درست کردن یک کیک خانگی، کاری بسیار لذت بخش و سرگرم‌کننده است. اما شاید یکی از دلایلی که باعث می‌شود مردم علاقه چندانی به امتحان کردن انواع دستورهای خانگی طبخ کیک نداشته باشند، مسئله روکش کردن کیک با خامه است. پرواضح است که خامه ‌ی معمولی انتخابی ایده‌آل برای این کار نیست و خامه آماده هم گران‌تر از چیزی است که ارزش امتحان کردن داشته باشد. درادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید تا ببینیم چطور در خانه خامه کیک درست کنیم.

شاید شما هم تابه‌حال از انواع خامه‌های فرم گرفته در طعم‌های گوناگون که در فروشگاه‌های مواد غذایی عرضه می‌شوند، استفاده کرده باشید. درست کردن کیک آنقدرها کار سختی نیست و اگر چند فوت اصلی کار را بدانید، می‌توانید انواع کیک با طعم‌های گوناگون را در منزل تهیه کرده و برای مناسبت‌های گوناگون سرو کنید. اما از دید گروهی درست کردن خامه داستانی متفاوت دارد؛ البته منظورم همان خامه پفکی و فرم  گرفته (Cool Whip)  است که می‌تواند یک کیک ساده را به یک جذابیت خوردنی تبدیل کند.

کیک با تزئین خامه- 724press.com

ممکن است در نگاه اول به نظر برسد درست کردن این نوع خامه در منزل کار سختی است، اما بهتر است بدانید این کار آنقدرها هم  مشکل و دردسر ندارد؛ طوری که اگر به نکات کلیدی و مهم توجه داشته باشید، می‌توانید بهترین خامه فرم گرفته در منزل را تهیه کنید. اما برای درست کردن این خامه لذیذ به چه موادی احتیاج داریم؟ خب، سه ماده اصلی برای تهیه خامه فرم گرفته نیاز است که شامل خامه یا خامه غلیظ، پودر قند و عصاره وانیل است، همین.

مطلب مرتبط:  طرز تهیه کیک آنجل فود یا خوراک فرشتگان

اولین نکته ‌ای که باید به آن توجه کنید این است که خامه استفاده شده باید سرد باشد. هرچقدر خامه سردتر باشد، هم زدن آن هم راحت‌تر است و هم سریع‌تر، حتی می‌توانید ظرفی که قرار است خامه را داخل آن درست کنید هم داخل فریزر بگذارید (حدود  ۱۰ الی پانزده دقیقه قبل از درست کردن خامه قنادی) البته این کار ضروری نیست و بیشتر به انتخاب خودتان بستگی دارد. 

کیک خامه ای با تزئین توت فرنگی- 724press.com

نکته بعدی سرعت همزن است؛ توجه داشته باشید هرچه خامه را با سرعت‌ بالاتری هم بزنید، سریع‌تر خودش را گرفته و سفت می‌شود. به هرحال اگر می‌خواهید کیک را با خامه کاور کنید، ترجیح می‌دهید خامه حجیم و سفت باشد تا راحت سرجای خود بماند، درست است؟ انقدر به هم زدن ادامه می‌دهیم تا وقتی به همزن نگاه کنید قله سفتی از خامه قابل مشاهده باشد. منظورم این است که وقتی لیسک دستگاه را از ظرف بیرون می‌آورید، خامه همینطور سرجای خود باقی بماند.

اما از طرف دیگر مراقب باشید در این همزدن هم جانب اعتدال را رعایت کنید. چون همانطور که همزدن باعث فرم گرفتن خامه می‌شود، سریع و زیاد همزدن بیش از اندازه خامه هم می‌تواند به سرعت آن را شبیه چیزی مثل کره کند و مسلما این چیزی نیست که ما تزئین کیک به آن نیاز داریم.

خامه فرم گرفته- 724press.com

اما چکار کنیم که خامه فرم گرفته و خانگی لذیذ ما فرم خود را در درازمدت حفظ کرده و اصطلاحا پژمرده نشود؟ اینجا است که به  لزوم استفاده از پودر قند پی می‌بریم. توجه کنید شما به پودر قند احتیاج دارید  نه شکر. استفاده از پودر قند باعث می‌شود که خامه برای مدت طولانی فرم خود را حفظ کند و این مسئله به ویژه وقتی می‌خواهید از خامه برای تزئین دسر یا چیز کیک استفاده کنید، بسیار مفید و به دردبخور است.

مطلب مرتبط:  طرز تهیه‌ چیز کیک

قانون کلی مفید برای تهیه خامه فرم گرفته، توجه نسبت خامه به پودر قند است که دو به یک است. بنابراین اگر یک فنجان خامه غلیظ استفاده می‌کنید باید  نصف فنجان پودر قند  بریزید. البته اگر می‌خواهید شیرینی خامه کمتر باشد می‌توانید مقدار پودر قند را کمی کاهش بدهید اما این نسبت را همیشه در ذهن داشته باشید و اگر تصمیم گرفتید میزان پودر قند را کم کنید، هیچ وقت این میزان بیش از دو قاشق غذاخوری نشود تا نتیجه کار خامه خوشمزه و خوش فرمی باشد.

مراحل تهیه خامه قنادی در منزل- 724press.com

ممکن است این سوال هم در ذهن‌تان شکل گرفته باشد که آیا این خامه جایگزینی مناسب برای خامه‌های فروشگاهی هست؟  بله، این مدل خامه خانگی هم می‌تواند به اندازه انواع آماده و فروشگاهی کارآمد باشد. همچین توجه داشته باشید که خامه فرم گرفته با خامه سنگین تفاوت دارد. چون اگرچه از نظر ظاهری بهم شباهت دارند، اما در عمل از نظر میزان چربی شیر فرق می‌کنند. خامه سنگین در مقایسه با خامه فرم گرفته چربی بیشتری دارد؛ به همین خاطر است که بافت خامه فرم گرفته سبک‌تر است. البته این را هم در نظر داشته باید که خامه سنگین به دلیل داشتن همین چربی، شکل و ظاهر خود را به مدت طولانی‌تری حفظ می‌کند.

خب، نوبتی هم که باشد نوبت مرور مواد لازم و طرز تهیه خامه فرم گرفته خانگی است. با ۷۲۴پرس (724press.com) همراه باشید.

مواد لازم

  • یک و یک چهارم پیمانه خامه یا خامه غلیظ (بهتر است سرد باشد)
  • نصف پیمانه پودر قند
  • سه چهارم قاشق چای‌خوری عصاره وانیل

طرز تهیه

خامه سرد را به همراه پودر قند و عصاره وانیل داخل ظرف مخصوص همزن یا یک کاسه بزرگ ریخته و با سرعت بالا هم بزنید تا قله‌های سفید خامه تشکیل شود.

کار تمام است، این خامه را روی انواع دسر مثل بستنی یا ترایفل همچنین انواع کیک و چیز کیک استفاده کرده و از طعم و بافت آن لذت ببرید. بهتر است مدت کوتاهی بعد از آماده شدن آن را روی دسر گذاشته و یا روی کیک بمالید. دسر یا کیک کاور شده با خامه را می‌تواند بین پنج الی هفت روز داخل یخچال نگهداری کرد، بی‌انکه خامه افت کرده و از شکل بیفتد.

کیک بستنی- 724press.com

امیدوارم این مدل خامه فرم گرفته و خانگی را در منزل تهیه کرده و از آن برای خوش رنگ و لعاب‌تر کردن انواع دسر و شیرینی‌های لذیذ استفاده کنید. فراموش نکنید ما در ۷۲۴پرس دات کام همچنان مشتاق شنیدن نظرات و تجربیات شما عزیزان هستیم، پس حتما آنها را با ما و دیگر دوستان‌تان درمیان بگذارید.