کمتر کسی است که نداند سبزیجات چه نقش مهم و کلیدی در بهبود سلامت عمومی بدن انسان بازی می‌کنند. البته که همه سبزیجات بسته به مواد تشکیل دهنده‌شان روی بخشی از اندام‌های بدن ما اثرگذارند، اما گاهی رنگ آنها دقیقا به ما می‌گوید قرار است خوردن آنها چه نفعی به ما برساند. با ۷۲۴پرس در مرور خواص تعدادی از سبزیجات زرد رنگ همراه باشید.

کاملا مشخص است که سبزیجات باید بخشی جدایی ناپذیر از هر وعده غذای روزانه ما باشند، اما صرف‌نظر از نوع سبزیجاتی که در بشقاب خود می‌چینید به رنگ آنها هم توجه کنید، چرا؟ خب رنگ هر سبزی نشان‌دهنده وجود برخی مواد مغذی و ارزشمند از جمله انواع ویتامین و آنتی اکسیدان است که به صورت مشخص برای بهبود عملکرد برخی از اندام‌های بدن ضروری و مهم هستند.

اگرچه سبزیجات غالبا به رنگ سبز دیده می‌شوند، اما می‌توان سبزیجاتی با رنگ‌های متفاوت همچون زرد، نارنجی، قرمز و حتی بنفش را هم نام برد که به دلیل وجود مواد خاصی به این رنگ‌ها دیده می‌شوند. دراین مجال با ۷۲۴پرس دات کام همراه باشید تا ببینیم رنگ زرد در میان سبزیجات به چه معنا است و بهتر است کدام سبزیجات زرد رنگ را همیشه به خاطر داشته واز آنها در برنامه غذایی روزانه خود استفاده کنید.

ذرت

ذرت پخته - 724press.com

ذرت یکی از سبزیجاتی است که بهتر است در وعده‌های غذایی روزانه مدنظر قرار بگیرد. این گیاه در بسیاری از کشورهای جهان به عنوان یکی از محصولات اصلی شناخته می‌شود که نشان از اهمیت آن برای رژیم غذایی مردم دارد.

ذرت سرشار از انواع ویتامین‌ها همچون ویتامین A، B و E و شماری از مواد معدنی ارزشمند است. دانه‌های ذرت سرشار از فیبر هستند که از ابتلا به بیماری‌هایی همچون مشکلات گوارشی همچون یبوست، بواسیر و حتی سرطان روده بزرگ جلوگیری می‌کند. از طرف دیگر این دانه‌ها حاوی مواد شیمیایی گیاهی هستند که می‌توانند جلوی آلوده شدن سلول‌های بدن به مواد شیمایی مضر و سرطان زا را گرفته و درعین حال هرگونه تغییراتی که می‌توانند منجر به بروز سرطان شوند را بگیرند.

مطلب مرتبط: طرز تهیه چند خوراک خوشمزه با ذرت

اگر دوست دارد از تمام خواص ذرت به بهترین شکل ممکن بهره ببرید، بهتر آن را به صورت ساده و بدون اضافه کردن افزودنی‌های مضر مصرف کنید. می‌تواند ذرت را به شکل کبابی یا پخته تهیه و آن را درکنار انواع مواد غذایی دیگر به عنوان گارنیش یا دورچین استفاده کنید.

کدو زرد

انواع کدو سبز و کدو زرد- 724press.com

نوعی از کدو که از آن با عنوان کدوتنبل تابستانی هم یاد شده و مزایای فراوانی برای سلامتی دارد، کدو زرد است. این سبزی سرشار از انواع مواد مغذی همچون ویتامین A ، B6 در کنار فولات، منیزیم، فیبر، ریبوفلاوین،  فسفر و پتاسیم است و براین اساس می‌تواند نقشی مهم در بهبود برنامه غذایی شما داشته باشد.

کدو زرد سرشار از منگنز است، ماده معدنی مفیدی که به تقویت بافت استخوانی کمک کرده و همچنین باعث بالا رفتن توانایی بدن در تجزیه چربی و کربوهیدارات می‌شود. رنگ و بافت این کدوی زرد نیز سرشار از منگنز است. این ماده معدنی به تقویت استخوان ها کمک می کند و به توانایی بدن در پردازش چربی ها و کربوهیدرات ها کمک می کند.

فلفل دلمه ای زرد

فلفل دلمه زرد- 724press.com

از منظری دیگر باید اشاره کرد که فلفل دلمه‌ای یک سبزی نیست، درواقع فلفل دلمه‌ای زرد در اصل یک میوه است اما بسیاری به آن به چشم نوعی سبزی نگاه می‌کنند. بخش قابل توجهی از بافت این سبزی/ میوه از آب تشکیل شده است و درکنار آن حاوی مقادیر کمی کربوهیدرات، پروتئین و چربی است.

فلفل دلمه منبع خوبی از انواع مواد مغذی، فیبر و آنتی اکسیدان است، همچنین قادر به تأمین بخشی از فولات مورد نیاز بدن انسان است. فولات ماده‌ای است که به بهبود عملکرد گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند. فلفل دلمه‌ای زرد همچنین حاوی ویتامین K است که در تشکیل لخته خون نقشی ضروری ایفا می‌کند، درکنار آن فلفل دلمه سرشار از ویتامین C است که به عنوان یک آنتی اکسیدان قدرتمند شناخته شده و در بهبود عملکرد سیستم ایمنی، بالا بردن سطح انرژی بدن، سلامت پوست، بهبود زخم‌ها و  محافظت کلی انسان از ابتلا به انواع بیماری‌ها تأثیرگذار است.

مطلب مرتبط: مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان

اگر دوست دارید همیشه این ماده مغذی را در کنار انواع خوراک‌ها سرو کنید، می‌توانید آن را به شکل ترشی نگهداری کنید. همچنین می‌توانید فلفل خورد شده را با مقداری سیر، لیمو و پونه کوهی مخلوط و داخل یک شیشه مربا ریخته و روی آن روغن زیتون بریزید و کنار بگذارید. این یک مکمل عالی برای هر نوع غذا و انواع ساندویچ است.

سیب زمینی

سیب زمینی کبابی و گریل شده در فر- 724press.com

سیب زمینی تنه تنها یک غذای خوشمزه و محبوب است، بلکه برای بدن انسان هم بسیار مفید است. البته به شرط آنکه آنها را با مقدار زیاد روغن، استفاده از یک کپه پنیر یا انواع سس‌های حاوی چربی‌های مضر، به غذایی ناسالم تبدیل نکنید.

یکی از بهترین نکات در مورد سیب زمینی، ایجاد احساس پری و سیر شدن است بدون آنکه کالری زیادی به برنامه غذایی روزانه شما اضافه کند. به علاوه سیب زمینی سرشار از مواد مغذی همچون نیاسین، پانتونیک اسید، ویتامین C و B6، منگنز و فسفر است. فسفر یکی از مواد معدنی ضروری است که به پایداری و حفظ ساختار غشای سلولی کمک می‌کند. وجود فسفر همچنین برای تولید انرژی و تقویت بافت استخوانی هم لازم است.

بنابراین اگر دوست دارید بیشترین استفاده را از این ماده خوراکی مغذی ببرید، تاحد ممکن از اضافه کردن انواع روغن و چربی‌های ناسالم به آن پرهیز کنید. شاید بهترین راهکار آب پز کردن سیب زمینی و افزودن انواع ادویه و چاشنی‌های لذیذ اما مغذی است. همچنین می‌توانید سیب زمینی را با کمی روغن زیتون چرب کرده و داخل سینی فر بریزید و بگذارد مدتی بپزد تا بافت بیرونی آن ترد و دلپذیر شده اما مغز آن نرم و خوشمزه باقی بماند.

