اگر به سلامت خود اهمیت می‌دهید، قطعا از ارزش غذایی روغن ماهی و تأثیرات شگفت‌اگیز آن روی بهبود سلامت عمومی بدن چیزهای شنیده‌اید. این یکی از موادی است که معمولا جزو متداول‌ترین انواع مکمل‌های خوراکی قرار دارد، هرچند همچنان پزشکان توصیه می‌کنند بهتر است آن را از منبع اصلی یعنی خود ماهی تأمین کنید. اما چرا روغن ماهی تااین اندازه مهم است؟ درادامه با ما همراه باشید که ببینیم روغن ماهی چه خواصی دارد و چرا مصرف آن به خصوص برای مردان ضروری است؟

روغن ماهی یکی از مواد خوراکی سالم و مغذی است که بهتر است در هر رژیم و برنامه غذایی جایی برای آن پیدا کرد. اکثر افرادی که قصد بهبود سبک زندگی خود از طریق اصلاح رژیم غذایی روزانه را دارند، معمولا سعی می‌کنند روغن ماهی در طول روز حتما روغن ماهی مصرف کنند. اما شاید این سوال در ذهن برخی از افراد به وجود بیاید که آیا مصرف روغن ماهی برای مردان هم ضروری است؟ آیا تأثیری روی سلامت آقایان دارد و اینکه چه نکات مهمی در مورد روغن ماهی وجود دارد که مصرف آن برای افراد مختلف را تااین حد ثمربخش کرده است؟

درادامه این مطلب با ۷۲۴پرس دات کام همراه باشید تا نگاهی جامع به خواص و فواید روغن ماهی برای همه و به ویژه آقایان داشته باشیم و ببینیم منابع اصلی تأمین‌کننده این ماده مغذی چیست و  اینکه روغن ماهی از چه راه‌هایی می‌تواند باعث بهبود کیفیت سلامت عمومی شما شود. اما برای شروع بیایید ببینیم منابع اصلی تأمین کننده این روغن معجزه کننده چیست؟

منابع تأمین کننده روغن ماهی

ماهی سالمون-724press.com

در درجه اول، روغن ماهی را انواع ماهی‌های روغنی تهیه می‌شود که از آن جمله می‌توان به ماهی آزاد، ماهی تن، ماهی خال مخالی، شاه ماهی، ساردین و قزل آلا اشاره کرد. این ماهی‌ها منبعی خوب از دو نوع بسیار مفید اسیدهای چرب امگا 3 هستند که مصرف آنها می‌تواند بهبود سلامت عمومی شما را به دنبال داشته باشد. این دو نوع شامل این موارد هستند:

  • دوکوزاهگزانوئیک اسید (Docosahexaenoic acid یا DHA)
  • ایکوزاپنتانوئیک اسید (Eicosapentaenoic acid یا EPA)

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که بدن انسان قادر نیست اسیدهای چرب غیراشباع امگا ۳ را بسازد؛ درنتیجه شما برای تأمین نیاز بدن خود به این ماده مغذی و حیاتی نیازمند جذب آن از طریق منابع غذایی هستید. البته این هم کار سختی نیست، فقط کافی است در برنامه غذایی روزانه خود جایی را هم به ماهی‌های چرب اختصاص دهید تا اسیدهای چرب مورد نیاز خود را به دست بیاورید. همچنین مکمل‌‌های حاوی روغن ماهی هم انتخاب خوب دیگری است که می‌تواند در این راه به شما کمک کند.

البته اگر هیچ کدام از این موارد هم در دسترس نبود، بازهم شما شانس تأمین اسیدهای چرب مورد نیاز خود را دارید؛ چرا که برخی از منابع گیاهی همچون گردو، تخم کتان، تخمه کدو و دانه چیا حاوی نوعی اسید چرب امگا 3 به نام آلفا لینولنیک اسید (alpha-linolenic acid یا ALA) هستند که آن هم برای بدن مفید است. نکته جالب اینکه این نوع اسید چرب در روغن ماهی پیدا نمی‌شد و جالب‌تر اینجا است که این اسید می‌تواند در بدن شما به دو اسید چرب فوق- البته در مقادیر بسیار کم- تبدیل شود. بنابراین اگر تمایل دارید میزان امگا ۳ مورد نیاز خود را به شکل متعادل تأمین کنید، بهتر است از هر سه اسید چرب فوق استفاده کرده و به عبارتی همه منابع غذایی ذکر شده یا مکمل‌ها یا ترکیبی از هر دو را در برنامه غذایی خود جا دهید.

