بسیاری از مردم نگاه چندان خوبی به سوپ ندارند؛ از دید آنها سوپ تنها غذایی است که باید در هنگام بیماری مصرف کنند. از دید گروهی دیگر سوپ تنها یک پیش غذای کسل‌کننده است که گاهی باید خوردنش را تحمل کنند. اما سوپ می‌تواند یک وعده غذایی کامل یا میان وعده مغذی باشد که بسیاری از نیازهای بدن شما به املاح و مواد مفید همچون انواع ویتامین‌ها را تأمین می‌کند. دراین میان شاید سوپ سبزیحات را به عنوان غذایی خسته‌کننده با طعمی نه چندان دلپذیر بشناسید، اما با ۷۲۴پرس همراه باشید تا ببینیم این مسئله چندان هم درست نیست.

اگر در مواقع بیماری یا درگیر بودن با مشغله‌های زیاد یک سوپ آماده خریداری کرده و درنهایت هم از طعم و مزه آن لذت نمی‌برید، شاید بدنباشد این سوپ سبزیجات مغذی و خوشمزه را امتحان کنید. شاید هم فقط دوست دارید سبزیجات بیشتری را در رژیم غذایی کودکان خود مورد استفاده قرار دهید که بازهم این سوپ لذیذ می‌تواند انتخاب ایده‌آلی باشد.

سوپ سبزیجات خامه ای و نان-724press.com

چیزی که در مورد این سوپ لذت بخش است، سادگی آماده کردن آن است. سبزیجات را شسته و درصورت نیاز خرد کنید، بعد همه را براساس نوبت تعیین شده داخل یک قابلمه ریخته و اجازه دهید به آرامی بپزد و جا بیفتد؛ همین! نه دردسر شستن ظرف‌های متعدد را دارید و نه از ساعت‌ها کنار گاز ایستادن خسته می‌شوید. قابلمه سوپ را روی شعله ملایم گذاشته و به سراغ انجام کارهای خود بروید تا اینکه عطر دل‌انگیز غذا به خاطرتان بیاورد که وقت سرو سوپ است.

وجه جذاب دیگر تهیه این سوپ این است که سختی برای انتخاب مواد اولیه ندارید. به‌هرحال بسته به شرایط و حتی ذائقه ما عطر و طعم گروهی از سبزیجات را به دسته‌ای دیگر ترجیح می‌دهیم، بنابراین با خیال راحت سبزیجات دلخواه خود را با موارد ذکر شده در تهیه این سوپ جایگزین کنید.

سوپ مرغ و سبزیجات-724press.com

به عنوان نمونه:

  • سبزیجات: کلم بروکلی، گل کلم، سیب‌زمینی شیرین، اسفناج، کلم پیچ، کدو سبز، چغندر، مارچوبه، کلم بوک چوی، کلم بروکلی، کلم معمولی و تره فرنگی همه جایگزین‌های خوبی برای سبزیجات استفاده شده در این سوپ هستند.
  • آب گوشت یا مرغ: با خیال راحت آب سبزیجات را با عصاره مرغ یا گوشت گاو عوض کنید. این مسئله حتی می‌تواند طعم سوپ را دلپذیرتر کند.
  • انواع ادویه‌ها و گیاهان معطر: شما می‌توانید چند تکه سیر تازه یا مقداری پودر سیر، پودر پیاز ، چاشنی ایتالیایی یا مقداری فلفل قرمز خرد شده را به سوپ  اضافه کنید تا به طعم دلخواه خود برسید. همچنین می توانید جذابیت سوپ را با افزودن مقداری شوید یا ریحان تازه بالاتر ببرید.
  • لوبیا: آیا به دنبال اضافه کردن کمی فیبر و پروتئین بیشتر به سوپ لذیذ سبزیجات هستید؟ نخود یا لوبیا سفید را فراموش نکنید.

سبد پر از سبزیجات تازه-724press.com

خب، سخن را کوتاه کرده و از شما عزیزان دعوت می‌کنیم با ۷۲۴پرس در مرور مواد لازم و طرز تهیه این سوپ لذیذ همراه شوید، ما همچنین به ذکر نکاتی خواهیم پرداخت که سوپ‌تان را خوشمزه‌تر می‌کند.

مطلب مرتبط: طرز تهیه سوپ نخود فرنگی به همراه تره فرنگی و اسفناج

مواد لازم

  • ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون ترجیحا فرابکر
  • یک عدد پیاز سفید متوسط- خرد شده
  • ۲ عدد هویج بزرگ، خرد شده
  • یک پیمانه کرفس خرد شده
  • مقداری گوجه فرنگی خرد شده 
  • چهار پیمانه آب سبزیجات بدون نمک
  • سه عدد سیب زمینی متوسط- خرد شده
  • یک فنجان لوبیا سبز خرد شده
  • ۳ عدد برگ بو
  • مقداری نمک برای طعم دار کردن سوپ
  • یک قاشق چای‌خوری پودر فلفل سیاه تازه
  • یک پیمانه ذرت شیرین فریز شده یا منجمد
  • یک پیمانه نخود فرنگی منجمد
  • نصف پیمانه پیازچه خرد شده
  • یک چهارم پیمانه جعفری تازه ساطوری شده

طرز تهیه

سوپ ساده با سبزیجات پخته-724press.com

یک قابلمه مناسب سوپ را روی شعله متوسط گاز قرار داده و دو قاشق روغن زیتون را داخل آن بریزید تا کمی گرم شود. سپس پیاز و هویج خرده شده را اضافه کرده و به مدت ۶ الی هشت دقیقه تفت دهید. گاهی سبزیجات را هم بزنید تا همه طرف آن به خوبی سرخ شده و کمی طلایی رنگ شود.

حالا نوبت اضافه کردن گوجه فرنگی خرد شده یا گوجه فرنگی کنسروی، سیب زمینی، لوبیا سبز، برگ بو، آب سبزیجات، نمک و فلفل است. اجازه دهید محتویات قابلمه کاملا گرم شده و به جوشیدن بیفتد. حالا حرارت را کم کرده و اجازه دهید سوپ به مدت ۲۵ دقیقه به آرامی بپزد.

مطلب مرتبط: طرز تهیه سوپ عدس، مقوی و سرشار از پروتئین

وقتی سبزیجات نرم شدند، دیگر سبزیجات کنسروی مثل ذرت، نخود فرنگی، پیازچه و جعفری را اضافه کنید. کمی از سوپ بچشید و درصورت لزوم مقدار دیگری نمک یا فلفل اضافه کنید. اجازه دهید سوپ به مدت ۵ الی ۸ دقیقه دیگر بپزد. سپس ابتدا برگ بوها را از سوپ خارج کرده و کنار بگذارید، سپس شعله را خاموش کرده و سوپ را تا گرم است، سرو کنید. نوش جان

سؤالات متداول

سوپ مخلوط سبزیجات پخته-724press.com

آیا می‌توان این سوپ را به صورت تند آماده و سرو کرد؟

  • بله، چرا که نه، اگر دوست دارید سوپ‌تان مزه تندی داشته باشد کافی است مقداری پول فلفل قرمز یا کمی از سس تند مورد علاقه خود را به سوپ اضافه کنید. راهکار دیگه اضافه کردن مقداری هالوپینوی خرد شده تازه به سوپ است، فقط مراقب باشید در ریختن فلفل در سوپ افراط نکنید.

آیا سوپ سبزیجات غذایی سالم است؟

  • پرواضح است سبزیجات یکی از مواد مغذی و ارزشمند و حاوی بسیاری از مواد مفید همچون انواع ویتامین و مواد معدنی است. از طرف دیگر در تهیه این سوپ تنها از مقدار کمی روغن زیتون استفاده می‌شود که باعث می‌شود با خوردن آن احساس خوبی داشته باشید. از نظر میزان انرژی هم این سوپ با داشتن تنها ۱۶۷ کالری گزینه مناسبی است، به ویژه برای کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند.

چطور سوپ سبزیجات را خوش طعم‌تر کنیم؟

  • طعم سبزیجات شاید طعم دلخواه گروهی از مردم نباشد، به همین خاطر مهم است که به طعم دهی سوپ دقت بیشتری داشته باشید. بهترین راهکار استفاده از سبزیجات تازه است، بنابراین اگر به هردلیلی مجبور به استفاده از سبزیجات کنسروی هستید بهتر است از عمر آنها بیش از ۳ الی چهارسال نگذشته باشد. قبل از استفاده کمی آنها را بو کنید تا ببینید هنوز معطر هستند یا خیر؟ از طرف دیگر اضافه کردن نمک به میزان کافی هم می‌تواند سوپ شما را خوش طعم‌تر کند.

آیا می‌توان در تهیه این سوپ از آرام پز استفاده کرد؟

  • بله، شما می‌توانید سوپ را به مدت چهار الی ۵ ساعت روی حرارت خیلی ملایم بپزید. حتی همین کار را می‌توانید روی اجاق هم انجام دهید. اما بهتر است برای جلوگیری از له شدن و از ریخت افتادن سبزیجات منجمد مثل ذرت و نخود فرنگی و همینطور از بین رفتن املاح و مواد مفید سبزیجات تازه‌ای مثل پیازچه و جعفری آنها را در بیست دقیقه آخر پخت به مواد داخل قابلمه اضافه کنید.

سوپ سبزیجات با کلم بروکلی و لوبیا سبز-724press.com

به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم از این مرور کوتاه و همراهی با ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید.

مطلب مرتبط: طرز تهیه سوپ سالم و مقوی کرفس

فراموش نکنید در این روزهای تلخ که کرونا در سایه بی تدبیری‌ها در گوشه و کنار کشور بی‌رحمانه جولان می‌دهد، بیشتر از قبل به تغذیه خود و عزیزان‌تان توجه کنید. ما همچنان مشتاق شنیدن نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم، حتما آنها را با ما درمیان بگذارید.