درفرهنگ ایرانی و طب سنتی و گیاهی ما استفاده از انواع عرقیجات و عصاره‌های گیاهی بسیار معمول و متداول است. درواقع مدت‌ها قبل ایرانیان از گیاهان و عصاره حاصل از آنها برای درمان مشکلات و بیماری‌ها بهره می‌بردند. درنتیجه حتما با گیاه کاسنی و عرق گیاهی آن آشنایی دارید. اما آیا می‌دانید عرق کاسنی و به صورت کلی این گیاه چه خواصی دارد؟ اینکه چگونه مصرف کاسنی می‌تواند به اشکال مختلف باعث بهبود سلامت شما شود؟ درادامه با مرور خواص درمانی و سلامتی کاسنی با ۷۲۴پرس همراه باشید.

کاسنی گیاهی چوبی، علفی است که دارای اثرات مثبت متعددی روی سلامت انسان است. از جمله این اثرات می‌توان توانایی تسکین مشکلات گوارشی و معده، کاهش درد آرتروز، جلوگیری از بروز عفونت با منشأ باکتریایی، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش احتمال بروز بیماری‌های قلبی و عروقی اشاره کرد.

گل کاسنی- 724press.com

کاسنی همچنین یک آرام‌بخش طبیعی است که درعین حال قادر است با شکل گیری سنگ کلیه مقابله کرده و باعث کاهش وزن شود. در مجموع این گیاه به اندازه‌ای مفید و مغذی است که حیف است جایش در برنامه غذایی روزانه ما خالی باشد.

کاسنی چیست؟

گلهای بنفش کاسنی- 724press.com

کاسنی یک گیاه نواحی مدیترانه‌ای است که به دلیل استفاده در آشپزی به ویژه در تهیه انواع سالاد و همچنین مصارف دارویی کشت می‌شود. خوشبختانه این گیاه در شرایط مختلف به خوبی رشد می‌کند و اکنون حتی راه خود را به قاره آمریکا هم باز کرده است.

برگ، جوانه و ریشه کاسنی همگی دارای خصوصیات درمانی هستند. از برگ‌های آن همون اسفناج در تهیه سالاد استفاده می‌شود و ریشه آن را به صورت پودر و به عنوان جایگزینی برای قهوه مصرف می‌کنند.

صدها سال است که کاسنی به عنوان داروی گیاهی برای بسیاری از بیماری استفاده شده و امروزه هم ارزش خود را به خوبی اثبات کرده است. کاسنی منبعی خوب از انواع ویتامین و مواد معدنی است که از آن جمله می‌توان به منیزیم، منگنز، کلسیم، اسید فولیک، آهن و پتاسیم اشاره کرد. به جز آن کاسنی حاوی ویتامین‌های A، B6، C، E و K است که همگی از جمله دلایل اصلی وجود این همه خاصیت درمانی و سلامتی در کاسنی به شمار می‌روند.

مطلب مرتبط: خواص شگفت انگیز مریم گلی برای سلامت انسان

به گزارش ۷۲۴پرس، ریشه کاسنی تازه از ۶۸٪ اینولین، ۱۴٪ ساکارز، ۶٪ پروتئین، ۵٪ سلولز، ۴٪ خاکستر و ۳٪ مواد دیگر تشکیل شده است؛ این درحالی است که عصاره ریشه کاسنی حاوی ۹۸٪ اینولین و ۲٪ ترکیبات ناشناخته دیگر است. درنتیجه بیشتر عصاره اینولین موجود در بازار در واقع از ریشه کاسنی گرفته شده است. از سوی دیگر بیشتر مزایا و خواص سلامتی کاسنی هم به وجود طبیعت پربیوتیک اینولین برمی‌گردد که یک فیبر محلول است که توسط آنزیم‌های گوارشی هضم نمی‌شود.

اما با تمام این تفاسیر، کاسنی چه به صورت ریشه یا به صورت عصاره چه خواصی دارد و چگونه می‌تواند برای بهبود سلامت عمومی ما مفید واقع شود؟

خواص ریشه و عصاره کاسنی

ریشه خشک شده کاسنی- 724press.com

بهبود سلامت دستگاه گوارش

با مصرف ریشه کاسنی می‌توان برای همیشه با یبوست خداحافظی کرد. ریشه کاسنی غنی از نوعی فیبر به نام اینولین است که می‌تواند به دفع راحت فضولات از دستگاه گوارش کمک کند. اینولین همچنین به عنوان یک پروبیوتیک هم شناخته می‌شود که می‌تواند باعث تقویت رشد باکتری‌های مفید روده و درنتیجه سلامت دستگاه گوارش شما شود.

مطلب مرتبط: پیشگیری و درمان یبوست با ۱۱ خوراکی طبیعی

مصرف ریشه کاسنی باعث احساس سیر و کاهش میزان کالری مصرفی روزانه می‌شود

همانگونه که در بالا اشاره شد، ریشه کاسنی حاوی فیبر محلول اینولین است که می‌توان از آن به عنوان گزینه‌ای کم کالری و جایگزینی مناسب برای چربی استفاده کرد. براساس برخی مطالعات انجام شده به نظر می‌رسد کاسنی همچنین قادر است به کاهش قند خون و درنتیجه به پیشگیری یا درمان بیماری دیابت نوع دو هم کمک کند.

فیبر محلول به صورت کلی به دلیل توانایی که درکاهش شاخص گلیسمی مواد غذایی دارد و همچنین به دلیل کاهش مقاومت به انسولین شناخته شده است که این دو امتیاز آن را مبدل به گزینه‌ای عالی برای افراد مبتلا به بیماری قند کرده است.

مطلب مرتبط: خوراکی هایی که میزان قابل توجهی فیبر دارند

مصرف ریشه کاسنی باعث بهبود عملکرد مغز می‌شود

کاسنی حاوی منگنز و ویتامین B6 است که هر دو از جمله مواد مغذی و ارزشمندی است که بدن شما برای حفظ سلامت خود به آنها نیازمند است. از سوی دیگر منگنز خود به عنوان یک گشاد کننده طبیعی عروق هم شناخته می‌شود که دارای خواص ضد اکسیداتیو است و درنتیجه به بهبود جریان خون در عروق خونی مغز و مبارزه با اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. منگنز همچنین روی سرعت عبور سیگنال‌های الکتریکی از مغز را افزایش دهد و اینگونه باعث بهبود عملکرد مغز شود.

از سوی دیگر ویتامین B6 هم ماده‌ای است مغذی و ارزشمند که حضورش برای ساخت انتقال دهنده‌های عصبی خاصی در مغز ضروری است.

ریشه کاسنی- 724press.com

مصرف ریشه کاسنی ممکن است به درمان آرتروز کمک کند

کاستی دارای ویژگی‌های ضدالتهابی است و از این رو برای درمان بیماری‌هایی همچون آرتروز مفید است. به گزارش 724Press، در یک مطالعه از شرکت‌کنندگان خواسته شد ریشه کاسنی را به صورت مکمل خوراکی مصرف کنند؛ آنها همچنین از کاسنی به صورت موضعی برای درمان تورم هم استفاده کردند.

البته هنوز مطالعات انجام شده به پاسخی قطعی در مورد اثر کاسنی روی کاهش التهاب دست پیدا نکرده‌اند و اثربخشی کاسنی هنوز مورد سوال است. به ویژه آنکه اکثر مطالعات انجام شده در مورد خواص ضد التهابی این گیاه روی حیوانات انجام شده و برای رسیدن به نتیجه گیری قابل اطمینان هنوز باید بررسی‌های بیشتری روی شرکت‌کنندگان انسانی انجام شود تا صحت و سقم این ادعا به درستی مشخص شود.

مصرف کاسنی می‌تواند به کاهش مصرف کافئین کمک کند

اگر واقع بین باشیم، باید بپذیریم که نوشیدنی‌های تهیه شده از گیاه کاسنی کافئین چندانی ندارد؛ بنابراین اگر تنها از طعم قهوه لذت می‌برید و به مصرف کافئین اعتیاد ندارید، شاید طعم نوشدنی دم کرده کاسنی را هم دوست داشته باشید.

مطلب مرتبط: آیا مصرف نوشیدنی‌ های کافئین دار حاوی قارچ مفید است یا خیر؟

از طرف دیگر مخلوط کاسنی با مقداری کمی قهوه دیگر نوشیدنی است که این روزها بسیار باب شده است. نوشیدنی که با حداقل میزان کافئین، طعم دلپذیر قهوه را به شما ارزانی می‌کند.

