این روزها که هوا رفته رفته سرد و سردتر می‌شود، دورنمای تهیه کردن یک سوپ لذیذ و مقوی جذاب به نظر می‌رسد. اما اگر دوست دارید کمی متفاوت‌تر از قبل به دنبال تهیه این میان وعده یا شام سبک بروید، پیشنهاد می‌کنیم دراین مجال با ۷۲۴پرس همراه باشید تا طرز تهیه یکی از سوپ‌های خوشمزه و معروف ترکیه را باهم مرور کنیم. پیش غذا یا میان وعده‌ای لذیذ و خوشمزه که می‌تواند گرمابخش شب‌های سرد این روزها باشد.

سوپ اِزوگلین، نوعی سوپ ترکی خوشمزه و بسیار مقوی است که با عدس قرمز یا دال عدس، برنج، بلغور، رب و ادویه‌های مخصوص تهیه می‌شود. پیشینه این غذا به مناطق جنوب شرقی ترکیه برمی‌گردد و یک نمونه قابل توجه از خوراک‌های محلی این کشور است.

سوپ ازوگلین با تزئین پول بیبر-724press.com

سوپ ازوگلین بی‌شباهت به دیگر سوپ لذیذ ترکی یعنی سوپ عدس قرمز نیست؛ هرچند بافت آن نرم و لطیف و خامه‌ای است. برنج و بلغور هردو کاملا در طول فرآینده پخت، نرم می‌شوند و بافت منحصربفردی به آن می‌دهد که قطعا در محبوب بودن آن نقش دارد.

مواد لازم

  • یک عدد پیاز متوسط، ریز خرد شده یا می‌توانید آن را رنده کنید
  • یک و نیم فنجان عدس قرمز یا دال عدس (اگر دال قرمز در دسترس ندارید، می‌توانید از نوع زردرنگ آن هم استفاده کنید)
  • نصف پیمانه برنج دانه درشت
  • یک چهارم پیمانه بلغور درشت
  • یک قاشق غذاخوری آرد همه منظوره یا آرد کامل
  • ۴ قاشق غذاخوره کره حیوانی یا کره گیاهی (مارگارین)
  • ۲ قاشق غذاخوری رب فلفل قرمز یا رب گوجه فرنگی
  • ۸ فنجان آبگوشت
  • ۲ قاشق چای‌خوری نمک
  • یک قاشق چای‌خوری فلفل قرمز تند یا پودر فلفل پول بیبر (به دلخواه)
  • ۱ قاشق چای‌خوری نعناع خشک (به دلخواه)
  • چند برش لیمو برای تزئین

طرز تهیه

سوپ ازوگلین با تزئین جعفری و برش لیمو-724press.com

۳ قاشق غذاخوری کره یا مارگرین را داخل یک قابلمه بزرگ و ماسب بریزید. پیاز را اضافه کنید و آنها را به اندازه‌ای تفت دهید که رنگ آنها شفاف و بافت‌شان بسیار نرم شود. سپس آرد را اضافه کرده و آن را هم کمی هم بزنید و تفت بزنید تا حباب بزند. مراقب باشید آرد قهوه‌ای نشده و نسوزد.

مطلب مرتبط:  طرز تهیه سوپ سبزیجات مقوی و راهکارهایی برای خوشمزه تر کردن آن

رب فلفل یا رب گوجه فرنگی را با ۲ قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید؛ سپس آن را به محتویات قابلمه اضافه کنید و به قدری هم بزنید تا به خوبی با هم مخلوط شوند. حالا آب گوشت را اضافه کنید و همچنان به هم بزنید. حرارت را زیاد کنید و صبر کنید تا محتویات قابلمه به جوش بیفتد.

سوپ ترکی ازوگلین-724press.com

از طرف دیگر دال عدس، برنج و بلغور را داخل یک صافی سیمی بریزید و خوب بشویید تا آب شفاف شود. همچنین می‌توانید آنها را شسته و برای چند ساعت قبل از پخت به اصطلاح خیس کنید. هرچند این مرحله چندان ضروری نیست و  به زمان زیادی هم برای خیساندن نیاز ندارد.

وقتی محتویات قابلمه درحال جوشیدن است، عدس، برنج و بلغور را اضافه کنید و نمک را به آن افزوده و حرارت را کم کنید. کمی سوپ را هم زده و در قابلمه را ببندید و اجازه دهید سوپ به آرامی بپزد. اگر از آب گوشت استفاده می‌کنید،  بهتر است کمی از آن بچشید و درصورت لزوم  میزان نمک مصرفی را کاهش دهید که سوپ شور نشود.

سوپ ازوگلین در کنار انواع سبزیجات-724press.com

اجازه دهید سوپ به آرامی بجوشد تا برنج و بلغور نرم شود. حالا یک قاشق غذاخوری کره باقی مانده را داخل یک تابه کوچک ریخته و پودر فلفل قرمز یا فلفل پول بیبر و نعناع را اضافه کنید و برای یکی دو دقیقه تفت دهید. اگر تمایل دارید می‌توانید نعناع و فلفل را به صورت جداگانه تفت دهید.

مطلب مرتبط:  طرز تهیه سوپ خامه ای قارچ و سیر

اگر دوست دارید، می‌توانید کره و ادویه را داخل سوپ بریزید و کمی هم بزنید تا به همره سوپ بجوشد. یا آنها را کنار بگذارید و هنگام سرو با قاشق مقداری از هرکدام را روی سوپ بریزید. ۷۲۴پرس توصیه می‌کند کمی از سوپ بچشید و اگر لازم است کمی نمک و فلفل به آن اضافه کنید. همچنین وقتی مواد به اندازه کافی پخت، می‌توانید با استفاده گوشتکوب برقی یا استفاده از همزن سوپ را به صورت پوره لطیف دربیاورید.  درنهایت سوپ را داخل کاسه ریخته و روی آن را با ادویه‌های تفت داده شده و یک برش لیمو تزئین کنید. نوش جان

سوپ ازوگلین در کنار نان تست شده-724press.com

به پایان این مطلب رسیدیم. امیدوارم این سوپ لذیذ و مقوی را تهیه کرده و آن را همراه خانواده و دوستان میل کنید. خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را ما در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید.