منطقه خاورمیانه یکی از غنی‌ترین و جالب توجه‌ترین دستورهای آشپزی را در گنجینه خود حفظ کرده است که نمادی از فرهنگ درخشان آشپزی در این خطه هستند. بسیاری از خوراکی‌های محبوب این منطقه رفته رفته راه خود را به کشورهای دیگر باز کرده و آنجا هم به معروفیت و محبوبیت دست پیدا کردند. دراین میان کشور لبنان در دنیای آشپزی حرف‌های فراوانی برای گفتن دارد و دراین میان کیبه یکی از خوراکی‌های لذیذی است که دلیل این شهرت و محبوبیت را به خوبی بازتاب می‌دهد.

کیبه خوراکی مخلوط از بلغور، ادویه و گوشت چرخ کرده است؛ خوراکی لذیذ که در میان کشورهای خاورمیانه و به خصوص در سرتاسر لبنانی بسیار محبوب و معروف است. به صورت سنتی برای تهیه این خوراک گوشت را داخل هاون ریخته و می‌کوبند که البته درگذشته این وظیفه زنان باتجربه بوده است. اما امروزه فناوری‌های مدرن و وسایل آشپزخانه امروزی کار را ساده‌تر کرده‌اند و انواع غذاساز یا دیگر وسایل به راحتی این کار را برای شما انجام می‌دهند.

کیبه نصف شده-724press.com

البته آماده کردن لایه بیرونی، پر کردن آن و درنهایت فرم دادن نهایی بی آنکه ظاهر کیبه خراب شود یا مواد گوشتی داخل آن بیرون بزنند، همچنان کار سختی است که از عهده همه کس برنمی‌آید. بنابراین کیبه می‌تواند به خوبی بازتاب دهنده مهارت خانم‌های باتجربه و آشپزهای ماهر باشد. پس اگر هنوز به چنین مهارتی دست پیدا نکرده‌اید همچنان ساده‌ترین کار یعنی ارائه محصولی کوفته مانند راه حل مشکل شما است!

مطلب مرتبط: طرز تهیه هوموس به سبک لبنانی

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که مواد لازمی که در ادامه به مرور آنها خواهیم پرداخت برای تهیه مقدار زیادی کیبه کافی هستند که البته شما می‌توانید به اندازه نیاز از آن مصرف کرده و مابقی را داخل یخچال یا فریزر قرار داده و در نوبت‌های دیگر از آن میل کنید. اما اگر می‌خواهید کیبه را به صورت تازه آماده کنید، میزان ارائه شده از ماده را نصف کنید.

مواد لازم برای لایه بیرونی

کیبه با دروچین کاهو و لیمو-724press.com

  • ۳ پیمانه بلغور گندم
  • ۱ قاشق غذاخوری ادویه مخصوص کیبه یا ادویه دلخواه خودتان
  • یک عدد پیاز بزرگ
  • ۱ عدد فلفل دلمه‌ای قرمز متوسط
  • ۲ قاشق غذاخوری نمک
  • ۵۰۰ گرم گوشت چرخ کرده

مواد لازم برای بخش میانی

  • یک عدد پیاز متوسط
  • ۳۰۰ گرم گوشت گوساله چرخ کرده
  • ۱ قاشق چایخوری ادویه
  • ۱ قاشق چایخوری نمک
  • سماق
  • گردوی خرد شده (اختیاری) 

طرز تهیه

کیبه سرخ شده-724press.com

ابتدا کار را با درست کردن لایه بیرونی آغاز می‌کنیم. برای شروع بلغور گندم را برای چند ساعت داخل آب ریخته و اصطلاحا خیس می‌کنیم. بهترین کار این است که بلغور را از شب قبل خیس کرده و کنار بگذارید. در مرحله بعد گوشت چرخ کرده را با فلفل قرمز و نمک داخل مخلوط کن یا غذاسازی ریخته و به خوبی هم بزنید تا یک دست شود. سپس آن را کنار بگذارید.

در ادامه بلغور را داخل آبکش یا صافی ریخته و آب اضافی آن را بگیرید. سپس آن را داخل یک کاسه یا ظرف مناسب دیگر ریخته و ادویه مخصوص کیبه را به همراه پیاز رنده شده در مقدار کم به آن اضافه کنید و کم کم هم بزنید تا تمام مواد به خوبی با هم مخلوط شوند. مرحله آخر آماده کردن لایه بیرونی مخلوط کردن بلغور و مایه گوشتی است. بهترین راه برای انجام کار این است که مقدار کمی از مایه گوشتی را برداشته و آن را با مقدار کمی از بلغور مخلوط کنید و آن را به صورت گلوله‌ای کوچک درآورده و در ظرف جداگانه قرار دهید. این کار را تازمانی که تمام مایه گوشتی و بلغور تمام شود ادامه دهید.

بهترین راه برای درست کردن کیبه استفاده از قدرت و ظرافت دستان شما است. با کمک دست راحت‌تر می‌توانید این دو را با هم مخلوط کرده و آنها را به صورت گلوله‌های گوشتی یکنواخت دربیاورید.

سرو کیبه با سس-724press.com

در مرحله بعد نوبت آماده کردن مواد میانی است. درابتدا پیاز را خرد کرده و آن را با مقداری روغن زیتون روی شعله متوسطه گاز تفت می‌دهیم تا رنگش شفاف شود. شعله گاز را روی متوسط به بالا گذاشته و گوشت چرخ کرده را اضافه می‌کنیم و درادامه هفت ادویه و نمک را داخل مخلوط گوشت ریخته و هم می‌زنیم. بعد از آماده شدن گوشت کار را با اضافه کردن میزان دلخواه سماق به پایان می‌بریم. کمی از مایه گوشتی بچشید و درصورت نیاز مقدار بیشتری ادویه اضافه کنید. همچنین در این مرحله می‌توانید گردوی خرد شده را هم در صورت تمایل به مایه گوشتی اضافه کنید.

مطلب مرتبط: چطور تبوله درست کنیم؟

بعد از آماده کردن تمام مواد فوق نوبت آماده کردن نهایی کیبه می‌رسد. برای این کار گلوله‌های کوچک مخلوط گوشت و کیبه را برداشته و آنها را فرم داده و با کمک انگشتان‌تان داخل آنها را به صورت حفره‌ای خالی درآورید. بهترین راه این است که گلوله گوشتی را در یک دست گرفته و با انگشتان دست دیگر را کمی با آب خیس کنید و سپس با فشار انگشتان و چرخاندن همزمان گلوله گوشتی حفره‌ای در مرکز آن ایجاد کرده و آرام آرام حفره را به اندازه‌ای بزرگ کنید که بتوان آن را با مایه میانی پر کرد.

درنهایت بعد از آماده شدن حفره مقداری از مایه گوشتی را داخل آن ریخته و مجددا با کم انگشتان‌ آن را فرم دهید تا حالتی دوکی مانند به خود بگیرد. البته این شکل اصیل کیبه است، بنابراین اگر درست کردن آن برای‌تان سخت است می‌توانید آن را شبیه کوفته‌های خودمان و به شکل توپ درست کنید.

کیبه تزئین شده با سبزی و سرو با ماست و روغن زیتون-724press.com

بعد ازاینکه هر دو مایه تمام شده و کیبه‌های شما آماده شد، نوبت سرخ کردن آنها می‌رسد. در این مرحله از آموزش امروز ۷۲۴پرس دات کام، از یک قابلمه یا ماهیتابه ووک گود استفاده کنید. آن را روی شعله متوسط قرار داده و تا نیمه آن را از روغن سبزیجات پر کنید. وقتی روغن به اندازه کافی گرم شد، کیبه‌ها را به صورت دسته‌های چندتایی داخل روغن بریزید و صبر کنید تا کاملا سرخ شده و رنگ آنها قهوه‌ای مایل به طلایی شود (این مرحله در حدود ۴ دقیقه طول می‌کشد).

کیبه را بعد از سرخ شدن از روغن داغ خارج کرده و روی حوله کاغذی قرار دهید تا روغن اضافی آن گرفته شود. راه دیگر آماده کردن کیبه قرار دادن آن داخل فر است که دراین صورت غذای سالم‌تری خواهید داشت. برای این منظور یک سینی مناسب فر را انتخاب کرده و کف آن کاغذ روغنی بگذارید. کیبه‌ها را روی آن چیده و با کمک اسپری مقداری روغن روی آنها بپاشید و سپس داخل فر با دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت (۱۷۷ درجه سلسیوس) قرار داده و به مدت پانزده دقیقه یا تا زمانی که رنگ‌شان قهوه‌ای مایل به طلایی شود، بپزید. نوش جان

کیبه قالبی-724press.com

نکته:

  • اگر درست کردن کیبه به این شکل برای‌تان سخت است، نگران نباشید. راه دیگر آماده کردن خوراک به این صورت است که ابتدا یه قالب فر مناسب را انتخاب و کف آن را کمی چرب کنید. سپس نیمی از مایه بلغور را کف ظرف ریخته و پهن کنید. سپس مایه گوشتی میانی را اضافه کرده و آن را روی مایه قبلی پخش کنید و درنهایت نیمه دیگر مایه بلغور را روی آن ریخته و به خوبی پخش کنید و سپس داخل فر گذاشته و بپزید تا رنگی قهوه‌ای رنگ شود.
  • شما می‌توانید از انواع مواد خوراکی دلخواه خود در تهیه مایه گوشتی میانی استفاده کنید. به عنوان نمونه می‌توانید انواع سبزیجات معطر، ذرت، پنیر یا قارچ سرخ شده را به مواد فوق بیفزایید. این دیگر به سلیقه خودتان بستگی دارد.

امیدوارم از این طرز تهیه لذت برده باشید. فراموش نکنید نظرات و پیشنهادات سازنده‌ی خود را با ما در ۷۲۴پرس دات کام درمیان بگذارید.