پیش‌تر در مطلبی جامع در مورد خواص کاسنی صحبت کردیم. اما به عنوان یادآوری کوتاه بدنیست بدانید کاسنی گیاهی گل‌دار از خانواده قاصدک‌ها است که دارای ساقه‌ای سخت و پرز دار و گل‌هایی به رنگ رنگ بنفش روشن است که معمولا در تهیه سالاد از آن استفاده می‌شود. شاید برای‌تان جالب باشد که از ریشه این گیاه به عنوان نوشیدنی مغزی استفاده می‌شود که می‌تواند به خوبی یادآور طعم اصلی قهوه باشد. شاید به همین خاطر است که از آن با عنوان قهوه کاسنی یاد می‌کنند.

قهوه کاسنی نوعی نوشیدنی مغزی است که با استفاده از ریشه گیاه کاسنی تهیه می‌شود. برای تهیه این نوع قهوه، ریشه کاسنی را همانند دانه‌های قهوه بو داده، سپس آسیاب می‌کنند و درنهایت پودر حاصل را همچون قهوه دم می‌کنند. طعم قهوه کاسنی به طعم قهوه شباهت بسیاری دارد؛ بااین‌حال از دید عده‌ای این نوشیدنی مزه‌ای آجیلی هم می‌دهد. شما می‌تواند قهوه کاسنی را به تنهایی استفاده کنید یا مقداری از آن را پودر قهوه مخلوط کنید تا عطر و طعم قوی‌تری داشته باشد.

پودر قهوه کاسنی-724press.com

اگرچه تاریخچه این نوشیدنی کاملا مشخص نیست، اما به نظر می‌رسد که در دهه‌ی ۱۸۰۰ به دلیل مشکلات حاصل از کمبود قهوه، این نوشیدنی به آرامی راه خود را در کشور فرانسه باز کرد. در آن دوران، مردم که از پیدا کردن یک نوشیدنی جایگزین ناامید شده بودند، شروع به مخلوط کردن ریشه کاسنی با قهوه کردند و ظاهرا از نتیجه آن هم راضی بودند. سال‌ها بعد و در طول دوران جنگ داخلی آمریکا، هنگامی که به دلیل محاصره دریایی بنادر توسط نیروهای اتحادیه قهوه نایاب شد، مردم شهر نیواورلئان هم به راهکاری مشابه روی آورده و از ریشه کاسنی استفاده کردند.

مطلب مرتبط: آیا مصرف نوشیدنی‌ های کافئین دار حاوی قارچ مفید است یا خیر؟

امروزه اما علیرغم دردسترس بودن قهوه در هر سوپرمارکت و مغازه‌ای، هنوز هم کاسنی در بسیاری از نقاط جهان به عنوان نوشیدنی استفاده شده و حتی به عنوان جایگزینی بدون کافئین برای قهوه‌های معمولی، محبوب است. اما ریشه کاسنی حاوی چه مواد مغذی است و چه خواصی دارد؟ درمرور این خواص با ۷۲۴پرس همراه باشید.

خواص ریشه کاسنی

گل و گیاه کاسنی-724press.com

پیش‌تر به مرور اصلی‌ترین خواص کاسنی پرداختیم که البته ریشه آن را هم شامل می‌شود. ریشه کاسنی جزء اصلی تشکیل دهنده قهوه تهیه شده از آن است. برای تهیه ابتدا ریشه را به صورت خام برش داده و خرد می‌کنند، سپس آن را بو داده و از پودر حاصل برای دم کردن قهوه استفاده می‌کنند.

اگرچه مقادیر بسته به سلیقه افراد متفاوت است، اما درحالت کلی تصویه می‌شود که برای هر لیوان آب معادل ۲۳۵ میلی‌لیتر، از دو قاشق غذاخوری معادل یازده گرم ریشه کاسنی آسیاب شده استفاده شود.

اما ۶۰ گرم ریشه کاسنی خام حاوی مواد مغزی است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد: 

  • کالری: ۴۴
  • پروتئین: ۰.۸ گرم
  • کربوهیدرات ها: 1۱۰.۵ گرم
  • چربی: ۰.۱ گرم
  • فیبر: ۰.۹ گرم
  • منگنز: ۷٪
  • میزان ویتامین B6 موجود: ۷٪
  • پتاسیم: ۵٪
  • میزان ویتامین C موجود: ۵٪
  • فسفر: ۵٪
  • فولات: ۵٪

ریشه کاسنی منبع خوبی از اینولین است؛ نوعی فیبر با خاصیت پربیوتیکی که با تقویت حرکات روده و بهبود سلامت آن در ارتباط است. این ماده همچنین حاوی منگنز و ویتامین  B6 است، دو ماده مغذی که باعث بهبود سلامت مغز می‌شوند.

به خاطر داشته باشید مقادیر این مواد مغذی در قهوه کاسنی بسیار کمتر از خود ریشه کاسنی است؛ چرا که هربار تنها مقدار کمی ریشه کاسنی را به عنوان قهوه دم می‌کند. پس همچنان مصرف گیاه کاسنی بهترین راه برای بهره بردن حداکثری از خواص این گیاه مغذی است.

