اگرچه بسیاری از ما تخمه آفتابگردان را به همان شکل متداول و معمول مصرف می‌کنیم، اما این مغز خوشمزه و مقوی را می‌توان به اشکال مختلفی در مخلوط با انواع نان و تنقلات مصرف کرده یا تنها مقداری از آن را به نوشیدنی روزانه اضافه کرد. تخمه آفتابگردان یک میان وعده محبوب و دوست‌داشتنی است که نمی‌توان به راحتی دست رد به سینه آن زد. به علاوه این مغز لذیذ دارای انواع چربی‌های سالم و دیگر ترکیبات گیاهی مفید و مواد معدنی است که وجودشان برای سلامت عمومی شما هم ضروری است.

یکی از میان وعده‌های محبوب در سراسر دنیا و البته کشور ما، تخم یا همان تخمه آفتابگردان است که به دلیل برخورداری از مواد مغذی و متنوع دست کمی از یک وعده‌ی غذایی سالم ندارد. بنابراین شاید چیزی که بیشتر ما به عنوان تفریح مصرف می‌کنیم، یک راه درمان برای برخی از مشکلات سلامتی باشد. البته اینجا هم مصرف متعادل اهمیت زیادی دارد و درنهایت اینکه تخم آفتابگردان با هر رژیم و سلیقه غذایی هماهنگی داشته و وعده‌ای متعادل و مطلوب است.

نان مغزدار با تخمه آفتابگردان-724press.com

اما تخم آفتابگردان حاوی چه مواد مفیدی است و چگونه می‌تواند باعث بهبود کیفیت سلامت ما شود؟ درادامه با ما در ۷۲۴پرس همراه باشید تا به مرور مهم‌ترین ویژگی‌ها و امتیازات این خوشمزه دوست داشتنی بپردازیم.

جذابیتی خوش عطر و طعم و مفید برای سلامتی

دانه‌های آفتابگردان حاوی انواع مواد مفید مثل چربی، مواد معدنی و ویتامین است" اما وجود همین چربی باعث شده است مغز آن دارای کالری زیادی باشد. به همین خاطر اگر دوست ندارید دچار اضافه وزن و مشکلات مرتبط با چاقی شوید بهتر است این دانه‌ها را به اندازه مناسب مصرف کنید. اما حتی خوردن مقدار کمی از دانه‌های آفتابگردان هم می‌تواند علاوه بر تأمین بخشی از نیازهای غذایی شما، کیفیت سلامت‌تان را بهبود ببخشد.

غنی از چربی‌های مفید و سالم

تخم آفتابگردان-724press.com

اگرچه بسیاری از افراد از خوردن مواد چرب پرهیز می‌کنند تا از خود در برابر بیماری‌های مختلف محافظت کنند، اما باید بدانید که انواع خاصی از چربی هم وجود دارد که مصرف‌شان برای حفظ سلامتی ما مفید است. در توصیه‌های جدید کارشناسان تغذیه به لزوم مصرف اسیدهای چرب مفید پرداخته می‌شود و بدنیست بدانید که دانه‌های آفتابگردان غنی از این نوع چربی‌های اشباع نشده از جمله دو نوع چربی اشباع نشده مونو (monounsaturated) و پلی (polyunsaturated fats) است. دو نوع چربی ارزشمند که میزان متوسط آن برای حفظ سلامت شما ضروری است.

مطلب مرتبط: از خواص روغن چیا چه می‌ دانید؟

چربی سالم موجود در روغن دانه آفتابگردان باعث کاهش کلسترول بد یا LDL می‌شود که نکته‌ای پراهمیت است. این مسئله در جریان یک مطالعه بالینی تأیید شد که توسط انجمن ملی انجام شده بود. طبیق این بررسی چربی‌های اشباع نشده و غیر اشباع مونو موجود در مواد خوراکی همچون تخمه آفتابگردان می‌تواند به تنظیم سطح کلسترول خون کمک کرده و از این راه از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری کند. این نوع چربی احتمالا برای تنظیم سطح انسولین در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ هم مفید است.

ماده خوراکی غنی از ویتامین E

طبق اطلاعات ارائه شده از سوی انجمن ملی آفتابگردان، دانه‌های این گیاه همچنین منبع غنی و جالب توجهی از ویتامین E هستند، درواقع یک چهارم فنجان دانه آفتابگردان حاوی تمامی مقدار ویتامین E روزانه مورد نیاز بدن شما است.

دانه آفتابگردان غنی از پتاسیم است

مغز بوداده و نمکی تخمه افتابگردان-724press.com

یک چهارم فنجان مغز دانه آفتابگردان خام و بدون نمک حاوی ۲۲۶ میلی‌گرم پتاسیم است، درحالی که تنها ۳ میلی‌گرم سدیم دارد. این دانه به ویژه برای کسانی که تکرر ادرار دارند مناسب بوده و پتاسیم از دست رفته بدن را جایگزین می‌کند.

در مقاله‌ای که در نشریه نیچر نیوز منتشر شده است، اشاره شده که مغز تخمه آفتابگردان به دلیل ترکیب مواد معدنی و ویتامینی خود می‌تواند نقشی مؤثر در بهبود بیماران مبتلا به افسردگی بازی کند. آنها در این مطلب مدعی شدند تخمه آفتابرگدان حاوی منیزیم و پتاسیم است که می‌توانند سطح سروتونین را در بدن افزایش دهند، بدون آنکه فرد مجبور به مصرف داروهای ضد افسردگی شود. این ماده باعث بهبود و افزایش عملکرد دستگاه عصبی می‌شود.

دانه آفتاب‌گردان سرشار از منیزیم است

از طرف دیگر یک چهارم فنجان دانه آفتابگردان یک سوم از نیاز روزانه بدن زنان سالم و بزرگسال به ماده معدنی منیزیم را هم برطرف می‌کند. طبق اطلاعات ارائه شده از سوی مؤسسه ملی بهداشت، منیزیم چهارمین ماده معدنی مهم و فراوان در بدن است که به عنوان نمونه در استخوان‌ها یافت شده و در انجام بیش از سیصد فرآیند بیوشیمایی در بدن انسان دخالت دارد.

مطلب مرتبط: طرز تهیه کره تخم آفتاب گردان

فسفر ، روی و سایر مواد معدنی موجود در مغز آفتابگردان

تخمه آفتابگردان با پوست-724press.com

به گزارش FitDay ، دانه‌های آفتابگردان منبعی خوب از فسفر هستند، ماده‌ی معدنی ارزشمنی که باعث استحکام بافت دندان و استخوان‌ها شما می‌شود. مغز تخمه آفتابگردن همچنین مقدار زیادی روی دارد که به سلامت روانی و بهبود خلق و خو کمک می‌کند. 

برخورداری از پروتئین

به گزارش ۷۲۴پرس و طبق اطلاعات بانک اطلاعاتی ملی USDA، یک چهارم فنجان مغز آفتابگردان حاوی هفت گرم پروتئین است. پروتئین باعث انرژی بخشیدن به بدن می‌شود، به همین خاطر تخمه آفتابگردان می‌توان یک میان وعده سبک، مغزی و مفید باشد.

موارد احتیاطی

مغز تخمه آفتابگردانپ-724press.com

مثل تمام مواد دیگر، درست است که تخم آفتابگردان حاوی طیف گسترده‌ای از ویتامین و مواد معدنی بوده و به وضوح فواید زیادی برای حفظ و بهبود سلامت انسان دارد، اما بهتر است در مصرف آن جانب احتیاط را هم نگاه دارید. دانه آفتابگردان حاوی کالری زیادی است، شاید یک بسته نه چندان بزرگ آن حاوی ۸۱۸ کالری و ۷۲ گرم چربی باشد که برای مصرف به صورت روزمره انتخاب ایده‌آلی نیست. مصرف انواع برشته و نمکی آن هم می‌تواند روی فشار خون شما تأثیر منفی داشته باشد. هرچند می‌توانید از انواع بدون نمک یا کم نمک آن استفاده کنید.

مطلب مرتبط: طرز تهیه قطعات لذیذ و انرژی زا از خرما، میوه خشک و آجیل

نکته مهم دیگر این است که حواس‌تان به پوست سخت دانه آفتابگردان باشد. هیچ گاه مغز را با پوسته مصرف نکنید چون پوست دانه آفتابگردان می‌تواند باعث ایجاد سوراخ در مسیر دستگاه گوارشی شده یا آن را زخمی کند. این مسئله به ویژه در مورد کودکان حائز اهمیت بیشتری است.

سخن پایانی

اگر تخم آفتابگردن را به میزان مناسب مصرف کنید می‌توانید از تمامی امتیازات ویژه آن مثل وجود چربی‌های سالم، ویتامین E، پتاسیم، منیزیم، پروتئین و دیگر مواد معدنی مفید نهایت بهره را ببرید. به علاوه با کاهش کلسترول بد خون، خطر بیماری قلبی را از خودتان دور کنید و حتی با بهبود خلق خو از بروز افسردگی جلوگیری کنید.

به پایان این مطلب رسیدیم. مصرف تخمه به ویژه تخمه آفتابگردان یکی از سنت‌های معمول مردم ایران است، اما آیا در مورد این همه خاصیت آن هم چیزی می‌دانستید؟ ما همچنان مشتاق شنیدن نظرات شما عزیزان هستیم، آن را با ما در ۷۲۴پرس دات کام درمیان بگذارید.