این روزها اگر گشتی در میادین میوه و تره‌بار یا مغازه‌های اطراف خود بزنید قطعا از دیدن حضور دلگرم‌کننده بامیه آگاه شده‌اید! چرا دلگرم کننده؟ چون این سبزی پرخاصیت مملو از مواد مغذی است که می‌تواند تأثیراتی ارزشمند روی بدن شما داشته باشد. اما صبر کنید، آیا از خواص نوشیدن آب بامیه هم اطلاع دارید؟ در مرور این خواص با ۷۲۴پرس همراه باشید.

آب بامیه نوعی نوشیدنی است که از خیساندن بامیه داخل آب به مدت ۲۴ ساعت تهیه می‌شود. طرفداران این نوشیدنی معتقدند خوردن آن باعث افزایش روند کاهش وزن شده و سطح قند خون را کنترل می‌کند والبته این تنها بخشی از خواص این نوشیدنی مغذی است.

بامیه داخل شیشه-724press.com

از دید این دسته آب بامیه همچنین جایگزینی عالی به جای مصرف خود بامیه است؛ به ویژه برای کسانی که از طعم یا بافت بامیه لذت نمی‌برند. اما آیا این ادعا در مورد اثربخشی آب بامیه درست است؟ درادامه این مطلب با ۷۲۴پرس همراه باشید تا به بررسی صحت و سقم این مسئله و همینطور مزایا و معایب احتمالی نوشیدن آب بامیه بپردازیم.

مطلب مرتبط: بامیه چه خواصی دارد و چطور باعث بهبود سلامت عمومی بدن می‌شود؟

آیا آب بامیه یک نوشیدنی مغذی است؟

آب بامیه-724press.com

ارزش غذایی مشخصی برای آب بامیه درنظر گرفته نشده است و همه چیز باتوجه به مواد مغذیی خود بامیه ارزیابی می‌شود که حاوی چندین نوع ویتامین و مواد معدنی مهم و حیاتی است.

غلاف بامیه خام حاوی این مواد است:

  • کالری: ۳۱
  • پروتئین: ۲ گرم
  • چربی: ۰.۲ گرم
  • کربوهیدرات: ۷ گرم
  • فیبر: ۳ گرم
  • منگنز: ۳۳٪ ارزش روزانه
  • ویتامین C : معادل ۲۴ درصد
  • تیامین: ۱۶ درصد
  • فولات: ۱۴ درصد
  • منیزیم: ۱۳ درصد
  • ویتامین B6:  معادل ۱۲ درصد
  • مس: ۱۲ درصد

بامیه به صورت مشخص حاوی مقادیر مناسبی منگنز است؛ ماده معدنی مهم که در تنظیم قند خون و متابولیسم بدن تأثیرگذار است. این سبز ارزشمند دارای مقدار قابل توجهی ویتامین C است که به عنوان یک آنتی اکسیدان مهم شناخته شده و نقش مهمی در بهبود علمکرد سیستم ایمنی بدن دارد.

اما توجه داشته باشید این مواد در خود بامیه یافت می‌شود و مشخص نیست کدام یک از این ریز مغذی‌ها در آب بامیه هم یافت می‌شود. بنابراین برای مشخص کردن ارزش غذایی این نوشیدنی، هنوز نیازمند انجام آزمایش و مطالعات بیشتری هستیم.

فواید آب بامیه برای سلامت انسان چیست؟

بامیه خرد شده-724press.com

درحالی که هنوز هیچ بررسی و تحقیق خاصی در مورد آب بامیه اینجام نشده است، اما براساس ترکیبات گیاهی و اثرات آبرسانی آن می‌تواند چندین امتیاز سلامتی برای آب بامیه در نظر گرفت که درادامه به اختصار به آنها خواهیم پرداخت.

نوشیدنی سرشار از آنتی اکسیدان

مطالعات در فاز لوله آزمایش نشان می‌دهد که بامیه منبع خوبی از چندین آنتی اکسیدان مهم همچون کوئرستین و کامفرول است که احتمالا در آب بامیه هم یافت می‌شوند. این ترکیبات ممکن است باعث کاهش التهاب شده و به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود، در برابر ترکیبات مضری همچون رادیکال‌های آزاد قرار گرفته و اثرات آنها روی سلول‌های بدن را خنثی کنند.

مطلب مرتبط: آنتی اکسیدان در چه مواد غذایی یافت می‌شود؟

به علاوه آنتی اکسیدانی از بدن در برابر بروز چندین نوع بیماری مزمن و خطرناک همچون انواع سرطان، بیماری‌های قلبی و دیابت محافظت می‌کنند.

بامیه شسته شده روی دستمال آشپزخانه-724press.com

نقش احتمالی در کاهش وزن

چندین ترکیب موجود در بامیه می‌تواند باعث کاهش وزن شود. در مطالعه انجام شده روی موش‌های آزمایشگاهی که رژیم غذایی پرچربی داشتند، مشخص شده کربوهیدرات استخراج شده از بامیه می‌تواند روی وزن بدن، سطح قند خون و همینطور کلسترول تأثیرگذار بوده و آنها را کاهش دهد.

مطلب مرتبط: ۷ ورزش عالی برای از بین بردن چربی‌ های کل بدن

همچنین یک بررسی دیگر روی موش‌های مبتلا به دیابت نشان داد مصرف عصاره بامیه به مدت هشت هفته می‌تواند روی کاهش وزن بدن، اثر قابل توجهی داشته باشد. اما متأسفانه هنوز آزمایش‌ها وارد فاز مطالعات انسانی نشده است و نمی‌توان در مورد تأثیرگذاری آب بامیه با قاطعیت صحبت کرد.

اما به هرحال آب بامیه به هیدراته شدن بدن شما کمک می‌کند. نوشیدن آب بیشتر باعث کاهش وزن شده و میزان غذای مصرفی شما را هم کاهش می‌دهد و درکنار آن با افزایش متابولیسم و سوخت و ساز چربی به کاهش وزن کمک می‌کند.

تست قند خون-724press.com

نقش احتمالی در مدیریت سطح قند خون

برخی مطالعات انجام شده نشان دادند ممکن است آب بامیه به تثبیت قند خون کمک کند. به گزارش ۷۲۴پرس، طبق یک بررسی انجام شده مشخص شد بامیه حاوی چندین ترکیب مهم از جمله پلی فنول و فلاوونوئید است که این دو ممکن است به کاهش سطح قند خون کمک کنند.

از طرف دیگر یک مطالعه هفشت هفته‌ای روی ۶۰ فرد مبتلا به دیابت نوع دو نشان داد مصرف پودر بامیه می‌تواند مشکل مقاومت به انسولین را در فرد بهبود بخشیده و از این راه از مدیریت بهتر سطح قند خون حمایت کند. یک مطاله دیگر نشان داد عصاره بامیه ممکن است بیان برخی آنزیم و پروتئین‌ها را به گونه‌ای تغییر دهد که از نفروپاتی مرتبط با دیابت جلوگیری شود، عارضه‌ای مرتبط با دیابت که روی کلیه‌ها اثر می‌گذارند.

اینها گوشه‌ای از خواصی بود که احتمالا آب بامیه می‌تواند از طریق آنها روی بدن انسان تأثیرگذار باشد. هرچند که ما همچنان نیازمند انجام مطالعات طولانی‌ مدت‌تری روی انسان هستیم تا بتوان صدردصد با اطمینان در این مورد نظر داد.

کاری بامیه-724press.com

عوارض مصرف آب بامیه چیست؟

به طور کلی آب بامیه نوشیدنی بی‌خطر است؛ البته اگر شما جزو افرادی نباشید که به بامیه حساسیت نشان می‌دهند که دراین صورت بهتر است این نوشیدنی را هم امتحان نکنند.

به گزارش ۷۲۴پرس (724press.com)، بامیه همچنین حاوی مقدار زیادی فروکتان است، نوعی کربوهیدارت که در صورت مصرف زیاد آن می‌تواند منجر به بروز برخی مشکلات گوارشی شود. اگرچه هنوز مشخص نیست آیا میزان فروکتان در آب بامیه هم به اندازه خود بامیه هست یا خیر، اما بهتر است در صورت بروز هرنوع مشکلی مصرف آن را موقتا کنار گذاشته و با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی یا پزشک معالج خود مشورت کنید.

زمان مطلوب برای نوشیدن آب بامیه

بامیه و چاقو روی تخته آشپزی-724press.com

همانگونه که پیش‌تر گفتیم آب بامیه از خیساندن غلاف بامیه یا برش‌های نازک بامیه در آب به مدیت یک شبانه روز تهیه می‌شود. پس از گذشت این مدت شیره باقی مانده در غلاف را خارج و با آب ترکیب کنید، نوشیدنی شما آماده است.

مطلب مرتبط: طرز تهیه سوپ بامیه، یک غذای محبوب آفریقایی

به صورت معمول بهتر است آب بامیه را با معده خالی بنوشید. طرفداران این نوشیدنی مدعی هستند این کار مزایای سلامتی آن را به حداکثر می‌رساند. بااین حال هنوز تحقیقی انجام نشده که نشان دهد مصرف آب بامیه در صبح مفیدتر از دیگر ساعات روز است. بنابراین خودتان را محدود به این داستان نکرده و این نوشیدنی را هر زمان از روز که دوست دارید، میل کنید.

اگر دوست دارید نتیجه‌ی بهتری بگیرید، بد نیست در کنار آب بامیه از یک رژیم غذایی غنی از انواع غذاهای مغذی همچون میوه، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات پیروی کنید. به صورت معمول بهتر است آب بامیه به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی مغذی و متعادل درنظر گرفته شود، نه اینکه تمام تمرکز خود را روی نوشیدن آن بگذارید، درحالی که همچنان مواد مضری همچون انواع غذاهای تصفیه شده و فست فودها را کنار نگذاشته‌اید.

بامیه به همراه برگ و گل گیاه-724press.com

همچنین اگر از خوردن خود بامیه لذت می‌برید اما این نوشیدنی را به دلیل بافت خاصش چندان دوست ندارید هم مهم نیست، همچنان خود بامیه مملو از تمام خواص فوق است که می‌تواند انتخابی ایده‌آل باشد. به‌ هرحال بسته به ذائقه و سلیقه خود، بامیه را در برنامه غذایی خود بگنجانید و از خواص آن نهایت بهره را ببرید.

مطلب مرتبط: از خواص شلغم چه می‌دانید؟

به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم از مرور خواص آب بامیه و تأثیرات احتمالی آن روی بهبود سلامت عمومی بدن لذت برده باشید. فراموش نکنید نظرات و دیدگاه‌های خود را با ما در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید.