برنج یکی از ارکان اساسی و مهم فرهنگ غذایی کشورهایی آسیایی به ویژه شرق آسیا است. درایران هم برنج بخشی مهم از رژیم غذایی روزانه مردم را به خود اختصاص داده و حضورش حائز اهمیت است. هرچند از دید گروهی مصرف برنج می‌تواند باعث بروز مشکلاتی همچون چاقی و اضافه وزن شود، اما از دید گروهی دیگر برنج روی کیفیت پوست و موی افراد تأثیرگذار است. دست‌کم این یک باور عمومی است که مصرف آرد یا حتی آب برنج می‌تواند باعث بهبود کیفیت پوست به ویژه پوست صورت شود.

اگر سری به سایت یا شبکه‌های اجتماعی مثل یوتیوب بزنید، قطعا با انواع مختلف آموزش ماسک‌های مناسب پوست مواجه خواهید شد و دراین میان ظاهرا ماسک آرد برنج یکی از انواع محبوب و پرطرفدار است.

ماسک تهیه شده با آرد برنج- 724press.com

طرفداران استفاده از این ماده معتقد هستند این ماسک پوست را لایه‌برداری کرده و با حذف آلودگی‌ها و سلول‌های مرده، باعث لطافت و درخشش پوست می‌شود. آنها همچنین باور دارند این ماسک قادر است از پوست در برابر اثرات مخرب اشعه ماورای بنفش محافظت کند.

دکتر سوزان فریدلر، متخصص پوست و پزشک بالینی در مرکز پزشکی مونت سینای در نیویورک در این مورد می‌گوید:

در ایالات متحده معمولا موارد استفاده از آرد برنج در طول سال آنقدر بالا نیست؛ درحالی که این ماده به خصوص در کشورهای شرق آسیا همچون چین، کره جنوبی و ژاپن بسیار محبوب و پرطرفدار بوده و در محصولات آرایش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دست کم براساس اطلاعات موجود به نظر می‌رسد چندین بخش از مواد موجود در برنج طبق فرآیندهایی استخراج و در محصولات مراقبت پوست مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ بااین‌حال هنوز مشخص نیست که آیا آرد برنج به تنهایی برای پوست مفید است یا باید در کنار آن از مواد دیگری استفاده کرد. و سؤال اصلی اینجا است که آیا این ماده به همان اندازه که در موردش سروصدا به پا شده، مفید و مؤثر هست یا خیر؟

در ادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید تا نگاهی دقیق‌تر به آرد برنج و خواص آن داشته باشیم و ببینیم به راستی با معجزه‌ای طبیعی برای بهبود بافت و کیفیت پوست مواجه هستیم یا تمام اینها هیاهویی برای هیچ است!

آرد برنج چیست؟

آرد برنج- 724press.com

با کوبیدن، خرد کردن و آسیاب کردن برنج به پودری می‌رسیم که از آن با عنوان آرد برنج یاد می‌شود. البته روش تهیه آرد برنج همیشه به یک شکل نیست و اتفاقا همین روش تهیه است که می‌تواند به صورت بالقوه روی اثرات درمانی و سلامتی آن اثرگذار باشد.

برنج به دیگر غلات کامل همچون گندم، جو دوسر، چاودار و ذرت شبیه است و همچون آنها از سه بخش مهم سبوس، جوانه و آندوسپرم یا درون دانه تشکیل شده است. سبوس لایه بیرونی و سخت دانه برنج است که معمولا به دلیل خواص مفیدی همچون داشتن آنتی اکسیدان و خواص ضدالتهابی به عنوان سالم‌ترین بخش غلات هم شناخته می‌شود. سبوس دارای ازای فعال زیستی همچون اسید فرولیک و اسید فیتیک است که معمولا آنها را استخراج کرده و به برخی محصولات مراقبتی پوست اضافه می‌کنند.

مطلب مرتبط: آیا آرد برنج برای پوست صورت خوب است؟

مانند همه انواع آرد تهیه شده از غلات، آرد برنج هم با جدا کردن سه قسمت دانه از هم و آسیاب کردن هرکدام در نسبت‌های مشخص تهیه می‌شود و آرد به دست آمده می‌تواند کمابیش حاوی مقادیری سبوس و جوانه هم باشد. آرد غلات کامل تنها زمانی به دست می‌آید که از هر سه بخش در تهیه آن استفاده شده باشد. در آردهای صددرصد غلات کامل، تمام این مواد را پیدا می‌کنید؛ در حالی‌که در انواع آرد ساده کامل بیشتر جوانه و مقدار قابل توجهی از سبوس از دست رفته و درنتیجه خواص چندانی هم ندارد. به عبارتی آرد سفید معمولی تنها حاوی درون دانه است و برای همین معمولا توصیه می‌شود افراد نانی را مصرف کنند که از آرد کامل تهیه شده است.

بسیاری از انواع آرد برنجی که در مغازه‌های خواربارفروشی عرضه می‌شود، از برنج سفید تهیه شده‌اند و پرواضح است که فاقد سبوس و جوانه هستند، درحای که آرد تهیه شده از برنج قهوه‌ای این مواد را هم دارد. بنابراین آرد برنج معمولی بیشتر حاوی اندوسپرم نشاسته‌ای است.

آرد برنج چگونه باعث بهبود کیفیت بافت پوست می‌شود؟

زدن ماسک به صورت- 724press.com

این روزها در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی و درمجموع در فضای مجازی انواع ماسک‌های صورت معرفی می‌شوند که در تهیه آنها از مواد گیاهی استفاده شده است. دراین میان بسیاری از ماسک‌های صورت روشن کننده پوست حاوی آرد برنج هستند، ماده‌ای که به ادعای گروهی از افراد یک لایه بردار و اسکراب طبیعی خوب و حتی یک ضد آفتاب کارآمد است!

البته فرض براین است که مواد اولیه موجود در آرد برنج همان خواص اصلی را داشته به عنوان عوامل ضد التهابی وارد عمل شده و حاوی خواص آنتی اکسیدانی هستند و از این طریق از اثرات ناشی از پیری پوست و بالا رفتن سن جلوگیری می‌کنند. همچین به باور این عده آرد برنج جلوی آسیب ناشی از اشعه ماورای بنفش را گرفته، رنگ پوست را شفاف و روشن می‌کند و حتی باعث تقویت رشد مجدد مو و بازسازی پوست می‌شود. همچنین به نظر می‌رسد محصولات مراقبتی پوست و مو که در آنها از نشاسته برنج استفاده شده، می‌توانند چربی اضافی پوست را رفع کنند. اما آیا تمام این ادعاها درست است و آرد برنج یک معجزه کامل برای بهبود ظاهر پوست ما است؟

به گفته دکتر فریدلر پروتئین موجود در برنج قهوه‌ای می‌تواند در نقش یک لایه‌بردار طبیعی عمل کند، اما برای تشخصیت صحت و سقم تمام ادعاهای مطرح شده باید در ادامه این مقاله از ۷۲۴پرس،

سری به تحقیقات انجام شده بزنیم و ببینم محققان در این مورد به چه یافته‌هایی دست پیدا کرده‌اند.

خواص ضد آفتاب

انواع آرد برنج- 724press.com

تعدادی از اینفلوئنسرهای فعال در حوزه زیبایی و آرایش ادعا می‌کنند آرد برنج به دلیل برخورداری از چندین ترکیب مؤثر حاوی اسید فرولیک و PABA می‌تواند به محافظت پوست در برابر نور خورشید کمک کند، اما کارشناسان عقیده‌ای متفاوت دارند. به گفته آنها هنوز مشخص نیست که آیا وجود این ترکیبات در آرد برنج به اندازه‌ای هست که بتوان روی مزایای آنها حساب باز کرد یا خیر؟ 

به گفته دکتر فریدلر آرد برنج حاوی ماده‌ای موسوم به پارا آمینو بنزوئیک اسید که به اختصار آن را با PABA یا ویتامین B10 می‌نامند؛ ویتامینی که تأثیراتی خوب روی رشد مجدد سلول‌ها دارد. این ماده همچنین از پوست در برابر شعه UV محافظت می‌کند و به همین خاطر زمان در انواع کرم‌های ضدآفتاب مورد استفاده قرار می‌گرفت. هرچند بعدها به دلیل اینکه این ماده باعث بروز واکنش‌ آلرژیک می‌شود، از سوی سازمان غذا و دارو یا FDA به عنوان یک ماده ضد آفتاب ایمن شناخته نمی‌شود.

از سوی دیگر اسید فرولیک یک ترکیب آلی است که دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد میکروبی است. این ماده معمولا به جز سبوس برنج از مواد دیگری همچون جو دوسر، بادمجان، انواع مرکبات، ذرت شیرین، چاودار و چغندر هم استخراج می‌شود. فرولیک اسید هم می‌توان به محافظت از پوست در برابر اشعه ماورای بنفش کمک کند؛ به ویژه اگر در ترکیب با مواد دیگری همچون ویتامین‌های C و E استفاده شود. این ماده در اغلب سرم‌های مراقبتی پوست یافت می‌شود. دکتر فریدلر اشاره می‌کند که براساس نتایج به دست آمده از مطالعات متعدد، به نظر می‌رسد این ماده می‌تواند به عنوان یک ترکیب آنتی اکسیدان و محافظت کننده درنظر گرفته شود.

معمولا گیاهان دو ویتامین C و E را برای محافظت از خود در برابر نور خورشید می‌سازند. انسان هم معمولا این دو ویتامین را یا از طریق مصرف مواد غذایی یا خوردن انواع مکمل‌های ویتامینه جذب کرده و از آنها برای محفاظت پوست در برابر اشعه خورشید استفاده می‌کند. براساس تحقیقات انجام شده این و ویتامین چندان پایدار نیستند؛ درحالی که اسید فرولیک می‌تواند به ثبات این دو ویتامین به ویژه در ترکیب محلول‌های مراقبتی پوست کمک کند. همچنین خود اسید فرولیک هم یک محافظ قوی پوستی است که به سادگی جذب می‌شود.

درمان آکنه و هایپر پیگمنتاسیون

برنج و آرد برنج- 724press.com

برخی دیگر از طرفداران محصولات پوستی حاوی آرد برنج معتقد هستند که مصرف این ماده می‌تواند باعث بهبود آکنه و روشن شدن پوست شود. این امر احتمالا به دلیل ماده مؤثر دیگری به نام اسید فیتیک است که از برنج استخراج شده و برای لایه برداری پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته مشخص نیست چه مقدار از این ترکیب در آرد برنج وجود دارد و چه میزان اثربخشی دارد؟

مطلب مرتبط: خواص آب برنج روی سلامت موها

اسید فیتیک (phytic acid) یک آنتی اکسیدان آلفا هیدروسکی اسید است که در بسیاری از گیاهان همچون لوبیا، دانه، آجیل و البته غلات کامل وجود دارد. فعالان این عرصه این ماده را استخراج و از آن در ترکیب محصولات مراقبت از پوست بهره می‌برند. به نظر می‌رسد اسید فیتیک نسبت به دیگر ترکیبات حاوی آلفا هیدروکسی اسید همچون اسید گلیکولیک (glycolic acid)، ملایم‌تر بوده اما اثربخشی بالاتری دارد.

یک بررسی کوچک در سال ۲۰۱۹ نشان داد اسید فیتیک هم به اندازه اسید گلیکولیک و اسید سالیسیلیک، در درمان آکنه و بروز لکه‌های تیره پوستی ناشی از هایپر پیگمنتاسیون اثرگذار است. دکتر بروس رابینسون متخصص پوست و استاد بالینی شاغل در بیمارستان لنوکس هیل معتقد است از آنجایی که اسید فیتیک به رفع سلول‌های مرده پوستی کمک می‌کند، پس قادر است علائم پیری پوست را هم به حداقل برساند. همچنین با استفاده از این ماده در لایه بردارهای شیمیایی می‌توان ظاهر لکه‌های تیره یا ملاسما (melasma) را بهبود بخشیده و روی جای زخم یا اسکار هم اثراتی خوبی برجای گذاشت. دکتر فریدلر اضافه می‌کند که اسید فیتانیک (Phytanic acid) هم در درمان آکنه خفیف تا متوسط و برطرف کردن التهابات پوستی ناشی از آن اثرگذار و مفید است.

بهبود زخم

دکتر فریدلر به دیگر ترکیب ارگانیک موجود در برنج یعنی آلانتوئین هم اشاره می‌کند. ترکیبی حاوی خواص تسکین‌دهنده و ضد التهابی که برخی از نتایج حاصل از آزمایش‌های حیوانی، مؤثر بودن آن بر روند بهبود زخم را پشتیبانی می‌کنند.

برطرف کردن چربی اضافه پوست

ماسک صورت- 724press.com

شاید مهم‌ترین فایده آرد برنج، توانایی آن در جذب چربی اضافی پوست و مو باشد. نشاسته برنج نوعی آرد برنج است که تمام پروتئین و چربی آن حذف شده و نها حاوی کربوهیدرات است. نشاسته برنج در پیوند با آب می‌تواند چربی را تثبیت کند و خب البته که آرد برنج بیشتر از نشاسته تشکیل شده است.

به همین دلیل از نشاسته برنج در بسیاری از محصولات تجاری و مراقبتی پوست و مو یافت شده و از آن برای جذب چربی اضافی، کنترل برق زدن پوست به دلیل وجود چربی و به حداقل رساندن منافذ باز پوست استفاده می‌شود. به گفته دکتر رابینسون اگر نشاسته برنج به صورت درست تهیه شده باشد، می‌تواند روی جذب چربی اضافی اثرگذار باشد.

چرا گاهی استفاده از آرد برنج چندان تأثیرگذار نیست؟

برنج و آرد برنج- 724press.com

معمولا عصاره‌ها از خیساندن گیاهان و دراین مورد خاص از خیساندن برنج در مایعات به مدت چند ساعت ساخته می‌شود. این عصاره معمولا حاوی غلظت بالاتری از اجزای فعال زیستی همچون فرولیک اسید یا اسید فیتیک است. بنابراین بسته به نحوه انجام این مرحله، می‌توان سطوح متفاوتی از مواد مورد نظر را در محصول نهایی به دست آورد. اما درمجموع عصاره‌ها به دلیل همین غلظت، نسبت به خود ماده اصلی قوی‌تر هستند.

به گفته دکتر فریدلر استفاده از عصاره‌ها سخت است چون میزان ماده فعال جذب شده توسط پوست مشخص نیست. به باور دکتر رابینسون هم نمی‌توان به سادگی مشخص کرد که آیا استفاده از آرد برنج خانگی یا قرار دادن خمیر سبوس برنج روی پوست قادر است میزان کافی از مواد مفیدی همچون اسید فرولیک و اسید فیتیک را به بدن برساند یا خیر؟

مطلب مرتبط: آموزش تهیه چند ماسک صورت خانگی با آب برنج

فریدلر می‌گوید هنوز اطلاعات چندانی در مورد آرد برنج و خواص آن وجود ندارد؛ بنابراین او به شخصه مصرف آن را به بیمارانش توصیه نمی‌کند.

اما اگر مایل هستید از آرد برنج در تهیه انواع ماسک‌های طبیعی و خانگی استفاده کنید، بهتر است درکنار آن از ترکیبات ملایم دیگری همچون گلاب یا روغن زیتون استفاده شود تا ترکیب حاصل خواص بیشتری داشته باشد. آنچه مسلم است قطعا استفاده از آرد برنج روی چربی پوست اثرگذار است. به همین دلیل دکتر رابینسون هم معتقد است مالیدن ملایم آن روی پوست می‌تواند مثل لایه بردار طبیعی عمل کند. هرچند او اشاره می‌کند که همچنان به استفاده از لایه بردار و اسکراب‌های تأیید شده بیشتر باور دارد.

آرد برنج و خوشه برنج- 724press.com

به هرحال به نظر می‌رسد صرف‌نظر از عقاید متخصصان و کارشناسان این حوزه، مصرف این ماده در میان بسیاری از مردم امری پذیرفته شده و مقبول است و آنها بدون درنظر گرفتن مطالب فوق همچنان مشتاقانه از انواع ماسک‌های خانگی تهیه شده از آرد برنج استفاده می‌کنند. 

به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم از این مرور کوتاه برخواص آرد برنج استفاده برده باشید. درفرصتی دیگر شما را با چند ماسک مؤثر و مفید تهیه شده از آرد برنج و موارد مصرف آنها آشنا خواهیم کرد. فراموش نکنید نظرات و پیشنهادات سازنده خود را با ما در ۷۲۴پرس دات کام درمیان بگذارید.