پاندمی کرونا تقریبا به دومین سال خود نزدیک می‌شود؛ ایامی که خاطره‌ای تلخ برای بسیاری از ساکنان این کره بود. از زمان اعلام شیوع بیماری کرونا در ووهان تا گسترش آن به بسیاری از کشورهای دیگر جهان، زندگی مردم هر روز به اشکال مختلف تحت‌الشعاع این معضل قرار داشت. صرفنظر از اثرات اجتماعی و اقتصادی این همه‌گیری، مردم این روزها با مشکلی دیگر به نام خستگی شغلی ناشی از  پاندمی هم مواجه شده‌اند که سلامت روان آنها را تحت‌تأثیر قرار داده است.

بیماری کووید 19 شاید نه به شدت اول، اما همچنان کمابیش جان افراد را در گوشه و کنار جهان گرفته و زندگی عادی مردمان این سیاره را مختلف کرده است. اگرچه واکسن‌های توزیع شده و روش‌های درمانی متنوع نوید بخش بازگشت جریان عادی  زنگی هستند، اما واقعیت غیرقابل انکار این است که همچنان تعداد فراوانی از مردم از اثرات این پاندمی گسترده در رنج و عذاب بوده و دچار فرسودگی شده‌اند.

ویروس کرونا-724press.com

اثرات این فرسودگی در جوامع امروزی به روشنی قابل مشاهده است؛ اینکه مردم دیگر تمایل چندانی به پیروی از دستورالعمل‌های حفاظتی نداشته و درعوض میزان خستگی روحی در میان مردم رو به افزایش است. اما پرسش اساسی اینجا است برای رفع این کسالت روحی که گریبانگیر بسیاری از مردم شده است، چه راهکاری وجود دارد؟

مطلب مرتبط:  نکات کلیدی برای مراقبت شخصی در زمان پاندمی کرونا

درادامه با ۷۲۴پرس در مرور این مطلب همراه باشید تا بفهمیم اثرات و نشانه‌های این خسته چیست و از کجا ناشی می‌شود. همچنین به مرور مواردی خواهیم پرداخت که برای بازسازی روحی و رفع این احساس ناخوشایند به آنها نیازمند هستیم. مطلبی جامع و مفید به ویژه برای کسانی  مثل من و شمای نوعی که از تأثیرات این پاندمی گسترده که ظاهرا حتی با وجود واکسن‌های موجود پایانی برایش متصور نیست، خسته و کلافه شدیم.

خستگی و تحلیل رفتگی کووید دقیقا چیست و چه مشخصاتی دارد؟

سوختن مثل کبریت، تحلیل رفتن-724press.com

خب این همان پرسش اساسی است که پیش  از هر کار دیگری باید به آن پاسخ دهیم. براساس اطلاعات ارائه شده از سوی سازمان بهداشت جهانی، این نوع خستگی به دلیل زندگی در طول بحران پاندمی کرونا ایجاد شده و موجب بی‌انگیزگی فرد شده است؛ به طوری که از بسیاری از خواسته‌های معمول یک زندگی عادی چشم پوشی می‌کند. این سازمان در ادامه هشدار می‌دهد این نوع خستگی درنهایت می‌تواند اثراتی به مراتب طولانی و ویرانگرتر داشته باشد. یک واقعیت انکارناپذیر در مورد این مشکل وجود دارد و اینکه این مسئله چیز عجیبی نیست و اتفاقا کاملا طبیعی است.

مطلب مرتبط: قرنطینه و ایجاد محدودیت در دوران کرونا: راه حل مناسب یا عامل بدتر شدن اوضاع؟

درابتدای شروع یک بیماری مسری، مهارت‌های بقا به صورت کوتاه مدت در فرد شروع به رشد و تبلور می‌کنند. ترس به شما انگیزه می‌دهد تا با قدرت به حرکت خود ادامه دهید. اما هرچه زمان بگذرد، عامل ترس کمرنگ و کمرنگ‌تر شده و درمقابل یأس و ناامیدی افزایش پیدا می‌کند. این یأس باعث ایجاد حس خستگی و تحلیل رفتن در فرد می‌شود؛ طوری که دیگر به وضعیت موجود رضایت داده و میلی  درجهت تلاش برای رهایی از این وضعیت و ادامه دادن مسیر در او باقی نمی‌ماند.

چگونه بفهمیم دچار خستگی ناشی از پاندمی کرونا شدیم؟

خستگی کادر درمان-724press.com

ظاهرا این نوع فرسودگی ممکن است از یک فرد تا فرد دیگر اثرات و نشانه‌های متفاوتی از خود نشان دهد، اما دراینجا به صورت مختصر به برخی از علائم رایج این مشکل می‌پردازیم:

  • احساس بدبینی و خستگی احساسی: این دو مورد از شایع‌ترین علائم فرسودگی  هستند. احساس خستگی عاطفی و حس بدبینانه نسبت به دنیای اطراف به خوبی مشهود است. محققان به عنوان نمونه‌های معتبر این علائم را در افرادی مشاهده کردند که در طول دوران همه‌گیری به ویژه در محیط‌های سخت، کار می‌کردند.
  • کاهش کارایی فرد در محیط کار: فرسودگی شغلی زمانی رخ می‌دهد که فرد دیگر روحیه و انگیزه‌ای برای پیشرفت در شغل و حرفه خود نداشته باشد. به علاوه فرد ممکن است نسبت به توانایی و مهارت‌های کاری خود دچار تردید شده و در درازمدت حتی ممکن است دیگر از پس انجام وظایف خود برنیاید. محققان در جریان بررسی‌های خود متوجه شدند که افراد دچار فرسودگی شغلی ناشی از پاندمی احساس می‌کنند در مسیر کاری خود شکست خورده‌اند.
  • داشتن حس عمیق تشویش و نگرانی در مورد آینده: دراین حالت فرد ممکن است نسبت به آینده خود، آینده جامعه خود یا حتی آینده جهان دچار نوعی نگرانی شود. به گزارش ۷۲۴پرس، محققان باور دارند این نوع اضطراب از این واقعیت نشأت می‌گیرد که فرد نمی‌تواند زمان دقیقی برای پایان همه‌گیری در نظر بگیرد. وقتی همه چیز خیلی دور از دسترس و غیرقابل پیش‌بینی به نظر برسد، اغلب مردم احساس می‌کنند که هیچ کنترلی روی جریان زندگی خود ندارند و همین مسئله عامل نگرانی و دلواپسی آنها است.
  • تمایل کمتر برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی: با فراگیر شدن یک بیماری، مردم  رفته رفته از اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک یا فاصله گذاری اجتماعی خسته می‌شوند. شاید بسیاری از ما در طول ماه‌های اخیر به کرات این حس را تجربه کرده باشیم، این نیاز به رها شدن از قید و بندهای مثل استفاده از ماسک یا شستن مرتب دست‌ها. این مسئله از دید کارشناسان ممکن است امری طبیعی باشد ولی بالطبع می‌تواند روی شیوع بیماری تأثیر گذاشته و اوضاع همه‌گیری بیماری را بدتر کند.

اما اگر این مشکل می‌تواند تا این حد روی زندگی روزمره ما تأثیر گذاشته و حال ما را از نظر روحی خراب کند، باید چگونه با آن مواجه شویم و از چه راه‌هایی با اثرات مخرب آن مقابله کنیم؟

راهکارهای مقابله با فرسودگی شغلی ناشی از کووید 19

اولین و مهمترین چیزی که باید در مورد حس خستگی ناشی از پاندمی بدانید این است که  این حس ناراحت‌کننده که ناشی از تحمل استرس در درازمدت است؛ چیزی کاملا طبیعی است. اما بیایید نگاهی دقیق‌تر به نتایج تحقیقات انجام شده داشته باشیم و ببینیم برای مقابله با فرسودگی شغلی ناشی از پاندمی کرونا باید از چه روش‌هایی کمک بگیریم:

حفظ زندگی روتین و معمول 

نوشتن برنامه روزانه-724press.com

کارشناسان حوزه بهداشت عمومی معتقد هستند در زمان روبرو شدن با بحران‌هایی شبیه به آنچه که امروز با آن مواجه هستیم، باید برنامه‌های زندگی روزمره را با همان نظم و روال معمول ادامه دهیم تا به حفظ سلامت روان خود کمک کنیم. البته این مسئله هم وجود دارد که تغییر شرایط کاری شاید پایبندی به نظرم و روتین معمول زندگی را تاحدی دشوار کرده باشد. به هرحال برخی در این دوران شغل خود را از دست داده‌اند و برخی دیگر در منزل به رتق و فتق  امور شغلی خود مشغول هستند.

در مواقع ناآرامی‌های اینچنینی، باید حواس خود را روی آن دسته از کارهای روزمره  متمرکز کنیم که برای حفظ معیشت و برطرف کردن نیازهای سلامتی خود به آنها نیاز داریم. اموری مثل تغذیه خوب و خواب کافی و فراموش نکنید که این دو اغلب بیشتری تأثیر را روی میزان استرس شما می‌گذارند.

از دید محققان، مسائل دیگری مثل انجام حرکات ورزشی یا معاشرت با دیگران و حفظ ارتباطات اجتماعی اموری ثانویه هستند. آنها همچنان برای حفظ سلامت روان شما اهمیت دارند اما شاید شرایط امروز به گونه‌ای است که لازم باشد کمی این عادات را تغییر داده و آنها را با نظم زندگی جاری خود هماهنگ کنید، حتی درصورت نیاز می‌توانید برای آنها جایگزین‌های مناسبی پیدا کنید.

تقویت روابط اجتماعی را فراموش کنید

تقویت روابط اجتماعی-724press.com

ایجاد روابط جدید و تقویت روابط قدیمی به صرف وقت و انرژی زیادی نیاز دارد. اگر احساس خستگی می‌کنید، شاید وقت آن رسیده که به دنبال شکل دادن به روابط جدید اجتماعی باشید. درواقع شاید این راهکار برای بهبود حال و هوای‌تان بسیار هم مفید باشد. به گفته محققان، این روابطه می‌تواند  به شما حس ارتباط داشتن را بدهد، بدون آنکه شما را زیاد از حد در معرض تخلیه عاطفی قرار دهد.

بااین‌حال باید به این نکته هم توجه داشته باشید که همه روابط ایجاد شده لزوما روابطی سالم و پایدار نیستند. بنابراین اگر هرکدام از روابط اولیه شما مشکل‌دار و به اصطلاح سمی باشد، ممکن است حتی شرایط شما را بدتر کند. یعنی حفظ آن حتی به مراتب فشاری بیشتر از تحلیل و خستگی ناشی از اپیدمی را به شما وارد کند.

فراموش نکنید شرایط هر فرد منحصربفرد و مخصوص به خود او است و شما متخصص روابط خود هستید. بنابراین اگر احساس می‌کنید درگیر یک رابطه مخرب  بوده و مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌اید، با کمک گرفتن از مشاور یا اعضای خانواده نسبت به پایان دادن به این مشکل اقدام کنید، خواه همه گیری وجود داشته باشد یا خیر.

از خطرات رفتارهای اعتیاد آور آگاهی پیدا کنید

دومینو-724press.com

کارشناسان حوزه بهداشت روان خاطرنشان می‌کنند وقتی فرد در معرض معضلاتی همچون بلاتکلیفی اقتصادی، ناامنی غذایی و انزوا قرار بگیرد، بیشتر با استرس دست و پنجه نرم خواهد کرد. هرچقدر میزان این استرس بیشتر باشد، احتمال ایجاد   مشکلات سلامت روان همچون اضطراب و افسردگی هم بیشتر می‌شود. درچنین شرایطی افرادی که از رفتارها و اختلالاتی همچون پرخوری یا اعتیاد رنج می‌برند، شاهد تشدید این مشکلات خواهند بود. به گزارش ۷۲۴پرس (724press.com)، یک مطالعه کوچک  نشان داد ۳۸% از افرادی که به دلیل اختلال خوردن تحت درمان قرار دارند، در اوایل همه گیری کرونا شاهد تشدید این مشکل بودند.

درهمین رابطه محققان به افراد توصیه می‌کنند:

۱. برای اوقات فراغت خود برنامه ریزی داشته و وقت خود را با انجام فعالیت‌های آرامش بخش و کارهایی که از انجام آنها لذت می‌برید، پر کنید.

۲. تنفس عمیق یا تنفس شکمی را به صورت مکرر تمرین کنید.

۳. انجام مراقبه و مدیتیشن را فراموش نکنید.

۴. در طول روز تجربیات مثبت خود را به صورت خاطرات روزانه جایی یادداشت کنید. حتی می‌توانید برای خود دفتر خاطرات بسازید.

میزان انعطاف پذیری خود را بالا ببرید

یوگا و افزایش انعطاف پذیری-724press.com

انعطاف پذیری به معنای توانایی بازگشت به زندگی بعد از تجربه شرایط سخت است. ورزشکاران حرفه‌ای  به ویژه در این مورد به خصوص عالی  عمل می‌کنند؛ چراکه عادت کرده‌اند ذهن و جسم خود را بعد از تجربه مسائلی همچون خستگی، آسیب دیدگی جسمانی و بلندپروازی‌های شدید خود، به اصطلاح ریکاوری کرده و به حالت نرمال برگردانند.

مطلب مرتبط:  آیا با ورزش می‌توانیم مغزی جوان و فعال داشته باشیم؟

تاب‌آوری ممکن است یک ویژگی طبیعی و شخصیتی باشد، اما شما می‌توانید آن را درخودتان ایجاد کنید. به گزارش ۷۲۴پرس، محققان راهکارهای زیر را به عنوان راه‌هایی برای تقویت تاب آوری و منعطف شدن فرد پیشنهاد می‌کنند:

  • خودباوری: مرتب نکات مثبت را به خودتان یادآوری کنید، به عنوان مثال به همه مراحلی که در گذشته با موفقیت آنها را پشت سر گذاشته‌اید فکر کنید.  اعتماد کردن به خود یکی از مهارت‌های مهم در زمینه تقویت انعطاف پذیری است.
  • توجه به زمان حال: ذهن خود را آماده و آگاه نگه دارید و همواره به زمان  حال توجه کنید. این ذهن آگاهی هم می‌تواند روی میزان تاب آوری فردی اثرگذار باشد.
  • ورزش کردن: ورزش نه تنها مقاومت بدن شما را افزایش می‌دهد، بلکه براساس شواهد موجود ورزش کردن می‌تواند میزان انعطاف پذیری مغز را هم بالا ببرد.

چگونه از غرق شدن خود در اخبار کووید 19 جلوگیری کنیم؟

دنبال کردن اخبار-724press.com

در اوایل شروع موج همه گیری بیماری کرونا، بسیاری از مردم به صورت مرتب، روزانه یا حتی ساعتی، اخبار مرتبط را دنبال می‌کردند. اما زمانی که رفته رفته خستگی ناشی از کرونا همه‌گیر شد، گروهی ازمردم از رسانه‌های رویگردان شدند. درواقع پیگیری بیش از اندازه اخبار باعث ایجاد حس اضطراب در آنها شده و درادامه مردم را وادار کرده بود درحد ممکن از منابع خبری فاصله بگیرند.

بنابراین اگر احساس می‌کنید زندگی‌تان تحت تأثیر اخبار کرونا است و شما را کلافه کرده  است شاید وقت آن رسیده که به دو توصیه مهم کارشناسان بهداشتی در این زمینه توجه کنید:

  • محدود کردن مرور اخبار به زمان مشخص: برخی از افراد معتقد هستند تنها لازم است در طول روز یک مرتبه کانال‌های خبری را چک کرده و اخبار مرتبط با نیاز خود را مرور کنند. همچنین بهتر است هر روز در همان زمان تعیین شده این کار را انجام دهید تا نظمی هم به این مسئله داده باشید.
  • از منابع معتبر و قابل اعتماد استفاده کنید: منابع معتبر استفاده شده از سوی سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها  مشخص کردند وقتی پوشش خبری مرتبط با پاندمی کرونا با تفاسیر احساسی همراه می‌شود، اضطراب و نگرانی در میان مخاطبان افزایش پیدا می‌کند و خب این نگرانی در ادامه اسباب تحلیل رفتن و خستگی روحی فرد می‌شود. پس بهتر است به جای دنبال کردن هر خبر معتبر یا شایعه‌های بی‌اساس پخش توسط شبکه‌های خبری غیرقابل اعتماد، از یک منبع خبری که به آن اطمینان کافی دارید استفاده کنید.

چه زمانی باید از دیگران کمک بگیریم؟

کشتی کاغذی-724press.com

همیشه این نکته را به خاطر داشته باشید که مهم است بدانید تنها نیستید. خستگی و تحلیل رفتگی شغلی امروز واقعیتی انکارناپذیر است که بسیاری از مردم در گوشه و کنار جهان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. اما اگر به هر دلیلی حس کردید اوضاع از کنترل خارج شده و نیازمند کمک هستید، در گرفتن این کمک ذره‌ای تردید نداشته باشید.

مطلب مرتبط:  از نداشتن انگیزه در زندگی رنج می‌ برید؟ این راهکارها به شما کمک خواهند کرد

فراموش نکنید اضطراب به صورت مداوم حتی در مقادیر کم هم می‌تواند روی سلامتی شما، روابط و همینطور بازده و عملکرد روزانه‌تان اثرگذار باشد. همچنین اگر علائم افسردگی را تجربه می‌کنید یا انگیزه محافظت از سلامت خود و عزیزان‌تان را از دست داده‌اید هم شما دچار این مشکل شده‌اید و باید در اسرع وقت فکری برای رفع و درمان آن بکنید. برای گرفتن کمک می‌توانید از مراکزی که به صورت آنلاین به خدمت رسانی مشغول هستند کمک بگیرد. حتی گاهی یک دردودل کوچک با یک دوست نزدیک هم می‌تواند ذهن‌تان رابه اندازه‌ای آرام کند که بتوانید با دیدی روشن به وضعیت خود نگاه کرده و بهترین گزینه را برای درمان مشکل خود انتخاب کنید.

خاطره نویسی-724press.com

نظر شما در مورد خستگی روحی و شغلی ناشی از اپیدمی کرونا چیست؟ آیا شما هم این روزها چنین احساساتی را تجربه کرده‌اید؟ به نظر شما چگونه می‌توان به این خستگی غلبه کرده و زندگی را همچنان با شور و شوق و امید به آینده ادامه داد؟ آیا در شرایط کنونی اصلا چنین چیزی امکان پذیر است؟ فراموش نکنید ما همچنان منتظر شنیدن نظریات و تجربیان شما عزیزان هستیم، آنها را باما در ۷۲۴پرس دات کام درمیان بگذارید.