قهوه کاسنی- 724press.com

کاسنی حاوی اثرات ضد سرطانی است

درجریان چندین مطالعه و تحقیق گوناگون مشخص شد عصاره کاسنی با کاهش رشد تومورهای سرطانی در ارتباط است. گزارش‌های اولیه از این تحقیقات نشان می‌دهد که فروکتان‌های موجود در کاسنی دارای اثرات آنتی اکسیدانی بوده و ضد تومور هستند.

از سوی دیگر اینلوین موجود در کاسنی هم روی سرطان سینه و رشد تومور اثرگذار بوده و برای درمان سرطان سینه و حتی پیشگیری از شکل گیری تومورها مفید است. استفاده از کاسنی به دلیل وجود پلی فنول و دیگر مواد شیمیایی موجود در آن شاید یک روش مفید و بی‌خطر برای کمک به پیشگیری از سرطان به ویژه سرطان روده و سینه باشد.

مصرف کاسنی می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود

کاسنی مملو از خواص و ویژگی‌های مفید سلامتی است که باعث شده از آن به عنوان یک تقویت کننده قوی سیستم ایمنی بدن نام برد. اثرات ضدباکتریایی کاسنی آن را مناسب استفاده برعلیه شماری از باکتری‌های خطرناک کرده است ترکیبات پلی فنولیک آن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و فیتوکمیکال‌های موجود در آن به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و بیشتر رادیکال‌های آزاد مخرب را از جریان خون پاک می‌کنند.

ازآنجایی که وجود رادیکال‌های آزاد باعث بروز انواع مختلف بیماری است؛ پس کاسنی با پاکسازی آنها از بدن عملا میزان ابتلای فرد به تعدادی از بیماری‌های خطرناک را کاهش می‌دهد.

گل و ریشه کاسنی- 724press.com

کاسنی آرامش بخش است

همانگونه که در ابتدای این مطلب یادآور شدیم، کاسنی به خاطر اثرات آرامش بخش خود هم شناخته می‌شود که باعث آرامش ذهن می‌شود. این مسئله می‌تواند جلوی بروز استرس و اثرات مهلکی که روی سلامت عمومی بدن انسان دارد را بگیرد.

براساس گزارشی منتشر شده در سال ۲۰۱۶ که در مجله «Performance Health Centre» ارائه شد، عصاره ریشه کاسنی به دلیل اثرات آرامش بخش خود می‌تواند برای درمان بی‌خوابی یا کمک به خواب راحت‌ مورد استفااده قرار بگیرد که البته در مقایسه با داروهای خواب آور شیمایی ارائه شده در بازار، روشی سالم و بی‌خطرتری است.

به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، از بین رفتن حالاتی همچون استرس و اضطراب می‌تواند با کاهش احتمال بروز بیماری‌های قلبی، عدم تعادل هورمونی بدن، بی‌خوابی و کاهش ادراک و البته پیشگیری از پیری زودرس به بهبود کیفیت سلامت عمومی شما کمک کند.

کمک به درمان نارسایی کلیه

از عصاره ریشه کاسنی به دلیل افزایش حجم ادرار به عنوان یک محرک ادرارآور استفاده می‌شود. افزایش حجم ادرار می‌تواند به دفع سمومی که در بدن به ویژه در اندام‌هایی همچون کبد و کلیه ذخیره می‌شوند، کمک کند. درادامه این امر می‌تواند از بروز شرایط سلامتی خطرناک ناشی از تجمع سموم و مواد زاید در بدن جلوگیری کند.

از سوی دیگر ادرار کردن به صورت مکرر می‌تواند وزن اضافی بدن که ناشی از تجمع آب است را از بین برده و حتی باعث کاهش چربی شود. چراکه حدود ۴ درصد ادرار معمولا از رسوبات چربی تشکیل شده که در صورت خارج نشدن از بدن، در جای دیگری ذخیره می‌شوند.

مطلب مرتبط: چگونه وزن ناشی از آب بدن را سریع‌تر و به طور طبیعی کاهش دهیم؟

چطور کاسنی را به برنامه غذایی روزانه خود اضافه کنیم؟

پودر ریشه کاسنی- 724press.com

باتوجه به گزینه‌های فوق، منطقی است که به فکر راهی برای گنجاندن کاسنی در رژیم غذایی روزانه خود باشیم. هرچند شاید نیاز ما به کاسنی بی‌آنکه خودمان بدانیم تاحدی برطرف شده است.

شاید باورتان نشود اما امروزه از فیبر موجود در ریشه کاسنی در تهیه بسیاری از محصولات کم چرب اما مملو از فیبری همچون شکلات‌های پروتئینی، بستنی، غلات صبحانه، نان و... استفاده شده است.

اما اگر احساس می‌کنید میزان فیبر دریافتی شما چندان زیاد نیست و دوست دارید کاسنی را به برنامه غذایی خود اضافه کنید می‌توانید آن را با ماست، اسموتی، شیرینی و گرانول‌های تهیه شده در منزل مصرف کنید.

ولی اگر دوست ندارید آن را به غذاهای خود بیفزایید، همیشه امکان استفاده از مکمل‌های تهیه شده از ریشه کاسنی وجود دارد که می‌توانید آنها را با مراجعه به فروشگاه‌های مواد غذایی سالام یا به صورت آنلاین پیدا کنید.

درنهایت شکل دیگر مصرف کاسنی استفاده از آن به صورت قهوه یا همراه با مقداری قهوه است که در مجالی دیگر به مرور خواص این نوع قهوه و اثرات مفید درمانی و سلامتی آن اشاره خواهیم کرد.

اثرات و عوارض جانبی مصرف کاسنی

گیاه کاسنی- 724press.com

اگرچه با نگاهی کوتاه به موارد ذکر شده فوق پرواضح است که مصرف کاسنی می‌تواند تا چه اندازه برای سلامت عمومی شما مفید باشد؛ اما همچنان رعایت اعتدال در مصرف رمز کلیدی بهره برداری بهینه از همه این خواص است.

بنابراین بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید تا از بروز مشکلات جانبی ناشی از مصرف زیاد کاسنی جلوگیری شود:

  • اگر باردار هستید توجه داشته باشید که مصرف کاسنی می‌تواند باعث تحریک قاعدگی شده و احتمالا منجر به سقط جنین شود.
  • بهتر است زنانی که به نوزاد خود شیر می‌دهند از مصرف کاسنی اضافی پرهیز کنند. چون هنوز تحقیقات چندانی در مورد انتقال احتمالی اثرات کاسنی بین مادر کودک از طریق شیردهی انجام نشده است و بهتر است جانب احتیاط را نگه داشت.
  • این گیاه ارتباط نزدیکی با گیاهانی همچون گل همیشه بهار، گل محمدی و گل مرواریدی دارد؛ درنتیجه واکنش‌های آلرژیک غیرمعمول نیستند. به ویژه اگر به گونه‌های اشاره شده حساسیت دارد، بهتر است در مصرف کاسنی هم احتیاط کنید.
  • اگر از مشکلات سنگ کیسه صفرا رنج می‌برید، مصرف بیش از اندازه کاسنی می‌تواند مشکل شما را شدت ببخشد. بنابراین اگر درگذشته دچار مشکل حاد کیسه صفرا بودید، حتما قبل از مصرف کاسنی با پزشک معالج خود صحبت کنید.
  • علاوه بر این ، این گیاه ارتباط نزدیکی با گیاهان گل محمدی ، گل همیشه بهار و گلهای مروارید دارد؛ بنابراین واکنش های آلرژیک غیرمعمول نیستند ، خصوصاً اگر قبلاً به این گونه ها حساسیت داشته باشید.
  • هر زمان که چیز جدیدی به رژیم غذایی خود اضافه می کنید، توصیه می‌شود با پزشک خود مشورت کنید. سرانجام، اگر سنگ کیسه صفرا دارید، کاسنی زیاد می‌تواند این مشکل را تشدید کند؛ بنابراین اگر در گذشته دچار مشکل کیسه صفرا شده‌اید، حتما با پزشک خود صحبت کنید.

ریشه کاسنی- 724press.com

درانتها دیگر بار یادآوری می‌کنیم که با وجود تمام اثرات مفید و خواص ارزشمند، همچنان بهتر است قبل از شروع مصرف کاسنی با پزشک معالج خود مشورت کرده و از ایمن بودن این کار اطمینان حاصل کنید.

مطلب مرتبط: فواید نوشیدن چای گزنه

به پایان این مطلب رسیدیم. امیدوارم از این مرور کوتاه برخواص کاسنی، این گیاه ارزشمند و مغذی لذت برده و بر دانش و معلومات‌تان اضافه شده باشد. آیا تابه‌حال از کاسنی به صورت تازه یا به صورت عرق کاسنی استفاده کرده‌اید؟ تجربه شما از خواص کاسنی در بهبود یا درمان مشکلات مختلف سلامتی چه بوده است؟ خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر دوستان‌تان در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید.