سیب زمینی یکی از محبوب‌ترین انواع سبزیجات است که تقریبا کمتر کسی می‌تواند به آن نه بگوید. به ویژه سیب زمینی سرخ شده یا نوع برشته و کریسپی شده آن بسیار پرطرفدار و محبوب است. تقریبا می‌شود سیب زمینی را با هر شکل و قیافه‌ای در کنار انواع غذا و خوراک سرو کرد. شما می‌توانید آن را به صورت پوره، سرخ شده، برشته و حتی پخته به عنوان گارنیش سر میز غذا آورده و دل همه را به دست بیاورید. اما فوت و فن تهیه سیب زمینی ترد و برشته چیزی است که شاید همه در مورد آن اطلاع نداشته باشند.

بچه‌ها یکی از پروپا قرص‌ترین مشتریان سیب زمینی‌ هستند؛ درواقع شاید نتوان کودکی را پیدا کرد که به سیب زمینی به خصوص از نوع سرخ کرده نه بگوید. بزرگسالان هم قطعا از خوردن سیب زمینی برشته شده در فر که ترد و طلایی شده بسیار لذت می‌برند. از طرف دیگر سرخ کردن سیب زمینی شاید تاحدی مضر بوده و سلامت ما را در معرض خطر قرار دهد، پس چه بهتر که راهی برای آماده کردن سیب زمینی بدون استفاده از انواع روغن‌های تصفیه شده و مضر پیدا کنیم.

سیب زمینی ترد و برشته در فر-724press.com

بهترین راهکار طبخ و آماده کردن سیب زمینی در فر است؛ اما شاید این روش نتواند آن سیب زمینی برشته و خوش رنگ و لعاب مدنظر ما را مهیا کند. شاید تنها رنگ سیب زمینی قهوه‌ای شود، اما خبری از آن تردی دلپذیر لبه‌های آن نبوده یا طعم و مزه چندان دلچسبی نداشته باشد.

مطلب مرتبط: طرز تهیه یک صبحانه مقوی با سیب‌زمینی

درادامه با ما در ۷۲۴پرس همراه شوید تا ببینیم چگونه می‌توان یک سیب زمینی خوش آب و رنگ و درعین حال ترد و خوشمزه را در سریع‌ترین زمان ممکن تهیه کرد.

مواد لازم

  • یک کیلوگرم سیب زمینی 
  • نصف پیمانه معادل ۱۲۰ گرم روغن سبزیجات یا انواع چربی و روغن‌های حیوانی
  • یک قاشق چایخوری نمک
  • یک قاشق غذاخوری برگ آویشن تازه

طرز تهیه

سیب زمینی در فر با سیر و آویشن-724press.com

ابتدا کار را با روشن کردن فر شروع کرده و دمای آن را روی ۲۲۰ درجه سانتیگراد معادل ۴۲۵ درجه فارنهایت تنظیم می‌کنیم.

حالا نوبت پوست کندن سیب زمینی‌ها است؛ سپس آنها را شسته و به صورت تکه‌های بزرگ (کمی بزرگ‌تر از یک توپ پینگ پنگ) خرد می‌کنیم. عرض هر تکه تقریبا پنج سانتیمتر باشد. حالا یک قابلمه یا هر ظرف مناسب دیگر را روی گاز قرار داده و سیب زمینی‌های خرد شده را داخل آن بریزید و سپس روی آنها را با آب سرد بپوشانید. سپس شعله را روی حرارت زیاد گذاشته و صبر می‌کنیم تا آب به جوشیدن بیفتد. در ادامه حرارت را کم کرده و اجازه می‌دهیم سیب زمینی‌ها به مدت هشت الی ۹ دقیقه بجوشند تا زمانی که بافت آنها به ویژه در قسمت لبه نرم شود.

سیب زمینی با سبزیجات وو برشته شده با روغن-724press.com

اگر از روغن‌های گیاهی استفاده می‌کنید نیازی به انجام این مرحله نیست، اما اگر از انواع چربی‌های حیوانی مثل دنبه یا چربی غاز استفاده می‌کنید آن را داخل ظرف مناسب ریخته و برای مدتی روی شعله یا داخل فر قرار دهید تا ذوب و گرم شود. حالا سیب زمینی‌ها را داخل یک آبکش ریخته و کمی آبکش را تکان دهید تا آب اضافه آنها خارج شود. اگر سیب زمینی کمی حالت پف کرده به خود گرفت نگران نباشید؛ هرچه این حالت بیشتر باشد سیب زمینی چربی بیشتری به خود جذب کرده و درنهایت بافت تردتری پیدا خواهد کرد.

مطلب مرتبط: طرز تهیه چند خوراک خوشمزه با ذرت

در ادامه روغن گیاهی یا چربی ذوب شده را داخل یک قالب یا ماهیتابه مناسب فر ریخته و سیب زمینی‌ها را داخل آن بریزید و کمی هم بزنید تا تمام قسمت‌های سیب زمینی باچربی پوشیده شود. سپس ظرف را داخل فر قرار دهید. سیب زمینی را به مدت نیم ساعت الی ۳۵ دقیقه در فر می‌پزیم. حداقل هر پانزده دقیقه یک بار ظرف را از فر خارج کرده و کمی سیب زمینی‌ها را زیر و رو کنید تا تمام قسمت‌های آن در فر برشته شود. درنهایت زمانی که رنگ آنها طلایی مایل به قهوه‌ای و بافت آنها ترد و برشته شد، قالب یا ماهیتابه را از فر بیرون آورده و کنار بگذارید.

سیب زمینی خوشمزه رستورانی-724press.com

سیب زمینی‌ها را در ظرف مخصوص سرو ریخته و روی آنها نمک و آویشن تازه بپاشید؛ کار تمام است. حالا می‌توانید سیب زمینی‌های ترد و مزه دار شده را در کنار انواع خوراک‌ها سرو و از طعم دلپذیر آن لذت ببرید. نوش جان

چند نکته

  • شاید در نگاه اول به نظر برسد هشت الی ۹ دقیقه زمان برای جوشاندن سیب زمینی کمی زیاد باشد، اما تنها بعد از این میزان پخست سیب زمینی‌ها به اندازه کافی پخته و لطیف می‌شود. درادامه وقتی سیب زمینی را داخل آبکش ریخته و آبکش را تکان دهید می‌بینید که لبه‌های سیب زمینی براساس لرزش بافتی خاص پیدا می‌کنند که بعدا هنگام برشته شدن در فر، ترد و خوشمزه می‌شوند.
  • آب سیب زمینی را دور نریزید، اصولا آب استفاده شده برای پخت و پز یا بخار پز کردن سبزیجات را دور نریزید، چون می‌شود از آنها استفاده‌های بهینه‌تری کرد. شما می‌توانید آن را کنار گذاشته و در زمان مناسب با اضافه کردن کمی آب گوشت یا قرص‌های آب گوشت طعم بیشتری به آنها ببخشید. سپس کمی آنها را جوشانده، نمک و فلفل اضافه کنید و درنهایت با اضافه کردن کمی آرد یا نشاسته ذرت آن را غلیظ کرده و میل کنید.

سیب زمینی برشته با دیپ پنیر-724press.com

به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم از مرور این طرز تهیه آسان اما مناسب لذت برده باشید. شما برای اضافه کردن سیب زمینی به رژیم غذایی روزانه خود از چه شیوه‌هایی استفاده می‌کنید؟ فراموش نکنید نظرات خود را با ما در ۷۲۴پرس دات کام درمیان بگذارید.