شاید باورش سخت باشد، اما نوعی رزین منحصربفرد از درختان نواحی اطراف مدیترانه به دست می‌آید که برای قرن‌ها به عنوان راهی برای بهبود مشکلات گوارشی، هضم غذا، سلامت دهان و همینطور سلامت کبد استفاده می‌شده است. صمغی که حاوی آنتی اکسیدان‌های قدرتمندی است که خواص فوق را پشتیبانی می‌کنند. درمرور خواص این صمغ که به آن صمغ ماستیک یا صمغ مصطکی هم می‌گویند، با ۷۲۴پرس همراه باشید.

درحالی که هنوز تحقیقات در مورد مزایای سلامتی صمغ مصطکی ادامه دارد، اما حتی همین حالا هم از این صمغ مصطکی به عنوان راهی برای درمان برخی از مشکلات و شرایط خاص سلامتی همچون مشکلات گوارشی و حتی مشکلات دهان و  دندان استفاده می‌شود.

مطلب مرتبط: از خواص کندر چه میدانید؟

بسته به نیاز فرد ممکن است این صمغ به صورت آدامس جویدنی، پودر، تنتور یا کپسول تجوزی شود. همچنین در مواردی می‌توان از روغن آن به صورت موضعی برای کمک به درمان برخی از بیماری‌های پوستی استفاده کرد. اما سؤال اصلی این است، صمغ مصطکی چیست؟

صمغ مصطکی چیست؟

تراوش صمغ از درخت- 724press.com

صمغ مصطکی نوعی رزین است که توسط گیاهی به نام «Pistacia lentiscus» تولید می‌شود. این درخت در نواحی اطراف کمربند دریای مدیترانه به ویژه در قسمت جنوبی جزیره یونانی «کایوس» (Chios) یافت می‌شود.

در ابتدا این صمغ به صورت مایع شفاف کلوئیدی ترشح می‌شود که بعد از گذشت پانزده الی ۲۰ روز به صورت اشک‌های جامد در می‌آمده و روی زمین می‌ریزد. سپس این صمغ‌ جمع‌آوری شده و برای بسته‌بندی و استفاده مردم آماده می‌شود.

این صمغ هنگام جویدن نرم شده و به صورت صمغی به رنگ سفید و مات تبدیل می‌شود. هنگام جویدن صمغ درابتدا طعم تلخی را احساس می‌کنید، اما به تدریج کم‌کم طعم آن تغییر کرده و طعمی باطراوت پیدا می‌کند که شما را به یاد درختان کاج و سرو می‌اندازد. این صمغ به عنوان یک داروی گیاهی محبوب به ویژه برای حل مشکلات معده و روده استفاده می‌شود.

فواید احتمالی صمغ مسصطکی برای سلامت انسان چیست؟

تکه های صمغ مسصطکی یا ماستیک سفید رنگ- 724press.com

بدون شک این صمغ هم فواید و مزایای خاصی برای سلامت انسان دارد که اینگونه مورد توجه علاقمندان طب گیاهی قرار گرفته است. اما عمده فواید این صمغ چیست و چگونه باعث رفع مشکلات و بیماری‌های احتمالی انسان می‌شود؟ بیایید برای شروع نگاهی به چهار فاید اصلی این صمغ داشته باشیم.

محافظت معده و اثنی عشر و جلوگیری از ایجاد زخم در آنها

مطالعات متعدد انجام شده نشان می‌دهند که صمغ مصطکی احتمالا دارای خواص ضد التهابی است. صمغ ماستیک به ویژه اثرگذاری خوبی در متوقف کردن باکتری هلیکوباکتر پیلوری در ظرف کشت آزمایشگاهی نشان داد که حائز اهمیت است.

از آنجایی که هلیکوباکتر یکی از عوامل اصلی ایجاد مشکلاتی همچون ورم معده، زخم معده، زخم اثنی عشر، سرطان معده و لنفوم سلول B بافت لنفاوی مخاط است، استفاده از صمغ ماستیک اهمیت پیدا می‌کند چون قادر است از بروز مشکلات فوق پیشگیری کرده و عوارض احتمالی ایجاد شده توسط این باکتری را درمان کند.

مطلب مرتبط: بامیه چه خواصی دارد و چطور باعث بهبود سلامت عمومی بدن می‌شود؟

اگر صمغ مصطکی را به صورت خوراکی مصرف کنید، باعث ایجاد ناهنجاری‌های شکلی و تکه‌تکه شدن سلولی در سلول‌های آلوده به باکتری هلیکوباکتر می‌شود. به گزارش ۷۲۴پرس، تحقیقات انجام شده نشان دادند استفاده از صمغ مصطکی در نمونه‌های آزمایشگاهی حیوانی، می‌تواند هلیکوباکتر را در غلظت‌ها بالا از بین ببرد. این صمغ همچنین دارای خواص ضد رفلاکس است که ممکن است به رفع مشکل رفلاکس اسید معده به مری کمک‌کننده باشد.

تسکین بیماری التهابی روده (IBD)

مطالعه دیگر انجام شده روی خواص صمغ مصطکی نشان داد که این صمغ می‌تواند باعث کاهش شدت علائم بیماری التهابی روده شود. مطالعات گسترده‌تری درحال انجام است تا مشخص کند این صمغ تاچه اندازه در رفع این مشکل مؤثر است و اصولا آیا این صمغ می‌تواند به عنوان یک مکمل برای درمان افراد مبتلا به مشکلاتی همچون کولیت یا سندرم روده تحریک پذیر مؤثر باشد یا خیر. نتایج به دست آمده از این تحقیق تااینجا دلگرم‌کننده بوده‌اند.

یک ظرف پر از صمغ مصطکی- 724press.com

کمک به رفع مشکل پوسیدگی دندان و مشکلات و بیماری‌های لثه

صمغ ماستیک یا مصطکی به صورت معمول در تهیه و ساخت آدامس مورد استفاده قرار می‌گیرد. مطالعات بالینی انجام شده نشان دادند این صمغ می‌توان سطح استرپتوکوک موتانس را در بزاق کاهش دهنده باکتری که با تشکیل پلاک دندانی و بروز التهاب لثه در ارتباط است. درنتیجه این صمغ می‌تواند احتمال بروز مشکلات فوق را کاهش دهد.

شرکت‌کنندگانی که به صورت روزانه این صمغ را مثل آدامس می‌جویدند، میزان کمتری از این باکتری را در بزاق خود داشتند. از سوی دیگر جویدن این آدامس می‌تواند این کاهش را رفته‌رفته بیشتر هم بکند؛ یعنی هرچقدر شما صمغ را بجوید، سطح باکتری فوق کم و کمتر می‌شود.

مطلب مرتبط: از خواص میوه کاکتوس چه می‌دانید؟

تازگی دم

آدامس حاوی صمغ مصطکی به کاهش بوی بد دهان کمک کرده و به نفس شما رنگ و بویی باطراوت همچون بوی درختان کاج و سرو را می‌بخشد.

کمک به کاهش کلسترول

به گزارش 724press.com و براساس نتایج به دست آمده از یک مطالعه مربوط به سال ۲۰۱۶، به نظر می‌رسد مصرف این صمغ می‌تواند تأثیرات مثبتی روی کاهش سطح کلسترول بد خون داشته باشد.

براین اساس میزان کلسترول خون در شرکت‌کنندگان این آزمایش  که به مدت هشت هفته از این صمغ استفاده کردند در مقایسه با کسانی که از دارونما استفاده کرده بودند کاهش محسوسی داشت. از سوی دیگر میزان سطح گلوکز خون این افراد هم کمتر بود.

مطلب مرتبط: چه غذاهایی برای کاهش کلسترول خون بخوریم؟

 محققان همچنین متوجه نکته دیگری هم شدند که جالب توجه است. اینکه استفاده از صمغ مصطکی در افرادی که دچار چاقی و اضافه وزن بودند، اثرات بیشتری از خود نشان می‌داد. بااین‌حال نیازمند انجام تحقیقات در ابعاد وسیع‌تری هستیم تا بتوان این اثربخشی را به صورت بالقوه تأیید کرد.

قطعاتی از صمغ ماستیک یا مصطکی- 724press.com

جلوگیری از آسیب کبدی

طبق یک بررسی دیگر که تاریخ انجام آن به سال ۲۰۰۷ بازمی‌گردد، استفاده از صمغ ماستیک می‌تواند به جلوگیری از آسیب کبدی کمک کند. دراین تحقیق شرکت‌کنندگان به مدت هجده ماه روزانه پنج گرم صمغ ماستیک مصرف کردند. درادامه مشخص شد سطح آنزیم‌های کبدی مرتبط با آسیب کبدی در این افراد کمتر از کسانی است که از این صمغ استفاده نکرده بودند.

همچنین یک مطالعه جدیدتر در همین رابطه هم انجام شده که نشان داد صمغ مصطکی برای محافظت از کبد مفید است. به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، در این آزمایش از صمغ به عنوان بخشی از درمان ضد التهابی در موش استفاده شد که نشان از اثرگذاری آن روی بهبود سلامت کبد داشت. بااین‌وجود لازم است آزمایش‌های بیشتری انجام شود تا بتوان با قاطعیت بیشتری در این مورد نظر داد.

کمک به بهبود علائم آسم آلرژیک

تکه های صمغ ماستیک- 724press.com

صمغ ماستیک دارای خواص ضدالتهابی است  و همین مسئله باعث شده است که به عنوان راهی برای بهبود علائم  بیماری آسم آلرژیک هم شناخته شود. دراین نوع آسم فرد با مشکلاتی همچون التهاب مجاری هوایی، ائوزینوفیلی و واکشن بیش از اندازه مجاری تنفسی مواجه است.

در سال ۲۰۱۱  و در جریان مطالعه انجام شده  روی موش‌ها، مشخص شد صمغ مصطکی می‌تواند به طور قابل‌توجهی  مشکل ائوزینوفیلی را مهار کند. ائوزینوفیل نوعی از گلبول‌های سفید خون است که تعداد آنها در هنگام مواجه شدن بدن با عوامل آلرژی‌زا بالا رفته و باعث بروز مشکلاتی می‌شود. صمغ ماستیک همچنین از بروز واکنش شدید مجاری هوایی جلوگیری کرده و روی تولید مواد التهابی هم اثرگذار است. این صمغ درعین‌حال تأثیرات خوبی روی التهاب ریه دارد. 

مطلب مرتبط:  آیا خواص ضد التهابی زردچوبه واقعیت دارد؟

آزمایش‌های انجام شده نشان می‌دهد صمغ مصطکی قادر است سلول‌هایی که به آلرژن‌ها یا همان عوامل آلرژی‌زا واکنش منفی نشان داده و باعث التهاب راه‌های هوایی می‌شوند را مهار کند. بااین‌حال  اگرچه نتایج فعلی دلگرم‌کننده هستند، اما برای تأیید کامل اثربخشی این صمغ در انسان نیازمند انجام مطالعه و آزمایش‌های بیشتری هستیم.

درکنار مزایای فوق، ادعاهایی هم مطرح شده است که نشان دهنده اثرگذاری این صمغ در بهبود مشکلاتی همچون عفونت تنفسی، زخم و افزایش چربی سوزی در بدن است که البته هنوز مطالعه خاصی در این رابطه انجام نشده است و نمی‌توان با شواهد علمی موارد فوق را اثبات کرد.

زمان اثرگذاری صمغ مصطکی چه مدت است؟

صمغ مصطکی سفید- 724press.com

اگر دوست دارید که از مزایای این صمغ گیاهی بهره‌مند شوید اما دوست دارید بدانید چه مدت زمان برای رفع مشکل مدنظرتان احتیاج است، به موارد زیر توجه کنید:

  • اگر برای مشکلات دندانی به سراغ مصطکی رفتید، فواید آن اغلب یک هفته پس از استفاده منظم آشکار می‌شود.
  • اگر به دنبال فواید آن برای رفع مشکلاتی همچون التهاب و ورم معده و همینطور درمان زخم معده هستید، احتمالا پس از چهار هفته مصرف منظم از آنها بهره‌مند خواهید شد.
  • حداکثر اثر این صمغ در درمان بیماری التهابی روده هم در همین حدود یعنی چهار هفته است.

عوارض جانبی احتمالی مصرف صمغ ماستیک یا مصطکی

تراووش صمغ ماستیک یا مصطکی از تنه درخت- 724press.com

به گزارش سازمان غذا و داروی آمریکا، صمغ مصطکی به عنوان ماده‌ای ایمن طبقه‌بندی شده است.

براساس آزمایش‌های بالینی که تاکنون انجام شده است، به نظر می‌رسد اغلب افراد به راحتی قادر به استفاده و تحمل این صمغ هستند. هرچند ممکن است برخی از افراد به صورت جزئی از عوارضی همچون تهوع، اسهال یا یبوست شکایت داشته باشند، ولی هیچ عارضه جانبی که زندگی فرد را تهدید کند، گزارش نشده است.

بااین‌حال چون هنوز مطالعات جامع و وسیعی روی اثرات این صمغ انجام نشده است؛ بهتر است کودکان، زنان باردار یا شیرده از مصرف این صمغ به عنوان یک عامل برای درمان مشکلات خود پرهیز کنند.

با مرور این نکته مهم، به پایان این مطلب رسیدیم. نظر شما در مورد استفاده از فرآورده‌های گیاهی برای درمان مشکلات سلامتی چیست؟ آیا با صمغ مصطکی آشنایی داشتید؟ آیا مصرف آن به رفع مشکلات شما کمک کرد؟ فراموش نکنید نظرات و تجربیات ارزشمند خود را با ما و دیگر دوستان‌تان در۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید.