ازدیر بار جملات و عبارات مهم و ارزشمندی از پیشینیان برای نسل‌های بعدی به یادگار مانده است که اغلب حقایقی را در بطن خود نهفته داشته‌اند. جملاتی که شاید برای گوش‌های مدرن و امروزی کمی عجیب به نظر برسند اما تاحدودی ریشه در واقعیت دارند. داستان خوردن روزانه یک عدد سیب و خلاصی از بیماری یکی از این جملات است که حتما تا به حال به گوش شما هم خورده است. اما آیا این داستان واقعی است؟ آیا خوردن یک عدد سیب چنین تأثیر شگفت‌انگیزی روی سلامت عمومی بدن ما دارد؟

بی‌تردید بسیاری از شما این جمله را شنیدید: خوردن یک سیب در طول روز، شما را از مراجعه به دکتر بی‌نیاز می‌کند. شاید فکر کنید این داستان چندان واقعی نیست، اما بدنیست بدانید این جمله نخستین بار در سال ۱۹۱۳ گفته شده است و تازه آن هم براساس ضرب‌المثلی است که قدمت آن به سال ۱۸۶۶ باز می‌گردد. مجله «Notes and Queries» اولین جایی بود که نقل قول اصلی را منتشر کرد: یک سیب بخورید و بخوابید و دکتر را از کسب نان باز دارید.

انواع مختلف سیب-724PRESS.COM

اگرچه تحقیقات نشان داده‌اند خوردن سیب شاید آنقدرها هم که فکر می‌کنیم ربطی به کاهش مراجعه ما به مطب پزشکان نداشته باشد، اما قطعا اضافه‌کردن این میوه مغذی به برنامه غذایی روزانه شما می‌تواند از جنبه‌های گوناگون به بهبود کیفیت عمومی سلامت شما کمک خواهد کرد. 

مطلب مرتبط: طرز تهیه شربت سیب خانگی

درادامه با ۷۲۴پرس در مرور این مطلب همراه باشید تا نگاهی دقیق‌تر به این داستان و حکایت قدیمی داشته باشیم و ببینیم خوردن یک عدد سیب به صورت مستمر و روزانه می‌تواند شما را از مراجعه به مطب پزشکان نجات دهد.

مصرف سیب فواید زیادی دارد که می‌تواند در درازمدت به بهبود سلامت شما کمک کند

سیب میوه‌ای بسیار رایج و البته بسیار مغذی است که مصرف آن می‌تواند بخشی از نیازهای بدن شما به انواع ویتامین و مواد معدنی را برطرف کند. در مرور منتخبی از این فواید همراه ما باشید.

سیب میوه‌ای بسیار مقوی است

سیب قرمز سالم و نصف شده-724PRESS.COM

سیب دارای مواد مغذی مهمی همچون فیبر، ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها است. یک سیب با اندازه متوسط این میزان مواد مغذی دارد:

  • کالری: ۹۵
  • کربوهیدرات: ۲۵ گرم
  • فیبر: ۴.۵ گرم
  • ویتامین C: میزان این ویتامین در سیب به اندازه‌ای است که برای برطرف کردن 9% از نیاز روزانه بدن به این ویتامین کافی است
  • مس: ۵٪ از نیاز روزانه
  • پتاسیم: ۴٪ از نیاز روزانه
  • ویتامین K: میزان سه درصد از نیاز روزانه بدن شما به این ویتامین را مرتفع می‌کند

به صورت خاص وجود ویتامین C موجود در سیب به عنوان یک آنتی اکسیدان قدرتمند که توانایی خنثی کردن اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد روی سلامت عمومی بدن شما را دارد، باعث شده است که سیب در کمترین شکل و حالت هم میوه‌ای بسیار مفید در نظر گرفته شود که مصرفش بدن شما را از ابتلا به بیماری‌های خطرناکی همچون سرطان درامان نگاه می‌دارد.

مطلب مرتبط: بهترین انواع میوه و سبزی در فصل بهار

البته ویتامین C تنها ویتامین مؤثر و ارزشمند موجود در سیب نیست و در کنار آن این میوه منبع خوبی از انواع دیگر آنتی اکسیدان همچون کوئرستون (quercetin)، اسید کافئیک و اپی کاتچین (epicatechin) است.

مصرف سیب از سلامت قلب شما پشتیبانی می‌کند

سیب قرمز روی تخته آشپزخانه-724PRESS.COM

از سوی دیگر برخی از مطالعات انجام شده پیرامون اثرات سلامتی سیب نشان داده‌اند که خوردن سیب حتی بیشتر از یک عدد در روز می‌تواند باعث کاهش ریسک ابتلا به چندین بیماری مزمن از جمله مشکلات و بیماری‌های قلبی شود.

در جریان یک بررسی روی بیش از بیست هزار بزرگسال مشخص شد مصرف مقادر بیشتری از انواع میوه و سبزیجات از جمله سیب در کنار بیشتر کردن سهم گوشت سفید در برنامه غذایی روزانه می‌تواند باعث کاهش خطر بروز سکته مغزی در افراد شود. ممکن است این امر به دلیل وجود فلاونوئید‌های موجود در سیب باشد؛ ترکیباتی که مشخصا باعث کاهش التهاب و تورم شده و از سلامت قلب محافظت می‌کنند.

سیب همچنین دارای فیبر محلول است که ممکن است با کاهش فشار خون و سطح کلسترول در ارتباط باشد؛ دو مشکلی که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند.

سیب حاوی ترکیبات ضد سرطانی است

چند عدد سیب قرمز داخل ظرف-724PRESS.COM

سیب حاوی ترکیبات مختلفی است که می‌توانند در کنار اثرات فوق، در پیشگیری از بروز سرطان از طریق جلوگیری از شکل گیری سلول‌های سرطانی کمک کند. اولین مثال از این نوع ترکیبات وجود انواع مختلف آنتی‌ اکسیدان‌ها در سیب است.

به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، در خلال یک بررسی که روی ۴۱ مطالعه انجام شده صورت گرفت مشخص شد مصرف میزان بیشتر سیب در طول روز می‌تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش دهد. یافته‌های حاصل از مطالعه‌ای دیگر هم شباهت‌هایی با این نتیجه را نشان داد که براساس آنها خوردن سیب بیشتر این‌بار را کاهش خطر مبتلا شدن فرد به سرطان روده بزرگ همراه بود.

مطلب مرتبط: خواص شگفت انگیز انبه برای سلامت انسان

براساس بسیار از تحقیقات انجام شده این نکته به روشنی مشخص است که یک رژیم غذایی مملو از انواع میوه و سبزیجات می‌تواند شما را در مقابل ریسک بروز انواع سرطان همچون معده، روده بزرگ، ریه، حفره دهان و مری محافظت کند. بااین‌وجود برای تأیید این نتایج نیازمند انجام تحقیقات بیشتری هستیم که اثرات بالقوه ضد سرطانی سیب را مشخص کرده و تعیین کند که آنها در کنار آنها فاکتورهای دیگری هم در این امر دخیل هستند یا خیر؟

دیگر فواید سلامتی

سیب سبز-724PRESS.COM

البته باز هم این خاصیت ضدسرطانی تنها امتیاز مصرف روزانه سیب نیست که می‌تواند پزشکان را از شما دورنگاه دارد.

خوردن سیب به ویژه برای کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند هم انتخاب ایده‌آلی است. بله سیب به دلیل برخورداری از مقادیر مناسب فیبر می‌تواند باعث افزایش احساس سیری در فرد شده و بالطبع ریزه خواری یا پرخوری را کاهش داده و از طریق کاستن از میزان کالری دریافتی بدن، اسباب کاهش وزن را مهیا کند.

از طرف دیگر سیب به سلامت استخوان‌ها هم کمک می‌کند. چندین مطالعه روی انسان، حیوانات و مطالعات آزمایشگاهی نشان دادند خوردن مقادیر بیشتر میوه می‌تواند باعث افزایش تراکم مواد معدنی در استخوان‌ها شده و احتمال بروز خطراتی همچون بروز پوکی استخوان را برطرف کند. 

سیب به بالا بردن سطح عملکرد مغز هم کمک می‌کند، مطالعات انجام شده در این زمینه نشان دادند خوردن سیب می‌تواند به کاهش استرس اکسیداتیو کمک کرده، از افت روانی فرد پیشگیری و روند پیر شدن مغز را کندتر کند. سیب همچنین از شما در برابر آسم و مشکلات ناشی از آن هم مراقبت می‌کند. درواقع براساس یافته‌های موجود بین افزایش مصرف سیب و کاهش خطر آسم رابطه‌ای وجود دارد. سیب خطر دیابت را هم کاهش می‌دهد. به عبارتی مصرف یک عدد سیب در طول روز می‌تواند تا 28% خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد.

نکات منفی!

سیب قرمز با پوست-724PRESS.COM

وقتی صحبت از خوردن هر ماده مفیدی می‌شود، معمولا راجع به نکات منفی که زیاده‌روی در مصرف باعث بروز آنها می‌شوند هم صحبت کرد؛ بنابراین اگرچه خوردن یک یا دو عدد سیب در طول روز نه تنها به سلامتی شما آسیب نمی‌زند، بلکه بسیار هم مفید است اما خوردن مقادیر بیشتر از آن ممکن است عوارض جانبی مختلفی را ایجاد کند.

به صورت مشخص بهتر است بدانید فیبر اگرچه ماده‌ای مفید و مغذی است که به ویژه روی سلامت دستگاه گوارش شما اثرگذار است، اما دریافت مقادیر زیادی از آن در مدت کوتاه می‌تواند باعث بروز علائم گوارشی همچون تجمع گاز، نفخ و درد معده شود.

از سوی دیگر سیب هم مثل هر میوه دیگری حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات است که شاید زیاد مصرف کردن آن در طول روز ایده چندان خوبی نباشد. بنابراین اگرچه ممکن است این میزان برای اکثر افراد مشکلات خاصی را ایجاد نکند، اما آن دسته از افرادی که از رژیم‌های خاص کم کربوهیدرات یا کتوژنیک تبعیت می‌کنند را به دردسر خواهد انداخت.

سخن پایانی

سیب قرمز-724PRESS.COM

درنهایت و با جمع‌بندی موارد گفته شده در این مقاله می‌توان چنین نتیجه گرفت که شاید ایده مصرف یک عدد سیب و خلاص شدن از مراجعه به پزشک چندان واقعی نباشد، اما سیب به اندازه‌ای سرشار از مواد مغذی و مفید است و چنان مزایای قابل توجهی در پیشگیری از بروز بیماری‌های سخت و مزمن و بهبود کیفیت سلامت عمومی بدن انسان دارد که حیف است حداقل روزی یک عدد سیب را در برنامه غذایی روزانه خود نگنجانیم.

درکنار آن این نکته هم از دیگر امتیازات سیب است که درتمام طول سال در دسترس است و نگرانی بابت کمبود آن یا استفاده از سیب به شکل کنسروی یا منجمد نیست. به علاوه تنوع خوبی دارد که باعث شده است عطر و طعم دلپذیری داشته و ذائقه همگان را مجذوب خود کند.

مطلب مرتبط: طرز تهیه دسر فوری پودینگ سیب

البته علاوه بر سیب، بسیاری دیگر از انواع میوه و سبزیجات مفید وجود دارند که می‌توانند مواد مغذی و فواید سلامتی مشابه را برای ما به ارمغان بیاورند. بنابراین بهتر است برای نتیجه گرفتن بهتر در کنار سیب انواع میوه و سبزیجات دیگر را هم به عنوان بخشی از یک برنامه غذایی مغذی و مناسب در نظر بگیریم و اصطلاحا به خاطر فواید سیب چشم بر فواید دیگر مواد خوراکی مفید و مقوی نبندیم.

به پایان این مطلب رسیدیم. امیدوارم از این مرور و همراهی لذت برده باشید. نظر شما در مورد حکایت سیب و سلامتی چیست؟ آیا شما هم به اندازه کافی و به صورت مرتب و روزانه از سیب یا هر میوه و سبزی دیگری استفاده می‌کنید؟ تجربه شما در این مورد چگونه بوده است؟ فراموش نکنید نظرات و پیشنهادات خود را با ما و دیگر دوستان‌تان در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید.