سلامتی داشته باشد. این روزها کندر به اشکال مختلف همچون فرم رزین مانند، قرص و کرم در بازار موجود است.

رزین کندر در حال تراووش-724press.com

درخت فوق بومی آفریقا و عربستان است  بوده و در طب آیورودا که یکی از قدیمی‌ترین شیوه‌های سنتی درمان در جهان است، مورد استفاده قرار دارد. بوسولیا سرشار از اسید بوسولین است که به نظر می‌رسد دارای اثرات ضد التهابی است. اما چرا کندر به عنوان ماده مفید برای بهبود سلامت عمومی انسان شناخته می‌شود؟ برای  رسیدن به جوابی مناسب،   بهتر است ابتدا به پرسش زیر پاسخ دهیم. 

کندر چگونه عمل می‌کند؟

تکه های رزینی کندر-724press.com

به گزارش ۷۲۴پرس (724press.com)، برخی تحقیقات انجام شده نشان دادند اسید بوسولیک موجود در کندر می‌تواند از تشکیل لکوترین‌ها در بدن جلوگیری کند. لکوترین مولکولی است که به عنوان عامل التهاب شناخته شده و وجود آنها ممکن است علائم آسم را تحریک کند.

چهار اسید موجود در عصاره بوسولیا یا کندر، عامل اصلی خواص ضد التهابی این گیاه هستند. این اسیدها قادر به مهار لیپو اکسیژناز هستند؛ آنزیمی که باعث تولید لکوترین می‌شود. در این بین به نظر می‌رسد استیل کتو بوسوولیک اسید (Acetyl-11-keto-β-boswellic acid) قوی‌ترین نوع از چهار اسید بوسولیک موجود است. بااین وجود تحقیقات دیگر نشان می‌دهد سایر اسیدهای موجود هم در خاصیت ضد التهابی این گیاه دخیل هستند.

بد نیست بدانید محصولات تولید شده از کندر هم عموما براساس غلظت اسید بوسولیک موجود در آن درجه‌بندی می‌شوند.

از کندر برای درمان یا برطرف کردن کدام مشکل و بیماری استفاده می‌شود؟

کندر درابعاد مختلف-724press.com

از کندر در ساخت اسانس استفاده شده یا آن را به عنوان بخور می‌سوزانند. روغن تهیه شده از آن در تهیه مواد غذایی، لوازم آرایشی، صابون و همینطور انواع نوشیدنی استفاده می‌شود. بیشتر کندر را خورده یا می‌جوند و درمواردی هم از روغن آن روی پوست استفاده می‌کنند. اما در مجموع از کندر برای رفع یا بهبود علائم مشکلات زیر استفاده می‌شود:

  • آسم
  • بیماری کرون یا التهاب روده
  • گرفتگی قاعدگی
  • آرتروز
  • روماتیسم مفصلی
  • زخم‌های  روده

برخی از مطالعات انجام شده نشان دادند کندر دارای اثرات ضدالتهابی بوده و حاوی آنتی اکسیدان است. هرچند نیازمند انجام آزمایش‌های بالینی مستقل در مقیاس  وسیعتری هستیم تا بتوان با اطمینان بیشتری در مورد صحت و سقم این ادعا صحبت کرد.
اثرات درمانی این ماده روی بیماری‌های زیر قابل مشاهده است:

آرتروز

به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، در یک مطالعه تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، کارشناسان به بررسی اثرات گیاهان دارویی پرداختند که برای درمان بیماری استئوآرتریت مورد استفاده قرار می‌گرفتند. با تجزیه و تحلیل داده‌های به دست آمده، آنها به شواهدی دست پیدا کردند که نشان می‌داد کندر باعث کاهش درد شده و عملکرد فیزیکی را در مقایسه با دارونما بهبود می‌بخشد.

مطلب مرتبط:  از خواص عصاره و ریشه کاسنی چه می‌دانید؟

رماتیسم مفصلی

مطالعاتی پیرامون سودمندی استفاده از کندر در درمان بیماری رماتیسم مفصلی انجام شده که نتایج متفاوتی داشته است. یک مطالعه قدیمی که نتایج آن در مجله روماتولوژی منتشر شد، نشان داد بوسولیا می‌تواند به کاهش تورم مفصل کمک کند. درهمین حال برخی از تحقیقات دیگر هم نشان داد ممکن است کندر به نحوی با فرآیند خودایمنی تداخل پیدا کرده و از این طریق به درمانی مؤثر برای این بیماری تبدیل شود.

همچنان ما نیازمند انجام تحقیقات بیشتر در زمین بررسی خواص ضد التهابی و متعادل کننده ایمنی کندر هستیم تا بتوان با اطمینان بیشتری در این مورد صحبت کرد.

