لازانیا یکی از خوراک‌های محبوب و خوشمزه‌ای است که معمولا می‌تواند رضایت خاطر همه را فراهم کند. هرچند که سبک مشخصی برای تهیه لازانیا وجود دارد، اما بدنیست گاهی کمی تنوع به برنامه غذایی‌مان داده و با استفاده از مواد دیگر دردسترس این خوراکی خوشمزه را تهیه کنیم. به خصوص اگر قرار باشد از سبزیجات مغذی و مفیدی همچون تره فرنگی، کدو تنبل و انواع کلم در تهیه آن استفاده شود که این آخری به ویژه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. درادامه با مرور این طرز تهیه با ۷۲۴پرس همراه باشید.

می‌دانم گفتن جمله «بهترین لازانیا» کاری جسورانه است، چون خوشبختانه این غذای خوشمزه و دوست‌داشتنی به اندازه‌ای تنوع دارد که تقریبا هرکسی می‌تواند آن را باب میل و ذائقه خود تهیه کرده و این عنوان را به آن اطلاق کند. لازانیا در همه اشکالش دوست دلپذیر و وسوسه کننده است، فرقی نمی‌کند از نوع تهیه شده آن با سس گوشت صحبت می‌کنیم یا انواع تهیه شده از سوسیس و یا حتی لازانیای اسفناج و قارچ که هم بسیار خوشمزه است و هم سالم‌تر از انواع دیگر است. شما حتی می‌توانید لازانیا را با مرغ خامه‌ای و سس سفید یا همان بشامل تهیه کنید و در تمام این حالات مطمئن باشید که از طعم و مزه دلچسب آن نهایت لذت را خواهید برد.

لازانیا با برگ مریم گلی-724press.com

اما باور کنید لازانیا با انواع دیگر سبزیجات هم خوشمزه است؛ حتی اگر خمیر لازانیا را حذف کرده و آن را با لایه‌هایی متعدد از مخلوط پنیر و سبزیجات جایگزین کنید. بله، در پخت لازانیای سبزیجاتی که در ادامه این آموزش از ۷۲۴پرس به مرور طرز تهیه آن خواهیم پرداخت، خبری از خمیر لازانیا است. اما باور کنید چیزی از ارزش‌هایش کاسته نشده و همچنان خوش عطر و طعم است.

مواد لازم

  • ۸۰۰ گرم کدو تنبل، پس از شستن و خشک کردن آن را به تکه‌هایی به صخامت ۲ میلی‌متر برش بزنید
  • ۱ دسته مریم گلی، نیمی از برگ‌ها را به صورت سالم کنار گذاشته و نصف دیگر آنها را به صورت ریز خرد کنید
  • نصف فنجان معادل ۱۲۵ گرم روغن گی (ghee) یا کره تصفیه شده، ذوب شده به اضافه یک چهارم پیمانه معادل ۶۰ گرم کره یا روغن اضافه
  • ۱ عدد تره فرنگی، به صورت ورق‌های نازک برش بزنید
  • ۴ حبه سیر، رنده شده
  • ۱۰۰ گرم از هر دو نوع کلم پیچ و کلم سیاه، ساقه‌ها که بافت سفت‌تری دارند را جدا کرده و برگ‌ها را خرد کنید
  • ۲۷۰ گرم گوجه فرنگی نیمه خشک، خرد شده
  • ۲ عدد تخم مرغ، کمی هم زده
  • ۵۰۰ گرم پنیر کوارک، می‌توانید از پنیر خامه‌ای یا پنیرهای خانگی بدون نمک استفاده کنید
  • نمک و فلفل به میزان دلخواه

طرز تهیه

یک تکه لازانیا داخل بشقاب-724press.com

برش‌های کدو تنبل را با نصف برگ‌های مریم گلی، ۲ قاشق غذاخوری پنیر و دو قاشق چایخوری نمک در یک کاسه ریخته، هم زده و کنار بگذارید. تره فرنگی را به همراه سیر، ۲ قاشق چایخوری پنیر و نصف قاشق چایخوری نمک داخل یک کاسه دیگر ریخته، مخلوط کنید و آن را هم کنار بگذارید.

هر دو نوع کلم را به همراه گوجه فرنگی و یک قاشق چایخوری نمک داخل یک کاسه دیگر بریزید. برگ کلم‌ها را کمی با دست ماساژ دهید تا نرم شود و سپس کاسه را کنار بگذارید. درنهایت باقیمانده پنیر را به همراه باقی مانده مریم گلی و تخم مرغ داخل یک کاسه دیگر بریزید و به خوبی هم بزنید و کنار بگذارید. حالا فر را روشن کرده و دمای آن را روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد بگذارید تا گرم شود. یک ظرف مخصوص فر گود را چرب کنید. حالا برای آماده کردن این لازانیای گیاهی کافیست این مواد را به صورت لایه لایه روی هم بریزید.

مطلب مرتبط: طرز تهیه سالاد پاستا و پنیر فتا به سبک یونانی

برای شروع یک سوم از کاسه حاوی مخلوط تره فرنگی را داخل ظرف بریزید و آن را با پشت قاشق پهن کنید، سپس روی آن مخلوط کدوتنبل بریزید و درنهایت یک سوم از مخلوط پنیر و تخم مرغ را روی آن بریزید. برای لایه بعدی ابتدا یک سوم از مخلوط کلم را ریخته و روی آن کدوتنبل بریزید و مجددا با مخلوط پنیر و تخم مرغ بپوشانید و همین کار را ادامه دهید تا همه مواد لایه به لایه روی هم قرار بگیرند. روی لایه فوقانی باقیمانده کدو تنبل را بریزید و به کمک قلم‌مو اضافی پنیر و تخم مرغ را روی آن بمالید.

لازانیا برشته چند لایه-724press.com

یک ورق کاغذ روغنی مخصوص پخت و پز روی لازانیا قرار داده و کل ظرف را داخل فویل آلومینیومی بچید و به مدت یک ساعت و نیم ظرف را داخل فر بگذارید تا لازانیا آماده شود. به طوری که اگر چاقو را وارد لازنیا کردید، بافت سبزیجات نرم شده باشد. سپس گریل را روشن و گرم کنید. فویل و کاغذ روغنی را بردارید و لازانیا را روی قفسه بالای فر بگذارید و گریل کنید. این بخش بین ۵ تا ۶ دقیقه یا تازمانی که سطح لازانیا ترد شود، طول می‌کشد.

مطلب مرتبط: طرز تهیه پیتزا با نان به سبک فرانسوی

درهمین حال که لازانیای سبزیجات شما در حال برشته شدن است، ۶۰ گرم روغن یا کره اضافی که کنار گذاشتید را داخل ماهیتابه بریزید و روی شعله زیاد بگذارید تا گرم شود. سپس برگ‌های کامل مریم گلی را داخل ظرف ریخته و به مدت یک دقیقه و نیم یا تازمانی که برگ‌ها شفاف شود، تفت دهید. سپس آنها را از داخل روغن درآورده و روی حوله کاغذی بگذارید تا روغن اضافی‌شان گرفته شده و ترد شوند. سپس هنگام سرو لازانیا، برگ‌ها را روی آن بچینید. نوش جان

لازانیا با گل کلم و سبزیجات-724press.com

نکته

  • اگرچه این نوعی لازانیای سبزیجات است که در آن از هیچ گونه مواد گوشتی استفاده نشده است، اما شما می‌توانید از سویا که پروتئینی گیاهی است در تهیه این غذا استفاده کنید.
  • همچنین در صورتی که سبزیجات یا دیگر مواد ذکر شده در این دستور تهیه در اختیارتان نبود، نگران نباشید. همیشه می‌توان انواع سبزیجات با طعم‌های نزدیک را با هم جایگزین کرد. از طرف دیگر به جای روغن گی که در سبک آشپزی هندی بسیار مورد استفاده است، می‌توانید از کره تصفیه شده و به جای پنیر کوارک از پنیرهای کم چرب یا پرچرب بدون نمک خانگی یا پنیر خامه‌ای استفاده کنید.

لازانیا داخل ظرف مخصوص فر-724press.com

به پایان این مطلب رسیدیم. امیدوارم از این مرور و همراهی با ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید. گاهی بد نیست سبزیجات را به شکلی متفاوت در برنامه غذایی روزانه خود به کار بگیریم. شما چطور رژیم غذایی خود را با حضور انواع سبزیجات، رنگارنگ‌تر می‌کنید. تجربیات و راهکارهای خود را با و دیگر دوستان‌تان هم درمیان بگذارید.