حالا که فصل بهار هنوز به پایان نرسیده و بازار انواع سبزیجات و گیاهان تازه و خوش عطر و طعم داغ است، خوب است که سفره و میز غذای خود را با منویی شاداب‌تر تزئین کنیم. اسپاناکوپیتا یکی از این خوراکی‌ها است که می‌تواند بهار و تازگی را مهمان سفره شما کند. تهیه آن آسان است و در صورت دردسترس نبودن گزنه می‌توانید آن را به سادگی با اسفناج جایگزین کنید. هرچند که هرکدام خواص فراوانی دارند و بدنیست طعم گیاه گزنه را هم امتحان کنید. درمرور این دستور تهیه جذاب با ۷۲۴پرس همراه باشید.

خمیر فیلو نوعی خمیر ورقه‌ای نازک و خوشمزه است که می‌توان از آن در تهیه انواع مواد غذایی استفاده کرد. اگرچه این نوع خمیر بیشتر برای تهیه شیرینی همچون باقلوا مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما شما می‌توانید به سادگی آن را با انواع مواد خوشمزه دیگر مثل مایه های گوشتی یا ترکیب سبزیجات پر کرده و نوش جان کنید.

یکی از راه‌های جذاب برای استفاده از این خمیر در آشپزی، پر کردن آن با مخلوط سبزیجات و پنیر فتا است و اسپاناکوپیتا یک نمونه عالی برای این کار است. از طرف دیگر در تهیه این غذا از گیاه مغذی و سرشار از آنتی اکسیدانی همچون گزنه استفاده می‌شود که می‌تواند ارزش غذایی این خوراک را چندبرابر کند. گزنه خواص فراوانی دارد که از جمله آن می‌توان به بهبود عفونت‌های ادراری، تسکین دردهای عضلانی و درد ناشی از التهاب همچون بیماری آرتروز، کاهش سطح گلوگز خون و تحریک ترشح و تولید انسولین و همینطور بهبود سلامت قلب اشاره کرد.

مطلب مرتبط: با ۱۱ خاصیت درمانی گزنه آشنا شوید

در ادامه با ۷۲۴پرس در مرور مواد لازم و طرز تهیه این خوشمزه دوست داشتنی همراه باشید.

مواد لازم

بورک سبزی- 724press.com

  • ۱۵۰ گرم برگ گزنه تازه
  • ۱۰۰ گرم کره- ۲۵ گرم آن به صورت جامد برای تفت دادن گزنه و ۷۵ گرم آب شده برای آماده کردن خمیر فیلو
  • ۲۰۰ گرم پنیر فتا- خرد شده
  • ۵۰ گرم پنیر پارمسان- رنده شده
  • یک عدد لیمو- پوست آن را رنده کرده و اب آن را بگیرید
  • یک عدد تخم مرغ- همزده
  • مقداری رنده جوز هندی
  • هفت ورق خمیر فیلو- در صورت نیاز می‌توانید تعداد آن را بیشتر کنید
  • یک قاشق غذاخوری دانه کنجد برای تزیین
  • مقدارای سالاد سبز برای سر درکنار غذا
  • نمک و فلفل برای طعم دار کردن

طرز تهیه

طرز تهیه اسپاناکوپیتا با خمیر فیلو- 724press.com

در ابتدا کار را با آماده کردن مواد میانی شروع می‌کنیم. ابتدا برگ‌های گزنه را به خوبی بشویید و داخل آبکش بریزید تا آب اضافی آنها خارج شود. لازم نیست آنها را فشار دهید یا برای خارج شدن آب اضافی بیش از اندازه وقت بگذارید. 

یک ماهیتابه متوسط را روی شعله متوسط گاز قرار داده و کره جامد را داخل آن بریزید. صبر کنید کره آب شده و رنگ آن شروع به قهوه‌ای شدن کند، حالا نوبت اضافه کردن گزنه است. گزنه را کمی با کره تفت داده و بپزید (در حدود ۶ دقیقه) تا زمانی که برگ‌های آن مثل برگ اسفناج پژمرده شود. حالا ظرف را از روی حرارت برداشته و کنار بگذارید تا خنک شود.

