زمانی که مرتکب یک اشتباه می‌شوید، به سرعت تمام پیروزی‌ها و کارهای مثبتی که در زندگی داشته‌اید را به فراموشی می‌سپارید. متأسفانه تنها چیزی که به آن فکر می‌کنید، اشتباه و شکست و البته این موضوع طبیعی ولی یک رویکرد ناسالم است. باید اشتباه خود را بپذیرید و راهکاری برای فراموشی و البته جبران آن ارائه کنید. در این مطلب قصد داریم به کارهایی اشاره کنیم که در زمان عصبانیت از خود باید انجام دهید؛ تا انتها با ما همراه باشید.

هر فردی در زندگی خود بارها و بارها دچار اشتباه می‌شود؛ در این میان افراد عاقل می‌دانند که باید از اشتباهات خود درس بگیرند. انسان از ابتدای زندگی خود درحال زمین خوردن، ایستادن و ادامه دادن به مسیر است. دقیقاً همان چرخه‌ای که در دوران کودکی برای راه رفتن دنبال می‌کند. طبیعتاً زمانی که مرتکب یک اشتباه می‌شوید، قبل از هر فکری از خودتان عصبی خواهید بود. مهمترین چیزی که باید این است که در این مسیر تنها نیستید و همانطور که گفتم همه ما در زندگی دچار اشتباهات زیادی می‌شویم. در مرحله بعد باید خودتان را سبک کنید و سپس به روال عادی زندگی بازگردید. بنابراین زمانی که از خود عصبانی هستید، بنشینید و چند نفس عمیق بکشید، سپس این کارهایی که در ادامه به آنها می‌پردازیم را انجام دهید.

مطلب مرتبط: تکنیک‌های مؤثر در کنترل خشم

به یاد داشته باشید که شما یک انسان هستید

شستشوی دست جلوی آینه-724press.com

همانطور که گفتیم همه انسان‌ها اشتباه می‌کنند و زمانی که شما نیز مرتکب یک اشتباه می‌شوید، باید این نکته را به خودتان یادآور شوید که شما نیز یک انسان هستید و این موضوع شامل حالتان می‌شود؛ همین یادآوری سبب می‌شود احساس بهتری نسبت به خود پیدا کنید. ما باید با خود صادق باشیم؛ نیازی نیست خودمان را گول بزنیم، اما نباید آنقدر از خود بخاطر اشتباه عصبی شویم که محاسن و ویژگی‌های خود را نادیده بگیریم. این را بدانید که هر اشتباهی که در گذشته مرتکب شده‌اید یا حتی اشتباهاتی که در آینده خواهید داشت، تنها بعنوان یک پل و تجربه در راه رسیدن به اهداف و رشد هستند.

خشم خود را کنترل کنید

کنترل خشم-724press.com

خشم یک احساس نگران کننده است؛ زیرا می‌توانید فرایند تصمیم‌گیری منطقی را در افراد مختل کند و قدرت قضاوت صحیح را با مشکل مواجه کند. همچنین زمانی که خشمگین می‌شوید باید بدانید از نظر جسمی نیز در وضعیت نامناسبی قرار می‌گیرید؛ زیرا خشم سبب افزایش فشار خون، بالا رفتن استرس و درنهایت منجر به بیماری‌های قلبی عروقی و همچنین سبب سرکوب سیستم ایمنی بدن می‌شود. ضمن اینکه خشم کاهش‌ناپذیر می‌تواند منجر به پیامدهای خطرناکی ازجمله رفتارهای اعتیاد گونه شود. شما باید یاد بگیرید که چگونه خشم خود را مدیریت کنید؛ زیرا شما مالک ذهن و جسم خود هستید و نباید به خشم خود اجازه رشد و شدید شدن بدهید. به یاد داشته باشید که اشتباهات قابل کنترل هستند، اما عصبانیت و خشم شدید اینطور نیست؛ زمانی که در همان لحظات اولیه خشم خود را کنترل نکنید، می‌تواند تأثیرات منفی به‌مراتب بدتری نسبت به اشتباه و شکست منجر به این خشم در پی داشته باشد.

مطلب مرتبط: رابطه استرس مزمن با فشار خون و روش درمان آن

سنگینی اشتباه و شکست را از روی سینه خود بردارید

صحبت با یک دوست-724press.com

یکی از روش‌های پراکنده کردن خشم، تخلیه کردن آن است؛ هیچ چیز به اندازه اشتراک‌گذاری احساسات با پیرامون خود، انسان را سبک و رها نمی‌کند. اما در این میان باید به این نکته توجه داشته باشید که رسانه‌های اجتماعی ایده خوبی برای این کار نیستند. درصورتی که به یک فرد در شبکه‌های اجتماعی حمله کنید یا با رفتارهای خود دیگران را تحقیر کنید، درواقع زندگی شخصی و حرفه‌ای خود را از مسیر درست خارج می‌نمایید. به جای شبکه‌های اجتماعی سعی کنید یک منبع قابل اعتماد برای تخلیه احساسی خود استفاده کنید؛‌ این منبع می‌تواند یک دوست، یکی از اعضای خانواده و حتی حیوان خانگیتان باشد. تنها کافی است این عبارت را در برابر آنها به کار ببرید: «من از خودم عصبانی هستم». البته نوشتن  احساسات در یک دفترچه نیز می‌تواند روش خوبی برای تخلیه احساسات باشد.

برخیزید و حرکت کنید

ورزش و تمرین-724press.com

ورزش و فعالیت فیزیکی یکی از بهترین روش‌ها برای داشتن احساسات خوب و مثبت است. به‌خصوص زمانی که احساس عصبانی بودن از خود را دارید، بهتر است به سراغ پیاده‌روی رفته یا با مشت‌های پی در پی خشم خود را روی کیسه بکس تخلیه کنید. همچین می‌توانید با تمیز کردن خانه ذهن خود را مشغول کنید. در واقع مشغول کردن ذهن، بدن و روح خود با فعالیت بدنی یک حرکت سازنده و منطقی برای رهایی از بار عصبی ناشی از شکست است. هنگامی که با فعالیت‌های فیزیکی عرق می‌کنید، یک رهایی بخشی سلامت را تجربه می‌کنید؛ خودتان می‌توانید متوجه شوید که فعالیت بدنی فوراً خشم را کاهش می‌دهد و افزایش اندروفین به وضوح نقش خود را در سلامت ذهنی شما نشان می‌دهد. زمانی که ذهنتان سبک شد، باید در یک فضای منطقی به بررسی دلایل اشتباه خود بپردازید.

مطلب مرتبط:  ۴ گام ساده برای داشتن یک زندگی مثبت

از دیگران مشاوره بگیرید

مشاوره-724press.com

هنگامی که عصبانی هستید یا احساسات شدیدی را با خود همراه دارید، قضاوت شما بسیار سخت خواهد شد. از یک فرد عادی مثل دوستان یا اعضای خانواده، یا یک مشاوره حرفه‌ای برای تخلیه عصبانیت خود کمک بگیرید. به آنها بگویید که من عصبانی هستم و دلیل آن عصبانیت را نیز مشخص کنید. همین که آنها حرفتان را گوش دهند، سبب می‌شود تا خشم شما فروکش کند و بتوانید آن را کنترل کنید. همچنین ممکن است بتوانند به شما برای ادامه مسیر توصیه‌ها و رهنمون‌های مفید ارائه دهند. بیان جملات مثبت و کلیدی از سوی این افراد می‌تواند همانند یک پادزهر در برابر خشم شما عمل کند. بخاطر داشته باشید که کمک گرفتن از دیگران هرگز نشانه ضعف نیست. یک مشاور یا پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا ریشه احساسات خود را کشف کنید و علت تحریک عصبی خود را کشف نمایید. با حرکت رو به جلو، مهارت‌هایی برای مدیریت بهتر احساسات و کشف مسیرهای جایگزین و متفکرانه قدم برخواهید داشت.

منتقد درونی خود را ساکت کنید

منتقد درونی-724press.com

اجازه ندهید با رخ دادن یک اشتباه، ندای دورنی منفی در شما بیدار شده و جمله «من به اندازه کافی خوب نیستم» را در ذهنتان شعله‌ور سازد. باید به این موضوع باور داشته باشید که منتقد درونی می‌تواند در چنین لحظاتی شما را به یک سراشیبی تند هدایت کند. تسلیم شدن در برابر منتقد درونی می‌تواند پیشرفت شما را متوقف کند. تنها کاری که این منتقد انجام می‌دهد این است که یک شک و تردید همیشگی را در شما روشن می‌کند و این سؤال را دائماً در ذهن شما ایجاد می‌کند که: «اگر دوباره تلاش کنم، آیا همان نتایج حاصل می‌شود؟»

این ترس فلج‌کننده شما را به جایی نمی‌رساند. اجازه ندهید گفت و گوهای درونی نادرست و بیهود تمام ساعت‌‌های شما را تلف کنند. زمانی که اشتباهی را مرتکب شدید، آن را پذیرید، با صدای بلند اعلام کنید که من اشتباه کردم و از دست خودم عصبانی هستم. سپس این تفکرات را یکجا پیاده کنید و به زندگی خود بازگردید.

مطلب مرتبط:   اگر از آینده خود ناامیدید، این ۱۰ کار را انجام دهید

از اشتباهات خود درس بگیرید

درس گرفتن از اشتباه-724press.com

اشتباهات اتفاق می‌افتند تا راه درست را به ما نشان دهند. باید از اشتباهات خود درس بیگرید که چه کاری را دیگر نباید انجام دهید. عبارت «من از دست خودم عصبانی هستم» باید به شما انگیزه‌ای برای اصلاح اشتباهات بدهد. در این جا باید کشف کنید که درس حاصل از اشتباه انجام شده چیست. برای مثال ممکن است در یک مصاحبه کاری در جایی که باید سکوت می‌کردید، بیش از اندازه مشغول حرف زدن شده باشید؛ این کار اشتباه، سبب شد تا شما در مصاحبه قبول نشوید؛ باید پس از اعتراف به اشتباه خود آن را کشف کرده و سپس از آن درس بگیرید.

برای خودتان وقت بگذارید

استراحت و تنهایی-724press.com

اعتراف به اشتباه و بیان این جمله که «من از دست خودم عصبانی هستم» می‌تواند یک انگیزه کافی برای خوشحال شدن دوباره شما باشد. چگونه؟ ورزش، تنظیم مجدد روحیه، تمدد اعصاب و حواس‌پرتی سالم تنها برخی از مواردی است که به بهبود حال شما کمک خواهد کرد. جدا شدن از موقعیتی که در آن اشتباه را مرتکب شدید و استراحت کردن می‌تواند سلامت روان شما را برای پاکسازی رویح تقویت کند. اختصاص دادن زمان برای فکر کردن به اشتباه نه تنها کار اشبتاهی نیست، بلکه سبب می‌شود تا شما از آن درس‌های مفیدی گرفته و در ادامه زندگی از آنها استفاده کنید؛‌ ضمن اینکه آرامش ذهنی ناشی از این اتفاق، می‌تواند سبب بهبود حال روحی شما شود.

مهارت‌های آرامش بخش را تمرین کنید

مدیتیشن-724press.com

تنفس عمیق، یوگا و مدیتیشن مهارت‌هایی است که به شما کمک می‌کند تا آرام شده و احساسات شدید خود را کاهش دهید. درست همانند ورزش کردن، روش‌های آرامش ذهنی که به آنها اشاره شد، علاوه‌بر ترمیم و رهاسازی انرژی‌های منفی، به برطرف شدن خشم نیز کمک می‌کند. علاوه‌بر این به کمک این ورزش‌های ذهنی می‌توانید اعتماد به نفس خودتان را مجدداً بازیابی و تقویت کنید.

مطلب مرتبط:  آشنایی با انواع مدیتیشن و مراقبه

خودت را ببخش

بخشش-724press.com

خطا کردن یک عمل انسانی و بخشیدن یه امری الهی است. بخشش قدرتمند و تنها راه پیشرفت است. البته نباید این کار به یک عادت برایتان تبدیل شود و شما با این تفکر که خود را خواهم بخشید خطاها و اشتباهات زیادی مرتکب شوید؛ بیشتر از این به موضوع بخشش نمی‌پردازم؛ تنها چالشی که برایتان مطرح می‌کنم این است که چگونه می‌توانید «من از خودم عصبانی هستم» را به «من خود را می‌بخشم» تغییر دهید؟

سخن پایانی

هیچ انسانی در کره زمین بدون اشتباه نبوده و نخواهد بود. بنابراین زمانی که مرتکب یک اشتباه می‌شوید، نباید از خودتان ناامید شوید و این حق را ندارید که زندگی را برای خودتان تیره و تار نمایید. در زمانی که یک اشتباه را مرتکب می‌شوید، بهتر است از ترفندهایی که در این مطلب به آنها اشاره شد برای آرام کردن خود و همچنین حرکت به سمت مسیر پیشرفت استفاده کنید. فراموش نکنید هرگز نباید پس از یک اشتباه خودتان را مغلوب و شکست خورده بدانید، از اشتباهات خود درس بگیرید و آنها را بعنوان تجارب ارزشمند در سایر مراحل زندگی لحاظ کنید.