از آنجایی که گوشت سفید به ویژه گوشت ماکیان مثل مرغ یا بوقلمون حاوی مقادیر مناسبی سلنیوم است، خیلی خوب است اگر آن را تاحدی جایگزین گوشت قرمز کنیم. از طرف دیگر شما می‌توانید از انواع سبزیجات، غلات یا حبوبات هم در تهیه مواد غذایی استفاده کنید تا رژیم غذایی سالم‌تری داشته باشید. اگر دوست دارید فیبر بیشتری به بدن‌تان برسانید، مواد مغذی و ویتامین بیشتری جذب کرده و درکنار آن یک طعم دلچسب را هم امتحان کنید، پیشنهاد ما تهیه این کاسرول بوقلمون و عدس است.

عدس یکی از حبوبات بسیار مغذی است که فواید زیادی برای بهبود سلامت بدن انسان دارد. بااین‌حال متأسفانه انواع حبوبات شاید به خاطر مشکلاتی همچون ایجاد نفخ و ورم در دستگاه گوارش چندان محبوب و مورد توجه نیستند که با توجه به حجم قابل توجه فیبر و دیگر مواد مغذی موجود در آنها، مایه تأسف است.

کاسرول بوقلمون-724press.com

به همین خاطر خیلی مهم است که سعی کنیم به اشکال مختلف آنها را به برنامه غذایی روزانه خود اضافه کنیم. به عنوان نمونه این کاسرول لذیذ گوشت بوقلمون که در کنار سبزیجات مفیدی مثل هویج و گل کلم، حاوی عدس و ذرت است. در ادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید تا طرز تهیه این خوراک لذیذ را مرور کنیم.

مواد لازم برای لایه رویی کاسرول

  • نیم کیلو گل کلم، بخار پز شده معادل چهار پیمانه
  • ۴ عدد سیب زمینی درشت، با نمک و فلفل مزه دار شده باشد

 مواد لازم برای بخش زیرین کاسرول

  • ۴ الی پنج عدد هویج بزرگ، پوست گرفته و خرد شده
  • نصف یک عدد پیاز شیرین، خرد شده
  • یک پیمانه عدس یا یک قوطی کنسرو عدس
  • پانصد گرم گوشت بوقلمون، برحسب ذائقه ران یا سینه بوقلمون، خرد شده
  • یک قوطی نخود فرنگی یا به همین میزان نخود فرنگی منجمد
  • ۱ پیمانه یا یک قوطی ذرت پخته یا فریز شده
  • ۳ عدد تخم مرغ
  • نمک، فلفل و سرکه برای مزه دار کردن

طرز تهیه

طرز تهیه کاسرول-724press.com

برای شروع یک قابلمه با سایز متوسط را با آب پر کرده و روی شعله قرار دهید تا به جوشیدن بیفتد. درهمین حال که منتظر جوشیدن آب هستید سیب زمینی‌ها را شسته و از وسط به دو نیم تقسیم کنید. وقتی آب به قل قل افتاد، سیب زمینی‌ها را داخل قابلمه بریزید و شعله را کم کنید و اجازه دهید سیب زمینی به آرامی بپزد. حدود یک ربع الی بیست دقیقه صبر کنید یا می‌توانید با فرو کردن یک چنگال به داخل سیب زمینی از پخت آن مطمئن شوید.

مطلب مرتبط: طرز تهیه سوپ نخود فرنگی به همراه تره فرنگی و اسفناج

درمدتی که سیب زمینی به آرامی درحال آماده شدن است، گل کلم‌ها را بعد از شستن و خرد کردن بخارپز کنید. اگر دستگاه یا ظرف مخصوص ندارید می‌توانید آنها را داخل یک سبد فلزی یا آبکش ریخته و روی آب درحال جوش بگذارید تا به آرامی بپزید. معمولا بعد از ده الی پانزده دقیقه گلم کلم هم آماده است. البته می‌توانید از گل کلم فریز شده هم استفاده کنید که در این صورت کافی است گلم کلم را داخل ظرف خصوص ماکرو قرار داده و آن را به مدت هشت الی ده دقیقه بپزید.

کاسرول بوقلمون با رویه پیازچه-724press.com

وقتی سیب زمینی و گل کلم نرم و آماده شده آنها را داخل آبکش بریزید تا آب اضافی آن خارج شده و سپس داخل کاسه همزن، غذاساز یا مخلوط کن ریخته و به خوبی هم بزنید. برای طعم بخشید کمی نمک و فلفل به آن اضافه کنید، آنها را اندازه‌ای مخلوط کنید که بافتی نرم و خامه مانند به خود بگیرد. بعد از آماده شدن ظرف سبزیجات میکس شده را کنار بگذارید. تااینجا شما مواد رویی کاسرول را آماده کردید، حالا نوبت لایه پایینی است. 

پیاز خرد شده را به همراه هویج‌های نگینی و گوش بوقلمون اخل یک ماهیتابه یا ظرف مناسب دیگر ریخته و روی شعله متوسط رو به زیاد گاز قرار دهید. مواد را تفت داده و هرچند دقیقه یک بار بهم بزنید. وقتی سبزیجات و گوشت بوقلمون پخت (مراقبت باشید رنگ گوشت قرمز نشود)، نخود فرنگی، ذرت، عدس و ادویه‌های دلخواه را به مواد اضافه کرده و برای پنج دقیقه دیگر بپزید.

کاسرول گوشت با عدس-724press.com

حالا ماهیتابه را از روی شعله برداشته و کنار بگذارید و سه عدد تخم مرغ را داخل آن شکسته و به خوبی هم بزنید تا با هم به خوبی مخلوط شوند.

مطلب مرتبط: طرز تهیه خوراک مرغ با عسل و کنجد

درمرحله آخر یک ظرف مناسب فر را انتخاب کرده و کمی کف آن را چرب کنید. مواد سرخ شده لایه پایینی را داخل ظرف فر ریخته و به صورت یکنواخت پخش کنید، درنهایت مخلوط گل کلم و سیب زمینی پخته شده را روی آن ریخته و سطح آن را هم با کمک لیسک یا پشت قاشق صاف کنید. ظرف را داخل فر با درجه ۳۵۰ درجه فارنهایت معادل ۱۷۶ درجه سانتیگراد قرار داده و به مدت ۳۵ الی چهل دقیقه یا تا زمانی که لایه رویی شروع به قهوه‌ای شدن می‌کند، بپزید. حالا ظرف را از فر بیرون آورده و آن را به مدت ده دقیقه کنار بگذارید تا کمی خنک شود. حالا آن را سرو کرده و میل کنید. نوش جان

کاسرول بوقلمون با رویه سیب زمینی-724press.com

چند نکته:

  • عدس برخلاف دیگر حبوبات نیازی به خیس خوردن از شب قبل یا قبل از پخت نهایی ندارد. اگر از عدس کنسروی استفاده می‌کنید، کافی است آن را داخل آبکش ریخته و صبر کنید آب اضافی آن خارج شود. حالا آماده اضافه شدن به دیگر مواد است. همین روش برای ذرت و نخود فرنگی هم صدق می‌کند.
  • اگر از عدس خام استفاده می‌کنید، کافی است عدس را شسته و کنار بگذارید. یک و نیم لیتر آب را داخل قابلمه ریخته و صبر کنید آب به جوش بیفتد. سپس عدس را اضافه کرده و بعد از یک الی دو دقیقه حرارت را کم و صبر کنید تا عدس نرم شود.
  • درحالی که عدس سبز یا قهوه‌ای رنگ به زمان بیشتری برای پخت نیاز دارد، عدس قرمز سریع‌تر آماده می‌شود.
  • بدنیست بدانید یک پیمانه عدس پخته درحدود ۲۳۰ کالری داشته و حاوی ۱۷۹ گرم پروتئین، ۳۹.۹ گرم کربوهیدرات، ۱۵.۶ گرم فیبر، ۰.۸ گرم چربی و ۳.۶ گرم قند است. عدس همچنین منبع خوبی از فولات و ویتامین E بوده و در کنار آن دارای مواد معدنی همچون کلسیم، منیزیم، فسفر و پتاسیم است.
  • شما می‌توانید در تهیه این خوراک از دیگر حبوبات یا سبزیجات مورد علاقه خود استفاده کرده و حتی لایه رویی یا زیرین کاسرول را با مواد دلخواه خود آماده کنید.

به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم از مرور این دستور تهیه لذت برده باشید. نظرات و پیشنهادات خود را با ما و دیگر دوستان‌تان در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید.