پای شپرد نوعی خوراک تهیه شده از گوشت چرخ کرده و انواع سبزیجات است که می‌تواند یک وعده غذایی کامل باشد. از نظر مواد و طرز تهیه این غذا تاحدی به لازانیا شباهت دارد که با کمی تغییرات به شکلی دیگر سرو می‌شود. شما می‌توانید به جای گوشت از سویا هم در تهیه این خوراک استفاده کنید که این دیگر به سلیقه شما بستگی دارد. اما درنهایت پای شپرد خوراکی خوشمزه و خوش رنگ و لعاب است که می‌تواند وعده‌ی غذایی مناسبی برای خانواده‌ها باشد. در مرور طرز تهیه آن با ۷۲۴پرس همراه باشید.

اگر دوست دارید یک وعده غذایی خوشمزه با عطر و طعمی شبیه به لازانیا را برای خانواده و عزیزان خود تهیه کنید، پای شپرد (Shepherd's Pie) گزینه مناسبی است. درتهیه آن هم از انواع سبزیجات استفاده شده و هم درکنار آن بخش پروتئینی از طریق اضافه کردن گوشت تأمین می‌شود.

پای شپرد با لایه ضخیم پوره سیب زمینی-724press.com

البته تهیه این خوراک هم تاحدی سلیقه‌ای است و شما می‌توانید بسته به نوع ذائقه و سلیقه خود سبزیجاتی را به دستور تهیه اضافه یا حذف کنید. در مرور طرز تهیه این غذا با ما همراه باشید.

مواد لازم

  • ۱.۸ کیلوگرم سیب زمینی (انواع دلخواه)
  • ۲ عدد پیاز متوسط، پوست کنده و به صورت نگینی خرد کنید
  • ۲ عدد ساقه کرفس، شسته و ریز خرد شده
  • ۲ عدد هویج متوسط، پوست کنده و ریز خرد شده
  • ۹۰۰ گرم گوشت چرخ کرده
  • یک قاشق چایخوری نمک
  • یک قاشق چایخوری فلفل سیاه
  • ۲ قاشق غذاخوری سس ورسسترشایر
  • یک لیتر معادل چهار و نیم فنجان آب گوشت گاو یا گوشت بره
  • ۱۲۰ میلی‌لیتر معادل نصف فنجان خامه غلیظ
  • ۱۲۰ گرم معادل هشت قاشق غذاخوری کره بدون نمک
  • ۲ قاشق غذاخوری آرد ذرت، می‌توانید از نشاسته ذرت هم استفاده کنید

طرز تهیه

پای چوپان با سالاد و چیپس-724press.com

برای شروع سیب زمینی‌ها را داخل یک تابه یا قابلمه ریخته و روی آنها آب سرد بریزید؛ طوری که روی سیب‌زمینی‌ها را بگیرد. حالا قابلمه را روی شعله متوسط رو به زیاد گذاشته و اجازه دهید آب به جوشیدن بیفتد و سپس اجازه دهید یک ربع به آرامی بجوشد.

درهمان حالی که سیب زمینی‌ها در حال پختن است، فر را روشن کرده و دمای آن را روی چهارصد درجه فارنهایت معادل ۲۰۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید. داغل یک ماهیتابه بزرگ مقداری روغن ریخته و ظرف را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا روغن داغ شود.

پای شپرد آبدار-724press.com

سپس پیاز، کرفس و هویج خرد شده را داخل ماهیتابه ریخته و پنج دقیقه تفت دهید تا سبزیجات شروع به نرم شدن کرده و بافت پیاز شفاف شود.

مطلب مرتبط: طرز تهیه کاسرول گوشت بوقلمون و عدس

اکنون نوبت اضافه‌کردن گوشت چرخ کرده است؛ گوشت را داخل ماهیتابه ریخته و آن را همراه سبزیجات تفت دهید تا رنگش قهوه‌ای شود. نیمی از نمک و فلفل را به همراه سس ورسسترشایر و چهار و نیم پیمانه آب سبزیجات یا آب گوشت به محتویات ماهیتابه اضافه کرده و اجازه دهید مایه گوشت و سبزیجات به مدت پنج دقیقه به آرامی بجوشد. 

همزمان مرحله پخت سیب زمینی‌ها به پایان رسیده است، سیب زمینی را داخل آبکش بریزید تا آب اضافی آن خارج شود. سپس سیب زمینی‌ها را داخل ظرفی مناسب ریخته و آنها را خوب له کنید؛ طوری که بافتی شبیه به پوره سیب زمینی پیدا کند. حالا خامه، کره و باقی نمک و فلفل را به پوره اضافه کرده و به خوبی هم بزنید تا یک دست و لطیف شود، سپس ظرف پوره را کنار بگذارید.

پای شپرد قالبی-724press.com

حالا چهار قاشق آب سرد را با آرد یا نشاسته ذرت مخلوط کرده و هم بزنید تا بافتی یک دست پیدا کند؛ سپس آن را داخل مایه گوشتی درحال جوشیدن بریزید و کمی هم بزنید تا سس غلیظ به دست بیاید. اگر دوست دارید سس گوشت‌تان غلظت بیشتری داشته باشد، باید میزان بیشتری نشاسته ذرت اضافه کنید.

حالا شعله را خاموش کرده و با استفاده از یک قاشق بزرگ و ملاقه مانند سس گوشتی را از ماهیتابه خارج کرده و داخل یک قالب یا ظرف فر به ابعاد ۳۳ در ۲۷ سانتیمتر بریزید. اجازه دهید سس غلیظ گوشتی به همه جای ظرف برسد. بعد از اینکه تمام مایه گوشتی را داخل ظرف ریختید، نوبت اضافه‌کردن پوره سیب زمینی است. پوره را روی سس گوشتی ریخته و با استفاده از یک قاشق پهن کنید. درنهایت با استفاده از یک چنگال روی سطح پوره را خراش بندازید، چون بعدا این بافت داخل فر حسابی برشته شده و طعم خوبی پیدا می‌کند.

مطلب مرتبط: طرز تهیه پای ماهی

قالب را داخل فر گذاشته و به مدت بیست دقیقه می‌پزیم تا زمانی که سطح پوره به رنگ قهوه‌ای طلایی درآمده و تر شود. سپس قالب را از فر بیرون آمده و به صورت گرم در کنار آبگوشت و سبزیجات دلخواه سرو کنید. نوش جان

پای شپرد با پوره و مایه گوشتی-724press.com

نکته:

  • میزان مواد ذکر شده در این دستور تهیه برای آماده کردن یک ظرف بزرگ از پای کافی است که البته شما می‌توانید نیمی از آن را سرو کرده و مابقی را باری مدتی داخل فریزر نگهدار کنید. اما اگر دوست دارید این پای را به صورت تازه آماده کنید تنها کافی است مواد فوق را نصف کرده و از ظرف فر کوچکتری برای پخت پای استفاده کنید.
  • اگر می‌خواهید این خوراک را برای مهمانی یا دورهمی دوستانه از شب قبل آماده کرده، اما به صورت تازه سرو کنید بهتر است تمام مراحل را انجام داده اما قالب را به جای فر داخل یخچال قرار داده و روی آن را بپوشایند. بهتر است پای از یک روز قبل آماده شده باشد و هنگام سرو ظرف را مستقیما از یخچال داخل فر گذاشته و آن را به مدت بیست الی ۲۵ دقیقه با دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد بپزید تا رنگ پوره طلایی شده و مایه گوشتی از اطراف ظرف شروع به حباب زدن کند.
  • اگر دوست داشته باشید می‌توانید از مقداری پنیر موزارلا برای طعم بخشیدن بیشتری به پای استفاده کنید؛ البته این یک مورد به سلیقه شما بستگی دارد.
  • اگر دوست ندارید پای خیلی آبکی بوده و مایه گوشتی بیشتر شبیه به لازانیا باشد، می‌توانید سس گوشتی را غلیظ‌تر کرده یا مایه گوشتی را به شکل آبکی کف ظرف نریزید.

امیدوارم این خوراک را تهیه کرده و از طعم آن در کنار خانواده و عزیزان خود لذت ببرید. نظر شما در مورد تهیه این پای چیست؟ فراموش نکنید نظرات و دیدگاه‌های خود را با ما در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید.