اگر از علاقمندان جاذبه‌های متعدد کشور ژاپن باشید، حتما دوست دارید انواع خوراکی‌های رنگارنگ و خوش رنگ و لعاب کشور آفتاب تابان را هم امتحان کنید. واقعیت این است کمتر کسی می‌تواند بی اعتنا از کنار این خوردنی‌های زیبا با اشکال بامزه و دوست‌داشتنی عبور کند. این روزها که به لطف همه گیر شدن تماشای انیمیشن‌ها ژاپنی در میان نسل جوان، علاقه به این کشور و آداب و سنن و فرهنگ غذایی آن چند برابر شده است، تصمیم گرفتیم با مرور یکی از خوشمزه‌ترین خوراکی‌های ژاپنی همراه شما باشیم.

موچی (Mochi) کیک برنجی ژاپنی است که از نوعی برنج چسبناک درست می‌شود. بافت موچی نرم اما جویدنی است و طعم آن هم اغلب شیرین است، هرچند می‌توان آن را با هر طعم دلخواه تهی کرد.

موچی با طعم انبه-724press.com

مزه‌ای که اغلب همراه موچی استفاده می‌شود سس سویا است و داخل موچی را هم می‌توان با مواد طعم دار خوشمزه پر کرد یا حتی آن را به صورت خالی مصرف کرد. از جمله موادی که برای پر کردن موچی استفاده می‌شود می‌توان به پودر چای سبز، آنکو یا خمیر لوبیا قرمز، خمیر کنجد سیاه و کره بادام زمینی اشاره کرد. همچنین در تهیه موچی می‌توان به جز آرد برنج از انواع دیگر آرد مثل آرد سویای بو داده شده هم بهره برد.

مطلب مرتبط: طرز تهیه شیرینی ماکارون به سبک فرانسوی

موچی یک خوراکی لذیذ است که اغلب در هنگام جشن سرو می‌شود؛ به ویژه در ایامی همچون سال نو ژاپنی یا فصل به شکوفه نشستن درختان گیلاس یا همان ساکورا که موسمی بسیار معروف است. دراین هنگام از سال موچی‌ها را داخل برگ‌های گیلاس می‌پیچند. از دیگر موارد استفاده موچی پر کردن آن با بستنی است که به نام بستنی موچی شناخته می‌شود و در طول دهه‌ی ۱۹۹۰ در لس انجلس اختراع شد. در هاوایی اما موچی را از مخلوط آرد برنج شیرین و شیر نارگیل تهیه می‌کنند و به اصطلاح آن را تاحدی بومی کرده‌اند.

موچی یا کیک برنجی رنگی رنگی-724press.com

اما تاریخچه تهیه موچی هم جالب توجه است. به گزارش ۷۲۴پرس، این کیک‌های لذیذ و لطیف در ابتدا به شکل سنتی با بخارپز کردن موچیتسوکی که نوعی برنج چسبناک ژاپنی است آغاز شده است. در آن زمان با استفاده از هاون و پتک‌های چوبی برنج پخته شده و چسبناک را به اندازه‌ای می‌کوبیدند تا به شکلی خمیری نرم و یک دست درمی‌آمد. اما امروزه کار راحت‌تر شده است و انواع آرد برنج آماده در فروشگاه‌ها در درسترس مشتریان قرار دارد و آنها می‌توانند بی دغدغه خوراکی لذیذ خود را تهیه کنند.

در ادامه با ما در مرور مواد لازم و دستور تهیه موچی همراه باشید. فراموش نکنید امروزه امکان تهیه مواد خوراکی کشورهای دیگر همچون کره یا ژاپن در داخل کشور مهیا است؛ پس اگر دوست دارد موچی شما به شکل اصیل آماده شود می‌توانید مواد مورد نیاز خود را به راحتی خریداری کنید یا نه، خیلی راحت موچی را برحسب سلیقه خود آماده و نوش جان کنید.

مواد لازم

  • ۱ پیمانه خمیر لوبیا قرمز شیرین
  • یک پیمانه آرد برنج شیرین  یا موچیکو (mochiko)
  • ۱ قاشق چایخوری پودر چای سبز
  • یک پیمانه آب
  • ۱/۴ پیمانه شکر سفید
  • یک دوم پیمانه نشاسته ذرت برای مرحله شکل دادن و رول کردن خمیر

طرز تهیه

خب برای شروع کار اگر موفق به تهیه خمیر لوبیا قرمز شدید می‌توانید آن را داخل فویل آلومینیومی پیچیده و دست کم به مدت سه ساعت داخل فریزر قرار دهید. فراموش نکنید اگر خمیر در دسترس‌تان نبود می‌توانید موچی را با هر خوشمزه دلخواه دیگر پر کنید و برای این کار می‌توانید از مارمالاد یا مربا غلیظ استفاده کنید.

بستنی موچی-724press.com

حالا در یک ظرف مناسب مایکروفر یا کاسه سرامیکی آرد برنج شیرین و پودر چای سبز را مخلوط کنید و بعد از اضافه کردن آب، آنها را به ملایمت هم بزنید تا مایه نرم به دست بیاید. حالا روی ظرف را با پلاستیک یا درپوش مناسب بسته و آن را به مدت سه دقیقه و ۳۰ ثانیه در مایکروفر بپزید. درهمین حال خمیر لوبیا قرمزی که از قبل داخل فریزر گذاشته بودید را بیرون آورده و آن را به هشت قسمت مساوی تقسیم کرده و آنها را به سمت گلوله خمیری درآورده کنار بگذارید.

مطلب مرتبط: نگاهی به دنیای رنگارنگ دسرهای خوشمزه فرانسوی

در ادامه این آموزش از ۷۲۴پرس دات کام، مخلوط آرد را از مایکروفر بیرون آورده و مجددا کمی هم بزنید و دوباره بین ۱۵ الی سی ثانیه دیگر بپزید. حالا سطح تمیزی را انتخاب کرده و مقداری نشاسته ذرت روی آن بپاشید و خمیر موچی را درحالی که هنوز گرم است از مایکرو بیرون آورده و روی سطح نشایته بگذارید و آنها را هم به صورت گلوله‌های خمیری درآورید. درحدود دو قاشق غذاخوری از خمیر برای ساخت هرگلوله کافی است. حالا هر گلوله خمیری را مجددا روی سطح آردپاشی شده قرار داده و آن را به کمک وردنه پهن و مسطح کنید. یک گلوله از خمیر لوبیا قرمز یا مقداری از مارمالاد یا مربای دلخواهتان را در قسمت مرکزی موچی قرار داده و سپس با کمک دست خمیر را دور آن حالت دهید تا همه جای آن به وسیله خمیر موچی پوشیده شود.

موچی با مغز توت فرنگی-724press.com

مقداری قالب کاغذی مافین یا کاپ کیک را داخل یک سینی بچینید. مقدار نشاسته ذرت اضافه را داخل ظرفی بریزید؛ هر موچی را بعد از آماده شدن داخل نشاسته بغلطانید تا همه طرف آن را نشاسته پوشیده شود، سپس آنها را داخل قالب مافین قرار دهید. این کار از چسبیدن موچی‌ها به همدیگر جلوگیری می‌کند. همین روش را برای آماده کردن تمام موچی‌ها از نو تکرار کنید. کیک برنجی خوشمزه و لذیذ شما آماده است. نوش جان

امیدوارم از این مرور کوتاه و همراهی با ما لذت برده باشید. شما دوست دارید کدام تنقلات یا خوراکی از کشورهای دیگر را امتحان کنید؟ پیشنهادات خود را با ما در ۷۲۴پرس هم درمیان بگذارید.