ایرانیان اغلب در فصل برداشت بامیه، حتما راهی برای جای دادن آن در برنامه غذایی روزانه خود پیدا می‌کنند. ما از بامیه به طرق مختلف در طبخ غذاها استفاده می‌کنیم، گاهی آن را به صورت خورش سرو کرده و گاهی آن را در کنار دیگر سبزیجات پخته سرو می‌کنیم. این روزها حتی ترشی بامیه هم مورد توجه است. اما آیا از خواص غذایی بامیه و نقش آن در بهبود سلامت عمومی بدن اطلاع دارید؟ درادامه با ۷۲۴پرس در مرور این خواص همراه باشید.

از جمله مزایای اصلی بامیه می‌توان به توانایی احتمالی آن در بهبود سلامت دستگاه گوارش، مدیریت دیابت، کاهش خستگی مفرط و افزایش سطح استقامت بدن اشاره کرد. درکنار آن بامیه می‌تواند باعث کاهش استرس، کاهش کلسترول و کاهش سطح تری‌گلیسرید خون شود.

گیاه بامیه-724press.com

اما بهتر است درابتدا به این پرسش پاسخ دهیم:

بامیه چیست؟

بامیه گیاهی گلدار است که در بسیاری از نقاط جهان از آن با عنوان لیدی فینگر یا بیندی نام برده می‌شود و به دلیل غلاف دانه‌ای که دارد، بسیار مورد توجه است.

نام علمی این گیاه «Abelmoschus esculentus» است و درحالی که هنوز منشأ و خاستگاه مشخصی برای آن پیدا نشده است اما طبق تحقیقات انجام شده به نظر می‌رسد باید بومی آسیای جنوبی، غرب آفریقا یا اتیوپی باشد. اما همچنان ما نمی‌توانیم منطقه خاصی را به عنوان اولین محل پرورش بامیه مشخص کنیم.

مطلب مرتبط: آب بامیه چیست و چه خواصی دارد؟

بامیه به صور گوناگون در فرهنگ آشپزی کشورهای مختلف در گوشه و کنار جهان از کارائیب گرفته تا چین، مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به خواص قابل توجه، عجیب نیست که این روزها محبوبیت آن به صورت مداوم درحال افزایش است، به ویژه به دلیل کاربردهای مختلف آن در آشپزی.

بامیه سبز-724press.com

به عنوان مثال شما می‌توانید از بامیه به شکل ترشی استفاده کنید؛ همچنین می‌شود آن را در انواع سوپ و دیگر غذاهای جانبی استفاده کرده یا حتی آن را بخارپز کرده و به عنوان گارنیش و تزئین غذا استفاده کرد.

از بامیه نوعی روغن هم استخراج می‌شود که می‌توان آن را همچون دیگر روغن‌های گیاهی در طبخ غذا به کار برد و درنهایت آب بامیه که حاوی عصاره و دانه آن است هم گاهی به صورت سنتی به عنوان جایگزینی برای بامیه استفاده می‌شود که به باور گروهی، تأثیرات درمانی و سلامتی خوبی دارد!

ارزش غذایی بامیه

یک کاسه بامیه خرد شده-724press.com

بامیه ممکن است سبزی معمولی به نظر برسد، اما دارای محتوایی غنی از انواع ویتامین و مواد معدنی از جمله ویتامین‌های گروه B و همچنین دیگر ویتامین‌های مهم همچون A،  C ، E و K است.

این سبزی پرخاصیت همچنین حاوی کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم و روی و سطوح بالایی از فیبر موسیلاژن مغذی است که به صورت عامیانه از آن به عنوان «okra slime» یا لعاب بامیه نام برده می‌شود. درمجموع عمده دلیل فواید بامیه به خاطر وجود همین مواد معدنی، ویتامین و دیگر ترکیبات آلی موجود در آن است.

