بادمجان، ماده‌ای خوراکی با فیبر بالا، کم کالری و غنی از انواع مواد مغذی و ویتامین‌ها است که به دلیل طعم دلپذیر خود جایگاهی خاص در دستورهای آشپزی دارد. کمتر ایرانی را سراغ دارید که در برنامه غذایی خود جایی برای بادمجان باز نکرده باشد. اما صرفنظر از طعم و مزه دلفریب بادمجان به دلیل برخورداری از مواد معدنی و مغذی متعدد، انتخاب ایده‌آل برای کمک به حفظ سلامت عمومی بدن است. درادامه با ما در ۷۲۴پرس همراه باشید تا ببینیم بادمجان حاوی چه مواد مغذی است و چه فوایدی دارد؟

بادمجان یکی از اعضای خانواد صیفی جات است که پوست آن معمولا به رنگ بنفش تیره بوده و شکل آن قطره ماننده است. البته این توصیف بادمجانی است که همه ما می‌شناسیم و بارها از آن در تهیه انواع مواد غذایی استفاده کردیم. اما اگر گشتی در مغازه خواروبارفروشی و میادین میوه و تره‌بار بزنید قطعا با دیگر گونه‌های بادمجان هم آشنا می‌شوید که گاهی فرمی بیضی مانند دارند، گاهی بلند و باریک هستند و گاهی گرد و تپل هستند؛ رنگ پوست آنها هم متفاوت است و ممکن است به رنگ‌هایی همچون سفید، سبز، صورتی، نارنجی و حتی راه راه دیده شود.

انواع مختلف بادمجان-724press.com

اگر بادمجان را پوست بگیرید متوجه می‌شوید که گوشت آن به رنگ سفید و گاهی سبز مایل به زرد و مملو از دانه‌های کوچک است. بادمجان ریشه در شبه قاره هند و آسیا دارد، جایی که هنوز حتی به صورت وحشی هم درآنجا رشد می‌کند. بادمجان بعدها از طریق ارتباطات امپراتوری اسلامی در قرن هفتم و هشتم به اروپا راه یافت.

گوشت بادمجان پس از پخته شدن حالتی خامه‌ای به خود می‌گیرد که باعث شده است همراه خوبی برای مواد گوشتی باشد و نتیجه‌اش به صورت انواع دستور بادمجان شکم پر، گراتین و غیره است.

بادمجان شکم پر-724press.com

پس بی‌جهت نیست که بادمجان پس از خارج شدن از زیستگاه بومی خود، اکنون جا پای خود را در گوشه و کنار جهان محکم کرده و در بسیاری از دستورهای غذایی گوناگون حضوری پررنگ دارد. بسیاری بادمجان را یک نوع سبزی درنظر می‌گیرند، درحالی که بادمجان در واقع نوعی میوه است.

بادمجان هم مثل دیگر انواع میوه و سبزیجات دارای یک سری فواید است که باعث بهبود کیفیت سلامتی انسان می‌شود که از آنجمله می‌توان به مواردی همچون محکم شدن استخوان، کاهش علائم کم خونی و تقویت ذهن اشاره کرد. این سبزی همچنین برای کاهش وزن، کنترل دیابت، بهبود سلامت قلب و عروق و تقویت دستگاه گوارش هم مفید است. با ۷۲۴پرس همراه باشید.

بادمجان چیست؟

یک دسته بادمجان-724press.com

بادمجان گونه و انواع مختلفی دارد که درسرتاسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند. بادمجان هرچند میوه است، اما در هند از آن با عنوان پادشاه سبزیجات یاد شده و یکی از محبوب‌ترین و پراستفاده ترین انواع مواد خوراکی در تهیه غذاهای هندی است.

از نظر بافت و تراکم، گوشت بادمجان به گوجه فرنگی شبیه است و این امر باعث شده که برای اضافه کرن به انواع خوراک و خورش مناسب باشد. از نظر طعم و مزه هم که کمتر کسی می‌تواند ادعا کند بادمجان را دوست ندارد. اضافه کردن این میوه به برنامه غذایی روزانه راهی عالی برای بهره بردن از خواص بی‌نظیر آن است.

خواص سلامتی بادمجان

بوته بادمجان-724press.com

همانگونه که پیش‌تر اشاره کردیم بادمجان دارای فواید شگفت‌انگیز متعددی است. به عنوان مثال بادمجان حاوی ویتامین، مواد معدنی و دیگر مواد مغذی مفید برای سلامت انسان است. طبق بررسی‌های انجام شده از سوی محققان، بادمجان دارای مقدار زیادی آب است و درمقابل تقریبا فاقد مواد مضری همچون کلسترول و چربی است.

بادمجان منبع خوبی از ویتامین C، ویتامین K، منیزیم، فسفر، مس، فیبر خوراکی، اسید فولیک، پتاسیم و منگنز است.

در ادامه این مطلب از ۷۲۴پرس دات کام، به طور کامل‌تر در رابطه با فواید بادمجان و خواص سرشار آن صحبت خواهیم کرد.

راه‌های مصرف بادمجان

بادمجان کبابی با گردو، شوید و سس-724press.com

پختن:

  • می‌توان گوشت بادمجان را به صورت نوارهای در ضخامت دلخواه برش زده و بپزید. همچنین می‌توانید بادمجان را به جای طولی از عرض برش زده و آن را در پودر سوخاری و مخلوط ادویه‌های دلخواه خود زده و در فر بپزید یا سرخ کنید که ترد و برشته شود.

پوره کردن:

  • راه دیگر این است که بادمجان را پس از پختن با چنگال پوره کنید تا بافتی خامه‌ای و متراکم پیدا کند. ما ایرانی‌ها از این سبک بادمجان برای تهیه غذایی محبوب همچون کشک بادمجان استفاده می‌کنیم.

 شما می‌توانید بادمجان را ابتدا روی شعله کمی کباب کنید تا گوشتش طعمی دودی داشته باشد. سپس آن را پوره کرده و درکنار نان پیتا سرو کنید که می‌تواند یک میان‌وعده یا پیش غذای عالی باشد. بابا قنوش دیگر خوراکی کلاسیک و لذیذی است که از مخلوط پوره بادمجان کبابی یا سس ارده، سیر و روغن زیتون بکر تهیه می‌شود.

:مطلب مرتبط: طرز تهیه بابا قنوش

کباب یا برشته کردن:

  • این روش همانگونه که در بالا اشاره شد، یکی از ساده‌ترین و درعین حال بهترین راه برای پخت بادمجان است. شما می‌توانید توری مخصوص پخت و پز را روی شعله اجاق قرار داده و بادمجان‌ها را روی آن بچینید تا کباب شده و گوشتش حالتی نرم، غنی و خامه‌ای به خود بگیرد.

استفاده از خورش کاری:

  • این شیوه محبوب هندی‌ها برای مصرف بادمجان است. بادمجان‌های گوشتی برای استفاده در کاری بسیار ایده‌آل بوده و به خوشمزگی غذا می‌افزایند. کافی است بادمجان را تکه تکه کرده و آن را به کاری مرغ یا ماهی اضافه کنید. همچنین بادمجان در خورش کاری سبزیجات هم بسیار لذیذ است.

همراه ماکارونی:

  • بله، خب شاید این کمی عجیب به نظر برسد ام ایتالیایی‌ها هم به وضوح عاشق بادمجان هستند و از این میوه یا سبزی لذیذ به صورت کبابی در طبخ غذاهای ایتالیایی مثل «Pasta alla Norma» استفاده می‌کنند. نوعی غذای سنتی سیسیلی که از مخلوط ماکارونی و بادمجان تهیه می‌شود.

مطلب مرتبط: طرز تهیه خوراک بادمجان و پنیر پارمسان

فواید مصرف بادمجان

بادمجان و برشهای بادمجان-724press.com

همانگونه که گفتیم بادمجان به واسطه داشتن مواد مغذی گوناگون دارای خواص سلامتی متعددی است که در ادامه به مرور آنها خواهیم پرداخت. فواید بادمجان برای سلامت شامل موارد زیر است:

بهبود عملکرد دستگاه گوارش و کمک به هضم غذا

بادمجان هم همچون بسیاری دیگر از انواع میوه و سبزیجات، منبعی خوب از فیبر غذایی است. عنصری که وجودش در هر رژیم غذایی ضروری بوده و باعث ایجاد تعادل می‌شود.

وجود فیبر برای بهبود سلامت دستگاه گوارش بسیار ضروری است و درعین حال به حرکات دودی روده نظم می‌بخشد و برای سلامت روده هم مفید است. وجود فیبر باعث حجیم شدن مواد دفعی شده و درنتیجه عملیات دفع از دستگاه گوارش سهولت بیشتری پیدا می‌کند.

فیبر باعث تحریک حرکات دودی روده (peristaltic motion) می‌شود که به معنای انقباض عضلات صاف است و در نتیجه این حرکات مدفوع از بدن خارج می‌شود. درنهایت فیبر باعث افزایش ترشح اسید گاستریک (مخلوطی از لیپاز، پپسین و اسید هیدروکلریک) می‌شود که جذاب و فرآوری مواد غذایی در معده را سرعت می‌بخشد.

و نکته آخر اینکه فیبر با کاهش بیماری‌های قلبی عروقی هم در ارتباط است. فیبر باعث از بین رفتن کلسترول بد خون موسم به LDL می‌شود، ماده‌ای که باعث بسته شد عروق و گرفتگی رگ‌، تخریب بافت عروق، ایجاد تصلب شرایین و درنهایت حملات قلبی یا مغزی می‌شود.

مطلب مرتبط: خوراکی هایی که میزان قابل توجهی فیبر دارند

ظاهرا مردم در ایالات متحده علاقه چندانی به مصرف فیبر ندارند. از همین رو انجمن قلب آمریکا توصیه کرده است هر فرد در طول روز حداقل به ازای رژیم غذایی حاوی ۲۰۰۰ کالری، ۲۵ الی ۳۰ گرم فیبر مصرف کند. به عبارتی با توجه به این کمبود تلاش‌ها باید در جهت ترغیب بیشتر مردم به مصرف فیبر خوراکی باشد.

مصرف بادمجان ممکن است به کاهش وزن کمک کند

بادمجان با پوست بنفش روشن-724press.com

از آنجایی که بادمجان فیبر خوبی دارد و سرشار از آب است اما چربی و کلسترول بسیار پایینی دارد، ماده خوراکی ایده‌آل برای افرادی است که تمایل دارند وزن خود را کم کنند. افرادی که با معضل چاقی و اضافه وزن دست به گریبان بوده و در خطر ابتلا به بیماری قلبی، کبدی یا کلیوی هستند. بادمجان غذایی بسیار سالم است؛ همچنین وجود فیبر باعث شده بادمجان غذایی سیر کننده باشد. عین مانع ترشح هورمون گرلین (ghrelin) یا هورمون اشتها شده و از ریزه‌خواری با مصرف بیش از اندازه مواد غذایی جلوگیری می‌کند.

به گزارش 724press.com، بادمجان به کاهش اشتهای ما هم کمک کرده و احتمال پرخوری را در فرد کاهش می‌دهد. درنهایت تمام این مزایا دست به دست هم داده و باعث می‌شوند تلاش فرد برای رسیدن به وزن ایده‌آل به موفقیت ختم شود.

ممکن است بادمجان حاوی خواص ضدسرطانی باشد

عصاره پوست بادمجان حاوی نوعی گلیکوزید به نام رامنوزیل سولاسودین (Solasodine rhamnosyl) است که به عنوان یک درمان موضعی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی از خود تأثیراتی قابل قبول نشان داده است.

مطلب مرتبط: با خوردن این مواد غذایی به جنگ سرطان بروید

در مقاله‌ای که در مجله بین‌المللی پزشکی بالینی منتشر شد در مورد دو مورد از تأثیرات مثبت استفاده از عصاره بادمجان در درمان سرطان‌های پوست غیرملانوم یاد شده است.

استفاده از بادمجان ممکن است باعث تحکیم و سلامت بافت استخوانی شود

بادمجان با پوست بنفش درخشان-724press.com

بادمجان ماده خوراکی مفیدی است، به ویژه برای آن دسته از افرادی که در معرض خطر تخریب بافت استخوانی و ابتلا به پوکی استخوان هستند، اما چرا؟ رنگ بادمجان و بسیاری دیگر از میوه‌ها محصول وجود ترکیبات حاوی فنول است. این ترکیبات مفید با کاهش علائم پوکی استخوان در ارتباط بوده و درعین حال باعث استحکام استخوان و افزایش تراکم مواد معدنی استخوانی می‌شوند.

از سوی دیگر بادمجان حاوی مقادیر قابل توجهی آهن و کلسیم است که این دو ماده هم به نوبه‌ی خود برای سلامت استخوان و حفظ استحکام آن حائز اهمیت هستند.

خوردن بادمجان ممکن است به پیشگیری از کم خونی کمک کند

کمبود آهن یکی از مواردی است که سلامت عمومی ما را به شدت تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، این مسئله اغلب خود را به شکل بیماری کم خونی نشان می‌دهد که بسیار خطرناک است. کم خونی با بروز مشکلاتی عدیده همچون سردرد (گاهی در حدواندازه میگرن)، خستگی، ضعف، افسردگی و حتی با کاهش قدرت درک و تمرکز در ارتباط است.

مطلب مرتبط: همه چیز درباره کم خونی و انواع آن

بنابراین خوردن مواد خوراکی سرشار از آهن می‌تواند از طریق مبارزه با مشکل کم خونی، به سلامت عمومی ما کمک کند و از این نظر بادمجان باز هم یک گزینه مناسب است. بادمجان به جز آهن همچنین سرشار از مس است که یکی دیگر از اجزای مهم شکل دهنده گلبول‌های قرمز خون است. در صورت کمبود یا فقدان آهن و مس، عملکرد گلبول‌های قرمز دچار مشکل می‌شود.

وقتی جریان خون شما سرشار از سلول‌های قرمز سالم باشد، شاهد افزایش قابل ملاحظه‌ای در انرژی و قدرت خود خواهید بود، همچنین احساس خستگی هم نخواهید کرد.

مصرف بادمجان و ارتباط آن با بهبود عملکرد مغزی

صیفی جات-724press.com

بادمجان منبع خوبی از عناصر غذایی گیاهی یا فیتونوتریشن (Phytonutrients) است که باعث بهبود سلامت عمومی روانی ما می‌شوند. آنها با عملکرد مضر رادیکال‌های آزاد مقابله کرده و جریان خون در مغز را هم افزایش می‌دهند.

مواد مغذی گیاهی در کنار پتاسیم که به عنوان یک گشاد کننده عروق خونی شناخته می‌شود، می‌توانند زمینه‌ساز تقویت مغز شده و خون مملو از اکسیژن را به بهترین شکل در اختیار سلول‌های مغزی قرار دهند.

از طرف دیگر بادمجان حاوی انواع آنتی اکسیدان‌ها به ویژه غنی از آنتوسیانین است. نوعی رنگدانه با خواص آنتی اکسیدانی که با رنگ خاص بادمجان در ارتباط است. اما به صورت به خصوص آنتوسیانین موجود در بادمجان به نام نازونین یا ناسونین (nasunin) بسیار مفید است و در محافظت سلول‌ها در برای اثرات مخرب رادیکال‌ها آزاد تأثیرگذاری خوبی از خود نشان داده است.

نقش بادمجان در بهبود سلامت قلب

انواع مختلف بادمجان-724press.com

بادمجان از طرق مختلف می‌تواند باعث بهبود سلامت قلب شود؛ همانگونه که پیش‌تر اشاره کردیم داشتن فیبر کافی یکی از این راه‌ها است. از طرف دیگر بادمجان میزان بسیار ناچیزی کلسترول و چربی دارد که ضمن کاهش میزان LDL در بدن باعث افزایش میزان کلسترول خوب یا HDL می‌شود.

حفظ تعادل کلسترول در بدن با توجه به نوع مواد غذایی که مصرف می‌کنیم کمی مشکل است چون ممکن است این میزان مدام بالا و پایین شده و اصطلاحا در نوسان باشد. بنابراین بهتر است همیشه میزان سطح کلسترول خوب خون را بالا نگه داریم.

اگر میزان کلسترول بد بالا برود، فرد در معرض بروز مشکلاتی همچون حمله قلبی، سکته مغزی یا تصلب شرایین قرار می‌گیرد. درنتیجه کاهش این نوع کلسترول می‌تواند به سلامت قلب و عروق شما کمک شایانی کند.

