فصل بهار موسم زیبایی طبیعت است، هرچند طبیعت در کنار گل‌های رنگارنگ و برگ‌های نورسته چیزهای بیشتری برای عرضه کردن دارد، از جمله انواع میوه و سبزیجات مفید و مغذی که مصرف آنها می‌تواند تأثیری عمیق روی سلامت ما داشته باشد. در ادامه با ما در ۷۲۴پرس همراه باشید تا از نزدیک نگاهی به این گنجینه گرانبها داشته باشیم و ببینیم بهتر است رژیم غذایی‌مان در فصل بهار شامل چه نوع میوه و سبزیجات مغذی باشد. همچنین خواص هرکدام و انتخاب سبزیجات بهتر را هم بررسی خواهیم کرد.

وقتی روزها آرام آرام بلندتر شده و زمین بعد از سرمای فصل زمستان آرام آرام گرم و بیدار می‌شود، انسان نمی‌تواند از احساس سرزندگی فرار کند، حسی که با فرارسیدن بهار در وجودمان جوانه می‌زند.

سبزیجات- 724press.com

از سوی دیگر فصل زمستان شاید فرصت چندانی برای پرداختن به رژیم‌های غذایی متنوع و سالم را در اختیارمان قرار نداده باشد و بهتر است از بهار برای به نظم درآوردن برنامه غذایی و احتمالا توجه بیشتر به خورد و خوراک‌مان نهایت بهره را ببریم. به ویژه به دلیل از راه رسیدن انواع میوه و سبزیجات فوق‌العاده مفید و خوشمزه که می‌توانند روی سلامت عمومی بدن انسان تأثیرات مفیدی داشته باشند.

اگرچه به بازار آمدن شماری از این نوبرانه‌ها مانند هویچ‌های کوچک و انواع سیب زمینی مقدمه از راه رسیدن تنوعی بالاتر از آنها است که در ماه‌های بعدی به شکلی فراوان دردسترس قرار می‌گیرند اما بعضی از آنها همچون پیاز وحشی، باقالی و نخود فرنگی ممکن است در چشم برهم زدنی از دسترس خارج شوند و باید یک سال دیگر صبر کنیم تا دوباره شاهد حضورشان در بشقاب‌های غذا باشیم.

اگرچه این روزها روش‌هایی برای منجمد کردن سبزیجات و نگهداری آنها برای مدت طولانی وجود دارد، اما همچنان هیچ چیز جای مصرف میوه و سبزیجات سالم و باطراوت را نمی‌گیرد. به همین خاطر در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا به شما نشان دهیم نباید بی‌تفاوت از کنار کدام سبزی و میوه عبور کنید و باید هرچه سریع‌تر برای آنها جایی در رژیم غذایی روزانه باز کنید تا بتوانید به نحو مطلوب از خواص آنها بهره‌مند شوید.

آرتیشو یا کنگر فرنگی

آرتیشو یا کنگر فرنگی- 724press.com

اگر از مشکلات فشار خون بالا رنج می‌برید و به دنبال راهی برای کنترل فشار خون به شکلی طبیعی هستید، کنگر فرنگی یا آرتیشو می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. این سبزی به خصوص در فصل بهار عرضه مناسبی دارد و منبعی خوب از منیزیم است. به گفته جکی کلر که نویسنده کتابی در مورد تغذیه خوب و نقش آن در بهبود کیفیت زنگی است اشاره می‌کند که منیزیم می‌تواند به عملکرد بهتر عضلات بدن کمک کند، بنابراین از آنجایی که آرتیشو دارای مقداری بالایی منیزیم و در کنار آن آنتی اکسیدان است، انتخابی ایده‌آل برای افرادی است که از دردهای عضلانی رنج می‌برند.

از طرف دیگر آرتیشو غنی از پتاسیم است که به بهبود عملکرد قلب و انقباضات عضلانی آن کمک می‌کند، هرچند این تنها فایده آن نیست چرا که مصرف کنگر فرنگی می‌تواند باعث بهتر شدن عملکرد کبد و کیسه صفرا شود. کنگر فرنگی منبعی خوب از فیبر و ویتامین C است، از سوی دیگر فاقد چربی بوده و میزان کلسترول و سدیم کمی دارد.

نکته: هنگام خرید به دنبال انواعی با رنگ سبز تیره و برگ‌های سفتی باشید که به خوبی در هم فرو رفته‌اند.

رازیانه

رازیانه- 724press.com

رازیانه سرشار از ویتامین C، پتاسیم و فیبر است، از طرف دیگر این سبزی پرفاید فاقد چربی و کلسترول بوده و میزان سدیم آن بسیار پایین است. شاید بدنباشد بدانید این سبزی شاید آنقدرها جایی در برنامه غذایی روزانه ما نداشته باشد اما مصرف آن می‌تواند به شکلی طبیعی به درمان اختلالات تنفسی کمک کند.

نکته: بهتر است هنگام خرید رازیانه‌ای را انتخاب کنید که پیاز آن سفت و برگ‌هایش سبز و بدون لک باشد.

انبه

انبه- 724press.com

انبه میوه‌ای گرمسیری و خوش عطر و طعم است که به حاوی مقادیر مناسبی ویتامین A و C است، انبه همچنین چربی کمی داشته و فاقد کلسترول است که آن را به انتخابی عالی برای میوه دوستان تبدیل کرده است.انبه باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش شده و هضم غذا را بهتر می‌کند، همچنین مصرف آن برای بیماران دیابتی مناسب است.

مطلب مرتبط: خواص شگفت انگیز انبه برای سلامت انسان

نکته: بهتر است هنگام خرید انبه‌هایی که کمی بافت سفتی داشته و رایحه آنها شیرین ماننده است را انتخاب کنید.

مارچوبه

مارچوبه- 724press.com

مارچوبه سبزی بسیار پرخاصیت است، به ویژه اگر بدانید سبزیجات سبز به دلیل داشتن مقادیری ویتامین E که برای تحریک تولید تستسترون ضروری است، به ویژه برای سلامت جنسی مردان بسیار مفید هستند. از طرف دیگر این سبزی غنی از فولات یعنی نوعی ویتامین B هستند که برای مبارزه با بیماری‌های قلبی بسیار سودمند است.

 یک فنجان مارچوبه حدود ۲۷ کیلو کالری انرژی دارد که بسیار مناسب است، از طعم دیگر هر فنجام مارچوبه ۴ گرم هم فیبر دارد که بسیار قابل توجه است. بنابراین اگر به دنبال تقویت بافت عضلانی بدن خود هستید، مارچوبه را از یاد نبرید. مارچوبه همچنین ادرار آوری طبیعی است که می‌تواند باعث کاهش نفخ شود.

مطلب مرتبط: از مارچوبه و خواص آن چه می‌دانید؟

نکته: بدنیست بدانید هنگام خرید مارچوبه باید به رنگ آن توجه کنید نه اندازه آن، بنابراین به دنبال مارچوبه با ساقه محکم و سبز رنگ باشید. ساقه سفید رنگ ارزش غذایی چندانی ندارد، پس خرید آن بی‌فایده است. مارچوبه را نمی‌توان برای مدت طولانی تازه و سالم نگهداری کرد، بنابراین نهایتا دو الی چهار روز زمان دارید تا از آن در تهیه غذا استفاده کنید.

نکته دیگر اینکه بهتر است از شستن سبزی قبل از استفاده خودداری کنید و فقط کافی است یک حوله کاغذی مرطوب را در قست انتهایی ساقه‌ها قرار داده و دور آنها بپیچید. همچین می‌توانید مارچوبه را به صورت ایستاده در یک شیشه با مقدار کمی آب قرار داده و کل ظرف را داخل پلاستیک گذاشته و سپس در یخچال نگهداری کنید تا مدت بیشتری طراوت و تازگی خود را حفظ کند.

توت فرنگی

توت فرنگی- 724press.com

توت فرنگی خوشمزه و خوش عطر و بو یک میوه مغذی با خاصیت ضدالتهاب طبیعی است. توت فرنگی همچنین حاوی ویتامین C بوده و درمقابل فاقد سدیم، چربی و کلسترول است.

نکته: هنگام خرید توت فرنگی با رنگی قرمز براق و طبیعی را انتخاب کنید و مطمئن شوید که جایی از توت فرنگی خرد یا له نشده باشد.

اسفناج

اسفناج- 724press.com

دیگر کمتر کسی است که با اسفناج و خواص متعدد آن آشنا نباشد. اسفناج سبزی مغذی است که به صورت طبیعی حاوی مقادیر بالایی فیبر و آهن است. آهن موجود در این سبزی می‌تواند سطح انرژی بدن را بالا ببرد، همچنین منیزیم موجود در آن برای تقویت استخوان‌ها مفید بوده و در کنار آن اسفناج منبعی خوب از ویتامین‌های C و A است. به همین دلیل هم باعث تقویت بینایی و حفظ سلامت چشم شده و هم سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد.

نکته: هنگام خرید بهتر است دسته اسفناج ترد و سبزرنگ را انتخاب کنید.

باقالی

انواع باقالی- 724press.com

باقالی یا لوبیای فاوا سرشار از فیبر است که می‌تواند به کاهش کلسترول خون کمک کرده و تاحدی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد که به ویژه قاتل شماره یک مردان در ایالات متحده هستند. فراموش نکنید اگر عروق خونی بافت و سلامت خوبی داشته باشند و گردش خون به خوبی انجام شود، رنگ اکسیژن رسانی و تغذیه همه اندام‌ها بهبود پیدا می‌کند و باقلی می‌تواند به این امر کمک کند.

باقالی همچنین حاوی مقادیر بالایی پروتئین است و در کنار آن پتاسیم موجود در آن می‌تواند به حفظ توده بافت عضلانی و بدون چربی بدن کمک کند. بهتر است باقالی را هم به شکل تازه خریداری و مصرف کنید و تاحد امکان از مصرف انواع کنسروی و منجمد آن پرهیز کنید، هرچند آنها هنوز هم برخی از خواص خود را حفظ کرده‌اند.

نکته: هنگام خرید به سراغ باقالی با غلاف‌های کوچک‌تر بروید و از خرید انواعی که باقالی از غلاف بیرون زده است پرهیز کنید چون نشان می‌دهد باقالی احتمالا کمی مانده و قدیمی است. اگر از نوع کنسروی استفاده می‌کند حتما قبل از مصرف آن را با آب سرد بشویید چون باعث می‌شود چهل درصد سدیم اضافی موجود در آن از بین برود.

طالبی

طالبی- 724press.com

یکی دیگر از خوشمزه‌هایی که نباید خوردن‌شان را فراموش کنید، طالبی است. بدنیست بدانید خوردن یک وعده طالبی می‌تواند تا هفتاد درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تأمین کند. از طرف دیگر طالبی فاقد موارد مضری همچون چربی و کلسترول بوده و سدیم بسیار کمی دارد که باز هم به ارزش غذایی آن می‌افزاید.

نکته: برای انتخاب طالبی رسیده، شیرین و خوشمزه بهتر است انواعی را که حالتی کاملا کروی داشته و پوسته بیرونی آن حالت مومی و کدر دارد انتخاب کنید، در عوض از انتخاب طالبی با سطح کدر پرهیز کنید.

زردآلو

زردآلو- 724press.com

این خوشمزه خوش رنگ و لعاب سرشار از ویتامین‌هایی همچون A و C بوده و در کنار آن حاوی پتاسیم و فیبر است. درنتیجه یک میان وعده عالی و مغذی به شمار می‌رود که به دلیل کم چرب بودن بسیار مناسب است.

زردآلو همچنین به شکل طبیعی به تنظیم سیستم گوارش بدن کمک می‌کند که احتمالا از فواید فیبر موجود در آن است. بهتر است هنگام خرید زردآلوهایی را انتخاب کنید که رنگ آنها یکدست بوده و بافت حجیمی داشته باشند.

آناناس

آناناس- 724press.com

آناناس یکی از میوه‌های بسیار مفید و پرخاصیت است که در روند بهبودی طبیعی بدن تأثیرات چشمگیری از خود نشان می‌دهد. از سوی دیگر این میوه خوش عطر و بو سرشار از ویتامین C است که باعث می‌شود ارزش غذایی آن به مراتب بیشتر باشد.

نکته: اگر قصد خرید آناناس را دارید بهتر است آناناسی را انتخاب کنید که وزن آن بالا بوده و برگ‌هایش به رنگ سبز تیره باشند. از خرید آناناس با لکه‌های تیره یا بافت نرم شده خودداری کنید.

مطلب مرتبط: خواص آناناس برای سلامتی انسان

فیدل هدز (Fiddleheads)

فیدل هدز- 724press.com

این نوع سبزی شاید چندان برای ما ایرانی‌ها شناخته شده نباشد. نوعی سرخس خوراکی پیچ خورده که از نظر عطر و طعم شبیه مارچوبه یا لوبیای سبز است. این نوع سبزی را نمی‌توان مدت زیادی در یخچال نگهداری کرد، بنابراین اگر در دسترس‌تان بود بهتر است بین زمان خرید و مصرف آن فاصله زیادی نیندازید. پیشنهاد می‌شود آن را همچون مارچوبه آماده کرده (بخش چوبی و سفت را برش زده و دور بریزی) و به صورت بخارپز بپزید. همچنین می‌توانید آن را با لیمو طبخ کنید تا طعم بهتری داشته باشد.

پیاز وحشی یا پیاز کوهی

پبار وحشی- 724press.com

این نوع پیاز گونه‌ای وحشی است که تاحدی به پیازچه شباهت دارد. یعنی می‌توان هم بخش ساقه ماننده و سبز آن را مصرف کرده و هم بخش پیاز مانند را در تهیه و طبخ انواع خوراک استفاده کرد. از نظر طعم و مزه هم این پیاز بی‌شباهت به مخلوطی از طعم سیر و تره فرنگی نیست.

نکته: از آنجایی که این نوع پیاز خود رو و وحشی است، پیدا کردن و تهیه کردن آن کار دشواری است. بنابراین اگر امکان خرید آن را ندارید همچنان می‌توانید از تره، پیازچه و پیاز معمولی استفاده کنید.

نخود فرنگی یا نخود انگلیسی

نخود فرنگی سبز- 724press.com

یکی از سبزیجات بسیار محبوب و متداول که به اشکال مختلف در رژیم غذایی روزانه استفاده می‌شود، نخود فرنگی یا نخود سبز است. سبزی مغذی و خوشمزه که حاوی مقادیر کافی فیبر و آنتی اکسیدان است. از طرف دیگر تحقیقات انجام شده نشان داده است که مصرف نخود فرنگی می‌تواند باعث ایجاد محافظت در برابر برخی از بیماری‌های مزمن همچون بیماری‌های قلبی و عروقی و انواع سرطان شود. بااین‌حال بدنیست بدانید از دید عده‌ای نخود فرنگی به دلیل ایجاد حالت نفخ شکم، چندان مفید نیست.

نکته: هنگام خرید نخود فرنگی انواع آن با رنگ سبز روشن و بافت ترد را انتخاب کنید که طعمی شیرین و دلچسب دارند. بهتر است نخود فرنگی را به صورت تازه خریداری کرده و مصرف کنید. اگر نخود فرنگی با غلاف خریدید، می‌توانید آن را به مدت دو روز در یخچال تازه نگه دارید. بدین ترتیب قادر خواهید بود هرزمان که لازم است مقدار مورد نیاز نخود فرنگی را پاک کرده و آن را به سالاد اضافه کرده یا به صورت سوپ بپزید و میل کنید.