مطلب مرتبط: طرز تهیه سوپ بامیه، یک غذای محبوب آفریقایی

فواید بامیه از نظر بهبود سلامت عمومی بدن

بامیه با این همه مواد مغذی و ارزشمندی که در خود جای داده، قطعا انتخابی ایده‌آل برای یک برنامه غذایی متعادل و سالم است. اما این مواد چگونه و از چه راه‌های باعث بهبود سلامت ما و افزایش سطح  کیفیت زندگی انسان می‌شوند؟

با ۷۲۴پرس همراه باشید تا به صورت مختصر به مرور مهم‌ترین امتیازات سلامتی بامیه بپردازیم.

بامیه سالم واز وسط نصف شده-724press.com

بامیه می‌تواند به مدیریت دیابت کمک کند

بامیه به دلیل وجود انواع آنتی اکسیدان‌هایی که در دانه و پوست آن وجود دارند، به صورت مشخص برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ مفید است.

یک مطالعه که اخیرا نتایج آن در مجله داروسازی و علوم زیستی منتشر شده، به صورت مشخص روی خواص ضد دیابت و ضد چربی خون در انواع سبزیجات لعاب‌دار یا چسبنده تمرکز کرده است. آنها موش‌های مبتلا به دیابت را به مدت ۱۴ الی ۲۸ روز با پودر بامیه تغذیه کردند و درپایان آزمایش متوجه شدند وضعیت پروفایل لیپید آنها بهبود پیدا کرده است.

به علاوه، به نظر می‌رسد آب بامیه هم برای مدیریت سطح گلوکز خون مفید است! مطالعه‌ای که در مجله « Natural Product Communications » متشر شد، اشاره شده که در ترکیه بسیاری از افراد مبتلا به دیابت به عنوان یک راه درمان طبیعی از نوشیدن آب بامیه که حاوی عصاره و دانه‌های بامیه است، استفاده می‌کنند.  

مصرف بامیه می‎‌‌تواند به عملکرد دستگاه گوارش کمک کرده و هضم غذا را بهبود ببخشد

مطالعه انجام شده توسط تیمی از محققان بین‌المللی در سال ۲۰۱۶، نشان داد فیبر موجود در بامیه می‌تواند به بهبود عملیات گوارش و هضم غذا کمک کند.

مطلب مرتبط: خوراکی هایی که میزان قابل توجهی فیبر دارند

این مطالعه نشان داد میزان فیبر بالای موجود در سبزیجات در حالت معمول به بهبود روند جذاب در روده بزرگ کمک کرده و حرکات روده را تسریع می‌کند. این مسئله حتی می‌تواند از بروز یبوست در فرد هم جلوگیری کند.

بامیه سالم و خرد شده-724press.com

مصرف بامیه و کاهش احساس خستگی مفرط

این امکان وجود دارد که مصرف بامیه به کاهش سطح خستگی بدن کمک کند. محققان چینی در مطالعه خود پیرامون ترکیبات آنتی اکسیدانی و اثراتی ضد خستگی بامیه، دریافتند دانه‌های این گیاه غنی از آنتی اکسیدان است که ممکن است به کاهش سطح خستگی عضلانی کمک کند.

به گزارش ۷۲۴پرس، در یک آزمایش بالینی روی موش‌های آزمایشگاهی، به تعدادی از موش‌های عصاره بامیه داده شد، سپس آنها را به شنا کردن وادار کردند. مشخص شد مدت زمان شنا کردن در آن دسته از موش‌ها که بامیه مصرف کرده بودند، در مقایسه با گروه کنترل به میزان قابل توجهی افزایش یافته بود. همچنین میزان اسید لاکتیک ترشح شده در موش‌هایی که بامیه خورده بودند، بسیار کمتر بود که نشان دهنده خستگی عضلانی کمتر است.

در مجموع نتایج این مطالعه تحقیقاتی نشان داد مصرف بامیه می‌تواند باعث بهبود ظرفیت متابولیکی و همچنین بهبود توانایی موش‌ها شود. هرچند همچنان ما نیازمند انجام مطالعات بیشتر به ویژه مطالعات انسانی هستیم تا درستی این مطلب به اثبات برسد.

مصرف بامیه می‌تواند به کاهش سطح کلسترول خون کمک کند

محققان دانشگاه طب چینی شانگهای، به شواهدی دست پیدا کردند که نشان می‌دهد مصرف بامیه می‌تواند سطح کلسترول خون را کاهش دهد.

دراین مطالعه محققان برای درمان موش‌های چاق از عصاره بامیه استفاده کردند. مواد مغذی موجود در این محلول از جمله ایزوکوئرسیترین و کوئرستین است که به کاهش سطح گلوگز، انسولین و همینطور کلسترول کلی خون کمک می‌کند

بامیه سرخ شده-724press.com

بامیه می‌تواند به مدیریت هیپرتری‌گلیسریدمی کمک کند

بامیه منبع غذایی خوب برای افرادی است که از بالا بودن میزان تری‌گلیسیرید خون رنج می‌برند. این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که سطح خاصی از نوع مشخصی از انواع چبی یعنی تری‌گلیسرید در خون وجود داشته باشد و افرادی که دچار این مشکل هستند معمولا دچار سخت شدن جداره عروق خونی شده و ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شوند.‌ نتایج این مطالعه که در چین انجام شده، در مجله تغذیه بیوشیمی سال ۲۰۱۴ منتشر شد.

تأثیرات ضد استرسی

محققان در هند با مطالعه روی موش‌های آزمایشگاهی دریافتند عصاره دانه‌های بامیه حاوی اثرات ضد استرسی یا آداپتوژن است. آداپتوژن‌ها می‌توانند به بهبود سلامت کلی انسان کمک کنند، چون شرایط استرس‌زا در درازمدت قادر است تأثیراتی نامطلوب روی سلامت ما گذاشته و ناکارآمدی و اختلال در بدن شود که همراه با مشکلاتی همچون کاهش سطح مقاومت ما در برابر عوامل بیرونی و تغییرات خلق و خو است.

مطلب مرتبط: ۱۸ خوراکی عالی برای کاهش استرس

براساس این مطالعه، بامیه نه تنها می‌تواند باعث کاهش سطح استرس شود، بلکه قادر است روی اختلالات مرتبط با آن همچون زوال عقل و آلزایمر هم تأثیرگذار بوده و آنها را مدیریت کند. البته ما هنوز نیازمند انجام مطالعات بیشتری در این زمینه هستیم تا قطعی بودن این اثرات به ویژه روی انسان را با درصدی بالا تأیید کنیم.

بامیه سالم-724press.com

نکته مهم احتیاطی:

افرادی که طبق تجویز پزشک برای کنترل بیماری دیابت نوع دو خود از قرص‌ متفورمین استفاده می‌کنند، نباید همراه آن مقدار زیادی بامیه استفاده کنند.

براساس یک مطالعه تحقیقاتی که نتایج آن در «International Scholarly Research Notices» منتشر شده است، مشخص شد مصرف این سبزی می‌تواند روی کنترل سطح قند خون تأثیرات مطلوبی داشته باشد، اما درعین حال ممکن است با قرص متفورمین ایجاد تغییر کرده و جذب آن را تغییر دهد. به هرحال بهتر است همیشه از سیاست تعادل در مصرف انواع مواد خوراکی، حتی انواع مفید و مغذی پیروی کنیم تا از بروز مشکلات احتمالی تاحد امکان جلوگیری شود.

به پایان این مطلب و مرور فواید سلامتی و ارزش غذایی بامیه رسیدیم، امیدوارم این همراهی با ۷۲۴پرس دات کام برای شما عزیزان ثمربخش بوده باشد. فراموش نکنید نظرات، تجربیات و پیشنهادات خود را با ما هم درمیان بگذارید.