احتمالا خیلی از شما در زمان خرید گردو با این سوال مواجه شده‌اید که گردو با پوست بخرید بهتر است یا گردو بدون پوست. برای رسیدن به پاسخ این سوال لازم است تفاوت این دو مدل گردو را به خوبی درک کنید. هم‌چنین طريقه خشك كردن گردو تازه در منزل نیز سوالیست که ممکن است برای برخی از شما وجود داشته باشد؛ ما در این مقاله قصد داریم این دو موضوع مرتبط با گردو را به شما توضیح دهیم.

قبل از اینکه با تفاوت‌های گردو با پوست و بدون پوست آشنا شوید، ابتدا لازم است نکاتی را در مورد گردو با پوست بدانید.

گردو با پوست سبز

زمانی که گردوها از درخت چیده می‌شوند، دارای یک پوسته سبزرنگ در اطراف خود هستند. این پوسته باید حداکثر تا یک هفته بعد از چیده شدن گردو از درخت، از آن جدا شود در غیر این صورت مغز داخلی گردو می‌سوزد و رنگش تیره می‌شود؛ با این اتفاق طعم و کیفیت گردو به میزان زیادی کاهش می‌یابد.

گردو با پوست قهوه‌ای

در زیر پوسته سبزرنگ، یک پوسته چوبی قهوه‌ای قرار دارد. بعد از اینکه پوسته سبز از گردو جدا شد، لازم است حتما گردوها را با روشی که در زیر توضیح می‌دهیم، خشک کنید در غیر این صورت در مدت کوتاهی مغز داخلی آن‌ها جمع می‌شود و کیفیت و طعم آن تغییر می‌کند.

طريقه خشك كردن گردو تازه

ساده‌ترین راه برای خشک کردن گردو با پوست این است که ابتدا گردوها را به مدت ۲ روز روی یک سینی یا پارچه بزرگ زیر نور آفتاب قرار دهید و سپس آن‌ها را ۷ روز دیگر در سایه بگذارید تا به طور کامل آب موجود در گردو تبخیر شده و گردوها خشک شوند.

بعد از این مدت حتما تعدادی از گردوها را بشکنید تا مطمئن شوید که گردوها به خوبی خشک شده‌اند؛ اگر رطوبت در گردو باقی مانده باشد، مغز گردو ممکن است بعد از مدتی کپک بزند و خراب شود. پس اگر گردو هنوز به صورت کامل خشک نشده بود، چند روز دیگر آن را در هوای آزاد قرار دهید تا آب اضافی آن هم بخار شود.

بعد از اینکه از خشک بودن گردوها مطمئن شدید، می‌توانید آن‌ها را در یک کیسه قرار دهید، سر آن را محکم ببندید و سپس کیسه را در یک مکان خشک و خنک نگهداری کنید؛ در این صورت گردو تا مدت‌ها تازه و سالم باقی خواهد ماند.

تفاوت گردو با پوست و گردو بدون پوست

با توجه به مطالب بالا، زمانی که صحبت از گردو با پوست می‌شود، مقصود همان گردو با پوست چوبی است؛ پس ما می‌خواهیم متوجه شویم که از بین گردو با پوست چوبی و مغز گردو، کدام یک بهتر است. برای پی بردن به این مورد ابتدا باید تفاوت این دو مدل گردو را بشناسید:

۱. تفاوت در نگهداری و میزان ماندگاری

گردو بدون پوست نسبت به گردو با پوست کمی حساس‌تر است و اگر به خوبی از آن نگهداری نکنید، به مرور تغییر رنگ و کیفیت می‌دهد، عطر خود را از دست داده و طعم آن به سمت تلخی می‌رود.

برای افزایش ماندگاری هر دو این گردوها باید آن‌ها را در مکان خشک و خنک نگهداری کنید؛ گرما و رطوبت دو دشمن اصلی گردو محسوب می‌شوند.

در شرایط یکسان، نگهداری گردو با پوست از مغز گردو ساده‌تر است، گردو با پوست مدت بیشتری تازه و سالم می‌ماند و ماندگاری آن نیز بیشتر است.

۲. تفاوت در کیفیت و ظاهر مغز گردوها

خرید گردو با پوست کمی ریسک دارد چون ممکن است درونش خراب باشد و یا مغز آن کیفیت نداشته باشد ولی این مشکل برای مغز گردو آماده وجود ندارد؛ پس مهم است که حتما گردو را از مکان‌هایی خریداری کنید که کیفیت محصولاتش تضمین‌شده باشد.

در مورد ظاهر مغز گردوها نیز باید بگوییم که ممکن است در هنگام شکستن گردو با پوست، مغز گردوها کمی خرد شوند و ظاهر زیبایی نداشته باشند در حالی که گردوهای بدون پوست یک‌دست‌تر و سالم‌تر هستند.

۳. تفاوت در قیمت

طبیعتا گردو با پوست از گردو بدون پوست ارزان‌تر است زیرا شما بعد از خرید این گردو نیاز به یک مرحله کار اضافی برای خارج کردن مغز گردو دارید و در نهایت برای داشتن یک کیلوگرم مغز گردو، باید حدود دو الی دو و نیم کیلو گردو با پوست خریداری کنید.

درست است که برای خرید گردو بدون پوست باید پول بیشتری بپردازید ولی از طرفی در زمان خود صرفه‌جویی کرده‌اید.

بالاخره گردو با پوست بهتر است یا بدون پوست؟

ما در بالا به تفاوت گردو با پوست و گردو بدون پوست اشاره کردیم. اینکه کدام گردو بهتر است، کاملا بستگی به سلیقه و نظر شخصی شما دارد. گردوی با پوست ماندگاری بالاتری داشته و قیمت آن نیز پایین‌تر است ولی از آن طرف گردوی بدون پوست هم مزایای خاص خودش را دارد. طبیعتا استفاده از گردوی بدون پوست راحت‌تر است، آسان‌تر می‌توان کیفیت آن را سنجید، هم‌چنین ظاهر گردوها هم حفظ شده و کمتر خرد می‌شوند.

منبع: مقاله "نگهداری گردو با پوست یا بدون پوست" درکام

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی ۷۲۴پرس در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.