کشور ما دارای فرهنگی غنی در زمینه آشپزی است؛ کافی است گشتی در گوشه و کنار کشور زده و فرهنگ غذایی هر منطقه را بررسی کنید تا با تنوعی جالب از انواع غذاهای خوشمزه محلی و بومی مواجه شوید. دراین میان ما در ایران دسرهای خوشمزه زیادی داریم که فارغ از هر فرهنگ و آیینی در همه جا طبخ و آماده می‌شوند و شاید اسم یا بعضی از ریزه کاری‌هایشان با هم متفاوت باشد، اما درنهایت به پخت یک دسر لذیذ و جذاب ختم می‌شوند. شله زرد (شعله زرد) یکی از این دسرهای خوشمزه و پرطرفدار است.

شله زرد یکی از دسرهای خوشمزه و قدیمی ایرانی است که بافتی لطیف و سبک، طعمی شیرین و رنگی جذاب و دلپذیر دارد که محصول یکی از پرکاربردترین ادویه‌های ایرانی یعنی زعفران است. این دسر سنتی  معمولا در مهمانی‌های شام و البته برخی از مراسم‌های خاص تهیه و سرو شده و با نقوشی جذاب ساخته شده از پودر دارچین و خلال پسته و بادام وحتی برگ‌های خشک گل محمدی تزئین می‌شود.اگر بخواهیم معادلی برای شلعه زرد در فرهنگ آشپزی غربی پیدا کنیم، شاید نزدیک‌ترین چیز پودینگ برنج باشد.

پودینگ برنج-724press.com

اما کلیدی‌ترین عنصر در تهیه این دسر لذیذ، زعفران است. ادویه‌ای جادویی ملقب به طلای قرمز که هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد؛ چرا که هم عطر و طعم و هم رنگی فوق‌العاده به شله زرد می‌بخشد. اما باید مراقب میزان مصرف این ادویه در تهیه شعله زرد هم باشید، چون اگر به مقدار کم مصرف شود دسر شما نه رنگ آنچنانی دارد و نه عطر و طعم قوی دارد و اگر میزان زیادی از آن را استفاده کنید ممکن است باعث تلخ شدن شله زرد شود. همچنین بهتر است از زعفران خوب برای تهیه دسر استفاده کنید که حتی در مقادیر کم هم عطر و رنگ و طعم فوق‌العاده‌ای به دسر می‌بخشد.

مطلب مرتبط: طرز تهیه پودینگ برنج با خرما برای افطاری

اما برای تهیه این دسر لذیذ به چه موادی نیاز داریم و فوت و فن‌های تهیه این دسر خوشمزه چیست؟ برای آگاهی از این نکات مهم و کلید ۷۲۴پرس را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

مواد لازم

  • یک پیمانه برنج مناسب پخت شله زرد (از برنج‌های هندی استفاده نکنید)
  • یک قاشق چایخوری نمک
  • ۱ و نیم الی دو پیمانه شکر
  • ۶ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده
  • ۳ قاشق غذاخوری کره بدون نمک
  • ۳ غلاف هل سبز
  • ۲ قاشق غذاخوری الی یک پیمانه گلاب خالص (بسته به ذائقه)
  • مقداری دارچین و خلال بادام برای تزئین شله زرد

طرز تهیه

شعله زرد در ظرف مسی با تزئین گلبرگ گل محمدی-724press.com

یک کاسه بزرگ انتخاب کنید. برنج را داخل آن بریزید و چندین مرتبه با آب بشویید تا نشاسته آن شسته شده و رنگ آب برنج روشن شود. حالا برنج را بسته به نوع آن باید برای چند ساعت داخل آب بگذارید تا خیس بخورد. اگر از برنج‌های معمولی استفاده می‌کنید بین دوازده ساعت الی یک شبانه روز برای خیس خوردن برنج زمان لازم است. اما اگر از برنج نیم دانه استفاده شود، این مدت کوتاه‌تر بوده و بین دو الی سه ساعت زمان کافی است تا برنج وا رفته و آماده پخت شود.

نکته مهمی که باید به آن توجه شود، نحوه پیمانه کردن آب و شکر است. اگر از یک پیمانه برنج استفاده میکنید باید از دو پیمانه شکر و ۶ پیمانه آب استفاده کنید و به هر میزانی که به برنج  اضافه می‌شود هم با همین نسبت به میزان شکر و آب اضافه شود. البته اگر شله زرد خیلی شیرین دوست ندارید می‌توانید میزان شکر را بسته به ذائقه خود کم کنید.

مطلب مرتبط: طرز تهیه پای انبه

پس برنج شسته شده را با میزان آب مورد نظر داخل کاسه ریخته و آن را برحسب زمان مورد نیاز کنار بگذارید؛ حتی می‌توانید آن را داخل یخچال بگذارید. بعد از سپری شدن زمان لازم یک قابلمه بزرگ نچسب با ابعاد مناسب را روی شعله گاز گذاشته و برنج و آب را داخل قابلمه بریزید. میزان نمک مورد نظر را هم اضافه کرده و درب قابلمه را به صورت نیمه باز قرار داده و صبر کنید تا آب برنج به جوشیدن بیفتد. مهم است تا زمان جوشیدن آب، برنج را هم نزنید.

شله زرد با تزئین خلال بادام و گل محمدی-724press.com

پس از اینکه آب شروع به جوشیدن کرده و برنج کم کم با جذب آب حالت شکفته به خود گرفت، شروع به همزدن محتویات قابلمه کنید. همچنین شعله گاز را کم کنید. دیگر نکته‌ای که توجه به آن ضروری است این است که دیگر به قابلمه حاوی شله زرد آب اضافه نکنید؛ چون این کار باعث می‌شود که بعدا شله زرد اصطلاحا آب بیندازد.

مرحله بعدی، مرحله اضافه کردن شکر است. دراین مرحله شاید در نگاه اول به نظر برسد برنج سفت شده است،  اما نگران نشده و بی‌جهت آب به ظرف اضافه نکنید چون خود شکر باعث می‌شود برنج دوباره شل شود. پس زمانی که برنج حالت شفته به خود گرفته و وا رفت، شکر را به قابلمه اضافه کنید و هم بزنید. مهم است از این به بعد مدام شله زرد را هم بزنید تا ته نگیرد. پس از گذشته یک ربع الی بیست دقیقه بعد از اضافه کردن شکر، زمان اضافه کردن زعفران دم کرده است.

زعفران را اضافه کرده و همچنان هم بزنید و درنهایت خلال بادام و گلاب را اضافه کنید. اگر دوست دارید شله زرد عطر بهتری داشته باشد می‌توانید خلال بادام را در گلاب خیس کنید و سپس به شله زرد اضافه کنید. حالا پنج الی ده دقیقه دیگر صبر کنید و همچنان به همزدن محتویات قابلمه ادامه دهید. نکته دیگر در مورد هل است. اگر دوست دارید شله زرد عطر هل هم داشته باشید می‌توانید در ابتدا هل را به ظرف اضافه کنید تا همراه برنج بجوشد و درنهایت کمی قبل از کشیدن شله زرد داخل ظرف‌های مخصوص سرو، هل را بیرون آورده و کنار بگذارید.

کاسه های کوچک پر از شله زرد با تزئین دارچین-724press.com

اما بعد از اضافه کردن زعفران و ده دقیقه تا یک ربع همزدن شله زرد، موقع اضافه کردن کره گیاهی است. قبل از اضافه کردن رنگ شله زرد را بررسی کنید و اگر دوست دارید رنگ و لعاب بیشتری داشته باشد، مقدار دیگری زعفران اضافه کنید و درنهایت کره را اضافه کنید. اگر دوست دارید شله زردتان براق باشد می‌توانید یک قاشق روغن مایع را هم اضافه کنید. ده دقیقه به همزدن ادامه دهید و درنهایت شعله را خاموش کرده و در ظرف را بگذارید تا شعله زرد کمی دم بکشد.

مطلب مرتبط: چگونه ماقوت درست کنیم؟

درنهایت آن را داخل ظرف مخصوص سرو بریزید؛ صبر کنید کمی خنک شده و اصطلاحا رویه ببندد و سپس روی آن را با دارچین و مقداری خلال بادام اضافه تزئین کنید. نوش جان

این یکی از متداول‌ترین دستورهای پخت شعله زرد است؛ اما اگر شما فوت و فن دیگری بلد هستید که باعث خوشمزه و جا افتاده‌تر شدن این دسر خوشمزه ایرانی می‌شود، حتما آن را با ما و دیگر دوستان‌تان در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید. امیدوارم از این مرور کوتاه طرز تهیه شله زرد لذت برده باشید. همچنان مشتاق شنیدن نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم.