از دیرباز نوشیدن انواع دمنوش‌ یا چای‌های گیاهی بین مردم در گوشه و کنار جهان متداول بوده است. اگرچه چای به شکل وسیع‌تری مورد توجه و استفاده قرار دارد، اما انواع دمنوش‌های تهیه شده از برگ گیاهان سودمند هم به تدریج توجه بیشتری را به خود جلب کرده است. به ویژه از این نظر که این گیاهان خواص فراوانی داشته و چای تهیه شده از آنها هم به همین اندازه پرخاصیت است. شاید پیش از این نام گیاهی به نام گزنه را شنیده باشید، اما آیا می‌دانید چای گزنه چه خواصی دارد؟ با ۷۲۴پرس همراه باشید.

خیساندن یا دم کردن انواع برگ‌های خشک گیاهان و نوشیدن چای حاصل از آن امری است که هزاران سال قدمت دارد. به نظر می‌رسد کشور چین نخستین مکانی بوده که نوشیدن چای در آنجا باب شده است، البته این کار در آن زمان بیشتر مصارف درمانی داشته است.

گزنه-724press.com

امروزه اما افراد دلایل زیادی برای امتحان کردن انواع نوشیدنی‌، چای و دمنوش‌های گیاهی دارند. به طوری که در کنار عطر و طعم خواص دیگر چای همچون ایجاد احساس آرامش یا فواید سلامتی مرتبط با آنها باعث شده است که مصرف آنها بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد. یکی از چای‌های محبوب گیاهی چای گزنه است.

مطلب مرتبط: راز سلامتی چای سبز و سیاه چیست؟

گیاه گزنه درختچه‌ای است که دراصل متعلق به مناطق شمالی اروپا و آسیا بوده و نام علم آن «Urtica dioica» است. این گیاه‌ مفید دارای برگ‌های زیبا و قلبی شکل و گل‌های دوست داشتنی به رنگ زرد یا صورتی است، هرچند داستان ساقه آن بسیار متفاوت است. ساقه گزنه پوشیده از موهایی ریز و سفت است که در صورت تماس با پوست مواد شیمیای سوزاننده‌ای آزاد می‌کنند که باعث ایجاد حس گزش یا سوزش می‌شود؛ اسم گزنه خود به خوبی نشان‌دهنده این ویژگی است.

گیاه گزنه-724press.com

بااین‌حال بدنیست بدانید برگ، ساقه و همینطور ریشه این گیاه خوردنی است و می‌توان آن را به صورت خرد یا پودر شده در تهیه انواع کرم، نوشیدنی‌هایی مثل چای یا غیره مورد استفاده قرار دارد. درواقع قرن‌ها پیش مردم از گیاه گزنه به عنوان داروی گیاهی استفاده می‌کردند؛ هرچند تحقیقات عصر مدرن هم، پرخاصیت بودن این گیاه را تأیید کرده است. به طوری که امروزه می‌دانیم چه گیاه گزنه و چه چای تهیه شده از آن هردو تأثیرات انکار پذیری روی بهبود سلامت عمومی انسان دارند.

کمک به حفظ سلامت مجاری ادراری

چای گزنه با برگ تازه-724press.com

براساس مطالعات موجود به نظر می‌رسد گزنه ممکن است به دفع باکتری‌های مضر به ویژه از مجاری و سیستم دفع ادرار کمک کند. این مسئله به ویژه برای افرادی که از بیماری‌هار مرتبط با مجاری اداری همچون هایپر پلازی خوش خیم غده پروستات رنج می‌برند، مفید باشد. این بیماری باعث بزرگ شدن غده پروستات در مردان شده و در ادامه به بروز مشکلاتی همچون درد یا دیگر مسائل مرتبط با سیستم ادراری دامن می‌زند.

به گزارش ۷۲۴پرس (724press.com)، طبق نتایج به دست آمده از یک مطالعه معتبر در سال ۲۰۱۳، به نظر می‌رسد مردان مبتلا به این مشکل، با مصرف عصاره گزنه تاحدی بهبود یافته و در مقایسه با افرادی که از این نوشیدنی استفاده نکرده بودند، علائم بیماری کمتری از خود نشان دادند.

از طرف دیگر مصرف چای گزنه می‌تواند همراه با مصرف داروهای تجویز شده برای درمان عفونت یا دیگر شرایط سیستم دفع ادرار استفاده شود. البته بهتر است درابتدا در مورد هرگونه تداخل احتمالی دارویی بین داروهای تجویز شده توسط پزشک و داروهای گیاهی توصیه شده، بررسی شود تا از بروز مشکلات احتمالی تاحدودی جلوگیری کنید.

آرتروز و احساس درد

آماده کردن و دم کردن چای گزنه-724press.com

همانگونه که گفتیم در گذشته از این گیاه به عنوان داروی گیاهی استفاده می‌شده است به طور که در طول تاریخ گزنه به عنوان راهی برای درمان و تسکین دردها به ویژه دردهای عضلانی مورد استفاده بوده است. این دارو همچین در مورد بیماران مبتلا به آرتروز هم تأثیرگذار است.

انجمن آرتروز پیشنهاد می‌کند که افراد می‌توانند از چای گزنه به عنوان راهی برای کاهش التهاب، استفاده کرده و تاحدی درد ناشی از آرتروز را تسکین ببخشند.

مدیریت سطح قند خون

چای گزنه-724press.com

اگر کسی از اقوام یا نزدیکان شما مبتلا به بیماری دیابت یا قند خون باشد، قطعا اسم گزنه را شنیده‌اید. گزنه اثراتی امیدوار کننده روی کنترل سطح گلوکز خون نشان داده است. این امر می‌تواند در ادامه به وضعیت پانکراس کمک کند تا میزان انسولین بیشتری تولید یا آزاد کند و انسولین هم که روی کنترل میزان قند خون افراد تأثیرگذار است.

مطلب مرتبط: نوشیدنی‌هایی که برای دیابتی‌ها پیشنهاد می‌شود

در مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۳، عصاره برگ گزنه باعث کاهش میزان گلوگز خون و قند سه ماهه‌ی افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ شد. همانگونه که می‌دانید در بیماری دیابت نوع دو  فرد مبتلا درکنار مصرف داروهای شیمایی تجویز شده برای درمان این مشکل، باید از انسولین هم استفاده کند.

قدرت پلی فنول‌‎ها

برگ چیده شده گزنه-724press.com

گزنه سرشار از نوعی ماده شیمیایی گیاهی به نام پلی فنول است. تحقیقات انجام شده روی این ماده نشان داد که این ترکیبات قدرتمند ممکن است در پیشگیری و مدیریت بیماری‌های مزمن و مرتبط با بروز التهاب در بدن همچون دیابت، چاقی به ویژه چاقی شکم، سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی نقش داشته باشد. به صورت خاص پلی فنول‌های موجود در عصاره گزنه از پتانسیل بالایی برای درمان بیماری‌های سختی همچون سرطان سینه و سرطان پروستات برخوردار هستند.

گیاهانی همچون گیاه گزنه حاوی مقادیر مناسبی آنتی اکسیدان هستند که از سلامت عمومی شما در مقابل عملکرد مخرب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند؛ موادی که بدن را از نتایج افزایش سن و پیری و همچنین آسیب دیدگی سلولی حفظ می‌کند.

چطور چای گزنه درست کنیم؟

یک فنجان چای گزنه-724press.com

خوشبختانه چای گزنه را می‌توانید به صورت معمولی یا در بسته بندی‌های چای کیسه‌ای خریداری کنید. شما همچنین می‌توانید این گیاه را در منزل خودتان کشت کرده و درنهایت در زمان مطلوب آن را برداشت کنید. بااستفاده از برگ‌های تازه هم می‌توان چای گزنه درست کرد. به‌هرحال براساس اطلاعات موجود برای هر فنجان حاوی برگ گزنه باید دو فنجان آب استفاده کرد. اما نحوه کار به چه شکل است:

در ابتدا برگ‌ها را داخل آب ریخته و اجازه دهید آب به جوشیدن بیفتد. اکنون شعله گاز را خاموش کرده و نوشیدنی آماده شده را مدتی کنار بگذارید تا به اصطلاح دم کشیده و آماده خوردن شود. حالا می‌توانید دمنوش حاصل را از داخل یک صافی توری، سیمی یا هرنوع صافی دیگر عبور دهید تا ناخالصی‌های احتمالی از آن جدا شود. درنهایت اگر دوست دارید کمی عسل، دارچین یا استویا به آن اضافه کنید تا طعم دلچسب‌تری داشته باشد.

نکته ایمنی: درابتدا بهتر است تنها به نوشیدن یک فنجان چای گزنه اکتفا کنید و منتظر بمانید تا مشخص شود آیا بدن شما به گزنه آلرژی دارد یا خیر؟

مطلب مرتبط: ۱۱ خاصیت چای سیاه که از آن بی خبر بودید

هشدار

چای گزنه-724press.com

قبل از مصرف هرگونه مواد گیاهی یا مکمل‌های غذایی بهتر است با پزشک معالج خود مشورت کنید. حتی مواد غذایی یا نوشیدنی‌های کاملا طبیعی مثل چای هم می‌توانند باعث ایجاد واکنش‌های آلرژی در فرد شده یا خیلی ساده با داروهای تجویز شده دیگر ایجاد تداخل کرده و دردسر ساز شوند. برخی از انواع گیاهان یا مکمل‌های غذایی حتی ممکن است برای افرادی که در شرایط کاملا طبیعی و سالم جسمانی قرار دارند هم مضر باشند.

به همین خاطر بهتر است یا با پزشک معالج خود مشورت کنید یا خیلی آرام نوشیدن چای گزنه را شروع کرده و وضعیت بدنی خود از جمله حساسیت احتمالی به گزنه را بررسی کنید.

سخن پایانی

بسیاری از مردم ممکن است این‌گونه تصور کنند که بسیاری از خاصیت‌های جادویی انواع چای و دمنوش، به روش دم کردن یا به عبارتی سنت دم کردن آن‌ها بستگی دارد. امابه هرحال لذت بردن از یک فنجان چای گرم که بخار از آن متصاعد می‌شود، ممکن است خیلی راحت اندکی آرامش خاطر را برای شما فراهم کند. نوشیدن یک فنجان چای گزنه هم با توجه به این همه خصوصیات و فواید ویژه سلامتی یک افزودنی هوشمندانه برای برنامه غذایی روزانه شما است.

به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم این مرور خاصیت چای گزنه برای شما هم جالب توجه بوده باشد. آیا شما هم از علاقمندان امتحان کردن دمنوش‌های گیاهی هستید؟ نظرات خود را با ما و دیگر دوستان‌تان در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید.