داشتن ظاهری خوب و ایده‌آل آرزوی هر کسی است. چه کسی از داشتن موهای زیبا، سالم و پرپشت ناراحت است؟ درواقع همه ما به دنبال داشتن چنین چیزی هستیم. اما متأسفانه این روزها به دلایل مختلف، شمار زیادی از مردم از این نعمت خدادادی محروم شده‌اند، اما راه‌حل چیست؟ چگونه می‌توان با مشکلاتی همچون کم پشتی یا ریزش موی سر و ظاهر نه چندان دلچسب آن روبرو شده و آنها را درمان کرد؟ با  ۷۲۴پرس همراه شوید تا با  گیاهان مفید برای حفظ سلامت مو  آشنا شویم.

گیاهان مفید برای سلامت پوست

حتما پیش از این هم این مسئله به گوش‌تان خورده است که بخش مهمی از سلامت مو، مربوط به سلامت داخلی بدن شما است که درنتیجه آن موهای سالمی خواهید داشت که می‌توانند به خوبی انعکاس دهنده‌ی این سلامت و تندرستی باشند. اما اگر به هردلیلی نگران سلامت و زیبایی موهای خود هستید و دوست دارید برای رشد و سلامت آنها به راه‌حل‌هایی همچون استفاده از گیاهان طبیعی تکیه کنید، این مطلب دقیقا مناسب شما است. 

روغن گیاهی- 724press.com

پس در ادامه با ما در ۷۲۴پرس همراه باشید تا به معرفی تعدادی از گیاهان مفیدی بپردازیم که به ویژه برای رشد مو مناسب هستند؛ معجزه‌هایی از مادر طبیعت که به جز کمک به سلامت مو می‌توانند برای بهبود سلامت پوست و ناخن هم به کار بیایند. همچنین درکنار معرفی گیاهان قصد داریم به چند نکته اساسی هم اشاره کنیم که توجه آنها می‌تواند به مراقبت بیشتر و البته طبیعی از موهای شما کمک کند. راهکارهایی که با بهبود وضعیت سلامتی درونی انسان، به بهتر شدن و سلامت نشانه‌های بیرونی آن همچون مو، پوست و ناخن‌های سالم کمک می‌کنند.

مطلب مرتبط:  از خواص روغن چیا چه می‌ دانید؟

درواقع شاید هیچ چیز به اندازه‌ی مهربانی مادر طبیعت به کمک انسان نیامده  باشد که به اشکال مختلف زندگی ما را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. گیاهان یکی از این موهبت‌های ارزشمند هستند که استفاده از آنها به اشکال مختلف می‌تواند روی کیفیت زندگی ما به ویژه سلامت‌مان تأثیرگذار باشد. دراین میان استفاده از گیاهان مشخصی می‌تواند تأثیرات مفیدی روی سلامت موهای انسان داشته باشد که در ادامه به تفضیل به معرفی هرکدام از آنها خواهیم پرداخت.

گیاه آب‌قاشقی، گیاه بشقابی یا قدح مریم (Gotu Kola)

گیاه آب قاشقی یا قدح مریم- 724press.com

این گیاه پرخاصیت که با نام  علمی «Centella asiatica» هم شناخته می‌شود، عضوی از خانواده جعفری است که در طب آیورودا از اهمیت بالایی برخوردار است. این گیاه بومی مناطقی همچون هند، ژاپن، چین، اندونزی، آفریقای جنوبی، سریلانکا و نواحی اقیانوس آرام جنوبی است و هزاران سال است که به عنوان بخشی از گیاهان دارویی در این کشورها مورد استفاده قرار داشته است.

از دید طب سنتی، استفاده از این گیاه برای کمک به شفافیت ذهنی، بهبود کیفیت پوست و.. مفید است. هرچند که امروزه بیشتر از آن با عنوان یک جوان‌کننده سیستم عصبی استفاده می‌شود که به نوعی از تعادل سیستم عصبی بدن حمایت می‌کند و درکنار آن این گیاه را به دلیل خواص ارزشمندی که برای سلامت پوست، مو و ناخن دارد هم می‌شناسند.

این گیاه کوچک اما قدرتمند از بافت همبند حمایت کرده و درکنار آن از کراتینه شدن پوست، یکپارچگی بافت پوست، حفظ استحکام و یکپارچگی عروقی خونی و درنتیجه گردش خون سالم حمایت می‌کند که همگی این موارد برای داشت پوست و مویی سالم ضروری هستند.

گیاه گزنه (Nettle)

گیاه گزنه- 724press.com

درحالی که از یک زاویه گزنه گیاهی است که از اروپا و آسیا سرچشمه گرفته است، اما امروزه ممکن است حین پیاده‌روی در مناطق جنگلی در هرگوشه از جهان با این گیاه خاردار مواجه شوید؛ چرا که اکنون در سراسر جهان رشد می‌کند. از نظر ظاهری گزنه را می‌توان با برگ‌های قلبی شکلی که انتهای آنها فرمی مخروط مانند دارد و همینطور با گل‌های زرد یا صورتی آن شناخت.

گزینه یا «Urtica dioica» دارای کرک‌های ظریف روی برگ و ساقه‌های خود است که در صورت مالیده شدن به پوست انسان می‌تواند باعث احساس سوزش و بروز راش شود. بااین‌حال اگر این گیاه را بپزید، تأثیرات این کرک‌ها بی‌اثر می‌شود و تازه فراموش نکنید که گزینه از نظر غذایی بسیار غنی و مفید است.

مطلب مرتبط: با ۱۱ خاصیت درمانی گزنه آشنا شوید

این گیاه چند ساله که این روزها در اروپا، آسیا، نواحی شمالی آفریقا و آمریکای شمالی به وفور یافت می‌شود، در طب سنتی مورد استفاده قرار دارد و البته در کنار آن در فرهنگ آشپزی ملل مختلف هم جایی برای خود دست و پا کرده است. از نظر طب سنتی، گزنه برای موارد متعددی همچون سلامت مفاصل، مجاری ادراری و البته پوست مفید است. درکنار آن سوابقی هم وجود دارد که نشان از استفاده از گزنه برای بهبود سلامت دستگاه تنفسی فوقانی و عملکرد سالم پروستات دارد و احتمالا این راهم شنیده‌اید که مصرف گزنه برای بیماران مبتلا به دیابت هم مفید است.

بنابراین با توجه به فواید ذکر شده این گیاه، امروزه شرکت‌های دارویی نه تنها از گزنه در ساخت مکمل‌های زیبایی استفاده می‌کنند، بلکه آن را در موارد دیگری همچون تقویت کننده سطح انرژی بدن، بهبود سیستم ایمنی و محصولات حمایتی از سلامت مردان هم به کار می‌برند.

گیاه دم اسب (Horsetail)

گیاه دم اسب- 724press.com

گیاه دم اسب که از نظر علمی بیشتر با عنوان «Equisetum arvense» شناخته می‌شود، با اسامی دیگری همچون گیاه هفت بند، «Horse willow»، گیاه  «Bottle-brush» و «Shave grass» هم معرفی شده است، همچنین از این گیاه به دلیل داشتن مقدار زیادی سلیس، با نام سیلیکا هم اسم برده می‌شود. برخی از اسامی فوق  به دلیل ساقه‌های خش دار و شکل بطری مانند این گیاه  انتخاب شده‌اند.

به گزارش ۷۲۴پرس، گیاه دم اسب یک گیاه چندساله بدون گل است که ارتباط نزدیکی با خانواده سرخس‌ها دارد. این گیاه را می‌توان در مناطقی همچون اروپا، آسیا، منطقه خاورمیانه و آمریکای شمالی یافت. از نظر سلامت هم این گیاه خواص متعدد و ارزشمندی دارد؛ به ویژه زمانی که صحبت از گیاهان مفید برای رشد  و سلامت مو به میان می‌آید، نام این گیاه خیلی زود توجه را به خود جلب می‌کند.

همانگونه که اشاره کردیم این گیاه سرشار از سیلیس است، ماده‌ای معدنی که برای حفظ و بهبود سلامت پوست، مو و ناخن‌های ما بسیاری ضروری و مفید است. دم اسب همچنین غنی از موادی همچون فلاوونوئید، کوئرستین 3 گلوکوزید (quercetin 3 glucoside) و ترکیب شیمایی لوتئولین (Luteolin) است که آن‌ها هم به نوبه خود برای بهبود سلامت انسان از جنبه‌های گوناگون، مفید هستند.

گیاه بابا آدم (Burdock)

برگ و گل گیاه بابا آدم- 724press.com

گیاه بابا آدم یا «Arctium lappa»، یکی از گیاهان رایج  در مناطقی همچون اروپا، آمریکای شمالی، چین، بریتانیا و دیگر نقاط است که ریشه خوش طعم آن در آشپزی به کار رفته و از خواص طبیعی و مفید آن هم در تهیه تونیک‌های گیاهی استفاده می‌شود.

از منظر استفاده در دستورالعمل‌های آشپزی، بابا آدم اغلب به عنوان یک سبزی خوراکی مورد استفاده قرار می‌گیرد که دارای خواص پری‌بیوتیک و آنتی اکسیدانی است. درواقع اعتقاد کلی بر این است که استفاده از این گیاه می‌تواند به حفظ عملکرد سالم کبد کمک کرده و از این طریق از فرآیند پاکسازی طبیعی بدن حمایت و آن را تقویت کند. پرواضح است که پاک شدن بدن از مواد زائد و مضر می‌تواند روی سلامت پوست و موی ما هم تأثیرات قابل لمسی را برجای بگذارد و همین یکی از دلایل استفاده از این گیاه در تولید انواع مکمل و دیگر محصولات مراقبتی پوست و مو است.

تریفالا (Triphala)

تریفالا- 724press.com

تریفالا از نظر لغتی به معنای «سه میوه» است که یکی از عناصر اصلی در تمرین آیورودا به شمار می‌رود. این البته یک محصول واحد نیست، بلکه مخلوطی از پودر خشک سه میوه مختلف «آمله» (Phyllanthus emblica)، «هارادا» (Terminalia chebula) و «بیهارا» (Terminalia bellirica) است.

از نظر تاریخی استفاده از تریفالا دست کم به هزار و پانصد سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد، درواقع نام این گیاه در «Sushrut Samhita» آمده است، متنی به زبان سانسکریت باستانی که در آن به توصیف  ۱۱۲۰ بیماری پرداخته شده و در کنار آن به هفتصد گیاه دارویی و خواص مفید آنها هم اشاره شده است. این نوشته همچنین یک مطالعه‌ی دقیق در مورد آناتومی است.

اما این سه گیاه هرکدام چه خواص مفیدی دارند؟ آمله سرشار از ویتامین C است، درواقع بهتر است بدانید این گیاه بیست برابر پرتقال ویتامین C دارد. این ویتامین که یک آنتی اکسیدان قدرتمند است، برای سلامت و رشد مو اهمیت بالایی دارد. بیهارا یک داروی قابض طبیعی است که در کنار آن باعث تقویت دستگاه گوارش شده و از اسپاسم و گرفتگی جلوگیری می‌کند. درنهایت هارادا را داریم که تلخ مزه است اما برای تقویت دستگاه گوارش و روده بسیار مفید بوده و باعث هضم بهتر مواد غذایی می‌شود.

مطلب مرتبط: آنتی اکسیدان در چه مواد غذایی یافت می‌شود؟

به گزارش 724press.com، برخی تحقیقات انجام شده نشان دادند این ترکیب سه میوه قادر است به حفظ شادابی پوست و مو کمک کرده و درکنار آن از بهبود عملکرد سیستم گوارش بدن پشتیبانی کند و البته خواص دیگری هم دارد که برای سلامت عمومی بدن مفید هستند.

گیاه یونجه (Alfalfa)

جوانه یونجه- 724press.com

شاید اسم یونجه (Medicago sativa)، بیشتر شما را به یاد مصارف آن برای تغذیه دام بیندازد، اما باور کنید این گیاه از نظر ارزش غذایی به اندازه‌ای ارزشمند است که استفاده از آن برای انسان هم مفید است. بدنیست بدانید اضافه کردن جوانه یونجه به انواع سالاد یا غذاهای دیگر رو به روز محبوب‌تر می‌شود.

یونجه گیاهی گلدار و سبز رنگ است که ریشه‌های آن تا عمق خاک نفوذ می‌کنند. از طرف دیگر این گیاه به دلیل برخورداری از بالاترین خواص معدنی در میان گیاهان زمین به عنوان گیاهی سالم و مفید شناخته می‌شود. از طرف دیگر یونجه هم همچون حبوبات، می‌تواند بدون توجه به میزان نیتروژن موجود در خاک، خوراکی با پروتئین بالا تولید کند. یونجه اغلب به عنوان راهی برای حفظ تعادل هورمونی در زنان استفاده می‌شود.

اما از زاویه‌ای دیگر، یونجه برای رشد مو بسیار مهم است و این مسئله به حجم بالای مواد معدنی موجود در آن برمی‌گردد. یونجه همچنین منبعی خوب از آنتی اکسیدان است و از این طریق باعث بهبود رشد و سلامت مو، پوست و بافت ناخن می‌شود.

ذکر چند نکته مهم برای مراقبت طبیعی از سلامت مو

شستشوی مو با شامپو- 724press.com

استفاده از گیاهان برای تقویت رشد مو  و البته حفظ و بهبود سلامت آنها همیشه یک راهکار عالی است که با پاکسازی بدن شما از درون، تأثیرات خود را روی جلوه‌های بیرونی سلامت ما هم نشان می‌دهد. اما در کنار استفاده از گیاهان توجه به نکات مهم هم می‌تواند به مراقبت بهتر از مو کمک کند. راهکارهایی که استفاده روزانه از آنها به تدریج تأثیرات خود را روی سلامت موهای شما نشان خواهد داد. از جمله این نکات می‌توان به موراد زیر اشاره  کرد:

ماساژ پوست سر

این مسئله را دست کم نگیرید، ماساژ دادن پوست سر نه تنها یک راه عالی برای کاهش استرس است، بلکه روشی خوب برای به جریان انداختن خون  در پوست سر و تغذیه بهتر ریشه‌های مو است. همین مسئله می‌تواند از رشد مو هم حمایت کند.

استفاده از شامپو و نرم کننده‌های طبیعی

درست است که برای بهبود سلامت پوست لازم است درون بدن را هم پاکسازی کنیم، اما فراموش نکنید محصولاتی که از آنها برا شستن پوست و موی خود استفاده می‌کنیم هم درجای خود حائز اهمیت هستند. بنابراین سعی کنید حتی‌الامکان از مواد شیمیایی استفاده نکنید که در بهترین حالت تحریک‌کننده و در بدترین حالت مضر و زیان آور هستند.

مطلب مرتبط:  آیا استفاده از آب پیاز باعث رویش مجدد مو می‌شود؟

به همین خاطر بهتر است قبل از خرید انواع شامپو و نرم کننده‌ها به مواد استفاده شده در آنها که نام‌شان روی برچسب محصولات ذکر می‌شود توجه کنید و از خرید محصولات حاوی موادی همچون سولفات، پارابن، فتالات، سیلیکون، انواع خوش بو کننده‌های مصنوعی و فرمالدئید پرهیز کنید.

استفاده روزانه از شامپو را کنار بگذارید

درست است که تمیز کردن پوست سر حائز اهمیت است، اما فراموش نکنید استفاده هر روزه از شامپو و شستشوی سر با آب داغ می‌توند چربی طبیعی و ضروری مو را از بین ببرید. بنابراین بهتر است یک روز درمیان و حتی کمتر از شامپو استفاده کنید.

فراموش نکنید شامپو برای تمیز نگه داشتن پوست سر است، اما نرم‌کننده مخصوص ساقه مو به ویژه بخش انتهایی آن  است تا رطوبت مو را حفظ کند؛ بنابراین از زدن نرم کننده به کف سر جدا خودداری کنید.

غذاهای سالم- 724press.com

پیروی از یک رژیم غذایی سالم

اگر به دنبال سلامت بدن چه پوست و مو و چه سلامت دیگر اندام‌های بدن خود هستید، استفاده از مواد غذایی سالم و طبیعی بخشی جدایی ناپذیر از این مسیر است. همانطور که استفاده از مکمل‌های گیاهی مناسب می‌تواند روی سلامت موهای شما تأثیرگذار باشد، دیگر مواد غذایی که می‌خورید هم تأثیر مستقیمی روی سلامت مو، پوست و ناخن‌های شما دارد.

مطلب مرتبط: ۱۵ ماده غذایی سالم و مفید برای سلامت پوست و مو

برای تقویت رشد موهای سالم و قوی، شما باید مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را از مواد غذایی دریافت کنید و این هم ممکن نیست مگر از یک برنامه غذایی متعادل مملو از انواع مواد مفید همچون میوه و سبزی پیروی کنید.

سلام بر خورشید- 724press.com

کاهش استرس 

نمی‌شود در مورد بهبود سلامت بدن صحبت کرد و نامی از نقش تأثیرگذار استرس نبرد. به خاطر داشته باشید که موهای شما هم بخشی از بدن شما هستند و هرچیزی که روی دیگر بخش‌ها بدن تأثیر بگذارد، لاجرم روی موهای شما هم اثرگذار خواهد بود. به همین خاطر برای حفظ سلامت موها، تا می‌تواند از شرایط استرس زا فاصله گرفته یا از روش‌های کنترل و کاهش استرس استفاده کنید.

مطلب مرتبط: ۱۸ خوراکی عالی برای کاهش استرس

کارهایی همچون ورزش کردن، انجام مدیتیشن و مراقبه، گذراندن وقت در خارج از خانه و تمرین تنفس عمیق همگی راه‌هایی عالی برای کاهش تنش و استرس هستند. درکنار آن می‌توانید از انواع مکمل‌های حمایت‌کننده هم استفاده کنید که به صورت طبیعی به بدن و ذهن شما کمک می‌کنند که هم سالم بمانند و هم  در تعادل باشند.

دوری از گرما

به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، گرما می‌تواند تأثیرات ناخوشایندی روی موهای شما داشته باشد. به همین خاطر بهتر است  تاحد ممکن از دوش آب گرم استفاده نکرده و استفاده مداوم از اتوی مو، بیگودی و سشوار را کنار بگذارید. اگر می‌توانید به صورت کامل از این موارد فاصله بگیرید اما اگر این امکان برای‌تان مهیا نیست، مراقب دمای آبی که با آن دوش می‌گیرید و همچنین میزان داغی ابزارهای آرایشی خود باشید.

موهای سالم- 724press.com

سخن پایانی

درنهایت فراموش نکنید هرچیزی که وارد بدن خود می‌کنید، می‌تواند مستقیما روی سلامت و رشد موهای شما اثرگذار باشد. به همین خاطر خوب است که از گیاهانی که سالم و سرشار از مواد مغذی هستند و روی رشد موهای شما تأثیرات خوبی دارند استفاده کنید تا از این جاذبه طبیعی ظاهری خود نهایت لذت را ببرید.

درکنار به کار بردن  گیاهان  مفید فوق   و خوردن انواع مواد مغذی و ارزشمند، رعایت نکات مراقبتی که در بالا به آنها اشاره شد را هم مد نظر قرار دهید. به این امید که همواره از موهای سالم، پرپشت و زیبای خود لذت ببرید.

به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم از مرور آن و همراهی با ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید. فراموش نکنید نظرات و تجربیات ارزشمند خود را با ما و دیگر دوستان‌تان هم درمیان بگذارید؛ ما همچنان مشتاق شنیدن آنها هستیم.