گیلاس

گیلاس- 724press.com

گیلاس یکی از میوه‌های خوشمزه و دوست داشتنی است که کمتر کسی می‌تواند از خیر خوردن آن بگذرد. همانگونه که حتما اطلاع دارید، رنگ قرمز گیلاس به دلیل حضور آنتوسیانین‌های قدرتمندی است که می‌تواند به بهبود مشکلاتی همچون کاهش التهاب، کلسترول خون و کاهش تجمع و شکل گیری چربی‌های شکمی کمک کند. از طرف دیگر این میوه لذیذ حاوی انواع مواد معدنی و مفید همچون منیزیم، پتاسیم و مس بوده و در کنار آن دارای فیبر و پروتئین است. مصرف گیلاس همچنین در بهبود سلامت قلب هم مفید و مؤثر است.

گیلاس میوه مغذی است که می‌توانید همیشه جایی برای آن در میان وعده‌های روزانه پیدا کنید. از گیلاس می‌توان به اشکال گوناگون استفاده کرده، آن را به همراه ماست یونانی سرو  یا به انواع مختلف اسموتی‌های مفید و خوشمزه اضافه کرد.

شاهی آبی یا تره تیزک

شاهی آبی یا تره تیزک- 724press.com

شاهی آبی یکی از سبزیجات مغذیی است که حیف است جایش در برنامه غذایی روزانه ما در فصل بهار خالی باشد. بدنیست بدانید شاهی آبی از نظر وجود ویتامین C به پرتقال برتری داشته، میزان کلسیم آن از شیر بیشتر است و میزان آهن موجود در آن به مراتب از اسفناج بالاتر است. این سبزی مفید به دلیل تردی و طعم فلفلی خود به شهرت رسیده است، هرچند این روزها توانایی آن در پیشگیری از ابتلا به سرطان هم توجه عموم را به خود جلب کرده است.

مطلب مرتبط: فواید مصرف شاهی آبی یا تره تیزک

طبق مطالعه‌ای که نتیجه آن در مجله تغذیه بالینی آمریکا به چاپ رسیده است، خوردن روزانه یک بسته شاهی آبی می‌تواند توانایی سلول‌های بدن در برابر آسیب DNA ناشی از فعالیت رادیکال‌های آزاد را افزایش دهد و بدین ترتیب از بدن در برابر ابتلا به سرطان محافظت کند. از طرف دیگر این سبزی خوش عطر و طعم دارای منابع قابل توجهی ویتامین A، بتاکاروتن، ویتامین‌های گروه B، ویتامین E و پتاسیم است.

شاهی آبی همچنین به عنوان یک ادرار آور طبیعی شناخته شده و درکنار آن قادر است به بهبود عملکرد آنزیم‌های کبدی کمک کند. این کار باعث می‌شود بدن بهتر از سموم و مواد مضر پاک شده و اندام‌های مختلف عملکرد بهتری داشته باشند. از طرف دیگر باعث اکسیژن رسانی بهتر به ماهیچه‌ها و کاهش تجمع چربی هم می‌شود که درمجموع روی کیفیت سلامت عمومی بدن اثرات مطلوبی دارد.

 نکته: هنگام خرید شاهی آبی به سراغ آن دسته‌ای بروید که رنگ‌شان سبز روشن بوده و بافت لطیفی دارند. بعد از خرید می‌توانید شاهی آبی را به مدت چهار روز در کیسه پلاستیکی در یخچال نگهداری کنید. اگر می‌خواهید بدانید چگونه می‌توان از شاهی آبی در برنامه غذایی روزانه استفاده کرد، می‌توانید سری به لینک زیر بزنید:

مطلب مرتبط: طرز تهیه سوپ خوشمزه و مغذی شاهی آبی

خب به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم از این همراهی و مرور فواید بهترین انواع میوه و سبزیجات لذت برده باشید. فراموش نکنید نظرات و پیشنهادات خود را با ما در ۷۲۴پرس دات کام درمیان بگذارید.