چغندر طلایی

چغندر طلایی- 724press.com

شاید نام چغندر طلایی تا به حال به گوش‌تان نخورده باشد، اما باور کنید این سبزی ریشه‌ای زرد رنگ به مراتب شیرین‌تر از خویشاند قرمز رنگ خود بوده و درعین حال بسیار مغذی است. به گزارش ۷۲۴پرس، چغندر طلایی برای سلامتی قلب بسیار مفید بوده، به دفع سموم از کلیه کمک می‌کند و در کنار آن میزان کلسترول بد و فشار خون را کاهش داده و به درمان خستگی کمک می‌کند.

همانند بسیاری دیگر از انواع میوه و سبزیجات زرد رنگ، این سبزی هم مملو از بتاکاروتن است. ماده‌ای که پس از ورود به بدن تبدیل به ویتامین A می‌شود. این ویتامین یکی از مواد مغذی بسیار ضروری است که از سلول‌ها بدن در برابر آسیب‌های احتمالی محافظت می‌کند.

چغندر برشته شده با برش‌های لیمو طعمی دلپذیر دارد، چرا که ترشی و طراوت طعم لیمو، شیرینی طبیعی آن را کاهش داده و باعث خلق طعمی دوست داشتنی می‌شود.

کدو تنبل

انواع کدو تنبل- 724press.com

شاید باورتان نشود، اما یک فنجان کدو تنبل پخته شده قادر است بیش از دویست درصد از نیاز روزانه بدن شما به ویتامین A را مرتفع کند. همانگونه که گفتیم این ویتامین برای بهبود سلامت انسان بسیار مفید بوده و به تقویت بینایی شما کمک فراوانی می‌کند. از طرف دیگر همین میزان کدو تنبل حاوی یازده میلی‌گرم ویتامین C است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از شما در برابر ابتلا به بیماری‌های همچون سرماخوردگی یا آنفولانزا محافظت می‌کند.

مطلب مرتبط: طرز تهیه دو غذا با کدو تنبل

اگرچه بسیار در هالووین به یاد کدو تنبل می‌افتند، اما بهتر است از زمان به بازار آمدن، حتما کدو تنبل خریداری کرده و به هر شکل ممکن از آن استفاده کنید. چه در تهیه انواع شیرینی و دسرهای لذیذ یا به شکل سوپ و دورچین انواع خوراک‌ها.

لوبیا زرد

لوبیا زرد- 724press.com

خب ما همه با انواع لوبیا و به ویژه لوبیا سبز آشنایی داریم. این حبوبات مفید حاوی مجموعه‌ای از مواد شیمیایی گیاه هستند که با عوامل سرطان زا همچون رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کنند. اما شاید ندانید نوعی لوبیا به رنگ زرد هم وجود دارد که حاوی ایزوفلاوین است. این ماده مغذی همچنین حاوی فیتوسترول است که جلوی جذب کلسترول را گرفته و از این طریق سطح کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد.

مصرف لوبیا همچنین با کاهش خطر ابتلا به سرطان ارتباط مستقیم دارد. شما می‌توانید تازگی، تردی و رنگ دلپذیر لوبیا زرد را با افزودن کمی سرکه در سس سالاد تقویت کرده و از خوردن آن لذت ببرید.

درنهایت باید بدانید درست است که رنگ سبز نشان دهنده سبزیجات خوب و مغذی است، اما هیچ گاه دست رد به سینه دیگر سبزیجات رنگارنگ نزده و از آنها هم در رژیم غذایی خود استفاده کنید. سبزیجات زرد رنگ که یادآور رنگ خورشید هستند، ارزش تغذیه‌ای و مزایای سلامتی فراوانی دارند، پس حیف است که از این موهبت استفاده نکنیم.

به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم از مرور آن و همراهی با ما لذت برده باشید. شما تاچه حد از سبزیجات رنگی در برنامه غذایی روزانه خود بهره می‌برید؟ فراموش نکنید نظرات و تجربیات خود را هم با ما و دیگر دوستان‌تان در ۷۲۴پرس دات کام درمیان بگذارید.