اما به هرحال نوشیدن قهوه کاسنی خواص خاص خود را هم دارد که در ادامه به چند مورد آن اشاره می‌کنیم:

قهوه کاسنی می‌تواند به سلامت دستگاه گوارش کمک کند

ریشه کاسنی بوداده-724press.com

ریشه کاسنی منبعی خوب از فیبر است و همانطور که می‌دانید فیبر هم یکی از مواد مغذی است که از چندین جهت باعث بهبود و حفظ سلامت دستگاه گوارش می‌شود.

فیبر موجود در کاسنی یا همان اینولین می‌تواند به بهبود سلامت میکروبیوم روده یا همان کلنی باکتری و میکروارگانیسم‌های موجود در روده کمک کند که خود این امر هم تأثیر زیادی روی سلامت ما یا بروز بیماری‌های مختلف گوارشی دارد.

مطلب مرتبط: خوراکی هایی که میزان قابل توجهی فیبر دارند

از آنجایی که کاسنی حاوی اینولین است که به دلیل خواص پربیوتیکی که دارد، باعث رشد باکتری‌های مفید روده می‌شود. حتی چندین مطالعه انجام شده دراین زمینه نشان دادند مکمل‌های حاوی اینولین می‌تواند تراکم برخی از انواع باکتری‌های مفید در روده بزرگ را هم افزایش دهد.

ازسوی دیگر بررسی‌های انجام شده هم نشان دادند کاسنی ممکن است حتی از طریق بهبود عملکرد روده، روی کاهش میزان ابتلا و بروز یبوست هم کمک کند. در جریان یک بررسی که اخیرا روی ۴۴ نفر انجام شد، معلوم شد کسانی که از مکمل یبوست حاوی اینولین استفاده کردند در مقایسه با افرادی که دارونما مصرف کرده بودند، شاهد بهبود حرکات روده، تعداد دفعات و همینطور راحتی دفع مدفوع بودند. در مطالعه دیگری هم مشخص شد مصرف کاسنی می‌تواند باعث تعدیل این مشکل به ویژه درمیان افراد سالخورده شود.

مصرف ریشه کاسنی و تأثیرگذاری روی کاهش قند خون

یک ماگ شیشه ای قهوه کاسنی-724press.com

اینولین موجود در ریشه کاسنی نه تنها روی سلامت روده که روی کنترل سطح قند خون هم تأثیرگذار است.

مطالعه انجام شده روی موش‌های دیابتی نشان داد استفاده از اینولین به مدت هشت هفته می‌تواند باعث بهبود و درمان چشمگیر این مشکل شود. درواقع نتیجه این مطالعه بیانگر این بود که با بهبود متابولیسم کربوهیدارت‌ها می‌توان به کنترل قند خون کمک کرد. البته تحقیقات انجام شده در زمینه تأثیر اینولین روی قند خون محدود است، اما همین چند مطالعه هم نشان دادند اینولین هم روی میزان قند خون هم میزان مقاومت سلول‌ها به انسولین تأثیر می‌گذارد.

انسولین هورمونی است که قند را از خون به عضلات و بافت‌ها منتقل می‌کند تا به عنوان سوخت سلولی استفاده و انرژی لازم را برای بدن مهیا کنند. بروز مقاومت به انسولین که در طولانی مدت رخ می‌دهد، می‌تواند باعث کاهش عملکرد این هورمون شده و از این روز میزان قند موجود در خون افزایش پیدا کند.

مطلب مرتبط: راهکارهای خانگی برای درمان دیابت را بشناسید

به گزارش ۷۲۴پرس، دریک بررسی کوچک در زمینه مقاومت به انسولین که روی چهل فرد مبتلا به دیابت انجام شد، اثربخشی اینولین در بهبود وضعیت به اثبات رسید. همچنین در مطالعه دیگر روی ۴۹ زن مبتلا به دیابت، معلوم شد مصرف ده گرم مکمل روزانه حاوی اینولین می‌تواند میزان قند خون ناشتا را در حدود ۸.۴۹% کاهش دهد.

بااین‌حال بیشتر این بررسی و مطالعات روی خواص اینولین موجود در کاسنی تمرکز داشتند و برای مشخص کردن میزان اثربخشی مصرف قهوه کاسنی، نیازمند انجام تحقیقات بیشتری هستیم.

مصرف قهوه کاسنی می‌تواند باعث کاهش التهاب و تورم در بدن شود

قهوه کاسنی به همراه شکر و کره-724press.com

اگرچه التهاب یک پاسخ طبیعی سیستم ایمنی در شرایط خاص است، اما به نظر می‌رسد بروز التهاب به شکل مزمن می‌تواند با احتمال بروز بیماری‌هایی همچون بیماری قلبی و عروقی، دیابت و سرطان در ارتباط باشد.

برخی آزمایش‌های انجام شده روی حیوانات نشان دادند ریشه کاسنی دارای خواص ضدالتهابی است. در این مطالعه مشخص شد ریشه کاسنی روی چندین علامت و مارکر التهاب تأثیرگذار بوده و باعث تعدیل آنها می‌شود.

در مطالعه دیگر از ریشه کاسنی خشک برای تغذیه گوسفندان استفاده شده و محققان شاهد کاهش سطح التهاب در آنها بودند که نشان دهنده تأثیرگذاری این ماده است. بااین‌حال برای مشخص کردن چگونگی تأثیر ریشه کاسنی روی التهاب در بدن انسان، نیازمند انجام مطالعات بیشتری هستیم.

قهوه کاسنی نوشیدنی بدون کافئین است

یک فنجان قهوه کاسنی با گل و ریشه-724press.com

استفاده از قهوه کاسنی راهی عالی برای کمک به کاهش مصرف کافئین است. قهوه معمولی از دانه‌های قهوه تهیه می‌شود که بعد از بو دادن، آسیاب شده و بعد دم می‌شود، یک فنجان از این نوع قهوه حاوی ۹۵ میلی‌گرم کافئین است که البته ممکن است این میزان بسته به شرایط مختلف کمی بالا و پایین شود. عمده دلیل این مسئله هم به میزان پودر قهوه استفاده شده و نوع تفت و بو دادن دانه قهوه بازمی‌گردد.

به‌هرحال اصل نکته وجود میزان بالای کافئین در قهوه معمولی است و فراموش نکنید مصرف مقادیر زیاد قهوه با عوارضی همچون احساس تهوع، اضطراب، تپش قلب، ناآرامی و بی‌قراری و حتی بی‌خوابی درارتباط است.

از طرف دیگر ریشه کاسنی به صورت طبیعی فاقد کافئین است، اما طعمی شبیه قهوه دارد. به همین خاطر می‌تواند جایگزینی عالی قهوه به ویژه برای کسانی باشد که به قهوه معمولی معتاد بوده و درعین حال می‌خواهند میزان کافئین مصرفی خود را کاهش دهند.

مطلب مرتبط: فواید نوشیدن چای گزنه

برخی از افراد برای استفاده از این نوع نوشیدنی فقط ریشه کاسنی آسیاب شده را به آب گرم اضافه کرده و آن را دم می‌کنند. درحالی که گروهی دیگر ترجیح می‌دهند پودر ریشه کاسنی را با کمی قهوه معمولی مخلوط کرده و سپس دم کنند که هم طعم قوی‌تری داشته باشد و هم کافئین مصرفی‌شان کاهش پیدا کند.

مصرف قهوه کاسنی شاید برای همه مناسب نباشد

قهوه،گل و ریشه کاسنی-724press.com

پیش‌تر به چندین مورد از خواص سلامتی قهوه کاسنی اشاره کردیم، اما باید این نکته را هم یادآوری کنیم که مصرف قهوه کاسنی ممکن است برای همه مناسب نباشد.

به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، ممکن است برخی افراد بعد از مصرف کاسنی با واکنش‌های آلرژیک مواجه شده و علائمی همچون درد، تورم و احساس گزگز در دهان را تجربه کنند. همچنین کسانی که به نوشیدنی‌های دیگری مثل گل گاوزبان یا توس (birch pollen) حساسیت دارند هم باید از مصرف کاسنی پرهیز کنند تا خطرات عوارض جانبی ناخواسته را کاهش دهند.

مطلب مرتبط: نوشیدنی شیر طلایی چیست، چه خواصی دارد و چگونه تهیه می شود؟

به‌هرحال اگر پس از مصرف قهوه کاسنی علائم فوق را تجربه کردید، فورا مصرف آن را کنار گذاشته و با پزشک معالج خود مشورت کنید. همچین توصیه می‌شود زنان باردار هم از مصرف این نوع نوشیدنی اجتناب کنند؛ چون کاسنی با مشکلاتی همچون سقط جنین و خونریزی در ارتباط است.

درنهایت توصیه می‌شود مصرف این نوشیدنی برای زنان شیرده هم با احتیاط کامل و به صورت محدود باشد. هرچند بهتر است قبل از مصرف با پزشک معالج مشورت کنید تا از علائم ناخواسته جلوگیری شود.

قهوه کاسنی-724press.com

اما باوجود تمام نکات مثبت و منفی فوق آیا باید این نوشیدنی را امتحان کنیم؟ قهوه کاسنی به‌هرحال فواید خاص سلامتی خود را دارد و به ویژه می‌تواند جایگزین خوبی برای قهوه و کاهش میزان کافئین مصرفی روزانه باشد؛ بااین‌حال هنوز مدارک مستدلی در مورد سودمندتر بودن این قهوه نسبت به قهوه معمولی دردست نیست و ما نیازمند بررسی‌های بیشتری در این زمینه هستیم.

درنهایت اگر طعم آن را دوست دارید و بدن‌تان هم بدون مشکل با نوشیدن این نوع قهوه کنار آمده، پس بدنیست آن را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کرده و از مزه مزه کردن آن لذت ببرید.

درپایان امیدوارم از این مرور و همراهی با ما در ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید. آیا تا به‌حال این نوشیدنی را امتحان کردید؟ نظر شما در مورد قهوه‌ها با انواع طعم چیست؟ فراموش نکنید نظرات و تجربیات خود را با ما هم درمیان بگذارید.