درنهایت بادمجان حاوی بیوفلاونوئیدها است که روی فشار خون تأثیرات مثبتی دارند. کاهش فشار خون، استرس و فشار موجود روی سیستم قلب و عروق را کاهش می‌دهد و این مسئله بازهم به بهبود سلامت قلب کمک می‌کند.

بادمجان و کمک به مدیریت بهتر بیماری دیابت

بادمجان به صورت ردیفی در کنار هم-724press.com

انجمن دیابت آمریکا بادمجان را به عنوان یکی از مواد خوراکی مفید برای مدیریت دیابت نوع دو توصیه می‌کند. بادمجان به دلیل برخوردار مقادیر مناسب فیبر در مقابل مقادیر پایین کربوهیدرات‌های محلول، یک خوراکی ایده‌آل برای این بیماری خاموش اما خطرناک است.

بدین ترتیب بادمجان می‌تواند به عنوان یک تنظیم کننده عالی فعالیت گلوگز و انسولین در بدن افراد مبتلا به دیابت در نظر گرفته شود. وقتی سطح انسولین ثابت باشد، بدن دچار افت شدید یا افزایش بی‌اندازه قند خون نمی‌شود. درنتیجه می‌توان از عوارض جانبی خطرناک بیماری دیابت که ناشی از این دو وضعیت هستند، جلوگیری کرد.

مصرف بادمجان و جلوگیری از بروز نقایص هنگام تولد

بادمجان غنی از اسید فولیک است که یکی از مواد ارزشمندی است که مصرف آن به ویژه به خانم‌های باردار توصیه می‌شود. از آنجایی که این میوه حاوی مقادیر کافی از این ماده است، مصرف آن در زنان باردار بسیار مهم بوده و ممکن است حتی به صورت مستقیم از بروز نقص لوله عصبی در جنین جلوگیری کند. همواره به مادران باردار توصیه شده است که مصرف اسید فولیک را جدی بگیرند، درنتیجه مصرف بادمجان می‌تواند در این امر مهم به آنها کمک کند.

نکات احتیاطی در مصرف بادمجان

بادمجان کبابی-724press.com

 بادمجان هم همچون دیگر اعضای خانواده خود (nightshade family) همچون فلفل دلمه‌ای یا گوجه فرنگی ممکن است باعث بروز واکنش‌های شدید آلرژیک شود. درنتیجه به وضعیت بدن خود بعد از مصرف بادمجان توجه کرده و در صورت بروز مشکلات احتمالی با پزشک معالج خود مشورت کنید.

بسیاری از مردم عادت دارند بادمجان را به صورت سرخ کرده مصرف کنند. البته که سرخ کردن باعث خوشمزه‌تر شدن بادمجان می‌شود، اما در عین حال مصرف روغن‌های سرخ کردنی باعث از بین رفتن بخشی از فواید سلامتی منتسب به بادمجان هم می‌شود.

مطلب مرتبط: طرز تهیه دو خوراک خوشمزه و سالم با بادمجان

بادمجان از جمله مواد خوراکی است که هنگان سرخ، اصطلاحا مقدار زیای روغن جذب می‌کند که برای سلامت ما اصلا خوب نیست. درحالی‌که اگر به جای سرخ کردن بادمجان را به صورت پخته یا کبابی مصرف کنید هم چربی اضافه‌ای وارد بدن‌تان نمی‌کنیند و هم مواد مغذی بادمجان حفظ می‌شود.

با توجه به نکات فوق می‌توانید آسوده خاطر این سبزی یا میوه ارزشمند و مغذی را به برنامه غذایی روزانه خود اضافه کنید، چون این بهترین راه برای تضمین سلامتی طولانی مدت است.

بادمجان با گوجه و فلفل دلمه ای کبابی-724press.com

به پایان این مطلب رسیدیم. امیدوارم از مرور فواید بادمجان، این خوردنی خوشمزه و مفید لذت برده باشید. از آنجایی که ایرانیان علاقه‌ای خاص به بادمجان دارند، می‌توان امیدوار بود که با مصرف آن به صورت پخته یا کبابی از خواص آن در حد بالا بهره ببرند. شما بادمجان را به چه شکل مصرف می‌کنید؟ فراموش نکنید نظرات خود را با ما در ۷۲۴پرس دات کام درمیان بگذارید.