هلو یکی از میوه‌های تابستانی و لذیذ است که به دلیل بافت و طعم دلپذیرش بسیار محبوب و مورد توجه است. از طرف دیگه هلو به دلیل خواصی که دارد برای آماده کردن انواع ماسک‌های صورت هم مورد استفاده قرار می‌گیرد که نرمی و لطافت پوست را به همراه دارند. اما در مجموع چه چیزهایی باعث می‌شود این میوه محبوب و پرطرفدار باشد؟ با مرور خواص و فواید هلو با ۷۲۴پرس همراه باشید.

بهتر است فریب اندازه کوچک و پوست ظریف و خوش رنگ و لعاب هلو را نخورید؛ چون به عنوان نمونه یک هلوی متوسط قادر است تا ۱۳.۲ درصد از میزان ویتامین C مورد نیاز روزانه بدن شما را تأمین کند. این ماده مغذی باعث کمک به ترمیم زخم‌ها شده و سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کند.

هلو با پوست کرکی- 724press.com

همچنین ویتامین C قادر است به بدن در دفع رادیکال‌های آزاد کمک کند؛ مواد شیمیایی مضری که با بروز انواع سرطان در ارتباط بوده و می‌توانند سلامت سلول‌های بدن را در معرض تخریب قرار دهند.

اما در مجموع هلو حاوی چه موادی است و چگونه قادر است روی سلامت عمومی بدن انسان اثر گذاشته و باعث تقویت آن شود؟ درادامه با ۷۲۴ پرس همراه باشید تا از نزدیک نگاهی به خواص هلو داشته باشیم.

کمک به تقویت و بهبود بینایی

چشم و بینایی- 724press.com

رنگ نارنجی طلایی زیبا و دلفریب هلو محصول وجود آنتی اکسیدانی به نام بتاکاروتن است. وقتی شما هلو می‌خورید، این آنتی اکسیدان در بدن شما تبدیل به ویتامین A می‌شود که یکی از مواد مغذی و مفیدی است که وجودش برای سلامت بینایی ضروری است.

مطلب مرتبط: هفت خوراکی مفید برای سلامت چشم و بینایی

بتاکاروتن همچنین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از این طریق هم سلامت عمومی ما را بهبود می‌بخشد.

کمک به بهبود عملیات هضم و تقویت دستگاه گوارش

دستمال توالت- 724press.com

یک هلوی متوسط می‌توانید بین ۶ الی ۹ درصد از فیبر مورد نیاز روزانه بدن انسان را تأمین کند. از طرف دیگر همانگونه که می‌دانید مواد خوراکی سرشار از فیبر می‌توانند از شما در برابر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان روده محافظت کنند.

مطلب مرتبط: درمان یبوست با مصرف مواد غذایی مفید

از طرف دیگر هرچه میزان فیبر موجود در رژیم غذایی روزانه شما بیشتر باشد، عملیات گوارش به ویژه دفع فضولات راحت‌تر انجام می‌شود؛ به عبارتی مصرف هلو به دلیل داشتن فیبر کافی می‌تواند از بروز یبوست جلوگیری کند.

کمک به حفظ تناسب اندام

وزنه- 724press.com

هلو کمتر از ۶۰ کیلو کالری انرژی دارد و از طرف دیگر فاقد چربی‌های اشباع، کلسترول و سدیم است. به علاوه بیش از ۸۵% هلو از آب تشکیل شده است که این هم برای تأمین آب مورد نیاز و حفظ رطوبت بدن مفید است.

هلو حاوی فیبر هم است که ماده‌ای سیر کننده است. به عبارتی اگر شما به میزان کافی فیبر مصرف کنید، مدت طولانی‌تری احساس پری و سیری خواهید داشت و کمتر گرسنه می‌شوید. درنتیجه هلو با جلوگیری از ریزه‌خواری، جلوی مصرف زیاد مواد خوراکی و درنتیجه چاقی و اضافه وزن را می‌گیرد.

تأمین ویتامین E مورد نیاز بدن

گلبولهای قرمز در رگ خونی- 724press.com

شاید بدانید که انواع دانه، مغز و آجیل‌ها شناخته‌ شده‌ترین منبع ویتامین E هستند. اما بدنیست این را هم بدانید که هلو هم در این زمینه رقیبی جدی برای آنها است. ویتامین E هم مثل ویتامین C نوعی آنتی اکسیدان است که وجودش برای حفظ سلامت سلول‌های بدن شما ضروری است.

مطلب مرتبط: با فواید ویتامین E برای بدن آشنا شوید

این ویتامین همچنین برای حفظ و تقویت سیستم ایمنی بدن مفید بوده و به حفظ بافت رگ‌های خونی و درنتیجه جلوگیری از تشکیل لخته‌های خونی در داخل عروق کمک می‌کند.

کمک به حفظ سلامت استخوان‌ها

گاز زدن به هلو- 724press.com

پتاسیم موجود در هلو می‌تواند به متعادل کردن رژیم‌های غذایی سرشار از نمک کمک کند. بنابراین می‌تواند روی فشار خون شما اثر گذاشته و از آن کاهد. از طرف دیگر این مسئله می‌تواند باعث کاهش احتمال شکل گیری سنگ کلیه و همینطور آسیب به بافت استخوانی شود.

