از زمان شیوع بیماری کرونا، همزمان با بررسی‌های علمی پیرامون تولید داروهای شیمیایی و ساخت واکسن‌های مناسب برای جلوگیری از ابتلای افراد، بررسی روی خواص مواد غذایی هم آغاز شد که ممکن بود به صورت جانبی تأثیراتی در بهبود وضعیت بیماران داشته باشند. یکی از عوارض جانبی ابتلا به کرونا، ایجاد آبشار التهابی دربدن فرد مبتلا است که می‌تواند به وخیم‌تر شدن وضع بیمار منتهی شود. به همین خاطر بسیاری از پزشکان سنتی به افراد توصیه کردند از زردچوبه برای کنترل التهاب کمک بگیرند.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Lifehack، زردچوبه، ادویه‌ای طلایی رنگ و معروف که داستانی بس جذاب و باشکوه دارد؛ درحالی که این ادویه منحصربفرد نقشی کلیدی در فرهنگ غذایی و محلی کشورهای گوناگون ایفا می‌کند، جهان غرب به تازگی با خواص بی‌نظیر آن در زمینه بهبود سلامت عمومی آشنا شده است. به طوری که این روزها شاهد استفاده گسترده از آن در تهیه انواع محصولات غذایی و اضافه شدنش به موادی همچون شیر، لاته، غلات، مکمل‌ها و دیگر محصولات مراقبت شخصی هستیم.

زرچوبه،شیر زردچوبه،دارچین-724press.com

ازدیرباز زردچوبه به عنوان یک داروی سالم و طبیعی برای رفع یا بهبود مشکلاتی همچون عفونت و التهاب شناخته شده است و حتی آن را عامل افزایش ایمنی بدن می‌دانند. اما آیا این ادویه جادویی به واقع درمانی برای بسیاری از مشکلات سلامتی ما است؟ درادامه این مطلب با ۷۲۴پرس همراه باشید تا بیشتر با این ادویه آشنا شده و مزایا و خطرات آن برای سلامت فردی را با موشکافی بیشتری مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم چه شد که غربی‌ها اینگونه به این ادویه علاقمندند شدند.

مطلب مرتبط: خواص زردچوبه برای سلامت انسان

زردچوبه، چیزی فراتر از یک ادویه معمولی

برای درک بهتر خواص زردچوبه بیایید در قدم اول چند واقعیت جالب و سرگرم کننده در مورد زردچوبه را مرور کنیم:

  • زردچوبع عمدتا در مناطقی از آسیا همچون هند و همچنین در آمریکای مرکزی کشت شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد
  • زردچوبه دراصل از ریزوم خشک شده که همان ریشه گیاه گل‌دار است، تهیه می‌شود که به نوعی با خانواده زنجبیل هم در ارتباط است
  • از زردچوبه به عنوان ادویه طلایی یا زعفران هندی یاد می‌شود
  • طعم زردچوبه کمی تلخ و تند مزه بوده و به غذا رنگ زرد خاصی می‌بخشد
  • استفاده از زردچوبه بخشی جدایی ناپذیر از صنایع گوناگون همچون زیبایی، داروسازی، بهداشت، مواد خوراکی، نوشیدنی و حتی منسوجات و پوشاک است
  • ریشه خشک زردچوبه را می‌توان به طرق گوناگون آماده فروش در بازار کرد؛  از جمله به شکل قرص، ژل، کپسول، پودر، چای و عصاره که همگی به صورت تجاری به فروش می‌رسند

آیا مصرف زردچوبه می‌تواند به عنوان یک راه درمان مورد توجه قرار بگیرد؟

ریزوم و پودر زردچوبه-724press.com

با تمام تفاسیر فوق شاید این پرسش ذهن شما را هم به خود مشغول کرده باشد که آیا با وجود این همه خاصیت می‌توان از زردچوبه به عنوانی راهی برای بهبود یا درمان بیماری استفاده کرد؟ پرواضح است که زردچوبه دلیل خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی خود، از دیرباز به عنوان بخشی از فرهنگ غذایی شرقی و طب آیورودا جا افتاده؛ طبی که به عنوان طب سنتی هند به شهرت رسیده است. در این سیستم پزشکی باستانی، زردچوبه را برای رفع التهاب داخلی و خارجی استفاده کرده و به کمک آن بیماری‌های مختلفی همچون دردهای مزمن تا حتی رماتسیم را درمان می‌کنند.

مطلب مرتبط: نوشیدنی شیر طلایی چیست، چه خواصی دارد و چگونه تهیه می‌شود؟

به گزارش ۷۲۴پرس، مطالعات اخیر انجام شده در سیستم پزشکی و بهداشتی کشورهای غربی به بررسی و مطالعه ویژگی‌های ضدالتهابی زردچوبه اختصاص یافته است که به عنوان یک داروی بالقوه برای درمان چندین بیماری مورد توجه است. شاید عمده ویژگی‌های درمانی زردچوبه به دلیل وجود نوعی پلی فنول موسوم به کورکومین است که ماده اصلی و فعال تشکیل دهنده آن است. کورکومین دارای خواص ضد التهابی طبیعی بوده و یک آنتی اکسیدان طبیعی است. به همین خاطر زردچوبه می‌تواند دارویی مؤثر برای درمان چندین بیماری مختلف باشد که در همه آنها التهاب یک شاخص کلیدی است. کورکومین سیگنال دهی چند نوع مولکول خاص را مسدود می‌کند که فعالیت «NF-κB» یا ژن‌های هدفی را محدود می‌کنند که مسئول توسعه و پیشرفت مشکلات التهابی در سطح سلولی هستند. همین مسئله شاید عمده دلیل باشد که چرا کورکومین تااین اندازه برای درمان و بهبود این بیماری‌ها مؤثر است.

زردچوبه به صورت پودری و برش خورده-724press.com

اما از جمله مزایای سلامتی که این ادوه طلایی رنگ به صورت بالقوه از آنها برخوردار است می‌تواند به موارد زیر اشاره کرد:

آرتریت: زردچوبه قادر است علائم شایع بیماری آرتریت همچون درد و تورم مفاصل را با مسدود کردن سیتوکین‌ها (cytokines) یا مولکول‌های پروتئینی محلول در آب و دیگر آنزیم‌های التهابی کاهش دهد.

مطلب مرتبط: غذاهای ممنوعه برای افراد مبتلا به التهاب مفاصل یا آرتریت

بهبود عملیات گوارش: زردچوبه به ویژه در فرهنگ آشپزی سنتی جوامع شرقی بسیار پرکاربرد بوده و از آن برای کمک به هضم غذا استفاده می‌شود. بنابراین مصرف زردچوبه می‌تواند به رفع یا بهبود شماری از مشکلات خاص گوارشی همچون سندرم روده تحریک‌پذیر کمک کند. بااین‌حال ما هنوز نیازمند انجام تحقیقات بیشتری در زمینه تأیید نقش زردچوبه در درمان اختلالات گوارشی داریم.

سرطان: خواص ضدالتهابی زردچوبه همچنین ممکن است بتواند جلوی رشد تومورهایی را بگیرد که درنهایت منجر به بروز انواع خاصی از سرطان‌ها و مولتیپل میلوما (multiple myeloma) یا میلوم متعدد می‌شوند. هرچند باید تحقیقات بیشتری برای تأیید این نقش انجام شود.

بیماری دیابت: بررسی‌هایی که اخیرا انجام شده‌اند نشان می‌دهد کورکومین می‌تواند از بروز دیابت نوع ۲ و ایجاد اختلالات مرتبط با آن پیشگیری کرده یا حتی باعث بهبود و درمان آن شود. بااین‌حال با توجه به پیچیدگی‌های بیماری دیابت، سخت است که بتوانیم به این سرعت به نتایج قطعی در این زمینه برسیم.

مشکلات و بیماری‌های ریوی: برخی از مطالعات انجام شده نشان دادند زردچوبه باعث کاهش التهاب شده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. به علاوه این ادویه جادویی می‌تواند با بیماری آلرژی مبارزه کرده و بیماری‌های مزمن ریوی همچون آسم را بهبود ببخشد. براساس یک بررسی تحقیقاتی مشخص شد کورکومین یک درمان بی‌خطر و بدون عوارض جانبی شدید برای درمان بیماری‌های ریوی است، هرچند مصرف آن ممکن است با برخی داروهای خاص تداخل ایجاد کند. اما درمجموع نتایج این مطالعه بسیار دلگرم‌کننده است و این انگیزه را ایجاد می‌کند که با انجام تحقیقات بیشتری بتوان از کورکومین به عنوان یک روش درمان برای آسم، برونشیت و دیگر بیماری‌های مزمن ریوی بهره برد.

ریزوم خشک زردچوبه و پودر آسیاب شده آن-724press.com

از طرف دیگر به نظر می‌رسد مصرف زردچوبه می‌توان به بهبود مشکلات زیر هم کمک کند:

سلامت مغز: براساس شماری از تحقیقات انجام شده به نظر می‌رسد کورکومین قادر است از ابتلای افراد به چندین بیماری همچون آلزایمر، زوال عقل، افسردگی، انحطاط مغز و دیگر بیماری‌های مرتبط با بالارفتن سن جلوگیری کند. از آنجایی که این مطالعات روی جوامع آماری کوچک انجام شده، نتایج آن هنوز کاملا تأیید نشده و ما نیازمند تحقیقات بیشتری روی نمونه‌های بزرگتر هستیم تا بتوان با اطمینان بیشتری در این مورد صحبت کرد.

سلامت پوست: زردچوبه به دلیل داشتن خواص ضد التهابی و ضد میکروبی و همینطور داشتن آنتی اکسیدان‌های قدرتمند می‌تواند به پیشگیری و درمان چندین بیماری پوستی کمک کند. برخی از این بیماری‌ها که ممکن است با مصرف زردچوبه تسکین پیدا کنند شامل آکنه، پسوریازیس و اگزما است. بااین‌حال مهم است که در مصرف زردچوبه جانب احتیاط را نگه دارید چون می‌تواند در نقش یک آلرژی تماسی ظاهر شده و اثراتی نامطلوب روی پوست برجای بگذارد. به عنوان مثال گزارش‌هایی پیرامون بروز درماتیت پوستی پس از استفاده از کورکومین جود دارد، به همین خاطر ما هنوز نیازمند مطالعات بیشتری در مورد نقش زردچوبه در درمان بیماری‌های مزمن پوستی هستیم.

علاوه بر نکات فوق، زردچوبه از پتانسیل کافی برای پیشگیری و درمان برخی دیگر از بیماری‌ها همچون پانکراتیت هم برخوردار است که البته باید منتظر انجام تحقیقات بیشتر برای تأیید این مسئله باشیم. دانشمندان هنوز در حال بررسی و کشف خواص ضدالتهابی زردچوبه و نحوه تأثیرگذاری آن برای جلوگیری از ابتلا یا درمان بیماری‌ها هستند.

اما شاید این پرسش هم برای شما ایجاد شده باشد که خواص ضدالتهابی زردچوبه از کجا می‌آید؟ درادامه همچنان با ۷۲۴پرس همراه باشید تا به این پرسش پاسخ دهیم.

زردچوبه چگونه به مبارزه با التهاب در بدن کمک می‌کند؟

ادویه طلایی یا ادویه هندی-724press.com

زردچوبه به کمک خواص ضد التهابی خود می‌تواند باعث تسکین بعضی از علائم ناشی از بیماری‌های مزمن شود، بااین‌حال استفاده از آن به تنهایی نمی‌تواند جایگزینی کامل برای رفع دائم مشکل باشد. به عبارتی بهتر است برای رفع و درمان دائمی معضل التهاب و بیماری‌های ناشی از آن با پزشک متخصص مشورت کرده و از یک رژیم غذایی، تغییر عادات غذایی و درمان‌های توصیه شده به صورت توأما بهره ببرید.

اما در مورد فواید ضد التهابی زردچوبه هم چندین چالش بر سر راه انسان قرار دارد:

  • کورکومین ماده‌ای ناپایدار است که می‌تواند به راحتی به مواد دیگر تبدیل شود؛ بنابراین سخت است که نتایج حاصل از بررسی‌ها را به صورت مستقیم تنها به خواص آن محدود کرد.
  • محصولات تولید شده از کورکومین هم از نظر ترکیبات تشکیل دهنده متفاوت هستند؛ پس باز هم سخت است نتایج مطالعه کاملا دقیق و سازگار باشد.
  • کورکومین دارای خاصیت درمانی است اما فراهمی زیستی (Bioavailability) ضعیفی دارد. به این معنی که وقتی شما آن را به شکل خوراکی مصرف می‌کنید، مقدار زیادی از آن به جریان خون وارد نمی‌شود. بنابراین مهم است از ترکیب زردچوبه با تقویت کننده‌های زیستی همچون پیپرین در فلفل کمک بگیرید که فراهمی زیستی آن را تا دو هزار درصد افزایش می‌دهد. بااین‌حال ما به تحقیقات بیشتری نیازمند هستیم تا بتوان کورکومین را به عنوان یک داروی مؤثر و قوی برای بهبود و درمان بیماری‌های التهابی پیشنهاد داد.

البته تمامی نکات فوق هم به این معنی نیست که هرکسی به صورت شخصی رو به خوددرمانی آورده و بی توجه به میزان درست و مناسب، بی‌رویه از زردچوبه استفاده کند. اینکه زردچوبه ادویه‌ای طبیعی است ابدا به این معنی نیست که مصرف بی قاعده‌ی آن عوارض جانبی در پی نداشته یا برای همه افراد مناسب است. کافئین، تنباکو حتی آرسنیک هم به شکلی مواد طبیعی هستند اما مصرف آنها می‌تواند یا اثراتی شدید روی سلامت ما داشته باشد یا حتی منجر به مرگ فرد شود.

مطلب مرتبط:  فواید مصرف روزانه زنجبیل برای بدن

دیگر مشکل برسر راه استفاده از زردچوبه عدم وجود مقررات، شفافیت اطلاعاتی، انجام آزمایش‌های کافی و البته پاسخگویی سیستم‌های طبی سنتی یا تولید کنندگان مکمل‌های تجاری است. زردچوبه قطعا جایگزین درمانی مناسبی برای بیماری‌های مزمن همچون دیابت و سرطان نیست و درصورت استفاده نادرست حتی می‌تواند باعث شدت بیماری شود. پس در مجموع این ادویه طلایی رنگ برای چه کسانی مناسب نیست و چرا ممکن است باعث بروز مشکلاتی دراین افراد شود؟

موارد منع مصرف زردچوبه و محصولات جانبی آن چیست؟

ادویه زردچوبه-724press.com

براین اساس بدنیست با برخی از عوارض جانبی استفاده نادرست یا بیش از اندازه زردچوبه را هم مرور کنیم که شامل موارد زیر است:

  • زردچوبه سرشار از ماده‌ای به نام اگزالات است که می‌تواند درپیوند با کلسیم، باعث ایجاد سنگ کلیه در بدن فرد شود
  • زردچوبه می‌تواند باعث تمیز و رقیق شدن خون شده و فرد را مستعد خونریزی زیاد کند
  • مصرف آن به همراه داروهای خاص همچون رقیق کننده‌های خون و آنتی اسیدها، تداخل دارویی و عوارض جانبی ایجاد می‌کند

افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند یا آن دسته که شرایط بهداشت زیر شامل حال‌شان می‌شود هم باید از زردچوبه با احتیاط استفاده کرده یا برای مدتی از مصرف آن اجتناب کنند:

  • مشکلات کبدی و کیسه صفرا
  • اختلالات خونریزی
  • دیابت
  • رفلاکس معده
  • آریتمی قلبی

مصرف برخی از مکمل‌های حاوی کورکومین که حاوی دوز بالایی از این ماده هستند هم برای گروه‌های زیر توصیه نمی‌شود:

  • زنان باردار؛ چراکه ممکن است مصرف این مکمل‌ها باعث تشدید عوارض ناشی از بارداری شود
  • زنان شیرده
  • افرادی که دچار کمبود آهن هستند؛ چون کورکومین جذب آهن در بدن را کاهش می‌دهد

بنابراین اگرچه با ماده‌ای مفید و مغذی مواجه هستیم اما باز بهتر است جانب احتیاط را نگه داشته و قبل از مصرف آن به عنوان دارو و راه درمان مشکلاتی همچون التهاب یا بیماری‌های مزمن دیگر، حتما با پزشک معالج خود مشورت کنیم تا از بروز عوارض ناخواسته یا شدت گرفتن بیماری جلوگیری شود.

از زردچوبه به شکل اصولی برای بهبود مشکلات سلامتی خود استفاده کنیم؟

کپسول حاوی پودر زردچوبه-724press.com

نمی‌توان نسبت به این نکته بی‌تفاوت بود که به هرحال زردچوبه بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ آشپزی سنتی و حتی سیستم‌های درمانی باستانی بوده است؛ بنابراین چگونه می‌توانیم از زردچوبه برای بهبود سلامت خود بهره ببریم بی‌آنکه دچار مشکلات جانبی آن شویم؟

جانب اعتدال را نگه دارید

بله، این همان مثل قدیمی ما در مورد نگه داشتن حدواندازه است. اینجا هم بهتر است از زردچوبه در مقادیر کم استفاده کنیم، براین اساس به صورت استاندارد نباید روزانه بیش از هشت گرم زردچوبه مصرف کرد. مصرف زیاد این ادویه می‌تواند باعث بروز مشکلاتی همچون نفخ، احساس تهوع، سردرد، سرگیجه، بروز بثورات جلدی، اسهال و ناراحتی معده شود. همچنین ممکن است عوارض بیشتری در افراد دیابتی یا افراد مبتلا به عوارض کلیوی از خود نشان دهد. به همین خاطر فراموش نکنید که اندازه را در مصرف زردچوبه نگه دارید.

از آن در کنار ادویه‌های دیگر استفاده کنید

نکته مهم بعدی این است که فراموش نکنید زردچوبه به تنهایی فراهمی زیستی چندانی نداشته و جذب آن ضعیف است. بنابراین بهتر است آن را در کنار ادویه‌های دیگری همچون فلفل یا زنجبیل مصرف کنید تا جذبش بیشتر شود. همچنین می‌توانید از آن در تهیه انواع مواد خوراکی همچون اسموتی، کاری، سوپ، برنج، گوشت، غذاهای دریایی و سبزیجات استفاده کنید.

مطلب مرتبط: آیا ادویه ها هم تاریخ مصرف دارند؟

زردچوبه را در مقادیر کم خریداری کرده یا کم کم آسیاب کنید

زردچوبه هم مثل هر ماده غذایی دیگری ممکن است به تدریج با گذشت زمان بخشی از خواص و قدرت درمانی خود را از دست بدهد. بنابراین بهتر است یا آن را در مقادیر کم خریداری کنید یا آن را به تدریج آسیاب کرده و همواره در مکانی تاریک و خنک نگهداری کنید.

انتخاب عاقلانه مکمل‌ها

همه مکمل‌های حاوی زردچوبه به صورت یکسان ساخته نمی‌شوند. گاهی در تولید آنها از تکنولوژی فیتوزوم استفاده می‌شود که انتخاب بهتری در مقایسه با مکمل‌های عصاره کورکومین است، چون جذب بیشتری دارد. بااین‌حال و از آنجایی که مقررات خاصی در مورد مکمل‌ها وجود ندارد، بهتر است حتی قبل از شروع مصرف مکمل‌های زردچوبه حتما با پزشک خود مشورت و از احتمال بروز تداخل دارویی اطمینان حاصل کنید.

از زردچوبه به عنوان جایگزین داروهای تجویز شده استفاده نکنید

آخرین و مهم‌ترین نکته در مورد مصرف زردچوبه این است که ابدا آن را به عنوان جایگزین دارویی در نظر نگیرید. خواص زردچوبه می‌تواند برخی از علائم بیماری شما را تسکین بدهد اما نمی‌تواند به صورت کامل روند درمان را مدیریت کند. ودرنهایت بیایید به این پرسش کلیدی که همان ابتدا آن را مطرح کردیم هم پاسخ دهیم

آیا مصرف زردچوبه واقعا برای درمان التهاب خوب و تأثیرگذار است؟

زردچوبه به صورت قرص و مکمل و عصاره و پودر-724press.com

زردچوبه خواص آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی و ضد التهابی دارد، اما سخت است که بدون تحقیقات کافی و به دست آوردن شواهد لازم به نتیجه گیری قطعی رسیده و این مسئله را تأیید کنیم. بااین‌حال مصرف مقدار توصیه شده می‌تواند برای تسکین مشکلات جزئی سلامتی همچون سرماخوردگی، سرفه و دیگر علائم جزئی مفید باشد.

مطلب مرتبط: فوت و فن تهیه عصاره ‌های خاص و پرمصرف خانگی

به پایان این مطلب رسیدیم. امیدوارم از همراهی با ۷۲۴پرس دات کام و مرور خواص و نکات مهم در مورد زردچوبه، این ادویه طلایی رنگ و خوش‌نام لذت برده باشید. تجربه شما از مصرف زردچوبه چیست؟ آیا استفاده از آن به شما در روند درمان و بهبودی از بیماری کمک کرده است؟ فراموش نکنید نظرات و تجربیات خود را با ما هم درمیان بگذارید.