روزهای فصل بهار یکی پس از دیگری سپری می‌شوند. اما چقدر زیبا می‌شود اگر اجازه دهیم زیبایی و جذابیت بهاری مهمان میز و سفره های‌مان شود. به عنوان نمونه چقدر خوب است اگر بتوانیم در برنامه غذایی روزانه خود جایی برای استفاده از سبزیجات تازه بهاری پیدا کنیم. در این مجال با ما در ۷۲۴پرس همراه باشید تا یک دستور تهیه با حال و هوای بهاری را مرور کنیم که هم برای طرفداران غذاهای گیاهی و گیاهخواران مناسب است و هم می‌تواند بسیاری از نیازهای تغذیه‌ای بدن را برطرف کند.

یک خورش یا خوراک عالی که می‌تواند نیاز بدن شما به بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز را برطرف کند. اگرچه به دلیل استفاده از سبزیجاتی همچون مارچوبه و نخود فرنگی این خوراکی مخصوص فصل بهار تلقی می‌شود، اما شما می‌توانید سبزیجات محبوب خود را جایگزین سبزیجات موجود در این دستور تهیه کرده و خورش دلخواه خود را تهیه کنید.

غذای گیاهی مناسب گیاه خواران- 724press.com

تنها نکته‌ای که باید توجه کنید این است که هم سبزیجات مورد نظر سریع بپزند و هم حتی‌الامکان آنها را بسیار نازک برش بزنید. فراموش نکنید این خوراکی تازه به دلیل استفاده از سبزیجات در کنار حبوبات می‌تواند وعده‌ی غذایی عالی برای گیاهخواران باشد. از سوی دیگر اکنون که به دلیل شیوع کرونا سلامت عمومی بدن اهمیتی دوچندان پیدا کرده است، گاهی بدنیست به جای غذاهای پرچرب و پرکالری که اگر برای سلامتی‌مان مضر هم نباشند اما ارزش غذایی چندانی ندارند، وعده‌هایی را به خوردن غذاهای سبک اما مغذی اختصاص بدهیم.

مطلب مرتبط: طرز تهیه خوراک لوبیا سفید و قارچ با سس لذیذ مارینارا

اما برای تهیه این خورش لذیذ و ساده به چه موادی احتیاج داریم؟ در ادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید.

مواد لازم

خوراک لوبیا سفید و سبزیجات بهاری- 724press.com

  • بک پبمانه لوبیای لیما/ لوبیا سفید درشت و خشک- بهتر است لوبیا را از شب قبل در آب خیسانده و قبل از شروع مراحل پخت آب اضافی را دور بریزید
  • ۱ عدد پیاز- آن را پوست گرفته و از وسط به دو نیم تقسیم و سپس به خوبی خرد کنید
  • ۳ عدد ساقه کرفس، خرد شده
  • قارچ خرد شده به میزان دلخواه (حدود ده قارچ با کلاهک بزرگ)
  • یک دسته کوچک ساقه جعفری بهاری و تازه به اضافه ۳/۴ پیمانه برگ جعفری 
  • نصف یک بوته سیر (یک بوته سیر را انتخاب و آن را از عرض نصف کنید) به اضافه یک حبه سیر رنده شده
  • ۱ قاشق غذاخوری نمک
  • ۳/۴ پیمانه روغن زیتون فرابکر به اضافه سه قاشق غذاخوری روغن اضافی 
  • ۳/۴ پیمانه برگ نعنا
  • مقداری تربچه
  • یک دسته مارچوبه (درصورت در دسترس بودن)
  • ۱ پیمانه نخود فرنگی- تازه یا کنسروی
  • ۸ برش ضخیم نان فرانسوی یا هر نان دلخواه دیگر
  • مقداری ریشه ترب کوهی
  • چند برش لیمو ترش تازه

طرز تهیه

خورش لوبیا سفید و مارچوبه به همراه تربچه ورقه ای- 724press.com

برای شروع فر را روشن کرده و دمای آن را روی ۳۰۰ درجه بگذارید. در ادامه لوبیا، پیاز، کرفس، قارچ، ساقه جعفری و بوته سیر را داخل یک قابلمه یا ظرف مناسب فر دیگر بریزید. حالا یک قاشق غذاخوری نمک را با ۳ قاشق غذاخوری روغن و مقداری آب را به آن اضافه کرده و روی حرارت متوسط قرار دهید تا به مرحله جوشیدن برسد. سپس در ظرف را بسته و آن را داخل فر بگذارید و اجازه دهید به مدت یک ساعت بپزد تا سبزیجات کاملا نرم و لطیف شوند (این مرحله بستگی به نوع، برند و البته عمر لوبیاها دارد و ممکن است پخت لوبیا کمی بیشتر طول بکشد)

مطلب مرتبط: طرز تهیه سوپ پیاز

در این مرحله بهتر است در ظرف را زیاد برندارید. درعوض پس از گذشته ۴۵ دقیقه، هر ده دقیقه یک بار سری به ظرف بزنید و آن را بررسی کنید تا آب آن به میزان کافی باشد و به اصطلاح ته نگیرد. برای اطمینان بیشتر حداقل سه عدد لوبیا را امتحان کنید و ببینید آیا کاملا پخته و نرم شده‌اند یا خیر؟ اگر لازم است سبزیجات را مدت بیشتری بپزید.

پس از اطمینان پیدا کردن از پختن سبزیجات به میزان کافی، با استفاده از یک انبر مواد معطر یعنی سیر و جعفری را بیرون آورده و دور بریزید. کمی از مواد را بچشید و درصورت نیاز مقدار بیشتری نمک اضافه کنید. حالا در ظرف را برداشته و آن را کنار بگذارید تا موقع سرو شدن آن برسد.

خوراک لوبیا سفید، لوبیا کرفس و هویج- 724press.com

در مرحله بعد وقت آماده کردن سس پستو است. برای این کار سبزیجات یعن نعناع و جعفری را با استفاده از یک چاقوی تیز به خوبی خرد کنید. فراموش نکنید بهتر است چاقو بسیار تیز باشد چون یک چاقو با تیغه کند فقط سبزیجات را له می‌کند. سبزیجات خرد شده را به یک کاسه کوچک منتقل کنید. دراین مرحله ۳/۴ فنجان روغن را همراه یک حبه سیر رنده شده و یک قاشق چایخوری نمک به سبزیجات اضافه کنید و به خوبی بهم زده و کنار بگذارید.

مطلب مرتبط: طرز تهیه دو نوع غذا با انواع ترب و تربچه

تربچه را پاک کرده و بشویید، سپس آنها را به شکل سکه‌ای برش بزنید، بهتر است تاجایی که ممکن است آنها را بسیار نازک خرد کنید. تربچه‌ها ورقه شده را داخل یک کاسه کوچک ریخته و روی آنها مقداری آب سرد بریزید و کنار بگذارید. حالا نوبت مارچوبه است، اگر به مارچوبه دسترسی دارید مقداری از آنها را برای خوراک آماده کنید. بخش چوبی انتهایی را بریده و دور بزنید و سپس ساقه را از طول به دو قسمت تقسیم کنید. بخش بالایی را کنار گذاشته و ساقه‌های پایینی را به صورت اریب برش زده  و آنها را به همراه نخود فرنگی داخل ظرفی ریخته و کنار بگذارید.

وقتی تقریبا برای سرو خورشت آماده بودید مجددا قابلمه حاوی حبوبات را روی حرارت ملایم قرار دهید تا به جوشیدن برسد. فقط مراقب باشید آن را بیش از اندازه هم نزنید چون نمی‌خواهیم لوبیاها له شوند. درهمین حین مقداری روغن را داخل یک ماهیتابه چدنی ریخته و آن را روی شعله متوسط بگذارید تا گرم شود. سپس برش‌های نان را داخل ماهیتابه بچینید و هر دو طرف آنها را سرخ کنید تا به رنگ قهوه‌ای-طلایی درآمده و ترد شوند. حدودا هر طرف نان به دو دقیقه زمان برای سرخ شدن نیاز دارد. کمی نمک روی آنها بپاشید و داخل بشقاب بچینید. حتی درصورت تمایل می‌توانید مقدار روغن زیتون هم روی نان‌های گرم بریزید.

خورش لوبیا سفید با هویج و نان برشته پنیری- 724press.com

مارچوبه و نخود فرنگی را به قابلمه حاوی حبوبات در حال جوشیدن اضافه کنید و آنها را کمی بهم بزنید (حدود دو دقیقه). تربچه را داخل صافی بریزید تا آب اضافی آن خارج شود. حالا نوبت سرو خوراک سبزیجات لذیذ است. بهتر است قابلمه را مستقیما سر میز بیاورید و در کنار آن نان سرخ شده، سس پستو، برش لیمه و ترب را هم روی میز بچینید. باقی کار ساده است، مقداری از خوراک را داخل کاسه ریخته و هرچیزی که دوست دارید را به آن اضافه کرده و یک برش نان برشته کنار آن قرار دهید. نوش جان

نکته:

  • مهم‌ترین نکنته در مورد تهیه این خوراک این است که حتما لوبیا سفید را از شب خیسانده و قبل از شروع پخت آب آن را دور بریزید
  • همانگونه که پیش‌تر هم اشاره کردیم شما می‌توانید از سبزیجات دلخواه خود همچون هویج، لوبیا سبز یا سیب زمینی درتهیه این خورش استفاده کنید
  • اگر گیاهخوار نیستید می‌توانید روی نان‌های برشته تا زمانی که گرم هستید مقداری پنیر پارمسان یا پنیر موزارلای رنده شده بریزید

شما از سبزیجات بهاری در برنامه غذایی روزانه خود استفاده می‌کنید؟ آیا از تهیه خوراکی‌هایی ساده مثل این خورش لذت می‌برید؟ فراموش نکنید نظرات خود را با ما و دیگر دوستان‌تان در ۷۲۴پرس دات کام درمیان بگذارید.