بدن هر فرد روزانه به حدود ۴۷۰۰ میلی‌گرم پتاسیم احتیاج دارد و البته که بهتر است این میزان پتاسیم را به جای مکمل، از طریق مصرف مواد خوراکی مفید تأمین کند. یک عدد هلوی کوچک حداقل دارای ۲۴۷ میلی‌گرم پتاسیم است و این میزان در یک عدد هلوی متوسط تا ۲۸۵ میلی‌گرم بالاتر می‌رود.

کمک به حفظ سلامت معده

کنسرو هلو- 724press.com

اگر از مشکلات معده رنج می‌برید، بدنیست گاهی یک وعده از هلوی کنسرو شده استفاده کنید. البته بافت هلوی کنسروی نرم‌تر بوده و درمقایسه با هلوی تازه، فیبر کمتری دارند. اما درعوض به راحتی هضم شده و به معده فرصت استراحت می‌دهند.

از کنسر هلو به عنوان بخشی از نوعی رژیم غذایی استفاده می‌شود که از آن با عنوان رژیم غذایی نرم گوارشی نام برده می‌شود. به گزارش ۷۲۴پرس، کنسرو هلو می‌تواند باعث تسکین ناراحتی‌های معده شده و در بهبود مشکلات گوارشی مثل تشکیل گاز یا بروز اسهال مفید باشد.

کمک به سلامت دندان و حفره دهانی

خندیدن- 724press.com

هلو میوه‌ای شیرین است و شاید به نظر برسد که مصرف آن ممکن است برای سلامت دندان‌ها مفید نباشد، اما بدنیست بدانید هلو دارای فلوراید طبیعی است و از این نظر اتفاقا برای سلامت دندان بسیار هم ضروری است.

فلوراید نوعی ماده معدنی است که در ساخت خمیر دندان از آن استفاده می‌شود، اما برخی از مواد خوراکی همچون هلو به صورت طبیعی حاوی فلوراید هستند که به خلاص شدن حفره دهانی از شر میکروب‌های مضر کمک کرده و درنتیجه احتمال پوسیدگی دندان و بروز حفره را کاهش می‌دهد.

چگونه یک هلوی مناسب و رسیده را انتخاب کنیم؟

بوییدن هلو برای تشخیص رسیده بودن- 724press.com

بدنیست بدانید هرچه بوی این میوه شیرین‌تر باشد به معنای رسیده‌تر بودن آن است. بالاخره این میوه با گل رز هم خانواده است! از طرف دیگر اگر کمی با انگشت به سطح میوه فشار وارد کنید و جای انگشت‌تان روی هلو ماند به این معنی است که میوه رسیده و آماده خوردن است.

البته نگران هلو‌های سفت و نارس نباشید؛ چون اگر چند روز آنها را روی میز به حال خود بگذارید کم کم رسیده و آماده خوردن می‌شوند. سپس می‌توانید هلوهای رسیده را داخل یخچال بگذارید. بدنیست بدانید اگر هلوی رسیده را بیرون یخچال نگهداری کنید، از میزان ویتامین C آنها کاسته می‌شود.

چطور می‌توانیم هلو را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنیم؟

ماهی با هلوی خرد شده- 724press.com

البته که هرزمان از روز می‌توان یک هلوی تازه و رسیده را انتخاب کرده و آن را خورد، اما چرا همینجا متوقف شویم؟

شما می‌توانید از هلو به اشکال مختلف در برنامه غذایی روزانه خود استفاده کنید. به عنوان نمونه می‌توانید این میوه را بپزید، کباب کرده یا حتی سرخ و بریان کنید. برش‌هایی از هلو را به آرامی خرد کنید؛ به طوری که له نشود. سپس آن را به لیموناد یا چای سرد خود اضافه کنید. مقداری هلو را با ماست یا شیر داخل مخلوط کن یا همزن ریخته و یک اسموتی لذیذ درست کنید.

مطلب مرتبط: طرز تهیه پای هلو با خامه ترش

حتی می‌توان نوعی سالسای تند با هلو درست کرد که می‌تواند در کنار مرغ یا ماهی سرو شود. همچنین ماست میوه‌ای را فراموش نکنید که با اضافه کردن مقداری هلو به ماست مورد علاقه‌تان آماده می‌شود و بسیار مغذی است.

پوست هلو را دور نریزید

هلوی سالم و نصف شده- 724press.com

بسیاری از مواد مغذی هلو در پوست این میوه تجمع پیدا کرده است؛ بنابراین درگام اول مهم است که این میوه را قبل از خوردن به خوبی شسته و آبکشی کنید تا از شر هر نوع آلودگی موجود خلاص شود و در گام بعدی از کندن و دور ریختن پوست هلو پرهیز کنید تا بتوانید از تمام خواص آن بهره‌مند شوید. البته هلو را می‌توان در تهیه انواع ماسک صورت هم مورد استفاده قرار داده و از خواص آن بهره برد.

مطلب مرتبط: طرز تهیه ماسک هلو و خواصی که برای پوست انسان دارد

به پایان این مطلب رسیدیم. امیدوارم از این مرور کوتاه بر خواص هلو و آشنایی بیشتر بااین میوه مغذی لذت برده باشید. شما دوست دارید هلو را چطور مصرف کنید؟ فراموش نکنید نظرات و دیدگاه‌های خود را با ما در ۷۲۴پرس دات کام درمیان بگذارید.