ماهی از جمله سالم و مغذی‌ترین مواد خوراکی روی کره زمین است. ماده غذایی مملو از مواد ارزشمندی همچون پروتئین، ویتامین D والبته منبعی عالی از اسیدهای چرب امگا ۳ که برای سلامت بدن و مغز شما بسیار بااهمیت و ارزشمند هستند. اما ماهی به جز این موارد می‌تواند نقشی به مراتب تأثیرگذارتر روی سلامت عمومی بدن شما داشته باشند. ازجمله قادر هستند به سلامت قلب و عروق شما کمک کرده و از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری کنند. اما چگونه؟ درادامه این مطلب ۷۲۴پرس را همراهی کنید.

به گفته محققان دانشگاه مک مستر در ایالت انتاریوی کانادا، افرادی که از مشکلات قلبی و بیماری‌های عروقی رنج می‌برند یا به دلایلی در معرض خطر ابتلا به این بیماری‌ها هستند بهتر است ماهی را به برنامه‌ی غذایی روزانه خود اضافه کنند.

به گفته این محققان به صورت مشخص بهتر است افراد دست کم دو بار در هفته ماهی بخورند؛ چرا که این سطح از مصرف با کاهش خطر بیماری‌های عمده قلبی و عروقی و مرگ و میر مرتبط با آنها مرتبط است. اما در ادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید تا بیشتر با این تحقیقات، نتایج آن و چشم‌اندازی که پیش چشم ما گشوده است، آشنا شویم.

نتایج تحقیقات علمی تا به امروز چیست؟

ماهی خام به همراه جعفری و سیر-724press.com

برای درک بهتر تأثیر ماهی روی سلامت قلب و برای اعتبار بخشیدن بیشتر به تحقیق، تیم مسئول چهار مطالعه‌ی بزرگ را انجام داد که در مجموع بیش از ۱۹۱ هزار شرکت کننده از ۵۸ کشور جهان را شامل می‌شد. آنها میزان مصرف ماهی را درکنار مسائل دیگری همچون مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی یا بروز بیماری‌هایی همچون نارسایی احتقانی قلبی، حمله قلبی، سکته قلبی و مرگ ناگهانی ناشی از مشکلات قلبی در بین شرکت کنندگان را بررسی کردند.

مطلب مرتبط: مواد غذایی غنی از امگا ۶ کدامند؟

آنچه تیم تحقیقاتی درحین بررسی و تجزیه و تحلیل داده‌ها دریافتند نکات جالب توجهی را نشان داد. اینکه درمیان افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی آن دسته از کسانی که حداقل ۱۷۵ گرم معادل دو وعده ماهی در هفته میل می‌کنند، کمتر به بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلا شده یا از میزان مرگ و میر آنها ناشی از این بیماری‌ها کاسته می‌شود. البته این به این معنی نیست که افرادی که از بیماری‌های قلبی عروقی رنج می‌برند، از مصرف ماهی سودی نمی‌برند.از سوی دیگر هرچه میزان امگا 3 موجود در ماهی بیشتر باشد، خواص آن و تأثیراتش روی سلامت قلب بیشتر است.

همانگونه که شاید اطلاع داشته باشید، اسیدهای چرب امگا ۳ نوعی چربی اشباع نشده است. از جمله اسیده‌های چرب امگا ۳ می‌توان به اسید ایکوزاپنتانوئیک EPA یا اسید دوکوزا هگزائونیک DHA اشاره کرد. اسیدهای چرب امگا ۳ می‌توانند میزان التهاب در بدن را کاهش دهند، به همین طریق می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را در افراد در معرض خطر کاهش دهد.

چشم‌انداز این تحقیقات برای عموم شامل چه مواردی است؟

ماهی کبابی با نان و لیمو-724press.com

به گفته اندرو منت که به عنوان محقق در انتستیتوی تحقیقات بهداشت جمعیت فعالیت می‌کند، خوردن ماهی می‌تواند یک امتیاز ارزشمند باشد که مزایای محافظتی قابل توجهی برای بدن دارد. از دید این محقق این مطالعه تأثیر بسیار مهمی در آگاهی بیشتر در مورد مصرف ماهی به ویژه انواع روغنی و غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ آن دارد. وی گفت افزایش مقدار ماهی در رژیم غذایی می‌تواند فواید قلبی عروقی مناسبی دارد، البته به شرط آنکه توقع‌تان را زیاد نبرید؛ چون نتایج از تأثیرات متوسط این ماده غذایی حکایت دارند.

مطلب مرتبط: بهترین مواد غذایی برای سلامت قلب

درحالت کلی افراد کمتر در معرض خطر در مقایسه با افرادی که به دلیل شرایط سلامتی یا کیفیت زندگی در معرض ابتلا به خطر بیماری‌های قلبی و عروقی قرار دارند با مصرف ماهی از مزایای بیشتری بهره‌مند می‌شوند. به گفته محققان این اطلاعات حتی در مواردی مثل وضعیت کنونی یعنی همه گیری ویروس کووید 19 اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند.

جرلین جونز سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم درمانی در این زمینه چنین می‌گوید؟

این ایده‌ی بسیار خوبی است که تغذیه خوبی داشته باشیم تا سیستم ایمنی بدن‌مان در شرایط مطلبی قرار گرفته و سلامت قلب و عروق‌مان تأمین شد. انتخاب ماهی‌های غنی از اسیده‌های چرب امگا ۳ می‌تواند بخشی از یک الگوی غذایی سالم باشد که باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و بهبود وضعیت افراد درگیر به ویژه در ایام همه گیری کرونا می‌شود.

به گفته‌ی این متخصص اضافه در کنار ماهی افراد می‌توانند با مصرف بذر کتان آسیاب شده در کنار غلات، ماست و مصرف سالادها یا حتی خوردن بادام یا گردو می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای تأمین امگا ۳ بدن باشند. بنابراین بهتر است افراد براساس نیاز شخصی‌شان برنامه غذایی مشخصی را برای خود درنظر گرفته یا با یک متخصص تغذیه در این زمینه مشورت کنند تا با اجرای آن سلامت بدن به صورت عمومی و سلامت قلب و عروق به صورت اختصاصی تأمین شود.

دستورهای غذایی مناسب برای مصرف ماهی

ماهی سالمون با سیر و لیمو-724press.com

به گفته خانم جرلین جونز بهترین راه برای کسب بیشتر فواید از مصرف ماهی، خوردن حداقل دو عده از ماهی‌های غنی از امگا ۳ در طول هفته است. به گفته این متخصص خوردن ماهی‌هایی همچون ماهی آزاد، ماهی تن، ساردین و ماهی کاد بهترین انتخاب است. همچنین شاه ماهی، ماهی قزل آلای طبیعی و ماهی خالخالی هم می‌توانند دیگر انتخاب‌های ایده‌آل باشند.

مطلب مرتبط: چگونه می‌توانیم پوست ماهی را خوردنی کنیم؟

اما برای آن گروه از افرادی که از طعم یا بوی ماهی لذت نمی‌برند هم باید فکر کرد که بتوانند از خواص اسیدهای چرب امگا ۳ بهره‌مند شوند. بنابراین آنها می‌توانند از امگا ۳ گیاهی ALA یا اسید آلفا لینولنیک در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنند. این نوع اسید چرب در دانه‌هایی مثل سویا، دانه چیا، دانه یا بذر کتان و روغن‌های گوناگونی همچون روغن گردو و روغن بذر کتان یافت می‌شوند. در کنار آنها غلات، ماکارونی، لبنیات و سایر محصلوات غذایی غنی شده با اسیدهای چرب امگا ۳ هم ایده‌آل است.

اما در مورد مکمل‌های روغن ماهی که به عنوان راه حلی ساده برای دریافت اسیدهای چرب امگا ۳ مورد توجه هستند هم باید فکر کرد. به گفته جرلین جونز شواهد کافی در مورد اینکه آیا مصرف این مکمل‌ها به افراد در معرض خطر بیماری‌های قلبی کمک می‌کنند یا خیر مشخص نیست. همچنین نتایج در مورد افرادی که بیماری قلبی ندارند هم هنوز به میزان کافی دردسترس نیست.

ماهی سالمون برشته با سبزیجات-724press.com

بنابراین بهتر است در مصرف مکمل‌ها جانب احتیاط را نگه داشته و با پزشک یا متخصص تغذیه معتبر در این زمینه مشورت کنید. شاید بهتر باشد از همان مواد خوراکی دردستر برای این منظور استفاده کنید که در عین به دست آوردن مقادیر مناسبی اسید چرب امگا ۳، مواد مفید و مغذی دیگری همچون ویتامین و مواد معدنی را هم به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

به پایان این مطلب رسیدیم. امیدوارم این مرور کوتاه برخواص اسید چرب امگا ۳ و مصرف ماهی برای شما عزیزان هم مثمرثمر بوده باشد. آیا شما به مصرف فرآورده‌های غنی از امگا ۳ اهمیت می‌دهید؟ آیا از نقش این اسید چرب در حفظ سلامت قلب و بدن‌تان مطلع بودید؟ فراموش نکنید نظرات و دیدگاه‌های خود را با ما در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید.