خواسته یا ناخواسته، مرغ اکنون یکی از مواد خوراکی رایج در سفره‌های ایرانی است. اگرچه آشپزی غنی ما مملو از دستورهای پخت سنتی و مدرنی است که به اشکال مختلف گوشت مرغ را آماده سرو می‌کنند، اما گاهی بدنیست کمی از آشپزی وطنی فاصله گرفته و نمونه‌هایی از طبخ مرغ به شیوه دیگر کشورهای آسیایی را هم امتحان کنید. به همین مناسبت در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا طبخ نوعی خوراک مرغ سرخ شده به همراه سس عسل و کنجد را با هم مرور کنیم.

واقعیت این است که اگرچه عسل یکی از معجزات بی‌نظیر طبیعت است، اما متأسفانه آنگونه که باید و شاید در دستورهای آشپزی مورد توجه قرار نگرفته است. ممکن است در طول روز مقداری عسل روی پنکیک یا نان برشته خود بریزیم اما هنوز جا برای استفاده هرچه بیشتر از عسل وجود دارد.

سینه مرغ سرخ شده با سس عسل و کنجد-724press.com

آشپزی آسیایی توجه بیشتری به این مایع طلایی رنگ پرخاصیت داشته است و شما می‌توانید انواع غذاهای گوشتی رو امتحان کنید که با سسی غلیظ از عسل در کنار بالزامیک تهیه و آماده می‌شوند. از عسل برای خوش طعم‌تر کردن هرچه بیشتر گوشت قرمز مثل خوراک دنده آسیایی و ران بره  استفاده می‌شود، هرچند سس عسلی غلیظ در کنار سس سیر می‌تواند مرغ‌های کریسپی و برشته آسیایی را بسیار لذیذتر از چیزی کند که تصورش را می‌کنید.

شاید جذاب‌ترین بخش تهیه این خوراکی لذیذ این باشد که شما همزمان طعم‌های گوناگونی مثل شور و شیرین و حتی کمی تندی را درکنار هم دارید، پوششی لذیذ که مرغ سرخ شده و برشته شما را در برگرفته و با دانه‌های کنجد شکل و ظاهری جذاب‌تری را به نمایش گذاشته است. دراین مجال با ما در ۷۲۴پرس همراه باشید تا ببینیم چگونه ترکیبی از عسل و کنجد می‌تواند یکی از مواد خوراکی رایج در آشپزی ایرانی را خوش عطر و طعم‌تر کند.

مواد لازم

طرز تهیه مرغ به سبک آسیایی-724press.com

  • ۲ پیمانه سینه مرغ منجمد یا تازه. سینه مرغ را به قطعات دلخواه برش زده و آن را بپزید
  • یک سوم پیمانه عسل
  • ۱ سوم پیمانه سس سویا کم نمک
  • یک قاشق غذاخوری روغن کنجد
  • ۱ قاشق غذاخوری سرکه
  • ۱ قاشق غذاخوری شکر قهوه‌ای سبک
  • ۱/۴ پیمانه دانه کنجد- بسته به ذائقه به صورت بو داده یا خام
  • ۱ حبه سیر، پوست گرفته و رنده شده

طرز تهیه

مرغ سرخ شده با سس عسل و کنجد در کنار برنج-724press.com

سینه مرغ را برحسب دستورالعمل پخت یا به شکل دلخواه آماده کرده و به اندازه‌های دلخواه خرد کنید. پس از آماده شدن در ظرف را به خوبی ببندید تا گرمای مرغ حفظ شود.

حالا نوبت آماده کردن سس عسل است. برای این کار یک ماهیتابه کوچک را روی شعله متوسط گاز قرار دهید و همه مواد فوق یعنی سرکه، شکر، روغن، سس سویا، عسل و سیر رنده شده را داخل آن بریزید. فراموش نکنید همه مواد به جز دانه‌های کنجد، آنها را برای بخش پایانی کار کنار بگذارید. صبر کنید تا مواد فوق آرام آرام به قل قل کردن بیفتد؛ سپس شعله را کم کرده و اجازه دهید مواد به آرامی بجوشد. گاهی سس عسلی را هم بزنید و صبر کنید تا کم کم غلظت آن بیشتر شود. این مرحله معمولا یک الی دو دقیقه طول می‌کشد.

سینه مرغ خرد شده با سس عسل و تزئین پیازچه-724press.com

حالا سس را از روی شعله برداشته و روی سینه‌های مرغ برش خورده و گرم بریزید و به خوبی مخلوط کنید تا همه جای مرغ به سس آغشته شود. حالا نوبت پاشیدن دانه‌های کنجد روی سینه‌های مرغ است و درنهایت کار را با دورچینی از سبزیجات دلخواه به پایان برسانید. نوش جان 

نکته:

  • اگر دوست داشته باشید می‌توانید این سبک مرغ برشته را در کنار برنج سفید امتحان کنید. همچنین در دستورهای شرقی این خوراک معمولا مقداری پیازچه تازه خرد شده را در مرحله نهایی روی مرغ می‌ریزند
  • اگرچه در این دستور تهیه از گوشت سینه مرغ استفاده شده است، اما برحسب ذائقه می‌توانید از گوشت ران مرغ یا حتی بال سرخ شده هم استفاده کنید
  • اگر تمایل داشته باشید می‌توانید از گوشت‌های سفیدی همچون گوشت بوقلمون یا بلدرچین هم در این تهیه این خوراک استفاده کنید

به پایان این مطلب رسیدیم. امیدوارم این دستور تهیه ساده را امتحان کرده و از طعم جذاب آن در کنار خانواده و دوستان‌تان لذت ببرید. فراموش نکنید نظرات و پیشنهادات خود را با ما در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید.