سالاد یکی از جذابیت‌هایی است که معمولا در کنار انواع خوراک سرو می‌شود. وعده‌ای سبک و بسیار مغذی که حتی می‌توان یک میان وعده عالی باشد که شما را از ریزه‌خوار دور نگه دارد. اما برای تهیه سالاد همیشه از سبزیجاتی مثل کاهو و کلم استفاده نمی‌شود؛ نمونه‌اش سالاد بادمجان لذیذ ترکی که به خصوص در فصل تابستان میان مردم ترکیه بسیار محبوب است. درمرور طرز تهیه آن با ۷۲۴پرس همراه باشید.

اگر به فرهنگ غذایی مردم ترکیه نگاه کنید، شباهت‌های آن با دیگر کشورهای منطقه مدیترانه به وضوح قابل مشاهده است که اغلب با حضور سیر و روغن زیتون همراه می‌شود. درکنار بادمجان یکی دیگر از موادی است که به اشکال مختلف در آشپزی ترکی مورد توجه قرار دارد که از آن جمله می‌توان به تهیه غذاهایی همچون بادمجان شکم گر، امام باییلدی و بابا قنوش اشاره کرد. بادمجان کبابی همیشه می‌تواند زینت بخش یک میز شام تابستانی باشد، هرچند محدودیتی در طبخ آن در دیگر ایام سال وجود ندارد و همیشه می‌توان از عطر و طعم دلپذیر آن بهره برد.

سالاد بادمان با تزئین روغن زیتون- 724press.com

سالاد بادمجان کبابی و برشته به سبک ترکی، می‌تواند یکی از روش‌های جذاب برای استفاده از این صیفی لذیذ، پرطرفدار و البته مغذی باشد. به طور سنتی از این خوراک به عنوان یک پیش غذای سرد یا مزه استفاده می‌شود هرچند می‌تواند یک شام یا ناهار سبک هم در نظر گرفته شود.

مطلب مرتبط:  طرز تهیه سالاد ماهی تن

برای تهیه این سالاد لذیذ تنها به سه ماده اصلی احتیاج داریم، هرچند مراحل تهیه آن کمی زمان‌بر است. دراین بین تفت دادن بادمجان‌ها بیشترین زمان را به خود اختصاص می‌دهد که البته مطمئن باشید ارزش صرف وقت و انرژی را دارد.

مواد لازم

  • ۳ الی چهار عدد بادمجان بزرگ
  • ۴ الی پنج قاشق غذاخوری روغن زیتون فرابکر
  • مقداری نمک و فلفل برای طعم بخشیدن به سالاد
  • یک الی دو حبه سیر، این مورد کاملا به ذائقه و سلیقه خودتان بستگی دارد و می‌توانید آن را حذف کنید
  • یک قاشق غذاخوری سس مایونز یا ماست یونانی (اختیاری)

طرز تهیه

یک کاسه سالاد بادمجان- 724press.com

بادمجان‌ها را روی گریل گذاشته و کباب کنید. همچنین اگر به گریل دسترسی ندارید می‌توانید یک توری سیمی را مستقیما روی شعله اجاق قرار داده و بادمجان‌ها را روی آن بچینید و پس از کبابی شدن یک طرف، طرف دیگر آن را برشته کنید. بادمجان را پس از آماده شدن کنار گذاشته و پوست آن را جدا کنید. گوشت بادمجان را جدا کرده و بخش‌های دانه دار آن را هم دور بریزید. حالا بادمجان را روی تخته آشپزخانه گذاشته و به صورت ریز یا نگینی خرد کرده و آن را داخل یک کاسه مناسب بریزید.

مطلب مرتبط: طرز تهیه سالاد پاستا و پنیر فتا به سبک یونانی

روغن زیتون، نمک، فلفل و در صورت تمایل سیر له شده را هم اضافه کنید و هم بزنید. صبر کنید تا به مایه‌ای یک دست، سبک و پفی تبدیل شود، بدون آنکه تکه‌های بزرگ بادمجان در آن دیده شود. این زمان ممکن است کمی طول بکشد و دراین بین ممکن است مجبور شوید برای استراحت مچ دست‌تان کمی تحمل کنید و درنهایت فراموش نکنید متحتویات ظرف را بررسی کنید تا به غلظت و بافت دلخواه رسیده باشد.

سالاد بادمجان در کنار خود بادمجان- 724press.com

پس از آماده شدن پوره بادمجان، می‌توانید سس مایونز یا ماست دلخواه خود را هم اضافه کنید و حتما توجه کنید که این سالاد باید به صورت سرد سرو شود. نوش جان

چند نکته:

  • برای آسان‌تر شدن مراحل تهیه سالاد، می‌توانید از بادمجان کنسروی استفاده کنید؛ هرچند طعم و مزه محصولات کارخانه‌ای مسلما به خوشمزگی و تازه محصولات طبیعی نیست. اگر در کشور ترکیه زندگی می‌کنید، معمولا می‌توان بادمجان کبابی را در قسمت ترشی و دیگر سبزیجات کنسرو شده پیدا کرد.
  • روش سنتی سرو سالاد بادمجان به صورت پیش غذا یا سالاد است. به همین خاطر می‌توانید آن را به همراه نان برشته، کراکرهای ترد یا نان تست شده سرو کرد.
  • فراموش نکنید این سالاد زمانی خوشمزه و دلچسب است که در تهیه آن تعادل در استفاده از مواد گوناگون رعایت شده باشد. به عنوان مثال استفاده زیاد از روغن زیتون می‌تواندسالاد را سنگین کرده و باعث غلبه طعم روغن بر مزه فوق‌العاده جذاب بادمجان کبابی شود.
  • اگر دوست دارید بادمجان حالت آب انداخته پیدا نکند، بهتر است به جای همزن برقی، کار را به صورت دستی انجام دهید. البته این کار به مچی قوی نیاز دارد و ممکن است کمی خسته‌کننده به نظر برسد، اما بافت خامه‌ای و لطیفی که درنهایت به دست می‌آید، برای درکردن این خستگی کافی است. بنابراین بادمجان را داخل کاسه مناسب ریخته و با استفاده از یک چنگال یا همزن مناسب، کار هم زدن را انجام دهید تا مخلوط حاصل به قوام مد نظر برسد.

سالاد بادمجان کبابی به سبک ترکی- 724press.com

به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم از همراهی با ۷۲۴پرس دات کام و مرور این طرز تهیه لذت برده باشید. نظر شما در مورد سالادهای متفاوت چیست؟ آیا دوست دارید انواع سالادهای جدید را امتحان کنید؟ فراموش نکنید نظرات و دیدگاه‌های خود را با ما و دیگر دوستان‌تان هم درمیان بگذارید.