مطلب مرتبط: از خواص روغن چیا چه می‌ دانید؟

آیا روغن ماهی می‌تواند باعث بهبود سلامت انسان شود؟

کپسول روغن ماهی-724press.com

به گزارش ۷۲۴پرس(724press.com)، انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند همه افراد دست کم هفته‌ای دو مرتبه از ماهی‌های چرب یا ماهی‌های چرب آب سرد در برنامه غذایی خود استفاده کنند. ماهی یکی از بهترین منابع تأمین‌کننده اسیدهای چرب امگا ۳ است و مصرف آن مزایای بسیاری برای حفظ و بهبود سلامت عمومی شما دارد. ماهی همچنین یک منبع خوب از پروتئین بوده و درمقایسه با سایر محصولات گوشتی چرب، چربی اشباع کمتری دارد که دیگر خاصیت مهم ماهی است.

اما اگر از رژیم‌های گیاهی پیروی کرده و اصطلاحا گیاه‌خوار هستید یا تمایلی به مصرف ماهی ندارید، بهتر است با پزشک خود مشورت کرده و جایگزینی مناسب برای این ماده خوراکی مغذی پیدا کنید تا نیاز بدن‌تان به اسیدهای چرب امگا 3 به شکلی دیگر تأمین شود.

اما بیایید ببینیم روغن ماهی به ویژه چه خواصی برای آقایان دارد:

منابع امگا 3- 724press.com

روغن ماهی می‌تواند باعث تقویت قدرت باروری در مردان شود

تحقیقات مختلف نشان دادند که امگا 3 می‌تواند باعث تقویت قدرت باروری مردان شده و حتی از بروز سرطان پروستات در مردان جلوگیری کند.

درجریان مطالعه روی ۱۷۰۰ مرد جوان و سالم دانمارکی با میانگین سنی نوزده سال نشان داد مصرف مکمل روغن ماهی می‌تواند باعث بهبود قدرت باروری مردان از جمله بهبود تعداد و کیفیت اسپرم شود، درحالی که افرادی که از مکمل‌های دیگری همچون مولتی ویتامین‌ها استفاده می‌کردند تأثیراتی مشابه را نشان ندادند که نشان از تأثیرگذاری بیشتر روغن ماهی است.

تینا کولد جنسن (استاد طب محیطی دانشگاه جنوب دانمارک) که سرپرستی این تحقیق را برعهده داشت، بیش از ۲۵ سال در این زمینه به صورت فعال تحقیقاتی را انجام داده است. به باور وی استفاده از روغن ماهی می‌تواند با بهبود وضعیت عوامل اصلی باروری در مردان، باعث بهبود آن به شکل کلی شود. او همچنین خوش بین است که یافته‌های تحقیقاتی او نه فقط در مورد مردان جوان، که در مورد مردان مسنی که از مکمل‌های حاوی روغن ماهی استفاده می‌کنند هم صدق کرده و تأثیراتی مشابه از خود نشان دهد.

مصرف مکمل روغن ماهی برای بهبود قدرت باروری اثربخش است

او نتیجه گرفت مصرف مکمل روغن ماهی برای کسانی که به دنبال بهبود قدرت باروری خود هستند، اثربخش است؛ بااین‌حال او اضافه می‌کند که گزینه بهتر این است که افراد میزان مصرف ماهی خود به ویژه مصرف گاو ماهی را افزایش داده و در ادامه با رعایت رژیم غذایی توصیه شده توسط پزشکان این مسیر را ادامه دهند.

درحالی که تابه‌اینجا، این نتایج دلگرم کننده هستند، اما یافته‌های این نوع مطالعات مشاهده‌ای باید با آزمایش‌های بالینی تصادفی تطبیق داده شوند تا بتوان نتایج حاصله را با درصد بیشتری تأیید کرد. بنابراین دکتر جنسن معتقد است بیماران باید برای اطمینانی از ایمنی و همینطور کسب حداکثری مزایای مکمل‌های روغن ماهی، حتما مشکلات خود در زمینه باروری را با پزشک معالج خود درمیان بگذارند.

ماهی سالمون و کپسول روغن ماهی-724press.com

روغن ماهی به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، بیماری‌های قلبی از جمله عوامل اصلی مرگ و میر در مردان است. به صورت کلی، هر سال از هر چهار نفر، یک نفر در آمریکا به دلیل همین مشکلات قلبی جان خود را از دست می‌دهد.

روغن ماهی یک ماده بسیار مغذی و ارزشمند برای حفظ سلامت قلب است، چراکه منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ است. درنتیجه با کاهش ریسک بسیاری از عوامل خطر برای سلامت قلب، از این اندام حیاتی محافظت می‌کند. اما برخی از فواید روغن ماهی شامل موارد زیر می‌شوند:

  • کاهش سطح تری گلیسیرید خون
  • کاهش فشار خون
  • کاهش سطح کلسترول بد خون
  • جلوگیری از لخته شدن خون
  • کند کردن یا ممانعت از تشکیل پلاک در عروق خونی
  • کاهش بروز ریتم غیر طبیعی قلب
  • کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی

همچنین تحقیقی دیگر نشان داده مصرف مکمل روغن ماهی می‌تواند شانس بروز شرایط نامطلوبی همچون بستری شدن در بیمارستان و مرگ در افراد مبتلا به نارسایی قلبی را تاحدی کاهش دهد.

مطلب مرتبط: جلوگیری از بیماری های قلبی با مصرف ماهی

به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، انجمن قلب آمریکا همچنین توصیه می‌کند افرادی که بیماری قلبی ندارند هم حداقل هفته‌ای دو مرتبه ماهی مصرف کنند تا شانس بروز این مشکل را کاهش دهند. پیشنهاد می‌شود از انواع ماهی آب سرد، ماهی‌های وحشی همچون ماهی تن، ماهی خال مخالی، ماهی قزل آلا و ساردین را به دلیل برخورداری از میزان بالای اسیدهای چرب امگا ۳ در اولویت مصرف قرار داد. البته این انجمن در عین حال مصرف مکمل امگا 3 را برای افرادی که فاکتورهای خطر چندانی برای بروز بیماری‌های قلبی و عروقی ندارند، توصیه نمی‌کند.

پزشکان توصیه می‌کنند حداقل هفته‌ای دو مرتبه ماهی مصرف کنید

بااین‌حال اگر از بیماری قلبی رنج می‌برید هم بهتر است قبل از شروع مصرف مکمل‌های روغن ماهی، با پزشک معالج خودم مشورت کنید تا بسته به شرایط شما تصمیم مناسبی اتخاذ کند. چون ممکن است پزشک مصرف غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 یا مصرف مکمل روغن ماهی تأیید شده را تجویز کند. گاهی اواقت دوزهای بالاتر امگا ۳ تجویز می‌شود تا سطح تری گلیسیرید خون را کاهش دهد. به همین خاطر مهم است که حتما تحت نظر پزشک باشید، چون ممکن است مصرف نادرست حتی باعث بروز مشکلاتی همچون خونریزی یا تأثیر نامناسب روی سیستم ایمنی شود.

ماهی خام با برشهای لیمو-724press.com

روغن ماهی باعث بهبود قدرت بینایی و شفاف شدن دید می‌شود

آکادمی چشم پزشکی آمریکا، روغن ماهی را به عنوان منبعی برای بهبود و بهینه کردن سلامت چشم معرفی می‌کند. درحالی که برخی از گزارش‌های متناقض در این مورد وجود دارد، اما برخی دیگر از یافته‌ها نشان می‌دهد که روغن ماهی می‌تواند برای درمان پاره از بیماری‌ها و مشکلات چشمی همچون خشکی چشم و دژانسیون ماکولای وابسته به سن مفید باشد.

مطلب مرتبط: هفت خوراکی مفید برای سلامت چشم و بینایی

به گزارش 724Press، مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۹ انجام شد، نشان می‌دهد افرادی که میوه و سبزیجات تازه و همینطور ماهی تازه مصرف می‌کردند کمتر از کسانی که برنامه غذایی متفاوتی داشتند درگیر بیماری‌های چشمی بودند. مطالعه دیگری که نتیجه آن در «Investigative Ophthalmology & Visual Science» منتشر شد، نشان می‌دهد اسیدهای چرب امگا ۳ نوع DHA برای محافظت از بینایی و قدرت دید بسیار مفید هستند.

امگا 3 به محافظت از بینایی و قدرت دید کمک می‌کند

مطالعات مختلف همچنین یافته‌های مشابه را در مورد علائم بروز خشکی چشم نشان دادند، اینکه کسانی که از روغن ماهی استفاده می‌کنند کمتر با علائم و مشکلات ناشی از خشکی چشم درگیر هستند. اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در روغن ماهی باعث بهبود ترشح چربی چشم می‌شود که توسط غددی موسوم به میبومین (meibomian) واقع در لبه پلک تولید می‌شود. مطالعات دیگری هم نشان دادند روغن ماهی می‌تواند درد و تورم چشمی را کاهش داده و درمانی مؤثر برای رفع مشکل خشکی چشم باشد.

ماهی و روغن ماهی-724press.com

روغن ماهی باعث می‌شود که بدن انسان از درون سالم باشد

روغن ماهی را باید یک ماده مغذی همه کاره دانست که چندین و چند مزیت دیگر سلامتی هم دارد که باعث بهبود وضعیت سلامت شما می‌شود که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روغن ماهی باعث کاهش افسردگی می‌شود
  • مصرف روغن ماهی روی حافظه تأثیر گذاشته و باعث تقویت آن می‌شود
  • مصرف روغن ماهی جلوی بروز التهابات بیماری‌زا را می‌گیرد که ناشی از افزایش فعالیت‌ سلول‌های B یا همان گلبول‌های سفید خون است
  • مصرف روغن ماهی می‌تواند به روند کاهش وزن کمک کند
  • مصرف روغن ماهی می‌تواند با رفع مشکلاتی همچون بروز آکنه یا بیماری پسوریازیس، وضعیت پوست شما را بهبود ببخشد

اما مثل هر ماده مغذی و ارزشمند دیگری، مهم است که ما مصرف خود را متعادل نگه داریم تا بتوانیم از حداکثر خواص این مواد بهره ببریم، بی آنکه بدن خود را در شرایط بدی قرار دهیم.

ماهی سرخ شده-724press.com

بنابراین باید به این پرسش پاسخ داد که:

چرا باید در مصرف روغن ماهی جانب احتیاط را نگه داشت؟

روغن ماهی هم برخی خطرات احتمالی مربوط به مصرف به ویژه زیاده‌روی در مصرف دارد که باید به آنها توجه کرد. مصرف مکمل‌های حاوی روغن ماهی معمولا شامل یک سری عوارض و مشکلات جانبی موقتی همچون طعم بد، بوی ناخوشایند، باد گلو زدن، سوزش سر دل، خونریزی بینی، بروز بثورات جلدی، احساس تهوع، نفخ و اسهال است.

از طرف دیگر درحالی که مصرف روغن ماهی می‌تواند به سلامت پروستات کمک کرده و از بروز سرطان پروستات جلوگیری کند، برعکس زیاده‌روی در مصرف آن می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را تاحدی افزایش دهد. مصرف روغن ماهی در دوزهای بالا می‌تواند حتی باعث خونریزی و تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و توانایی بدن شما در مقابله با عوامل بیماری‌زا و مبارزه با عفونت را کاهش دهد.

مطلب مرتبط: مواد غذایی غنی از امگا ۶ کدامند؟

اگر به صورت مرتب در کنار روغن ماهی، از برخی از ترکیبات خاص دارویی استفاده می‌کنید هم سلامت خود را در معرض خطر قرار داده‌اید. به همین خاطر توصیه می‌شود قبل از شروع مصرف روغن ماهی حتما با پزشک خود مشورت کنید تا احتمال تداخل مصرف با داروهای مصرف به کمترین اندازه برسد. نکته دیگر اینکه توصیه می‌شود افراد برای تأمین روغن ماهی مورد نیاز خود، از منبع اصلی آن یعنی ماهی استفاده کنند. بااین‌حال گوشت برخی از انواع ماهی مستعد آلودگی با جیوه و دیگر مواد شیمیایی سمی صنعتی یا محیطی است که می‌توانند باعث بروز مشکلاتی همچون نابینایی، آسیب‌های مغزی و حتی بروز عقب ماندگی ذهنی در کودکان شوند.

پس همچنان توصیه می‌کنیم به این مثل قدیمی ایرانی توجه داشته باشید: «اندازه نگه دار که اندازه نکوست»

کپسول روغن ماهی-724press.com

با تمام این تفاسیر که از فواید، مزایا و البته مشکلات احتمالی مصرف روغن ماهی گفته شد، نحوه تعامل ما با این ماده ارزشمند غذایی چیست؟

خب، همچنان اگر از زاویه‌ای درست نگاه کنیم، پرواضح است که فواید روغن ماهی چه برای مردان و چه زنان بسیار بیشتر از خطرات احتمالی آن است. به ویژه برای افراد میانسال و مسن که توصیه شده حتمال انواع اسیدهای چرب را در برنامه غذایی روزان خود بگنجانند که شامل FDA ، AHA و EPA می‌شوند.

اما چطور حداکثر استفاده از این روغن معجزه‌گر را ببریم؟ پاسخ ساده است، بهتر است بیشتر آن را از طریق مصرف مواد غذایی به دست بیاوریم و فورا به سراغ مصرف مکمل‌ها نرویم. بنابراین طبق توصیه انجمن قلب آمریکا هفته‌ای یک تا دو وعده ماهی ترجیحا سرخ نشده مصرف کنید. همچنین مصرف انواع ماهی که دارای کمترین میزان متیل جیوه هستند را در اولویت قرار دهید تا عوارض جانبی ناشی از آلاینده‌های محیطی را به حداقل برسانید.

مصرف ماهی در کنار دیگر مواد غذایی لازم برای یک رژیم غذایی سالم همچون انواع میوه، سبزیجات، محصول لبنی و غلات کاملی که حاوی امگا 3 هستند، بهبود سلامت شما را بهتر تضمین می‌کند. همچنین قبل از شروع مصرف امگا ۳ به ویژه مصرف مکمل‌ها بهتر است حتما با پزشک معالج خود مشورت کرده و از دستورالعمل‌های او پیروی کنید.

انواع مواد خوراکی حاوی امگا 3-724press.com

فراموش نکنید طبق توصیه انجمن قلب آمریکا مصرف بیش از سه گرم مکمل روغن ماهی در طول روز می‌تواند باعث بروز خونریزی شود. مکمل‌های روغن ماهی را در دو نوبت صبح و شب مصرف کنید تا احتمال بروز عوارض و مشکلات جانبی را به حداقل برسانید. مصرف مکمل همراه غذا دیگر راه برای کاهش عوارض جانبی و درعین افزایش جذب آن است.

مطلب مرتبط: طرز تهیه سالاد ماهی تن

همچنین طبق اطلاعات ارائه شده به نظر می‌رسد مصرف ماهی‌هایی همچون ساردین، شاه ماهی، آنچوی و قزل‌آلا به دلیل حجم بیشتر دو اسید چرب EPA و DHA و درعین‌حال میزان جیوه کمتر، انتخاب بهتری برای زنان باردار و شیرده است. درنهایت فراموش نکنید سلامتی نعمتی است که خداوند در دستان شما قرار داده است، پس با انتخاب عاقلانه و تصمیم‌های عاقلانه از این موهبت الهی محافظت کنید.

به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم از مرور خواص روغن ماهی برای آقایان و همراهی با ۷۲۴پرس لذت برده باشید. فراموش نکنید تجربیات و نظرات خود را با ما هم درمیان بگذارید.