کندر و روغن آن-724press.com

آسم

مطالعه‌ای در سال  ۲۰۱۵ نشان داد بوسولیا مکمن است به کاهش نیاز به استفاده از درمان‌های استنشاقی در افرادی که از بیماری آسم رنج می‌برند، کمک کند. دراین بررسی محققان به شواهدی دست پیدا کردند که نشان می‌‌داد افراد شرکت کننده در این مطالعه که مبتلا به بیماری آسم (آسم خفیف تا شدید) بودند، با مصرف مکمل خوراکی بوسولیا نیاز کمتری به داروهای استنشاقی داشتند.

مطلب مرتبط:  آیا برای درمان آسم راهکار طبیعی وجود دارد؟

به گزارش ۷۲۴پرس، دراین بررسی شرکت کنندگان یا از داروهای استنشاقی و مکمک خوراکی در کنار هم استفاده کرده و یا تنها از داروهای استنشاقی رایج برای درمان آسم بهره بردند. پس از گذشت چهار هفته، کسانی که مکمل بوسولیا را هم مصرف کرده بودند، در مقایسه با گروه دیگر کمتر به داروهای تنفسی آسم احتیاج داشتند.

مشکلات التهابی روده

تحقیقات انجام شده نشان دادن مصرف ترکیبی از کندر و زردچوبه درکنار هم می‌تواند به تسکین درد در برخی از بیماری‌های مرتبط با مشکلات روده تأثیرگذار باشد. این ترکیب همچنین قادر است سلامت عمومی روده را بهبود ببخشد.

دریک مطالعه کوچک، افراد مبتلا به دیورتیکولیت (بیماری ناشی از التهاب دیورتیکول‌های جدار روده) دوبار در روز به مدت سی روز ترکیبی پانصد میلی‌گرمی از کورکومین و بوسولیا را مصرف کردند. بعد از گذشت این مدت، ۲۱ نفر از بیست و هفت شرکت‌کننده در این بررسی، درد را در مقیاس کمتری تجربه کرده بودند. برخی حتی روزهایی را بدون درد و در آرامش سپری کرده بودند.

مطلب مرتبط:  آیا خواص ضد التهابی زردچوبه واقعیت دارد؟

در یک بررسی آزمایشگاهی، محققان سلول‌های روده بزرگ را با ترکیبی از کورکومین و بوسولیا درمان کردند، به باور آنها این دو گیاه در کنار هم قادر به ایجاد اثرات محافظتی روی جدار روده بودند. اثرات ضد التهابی بوسولیا باعث شده است که برخی از محققان جویدن آدامس تهیه شده از آن را برای کاهش علائم خفیف ریوی بیماری کرونا هم توصیه کنند. بااین‌حال با همچنان نیازمند انجام تحقیقات جدید و گسترده برای تأیید این توصیه هستیم.

تأثیر روی سرطان

اسید بوسولیک به روش‌های مختلف می‌تواند باعث مهار سلول‌های سرطانی و توقف رشد آنها شود. به نظر می‌رسد اسید بوسولیک می‌تواند از اثرات منفی برخی آنزیم‌های خاص روی DNA جلوگیری کرده و از این طریق از همان ابتدا جلوی بروز سرطان را بگیرد.

مطالعات دیگر همچنین نشان دادند بوسولیا می‌توان با سرطان سینه در مرحله پیشرفته مقابله کرده، جلوی گسترش سرطان خون بدخیم را گرفته و رشد سلول‌های تومور مغزی را محدود کند. مطالعه دیگری هم نشان داد اسید بوسولیک در سرکوب تهاجم سلول‌های سرطان پانکراس یا لوزالمعده مؤثر است. مطالعات بیشتری در این زمینه در حال انجام است تا  درک بهتری از فعالیت‌های ضد سرطانی کندر  به دست آوریم.

عوارض جانبی احتمالی مصرف کندر چیست؟

کندر -رزین کندر-724press.com

استفاده از کندر مثل هر داروی گیاهی دیگر ممکن است باعث ایجاد اثرات و عوارض جانبی باشدو البته به نظر می‌رسد مصرف بوسولیا به صورت خوراکی دست کم تا  ۶ ماه بی‌خطر است. همچنین استفاده از آن به صورت روغن روی پوست هم تا پنج هفته امن و بلامانع است. البته بهتر است همچنان به توصیه و دستورالعمل‌های ارائه شده از سوی گزشک معالج یا مراقبت‌های بهداشتی مخصوص به خود را دنبال کنید تا از بروز عوارض احتمالی هرچند در مقیاس اندک، جلوگیری شود.

اما درمجموع مصرف کندر ممکن است باعث ایجاد علائم و عوارض زیر شود:

  • حالت تهوع
  • اسهال
  • نفخ
  • رفلکس اسیدی معده
  • سوزش سردل
  • واکنش‌های آلرژیک
  • درمواردی ممکن است جریان خون در دیواره رحم را بالا ببرد، به همین خاطر بهتر است زنان باردار و شیرده از مصرف این ماده خودداری کنند

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد، احتمال تداخل دارویی است. بوسولیا ممکن است با داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی همچون ایبوپروفن تداخل داشته باشد. در کنار آن احتمال بروز مشکلاتی مشابه در موارد زیر هم وجود دارد:

  • تداخل با مسدود کننده‌های کانال کلسیم که برای درمان فشار خون بالا تجویز می‌شوند
  • با انواع آنتی بیوتیک‌ها همچون سیکلوسپورین و اریترومایسین
  • تداخل با انواع مهارکننده‌های پروتئاز که برای درمان بیماری  ایدز تجویز می‌شوند

باتوجه به موارد فوق، مهم است که قبل از استفاده از این ماده حتما با پزشک معالج خود صحبت کنید. اگر از مشکلی همچون گاستریت یا بیماری رفلاکس معده به مری رنج می‌برید هم ممکن است نتوانید از این گیاه استفاده کنید.

بوسولیا ممکن است حتی  با لخته شدن خون هم در ارتباط باشد. به عنوان مثال دو گزارش موردی در  زمین بروز مشکلات در افرادی که از رقیق‌کننده خون کومادین (وارفارین) و بوسولیا را  در کنار هم مصرف کرده بودند وجود دارد. بااین حساب اگر از انواع رقیق کننده‌های خون استفاده می‌کنید یا شرایطی جسمانی خاصی دارید که بر لخته شدن خون اثرگذار است، قبل از مصرف کندر حتما با پزشک خود صحبت کنید. درکنار آن اگر فردی عمل جراحی انجام داده است، بهتر است تا  دو هفته بعد از عمل از کندر استفاده نکند.

دوز مصرفی

کندر در اندازه های مختلف-724press.com

هیچ دوز استاندارد و تعریف شده‌ای برای مصرف کندر وجود ندارد. درمطالعات انجام شده در مورد سلامتی این گیاه، از دوزهای گوناگونی استفاده شده است. در مطالعه مربوط به آرتریت، روزانه صد الی هزار میلی‌گرم  از این گیاه در کنار گیاهان دارویی دیگر استفاده شده است. در طول پرتودرمان هم از کرم حاوی ۲% بوسولیا روی پوست استفاده شده است که دو بار در روز در طول دوره درمان مورد استفاده بوده است.

بنابراین نمی‌توان به میزان خاصی از کندر برای رفع و درمان مشکلات سلامتی فوق، اشاره کرد.

هنگام تهیه کندر به چه مواردی توجه کنیم؟

روغن کندر و رزین کندر-724press.com

کندر را می‌توان در بسیاری از فروشگاه‌ها یا مراکز ارائه دهنده گیاهان دارویی پیدا کرد. ممکن است آن را به صورت مکمل در کنار زردچوبه و دیگر گیاهان دارویی عرضه کنند که باید بسته به نیازتان نسبت به خرید آن اقدام کنید. نکته دیگر کیفیت مکمل‌های تهیه شده از کندر است. این مکمل‌های همیشه تحت نظر سازمان غذا و دارو نیستند و به همین خاطر ممکن است در برخی از محصولات از چیزی به جز کندر اصل در تهیه مکمل استفاده شده باشد.

درنهایت فراموش نکنید اگرچه برخی از محصولات و مواد طبیعی ممکن است به دلیل خواص خود، التهاب را کاهش بدهند، اما هرگز آنها را به جای داروهای تجویز شده توسط پزشک مصرف نکنید. علائم بیماری التهابی شما ممکن است به اندازه‌ای شدید باشد که شما را از فعالیت‌های روزمره باز دارد؛ بنابراین همیشه داروی تجویز شده برای وضعیت سلامت خود را استفاده کنید. هرچند طبیعی است به دنبال راه درمانی طبیعی برای مدیریت درد و تسکین آن باشید.

بوسولیا یا همان کندر-724press.com

تااینجا تحقیقات انجام شده روی کندر نتایج امیدوار کننده‌ای داشته است؛ اما همچنان انجام آزمایش و بررسی‌های بیشتر برای تأیید نتایج فعلی الزامی است. تا آن زمان حتما با پزشک معالج خود مشورت کرده و از بی‌خطر بودن مصرف کندر اطمینان حاصل کنید.

مطلب مرتبط:  قهوه کاسنی چیست و چه خواصی دارد؟

آیا شما تجربه استفاده از این عصاره گیاهی را دارید؟ آیا کندر همانگونه که  گفته می‌شود واقعا روی بهبود حافظه شما اثرگذار بوده است؟ خوشحال می‌شویم تجربیات خودر در این رابطه را با ما و دیگر دوستان‌تان در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید.