دوران یائسگی بخشی از چرخه طبیعی زندگی هر خانم است که چالش‌هایی را پیش روی خانم‌ها گذاشته و مشکلاتی را هم برای آنها به وجود می‌آورد. علم پزشکی برای رفع این مشکلات راهکارهایی ارائه می‌دهد، اما چرا سری به مادر طبیعت نزده و برای پشت سرگذاشتن این مشکلات از معجزه‌های طبیعی او استفاده نکنیم؟ گیاهان از دیرباز در بهبود و رفع بسیاری از مشکلات سلامتی به کمک انسان آمده‌اند و البته  که برای رفع مشکلات دوران یائسگی هم پیشنهادهایی برای ارائه کردن دارند.

بدن خانم‌ها براساس نظمی آفریده شده است که بتواند با تغییرات هورمونی زیادی که در طول زندگی با آنها مواجه می‌شود، سازگاری پیدا کند. هرچند این مسئله در مورد دوران یائسگی کمی تا قسمتی متفاوت بوده و می‌تواند چالش‌های خاصی را پیش روی آنها بگذارد. اما استفاده از برخی از گیاهان مفید و مغذی در دوران یائسگی می‌تواند به حفظ ریتم و ضرباهنگ طبیعی بدن زنان کمک کرده و حس تعادل هورمونی را در بدن آنها تقویت کنند.

دوران یائسگی- 724press.com

در این مطلب با ما در ۷۲۴پرس همراه باشید تا شما را با تعدادی از این گیاهان که منابعی عالی برای حمایت طبیعی بدن در طول دوران یائسگی هستند، آشنا کنیم. درکنار آن به شمما نشان می‌دهیم چگونه می‌توانید از آنها برای حفظ روال طبیعی بدن و سلامتی‌تان بهره ببرید. برای شروع ابتدا بیاییم کمی بیشتر با علائم یائسگی آشنا شویم.

یائسگی چیست؟

یائسگی در اصل یک فرآیند بیولوژیکی است که به دلیل کاهش طبیعی سطح هورمون‌های زنانه  رخ داده و همه خانم‌ها را دیر یا زود درگیر خود می‌کند. و متأسفانه هرکجا که از تعادل خارج شود، مشکل هم بروز می‌کند و همین مسئله در مورد این بخش خاص از زندگی زنان هم صدق می‌کند. برای همین لازم است خانم‌ها با چالش‌های جسمی یا روحی که در این دوران تجربه می‌کنند آشنا شده و با روش‌هایی که می‌توانند از پس این مشکلات برآیند هم آشنایی بهتری پیدا کنند. 

مطلب مرتبط:  ۱۲ باور غلط درباره سرطان سینه را بشناسید

نکته دیگری که باید به آن توجه کنیم این است که یائسگی لزوما با افزایش سن بروز پیدا نمی‌کند و گاهی برخی از اتفاقات غیر طبیعی مثل جراحی یا برداشت تخمدان، شیمی درمانی و پرتو درمان هم می‌توانند باعث بروز زود هنگام این وضعیت شوند.  علت هرچه باشد، اگر بیش از یک سال یا بیشتر از آخرین دوران قاعدگی فرد گذشته باشد، دوران یائسگی را آغاز کرده است.

علائم یائسگی چیست؟

اما اگر همه چیز عادی باشد، معمولا خانم‌ها بین سنین چهل تا پنجاه سالگی ممکن است علائم دوران یائسگی را تجربه کنند. البته این بازه سنی را نمی‌توان به همه خانم‌ها تعمیم داد و این مسئله ممکن است برای هر خانمی متفاوت از دیگری باشد. اما عمده علائمی که باید به آنها توجه کنید تا به شروع دوران یائسگی پی ببرید شامل موارد زیر است:

  • تغییرات خلق و خو
  • داشتن پوستی خشک
  • احساس لرز
  • احساس گرگرفتگی
  • مشکلات خواب
  • افزایش وزن

چه گیاهانی برای درمان علائم یائسگی مفید هستند؟

اما همانگونه که پیش‌تر هم اشاره کردیم، با استفاده از برخی از گیاهان دارویی می‌توان علائم شایع این دوران را تاحدی مدیریت کرد. گیاهانی که می‌توانند به حفظ تعادل هورمونی بدن کمک کنند تا در طول این دوره، همچنان خانم‌ها حس و حال خوبی داشته باشند.

کوهوش سیاه (Black Cohosh)

کوهوش سیاه- 724press.com

کوهوش سیاه با نام علمی «Actaea racemosa»، گیاهی بومی کشور ایالات متحده است که با اسامی دیگری همچون شمع پریان (Fairy CandlesBugbane  و Snakeroot  هم شناخته می‌شود. 

سال‌ها است که از این گیاه به عنوان درمانی برای مشکلات دوران یائسگی استفاده می‌شود. درگذشته قبایل بومی آمریکا به صورت سنتی از گیاه کوهوش سیاه برای حمایت از سیستم تولیدمثلی در زنان استفاده می‌کردند؛  ضمن آنکه این گیاه برای بهبود واکنش‌های التهابی در بدن هم به کار می‌رفته است.

اما اکنون شواهد نشان دهنده‌ی آن است که کوهوش سیاه، راهی مطمئن برای حمایت بدن زنان در طول دوران یائسگی بوده و به ویژه روی مشکلاتی همچون احساس گر گرفتن یا نوسانات خلق و خو تأثیرگذار است.

میموزا یا میموسا (Mimosa)

گلهای صورتی میموزا- 724press.com

میموزا با نام علمی «Albizia julibrissin»، ممکن است  یک نوشیدنی جذاب برای یک میان وعده مناسب را فراهم کند؛ اما همچنیان گیاه زیبا و منحصربفرد فواید گوناگون دیگری هم دارد که دانستن آنها خالی از لطف نیست. گل‌های صورتی و پر رنگ و لعاب این گیاه در کنار برگ‌های سرخس مانند آن بسیار دلفریب است، اما بهتر است بدانید حتی از پوست آن هم در ساخت انواع مکمل‌ها استفاده می‌شود.

مطلب مرتبط:  از خواص میوه کاکتوس چه می‌دانید؟

به صورت خاص، استفاده از این گیاه در طب سنتی چین به ثبت رسیده  که برای حمایت از پاسخ‌های بدن به شرایط استرس‌زا و همینطور بهبود خلق و خو به کار می‌رفته است. میموزا همچنین از عملکرد غدد فوق کلیوی پشتیبانی می‌کند که مسئول تولید و ترشح هورمون‌هایی همچون آدرنالین، کورتیزول و  دهیدرو اِپی آندرسترون یا  DHEA  هستند.

این گیاه همچنین از عملکرد آنتی اکسیدانی هم حمایت کرده و باعث بهبود چرخه خواب و درکنار آن حفظ آرامش عاطفی و ذهنی می‌شود و این مسئله به ویژه برای خانم‌هایی که دوران یائسگی را تجربه کرده و از مشکلاتی همچون نوسان خلق و خو رنج می‌برند، بسیار مفید است. به علاوه داشتن استراحت کافی هم چیزی است که در این مرحله از زندگی زنان، تجربه آن کمی سخت است؛  به همین خاطر استفاده از میموزا می‌تواند همزمان به برطرف شدن یا تعدیل این مشکل هم کمک کند.

گل ساعتی (Passionflower)

گل ساعتی- 724press.com

گل ساعتی با نام علمی «Passiflora incarnata»، دیگر گیاه بومی ایالات متحده است که هم گل آن زیبایی خاص و منحصربفرد دارد و هم می‌تواند میوه‌هایی بزرگ و گوشتی تولید کند.

درمجموع می‌توان از تمام بخش‌های این گیاه به عنوان مکمل استفاده کرد؛ اما به نظر می‌رسد بخش‌هایی همچون ساقه و برگ‌های گیاه دارای بالاترین میزان فیتوکمیکال‌های مفید هستند. گل ساعتی هم مثل میموزا باعث ایجاد احساس آرامش شده و چرخه سالم خواب را تقویت می‌کند. به همین خاطر است از این گیاه به عنوان گیاهی ارزشمند برای رفع علائم دوران یائسگی یاد می‌شود.

گیاه  علف چای یا گل راعی (St. John’s Wort)

گل راعی- 724press.com

این گیاه با نام علمی  «Hypericum perforatum» شناخته شده و دراصل بومی اروپا است، هرچند که این روزها در بیشتر نواحی واقع در نیمکره شمالی رشد می‌کند. گیاه علف چای گیاهی گلدار است  و گل‌های زرد رنگ و جادویی آن به صورت طبیعی و خود رو در بسیاری از مکان‌ها همچون کنار جاده‌ها یا مزارع خودنمایی می‌کنند.

داستان استفاده از گل راعی، تاریخچه‌ای بسیار طولانی دارد. به عنوان مثال در نوشته‌های گایوس پلینیوس سکونداس از دوران یونان باستان به این  گیاه اشاراتی شده است. بعدها دهقانان اروپایی هم از آن استفاده کرده و باور داشتند که این گیاه آنها را در برابر ارواح شیطانی و موجودات پلید محافظت می‌کند.

در سال‌های اخیر محققان سعی کردند با استفاده از روش‌های علمی به مطالعه و بررسی این گیاه بپردازند و از همین طریق به خواص حمایتی این گیاه در بهبود خلق و خو پی بردند. ضمن آنکه گیاه علف چای دارای خواص آنتی اکسیدانی هم بوده و مصرف آن، انتخابی خوب برای بهبود سلامت عمومی بدن انسان به شمار می‌رود. با توجه به این مسائل، استفاده از آن برای خانم‌های یائسه مفید بوده و به آنها در گذار از دوران یائسگی کمک خواهد کرد.

گیاه یونجه (Alfalfa)

بذر و جوانه یونجه- 724press.com

یونجه (Medicago sativa)، معمولا در نزد عموم به عنوان غذای دام شناخته می‌شود. بااین‌حال بهتر است بدانید این گیاه برای انسان هم مفید بوده و حاوی مواد مغذی است که می‌توانند روی بهبود سلامت ما اثرگذار باشند. به همین دلیل است که این روزها شاهد تمایل افراد به مصرف آن به صورت جوانه یا مکمل‌های غذایی هستیم.

مطلب مرتبط:  خواص شگفت انگیز مریم گلی برای سلامت انسان

یکی از جنبه‌هایی که باعث می‌شود این گیاه از دیگر گیاهان متمایز شود، ریشه‌های آن است که در جستجوی مواد مورد نیاز خود به اعماق زمین می‌روند و به همین خاطر است که یونجه دارای بالاترین مشخصات مواد معدنی در میان گیاهان این سیاره است. درنتیجه یونجه گیاهی غنی از مواد مغذی بوده و بالطبع موارد استفاده متعددی هم دارد که یکی از آنها حفظ تعادل هورمون‌های زنانه است. از طرف دیگر یونجه حاوی آنتی اکسیدان بوده و درکنار آن به رشد مو، بهبود بافت پوست و سلامت ناخن‌ها هم کمک می‌کند.

به گزارش ۷۲۴پرس (724press.com)، در یک مطالعه که تأثیرات دو گیاه مریم گلی و یونج بر زنان یائسه را مورد بررسی قرار داد، مشخص شد که این گیاهان به ویژه روی گر گرفتگی دوران یائسگی تأثیرات خوبی داشته و به صورت مؤثری این مشکل را برطرف می‌کنند. سایر کارآزمایی‌های بالینی مشابه هم به چنین نتایجی دست پیدا کردند و براساس آنها مشخص شد یونجه و دیگر گیاهان می‌توانند نقشی حمایت کننده را در بدن زنان ایفا کرده و علائم رایج یائسگی را کمابیش تخفیف دهند.

گیاه شبدر قرمز (Red Clover)

شبدر قرمز- 724press.com

شبدر قرمز (Trifolium pratense)، گیاهی رایج است که همچون یونجه به دلیل پیچیدگی غذایی مورد توجه و تحسین است. این گیاه همچنین به عنوان یک غذای مملو از مواد مغذی، برای استفاده خوراک دام کشت می‌شود. شبدر قرمز  به صورت سنتی برای حمایت از عملکرد سیستم ایمنی بدن و همچنین بهبود سلامت عمومی زنان مورد استفاده است.

گیاه شبدر قرمز حاوی انواعی از فلاوونوئید است که به صورت کلی در حمایت از زنانی که درحال سپری کردن دوران یائسگی هستند و علائم رایج آن را تجربه می‌کنند و همچین برای خانم‌هایی که با مشکل بی‌نظمی قاعدگی مواجه هستند، استفاده می‌شود.

جمع‌بندی

گیاهانی که در بالا به آنها اشاره کردیم همگی گیاهان مفید برای درمان علائم دوران یائسگی هستند، هرچند این فهرست باز هم جا برای کامل‌تر شدن دارد. درمجموع فراموش نکنید یائسگی تغییرات قابل توجهی را به بدن زنان تحمیل می‌کند، اما با استفاده از درمان‌های گیاهی می‌توانید به صورت آرام و طبیعی از بدن خود حمایت کرده و تعادل هورمونی را به آن برگردانید. همچنین مصرف این گیاهان می‌تواند روی خلق و خو و چرخه خواب شما هم تأثیرات مطلوبی داشته باشد.

زنان- 724press.com

درکنار استفاده از گیاهان فوق، انواع مکمل‌های گیاهی تهیه شده از آنها یا دیگر گیاهان مفید هم دردسترس است که عمدتا و به صورت خاص برای خانم‌های یائسه تهیه شده‌اند، استفاده از آنها را هم فراموش نکنید چون اثربخش هستند. و درنهایت این نکته را همیشه در ذهن داشته باشید که بدن انسان یک معجزه کامل است و دارای انعطاف پذیری لازم برای هماهنگ شدن با هر موقعیتی است. از ریتم و تغییرات طبیعی آن با مکمل‌های گیاهی سالم و طبیعی محافظت کرده و در راه رسیدن به تعادل و آرامش کوشا باشید.

درپایان امیدوارم از مطالعه این مطلب و همراهی با ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید. ما همچنان مشتاق شنیدن نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم، خوشحال می‌شویم آنها را با ما و دیگر دوستان‌تان هم درمیان بگذارید.