مطلب مرتبط: طرز تهیه کیک فنجانی اسفناج و کنگر فرنگی

بعد از اینکه گزنه به اندازه کافی خنک شد موقع آماده کردن اسپاناکوپیتا است. برای شروع با استفاده از تنظیف یا حوله کاغذی آب گزنه را تاجایی که می‌توانید گرفته و آن را هرچقدر که می‌توانید خرد کنید و داخل یک کاسه بریزید. درادامه پنیر فتا، پارمسان، رنده پوست لیمو و آب آن را داخل کاسه بریزد و در ادامه ۲/۳ از تخم مرغ همزده را اضافه کرده و مواد را مخلوط کنید. کمی جوز هندی روی آن ریخته و مجددا به ملایمت هم بزنید. مواد بخش میانی نه باید خیلی شل و نه خیلی سفت باشد.

درمرحله بعدی ابتدا فر را روشن کرده و دمای آن را روی فن ۱۸۰ درجه سانتگیراد یا ۲۰۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید. برای پیچیدن اسپاناکوپیتا ابتدا سه ورق خمیر فیلو را برداشته و روی سطح بگذارید. آنها را کنار هم نگذارید و اجازه دهید بخشی از انتهای خمیر فیلو با خمیر بعدی همپوشانی داشته باشد (حدود پنج سانتیمتر) هر ورق را می‌گذارید کمی کره آب شده را با استفاده از قلم موی مخصوص روی آن بکشید و سپس خمیر فیلو‌ی بعدی را قرار دهید. وقتی همه خمیرها را در کنار هم چیدید نوبت پر کردن خمیر است.

خمیر فیلو پیچیده شده به شکل حلزونی- 724press.com

دراین مرحله حدود دو سانتیمتر از لبه‌های خمیر فاصله گرفته و مخلوط گزنه را روی سطح خمیر ریخته و به صورت یکنواخت پخش کنید. بهتر است فاصله فوق را رعایت کنید تا بعدا مواد میانی از لبه‌های خمیر بیرون نزند. درنهایت بعد از پخش کردن مواد میانی شروع به رول کردن خمیر شبیه به سوسیس کنید و بعد از اینکه تمام طول خمیر را رول کردید می‌توانید آن را به صورت مارپیچ شکل داده و داخل ظرف مناسب گذاشته و با استفاده از قلم مو باقیمانده تخم مرغ را روی سطح آن مالیده و کمی دانه کنجد روی آن بپاشید. کار تمام است. سینی را داخل فر گذاشته و آن را به مدت ۴۰ الی ۴۵ دقیقه یا تازمانی که روی خمیر برشته و قهوه‌ای مایل به طلایی شود، بپزید.

مطلب مرتبط: طرز تهیه پای ماهی

بهتر است اجازه دهید این خوراک کمی خنک شده و از حالت داغی اولیه آن کاسته شود، سپس آن را به همراه سالاد دلخواه‌تان سرو کنید. نوش جان

نکته:

خمیر فیلو پر شده با گزنه و پنیر فتا- 724press.com

  • شما می‌توانید به جای گزنه از اسفناج هم درتهیه این خوراک استفاده کنید. دراین صورت شما بورک درست می‌کنید که نوعی غذای ترکی است.
  • برای پیچیدن خمیر فیلو روش دیگه‌ای هم هست. شما می‌توانید قالب گرد یا مستطیلی را انتخاب و کف آن را کمی با کره چرب کنید و چند لایه خمیر فیلو را لایه به لایه چیده و بین لایه‌ها کره بمالید. درنهایت مایه میانی را روی خمیر پهن کرده و مجددا چند لایه دیگر خمیر فیلو چیده و آن را داخل فر بگذارید.
  • همچنین می‌تونید هر ورق خمیر فیلو را به صورت جداگانه با مقداری مایه گزنه پر کرده و آن را به شکل سمبوسه بچینید و سرخ کنید.

مطلب مرتبط: فواید نوشیدن چای گزنه

به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم این غذای ساده و لذیذ را آماده کرده و از طعم آن لذت ببرید. ما همچنان مشتاق شنیدن نظرات و دیدگاه‌های شما عزیزان هستیم، پس آنها را با ما در ۷۲۴پرس دات کام درمیان بگذارید.