سرویس اجتماعی

خواص آلو چیست و چه فوایدی برای سلامت انسان دارد؟

خواص مصرف آلو

آیا تابه‌حال کلمه «drupe» به گوش‌تان خورده است؟ این کلمه به میوه‌ای اطلاق می‌شود که دانه آن توسط پوسته‌ای سخت احاطه شده باشد. از این منظر آلو هم یک میوه drupe است که البته از آنها با عنوان میوه سنگی هم یاد می‌شود. آلو به همان خانواده‌ای تعلق دارد که میوه‌های دیگری همچون هلو، شلیل و زردآلو را در خود جای داده است؛ البته آلو کمی تا قسمتی با دیگر اعضای این خانواده فرق می‌کند.

آلو می‌تواند از نظر اندازه بزرگ یا کوچک بوده و از نظر رنگ پوست میوه طیف وسیع‌تری مثل قرمز، بنفش، زرد، سبز یا نارنجی را دربرگرفته و رنگ گوشت میوه هم صورتی، زرد یا نارنجی باشد.

آلو تازه با برگ-724press.com

 برای اولین بار این چینی‌ها بودند که هزاران سال پیش درخت آلو را پرورش دادند، سپس این میوه راه خود را به کشورهای دیگری همچون ژاپن، بخش‌هایی از اروپا و آمریکا باز کرد؛ به طوری که امروزه در بسیاری از نقاط جهان بیش از دو هزار گونه درخت آلوی مختلف پرورش داده می‌شود.

طعم شیرین آلو می‌تواند طعم دهنده خوبی برای انواع سالاد و دسر باشد؛ ضمن آنکه آلو درعین شیرین بودن، بسیار مفید و پرخاصیت است. بله، باور کنید آلو نه تنها میوه‌ای خوشمزه است، بلکه خواص شگفت‌انگیزی دارد که باعث بهبود سلامت عمومی شما می‌شود.

مطلب مرتبط: از خواص و فواید هلو چه می‌دانید؟

اکنون که کمی بیشتر با تاریخچه آلو آشنا شدید، با ۷۲۴پرس همراه شوید تا به بررسی مزایای آن پرداخته و کمی بیشتر با این معجزه دلپذیر طبیعت آشنا شویم.

خواص آلو و تأثیر آنها روی سلامت انسان

آلوی رنگی-724press.com

آلو منبعی خوب از ویتامین C است که به بدن شما در ساخت ماهیچه و عضله کمک کرده، در تشکیل عروق خونی تأثیرگذار است و باعث بهبود سریع‌تر فرد شده و البته حضورش برای سلامت چشم هم مفید است. اما اینها تنها بخشی از خواص آلو است. درادامه به تفکیک به مواد ارزشمند و مغزی موجود در این میوه و تأثیرات آن روی سلامت عمومی انسان می‌پردازیم.

کاهش فشار خون

براساس یک مطالعه که در سال ۲۰۱۰ انجام شد، مشخص شد آن دسته از شرکت‌کنندگان که به صورت مرتب از آب آلو استفاده کردند، در مقایسه با گروه شاهد فشار خون کمتری داشتند.

حفاظت در برابر آسیب‌های سلولی و بروز بیماری سرطان

آنتوسیانین‌های موجود در آلو که مسئول رنگ آبی مایل به قرمز این میوه هستند، براساس خواص آنتی اکسیدانی خود به حذف رادیکال‌های آزاد کمک کرده و اثرات مضر ناشی از آنها را برطرف می‌کنند. این مسئله می‌تواند به صورت غیرمستقیم به محافظت از بدن در برابر بروز بیماری سرطان ناشی از آسیب دیدگی سلول‌های بدن، کمک کند.

تأثیر آلو روی کاهش وزن

اگر به دنبال کاهش وزن، حذف چربی‌های انباشته شده در ناحیه شکم و باریک کردن کمر خود هستید، بهتر است جایی برای آلو در برنامه غذایی روزانه خود پیدا کنید.

به گزارش ۷۲۴پرس، محققان دانشگاه لیورپول بررسی را روی ۱۰۰ فرد مبتلا به اضافه وزن و چاقی انجام دادند. آنها این افراد را به دو گروه تقسیم کردند: یک گروه در یک دوره ۱۲ هفته‌ای هر روز آلو مصرف کردند درحالی که گروه کنترل این کار را انجام نداد. درپایان آنها مشاهده کردند افراد گروهی که هر روز آلو مصرف می‌کردند، هم کاهش وزن داشتند و هم مقداری از سایز دور کمرشان کاسته شده بود.

آب آلو-724press.com

آلو میوه‌ای کم کالری و مفید برای رژیم‌های لاغری است

بد نیست بدانید آلو تنها ۳۰ کالری دارد؛ بنابراین یک عدد آلو با اندازه متوسط نه تنها یک میان وعده عالی است، بلکه به رفع هوس خوردن انواع مواد غذایی مضر از جمله شیرینی‌ها کمک می‌کند. بااین حساب آلو برای کسانی که از رژیم‌های لاغری پیروی کرده یا می‌خواهند حجم کالری دریافتی روزانه خود را کاهش دهند، میوه ایده‌آلی است.

مفید برای سلامت استخوان‌ها

رب یا مربای آلو-724press.com

براساس یک مطالعه که توسط دانشگاه‌های دو ایالت اکلاهما و فلوریدا انجام شد، مشخص شد افرادی که در کنار مصرف مکمل‌های ویتامین D و کلسیم، از آلو هم استفاده کرده بودند، در مقایسه با گروهی که همان مکمل‌ها را در کنار سیب خشک استفاده کرده بودند، از تراکم استخوانی بیشتری در ناحیه ستون فقرات و ساعد برخوردار بودند.

مصرف آلو برای رفع یبوست مفید است

آلو میوه‌ای غنی از فیبر رژیمی است که یعنی برای بهبود عملکرد سلامت دستگاه گوارش بسیار مفید است. به علاوه اگر میوه به صورت خشک مصرف شود حتی تأثیرگذارتر هم شده و می‌تواند به خوبی به رفع مشکل یبوست کمک کند. در مطالعه انجام شده روی گروهی متشکل از ۵۱ بزرگسال درگیر با مشکل یبوست، خوردن آلو باعث تسکین این افراد شده و تاحدی به رفع این مشکل کمک کرد.

مطلب مرتبط: پیشگیری و درمان یبوست با ۱۱ خوراکی طبیعی

کمک به بهبود حافظه و حفظ سلامت مغز

تحقیقات انجام شده در دانشگاه هاروارد نشان داده‌اند که مصرف آنتی اکسیدان‌ها می‌تواند روی آلزایمر تأثیرگذار بوده و روند پیشرفت بیماری را کند کند. آلو سرشار از آنتی اکسیدان، آنتوسیانین و کوئرستین است که باعث حفظ سلامت مغز می‌شوند.

آلو باعث بهبود سلامت قلب و کنترل فشار خون می‌شود

یک عدد آلوی متوسط حاوی ۱۱۳ میلی‌گرم پتاسیم است که برای سلامت قلب بسیار مفید است. بنابراین گنجاندن آلو در رژیم غذایی روزانه می‌تواند راهی عالی برای کاهش خطر بروز سکته و درکنار آن مدیریت فشار خون و جلوگیری از افزایش آن باشد.

مصرف آلو می‌تواند به جلوگیری از ابتلا به بیماری دیابت کمک کند

به گفته کارشناسان فعال در حوزه بهداشت، شاخص گلیسمی پایین آلو می‌تواند به کنترل قند خون کمک کرده و از این طریق باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو شود.

مطلب مرتبط: چگونه مصرف میوه ریسک ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش می‌دهد؟

آلو باعث از بین رفت سلول‌های سرطانی می‌شود

به گزارش ۷۲۴پرس، مطالعات اولیه نشان دادند درمان سلول‌های سرطانی با استفاده از عصاره آلو می‌تواند موفقیت آمیز بوده و باعث کشتن سلول‌های مهاجم شود، بی‌آنکه سلول‌های سالم اطراف سلول آلوده آسیب ببینند.

حقایقی درمورد خواص تغذیه‌ای آلو

آلوی تازه و سالم-724press.com

همانگونه که اشاره شد، آلو میوه‌ای کم کالری است؛ به طوری که صد گرم آن تنها ۳۰ کالری دارد. البته آلو حاوی مقداری کربوهیدارت (۹.۶ گرم در صد گرم)، یک دهم گرم چربی و ۰.۶ گرم پروتئین است.

آلو همچنین حاوی ترکیبات سالم و مغذی همچون انواع ویتامین و مواد معدنی است که به جلوگیری از ایجاد لخته در عروق خونی، مدیریت استرس، کاهش خستگی، ساخت گلبول‌های قرمز سالم و حمایت از سلامت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند.

آلو به صورت طبیعی میوه‌ای سرشار از قند میوه است که بدن می‌تواند برای تأمین انرژی مورد نیاز خود، به سرعت آن را پردازش کند. اما اگر آلو را با مواد پروتئینی مصرف کنید، این روند تاحدی آرام‌تر جلو می‌رود؛ چراکه پروتئین به کند شدن ترشح قند کمک می‌کند.

آیا آلو باعث بروز واکنش‌های آلرژیک می‌شود؟

آلوی خشک شده -724press.com

آلو در کنار انواع دیگر سبزیجات و میوه‌ها مثل کرفس و سیب، در دسته آلرژی‌های گرده توس قرار می‌گیرند. این مسئله باعث بروز نوعی واکنش آلرژیک می‌شود که درنتیجه آن، فرد با مشکلاتی مثل خارش و تورم دهان یا گلو مواجه می‌شود.

علائم حساسیت معمولا به سرعت ظاهر می‌شود. اگر واکنش آلرژیک شدت پیدا کرده یا شکلی نامطلوب به خود گرفت، فرد حتما باید با پزشک خود مشورت کند. در موارد حادتر مثل بروز واکنش شدید آنافیلاکسی، باید فرد را به سرعت به بیمارستان رسانده تا خدمات کمک پزشکی را به موقع دریافت کند.

نکته

اگر دوست دارید آلوی مناسبی خریداری کنید، بهتر است هنگام خرید به رسیده بودن آن توجه کنید. به عنوان مثال اگر پوست آلو را کمی فشار دادید، بافت آن نسبتا سفت و سنگین باشد. پوست میوه را از نظر وجود لکه بررسی کنید. اگر آلو خیلی نرم باشد، یعنی حسابی رسیده است و شاید طعم آن را دراین حالت دوست نداشته باشید.

به پایان این مطلب رسیدیم. امیدوارم از این مرور کوتاه بر خواص آلو و تأثیرات ارزشمند آن روی سلامت انسان لذت برده باشید. فراموش نکنید نظرات و تجربیات خود را با ما در ۷۲۴پرس دات کام درمیان بگذارید.

۷۲۴پرس در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید