چاقی بیماری عصر مدرن است که به صورت مستقیم و غیر مستقیم با بروز انواع بیماری‌ها و مشکلات سلامتی درارتباط است. دراین میان چاقی به ویژه در میان تنه و شکم، معضلی است که برای رفع آن باید کمی روی سبک زندگی خود تجدید نظر کنیم. اما آیا می‌دانید کدام راهکار برای کاهش چربی شکمی مفید است و چه باورهای غلطی در این زمینه وجود دارد؟ در ادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید تا نگاهی به معضلی به اسم چربی شکمی داشته باشیم.

شاید شما هم  از این موضوع اطلاع  داشته باشید که  تجمع بیش از حد چربی به ویژه در ناحیه شکم، خطرناک‌تر از تجمع چربی در نواحی دیگر  همچون  ران یا باسن است. چربی شکمی اغلب با مشکلات جدی سلامتی همچون بروز بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع دو در ارتباط است. شاید ذکر این نکته هم بد نباشد که بدانید گاهی این  عامل ژنتیکی است که باعث ایجاد استعداد  چاقی در فرد شده و حتی به تعیین محل جمع  شدن چربی اضافه هم کمک می‌کند، اما همواره انتخاب سبک زندگی نامناسب می‌تواند این مشکل را خطرناک‌تر  کند.

وزن کردن خود-724press.com

چه مواد غذایی باعث ایجاد چربی شکمی‌ می‌شوند؟

خوردن غذاهای چرب همواره یکی از مواردی است که ممکن است باعث تجمع چربی درناحیه  شکمی شود، به عبارتی دریافت کالری اضافی به هر شکل ممکن، می‌تواند سایز دور کمر شما را افزایش دهد. بااین‌حال این تنها دلیل مشکل نیست. اگر بخواهیم از زاویه درست به مشکل تجمع چربی در ناحیه شکم نگاه کنیم، باید بگوییم عوامل گوناگونی همچون ژنتیک، رژیم غذایی، سن و سبک زندگی فرد همگی می‌توانند سهمی مهم در ایجاد این مشکل داشته باشند. پس شما برای رفع آن باید عادات غذایی خود را تغییر داده و سبک زندگی‌تان را اصلاح کنید تا بتوانید با برآمدگی ناحیه شکم خود مبارزه کرده و آن را برای همیشه محو و نابود کنید.

مطلب مرتبط: راهکارهای کاهش چربی شکمی

درکنار آن هر زمان که به خرید رفتید، حتما برچسب مواد غذایی آماده را بخوانید، چربی‌های اشباع را کنار گذاشته و درعوض مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهید و درنهایت  اشتهای خود را کنترل کرده و میل خود به مصرف فست فود و شیرین‌های تهیه شده از قند تصفیه شده را کاهش دهید. اما با ۷۲۴پرس همراه باشید تا نگاهی دقیق‌تر به مواد خوراکی داشته باشیم که زیاده‌روی در مصرف آنها می‌تواند به سادگی شما را دچار معضل چاقی شکمی کند.

نوشابه و نوشیدنی‌های مضر

کوکاکولا شیشه ای و قوطی-724press.com

همانگونه که گفتیم دریافت هرگونه کالری اضافه می‌تواند باعث بزرگ‌تر شدن شکم شود؛ اما مصرف نوشیدنی‌های شیرین و البته نوشیدنی‌های مضر،  کالری دریافتی شما را تاحد بسیاری بالا می‌برد. براساس تحقیقات انجام شده به نظر می‌رسد بین مصرف الکل و افزایش سایز دور کمر رابطه‌ای مستقیم وجود دارد. از آنجایی که کبد شما هم  تحت‌تأثیر این مسئله قرار می‌گیرد، این امر روی چربی شکمی اثر می‌گذارد؛ ضمن آنکه مطالعات دیگر نشان دادند الکل با تأثیر روی هورمون‌های تنظیم کننده احساس سیری، باعث ایجاد حس گرسنگی و بالطبع پرخوری فرد می‌شود. درنتیجه میزان کالری دریافتی مرتب بیشتر می‌شود و خب، هر کالری اضافی به معنای ذخیره چربی بیشتر در بدن است.

مطلب مرتبط: ۵ نوع شکم که ربطی به اضافه وزن ندارند

به گزارش ۷۲۴پرس و براساس اطلاعات ارائه شده از سوی انجمن قلب آمریکا، انواع نوشیدنی‌های شیرین و نوشابه منبع شماره یک قندهای افزودنی در رژیم غذایی مردم جهان به ویژه آمریکایی‌ها  است. هر قند اضافه به معنای کالری اضافه است؛ چیزی اگر به دنبال کاهش وزن و کاهش چربی انباشته شده در ناحیه شکم هستید، باید از آن به صورت جدی اجتناب کنید. از طرف دیگر شربت ذرت که فروکتوز بالایی دارد، این روزها به تدریج جایگزین شیرین کننده اصلی نوشابه یعنی قند تصفیه شده، شده  است که شاید کمی کمک‌کننده باشد؛ چون در مبحث اپیدمی چاقی، قند تصفیه شده به عنوان عاملی بالقوه شناخته می‌شود.

اما آیا استفاده از این نوشابه‌های رژیمی کمک‌کننده است؟ اگرچه درجریان برخی از تحقیقات انجام شده مشخص شد افراد با جایگزین نوشابه‌های معمولی با انواع رژیمی موفق به محدود کردن کالری و درنتیجه کاهش وزن خود شدند، اما مطالعات دیگری هم نشان دادند که حتی مصرف نوشابه‌های رژیمی هم می‌تواند منجر به چاقی فرد شود.

چربی‌های ترانس

روغن مایع-724press.com

محققان دانشگاه ویک فارست در خلال آزمایشات خود متوجه شدند چربی‌های ترانس که از طریق  مصرف روغن‌های هیدروژنه تولید می‌شوند، باعث افزایش چربی دور شکم می‌شوند.  چربی‌های ترانس ممکن است در تهیه و آماده کردن مواد غذایی همچون مارگارین، شیرینی، کلوچه، کراکر و  به ویژه در اغلب غذاهای سرخ شده به وفور استفاده شود که همین امر نشان می‌دهد چرا باید مصرف این نوع مواد غذایی را به حداقل رساند.

فست فود

فست فود-724press.com

بیشتر انواع مواد غذایی که از آنها با عنوان فست فود یاد می‌کنیم، اغلب غذاهایی پرچرب و پرکالری هستند که به دلیل جذابیت طعم و مزه و البته ظاهرشان، به وفور مصرف می‌شوند.  پرواضح است که پرخوری، به ویژه مصرف وعده‌های بزرگ از غذاهای فست فودی، باعث افزایش وزن و افزایش چربی‌های شکمی می‌شود. بسیاری از رستوران‌های فعال در زمینه عرضه محصولات فست فودی اغلب اطلاعات چندانی در مورد ارزش غذایی  محصولات خود ارائه نمی‌کنند. شاید این مسئله در نگاه اول چندان مهم به نظر نرسد، چون به هرحال فرد آگاهانه به دنبال مصرف غذاهای پرکالری با ارزش غذایی کم است. اما براساس برخی از مطالعات موجود مشخص شد اگر این اطلاعات به مردم عرضه شود، آنها اغلب تمایل دارند غذاهایی با کالری کم‌تر سفارش دهند.

مطلب مرتبط: با مصرف این نوشیدنی‌ ها قبل از خواب، از شر چربی‌ های شکم خلاص شوید

چه مواد غذایی به رفع چربی شکمی کمک می‌کنند؟

اما اگر از غذاهای مضر که عامل ایجاد چربی شکمی هستند صحبت می‌کنیم، بدنیست نگاهی هم به مواد خوراکی داشته باشیم که می‌توانند به ما  در رفع این مشکل کمک کنند.

چای سبز و بلوبری

چای سبز و بلوبری-724press.com

براساس گزارش منتشر شده در مجله تغذیه، اگر همراه با ورزش به نوشیدن چای سبز روی بیاورید، شاهد کاهش وزن خود خواهید بود. محققان معتقد هستند مواد موجود در چای سبز موسوم به کاتچین (Catechin)، بدن را برای سوزاندن کالری‌های اضافی تحریک کرده و از این راه باعث از بین رفتن چربی‌های انباشته شده در ناحیه شکم می‌شوند. 

مطلب مرتبط:  راز سلامتی چای سبز و سیاه چیست؟

بلوبری هم چنین خاصیتی دارد؛ دست کم آزمایشات انجام شده روی جوندگان که مؤید چنین اثراتی است. به عنوان نمونه در یک مطالعه روی موش‌های چاق مشخص شد در موش‌هایی که برای مدتی رژیم غذایی غنی از بلوبری داشتند،  کاهش چربی شکمی قابل مشاهده بود.

مصرف غلات کامل

غلات کامل مثل گندم جو، جو گرک-724press.com

برای کاستن از اندازه دور کمر، بدنیست غلات کامل را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید. به عنوان نمونه می‌توانید به جای برنج سفید از برنج قهوه‌ای استفاده کنید. غذاهای تصفیه یا فرآوری شده را حذف کنید و به جای آن رژیمی غنی از غلات کامل یا به عبارتی سرشار از فیبر را دنبال کنید که می‌تواند چربی‌های اضافی جمع شده در ناحیه شکم و پهلوها را به تدریج  کاهش دهد.

کوسکوس یا بلغور عربی، اسپاگتی و دانه‌های ذرت از دانه‌های تصفیه شده تهیه می‌شوند، هرچند که ممکن است انواعی از آنها تهیه شده از غلات کامل هم موجود باشد. اما درعوض ذرت بوداده یک  خوردنی تهیه شده از غلات کامل است که می‌تواند فیبر دریافتی شما را تأمین کند. بهترین روش تهیه پاپ کورن روشی است که  از روغن چندانی برای آماده کردن آن استفاده نشده باشد.

مطلب مرتبط:  ذرت مکزیکی را خودتان در منزل تهیه کنید

اگر می‌توانید ذرت را در منزل بو داده و استفاده کنید، اما اگر چنین امکانی ندارید و از پاپ کورن‌های آماده یا نیمه آماده  استفاده می‌کنید، بهتر است برچسب روی بسته‌بندی را به دقت مطالعه کنید تا مطمئن شوید که  روغن‌های مضر  در تهیه آن به کار نرفته باشد.

پاپ کورن یا ذرت بوداده-724press.com

فراموش نکنید که غلات کامل همواره بهتر از انواع تصفیه شده آن هستند؛ چون هم فیبر بالایی دارند و هم فرآیند هضم آنها مدت بیشتری طول می‌کشد. درنتیجه شما مدت زمان بیشتری احساس سیری می‌کنید و سطح گلوکز خون ‌تان پایین آمده و شاهد کاهش چربی  بدن خواهید بود.

اما در کنار سبک زندگی، مسائل جانبی دیگری هم وجود دارد که می‌تواند فرد را مستعد تجمع چربی در ناحیه شکم کند. به عنوان نمونه جنسیت یکی دیگر از نکاتی است که می‌تواند روی تجمع چربی‌های شکمی تأثیرگذار باشد. به صورت کلی مردان به دلیل تفاوت هورمون‌های جنسی، بیش از زنان مستعد ذخیره چربی در ناحیه شکمی هستند.

به این نکته هم توجه داشته باشید که تاقبل از چهل سالگی، در زنان بیشتر شاهد تجمع چربی در نواحب همچون لگن، ران و باسن هستیم. اما بعد از چهل سالگی و با کاهش سطح استروژن خون، چربی بدن در ناحیه شکم هم انباشته می‌شود. 

تصورات و باورهای نادرست در مورد چاقی شکمی

کرانچ-724press.com

یکی از تصورات غلط رایج در مورد کاهش وزن، این نکته است که چربی‌های ناحیه شکمی، چربی‌هایی سرسخت هستند که به این راحتی ‌ها نمی‌توان از وجودشان خلاص شد! اما بهتر است بدانید وقتی شروع به کاهش وزن می‌کنید، به احتمال زیاد این امر از میان تنه آغاز خواهد شد. کاهش وزنی که نتیجه پیروی از یک برنامه متعادل باشد، هر نوع چربی از جمله چربی شکمی را کاهش می‌دهد. فراموش نکنید در وهله اول بهترین راهکار برای کاهش اندازه دور کمر و شکم، تغذیه سالم و انجام ورزش به صورت منظم است.

مطلب مرتبط: ۸ تمرین چربی‌سوز شکم که می‌توانند شما را سالم‌تر کنند

اما در باب ورزش کردن هم باورهای نه چندان درستی در مورد چربی‌های شکمی وجود دارد. به عنوان نمونه درست است که انجام حرکات ورزشی همچون دراز نشست، کرانچ یا دیگر تمرینات  باعث تقویت ماهیچه‌های اصلی شکمی و درنتیجه کاهش تجمع چربی موجود در آنها می‌شود؛ اما باید بدانید که آنها به صورت خاص روی چربی شکم کار نمی‌کنند. به عبارتی انجام ورزش‌های نقطه‌ای که متمرکز بر یک بخش خاص از بدن نباشد، تأثیری روی چربی شکم ندارد. تنها راه‌حل درست از بین بردن این چربی‌ها یا هرنوع تجمع چربی در دیگر نقاط بدن، رژیم غذایی خوب و ورزش است. به همین خاطر انجام تمرینات ورزشی همچون دویدن، شنا کردن، دوچرخه سواری و تنیس را از یاد نبرید؛ چون همگی راه‌هایی ایده‌آل برای کاهش چربی بدن هستند.

رابطه چربی شکم و بیماری‌های قلبی عروقی

چاقی و بیماری قلبی به روایت تصویر-724press.com

به نظر می‌رسد چربی شکمی به ویژه روی قلب تأثیراتی مخرب دارد. به گزارش ۷۲۴پرس (724press.com)، مطالعات متعدد نشان دادند چربی شکمی با مشکلاتی همچون نارسائی قلبی، تصلب شرایین، سکته و دیگر مشکلات قلبی و عروقی در ارتباط است. همچنین بیماری‌هایی همچون پوکی استخوان، زوال عقل، آلزایمر، دیابت، سرطان روده بزرگ، سندرم متابولیک، فشار خون بالا و دیگر مشکلات سلامتی هم به نحوی با تجمع چربی در ناحیه شکم ارتباط دارند.

برای رفع مشکل چربی انباشته در ناحیه شکم چه کاری انجام دهیم؟

میوه و سبزیجات-724press.com

اکثر شواهد علمی موجود از این مسئله حکایت دارند که پیروی از یک رژیم غذایی کنترل شده سرشار از میوه، سبزیجات، غلات کامل، لبنیات کم چرب، لوبیا، آجیل، انواع مغزها، گوشت بدون چربی، ماهی، تخم مرغ و  گوشت انواع ماکیان، اساس یک رژیم غذایی سالم هستند که می‌تواند تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را تأمین کند؛ درحالی که از این برنامه غذایی پیروی می‌کنید، توصیه متخصصان تغذیه را هم مد نظر قرار داده و با نیم الی یک ساعت ورزش  به صورت روزانه یا هفتگی، روند کاهش وزن خود را سرعت ببخشید.

مطلب مرتبط:  ۱۰ روش برای کم کردن چربی دور شکم

سلامتی نعمتی است که متأسفانه تا آن را از دست ندادیم، از قدر و قیمت آن مطلع نیستیم. پس پیش از آنکه پرخوری و کم تحرکی این نعمت ارزشمند را از شما دریغ کند، به فکر افتاده و با تغییر سبک زندگی، عمر آن را طولانی‌تر کنید.

به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم از این مرور کوتاه و همراهی با ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید. فراموش نکنید تجربیات و دیدگاه‌های خود را با ما و دیگر دوستان‌تان هم درمیان بگذارید.